Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-24, 05:48   #61
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Varför påverkas inte inflationen längre när volymen pengar förändras i olika länder

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Det ska den väl göra. Det var det enda inlägget jag gjort i tråden innan olje-kommentaren. Borde vi inte se inflation ifrån alla dessa stimulanser?
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 06:12   #62
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Tack som fan. Följer fortsatt diskussion!
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 07:41   #63
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Det ska den väl göra. Det var det enda inlägget jag gjort i tråden innan olje-kommentaren. Borde vi inte se inflation ifrån alla dessa stimulanser?
Lite ledande fråga, frågan är mer, varför ser vi INTE det?

Vad har alla länder gjort med inflationsmätningsvariablerna senaste decenniet?



https://www.aktiespararna.se/artikla...om-inflationen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 23:22   #64
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 04:34   #65
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Lite ledande fråga, frågan är mer, varför ser vi INTE det?

Vad har alla länder gjort med inflationsmätningsvariablerna senaste decenniet?



https://www.aktiespararna.se/artikla...om-inflationen
Japp artikeln lyfter många exempel på hur konstigt det blivit med vår "uppmätta" inflation jämfört med hur vi människor upplever hur långt pengarna räcker. Jag tror vi initialt får deflation nu när vi går igenom denna kris. Men om 1-2 år kommer nog inflationen dra iväg rejält, pga alla stimulanser vi gjort samt att tillverkning kommer bli mindre "just in time" och producerat närmare. Allt detta leder till högre priser på varor. Så oavsett om de mäter konstigt kommer inflationen dra iväg. Jag har börjat få lite panik över detta, då jag sitter på mycket cash. Cash kommer va hemskt att sitta på om inflationen sticker iväg.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 21:13   #66
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Den här intervjun kan vara intressant ur libertarianskt/globalt perspektiv:

https://www.youtube.com/watch?v=MjfqkUTBLuU

Med det menar jag:
Magnus Henrekson intervjuas av en liberterian om ekonomiska läget i landet, och analys av de svenska stödpaketen.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 14:27   #67
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Intervju med ekonomen Johan Sandwall:



Citat:
Johan Sandwall är ekonom och har under en tid varit chef för JAK som är en medlemsägd bank som hade målet att låna ut pengar utan ränta. Han var anställd under 20 år på Sparbanken i Stockholm och arbetade där som chef för bankens ekonomisystem.

Johan förklarar att bankerna har fått rätt att skapa pengar genom att ställa ut krediter. Banken lånar ut i storleksordning 30 gånger mer än de pengar banken hade lånat in. Efter kreditavregleringen 1985 har utlåningen vuxit väldigt snabbt. Palme lär ha sagt då avregleringen infördes: "Gör som ni vill, jag begriper ändå ingenting av det där".

Stefan Ingves förklarade i ett anförande 19 november 2009 om finansiell stabilitet att det kan räcka med 2800 kronor för att banken ska kunna skapa en miljon.

Johan menar att utvecklingen i bankvärlden oftast är exponentiell. Han liknar det ekonomiska systemet vid ett pyramidspel. Det kraschar ungefär vart sjunde år: 1985, 1992, 2000, 2008 och 2015. Han menar att flyktingkrisen 2015 har ett samband med den ekonomiska krisen.

Låneexpansionen har delvis tvingats fram av migrationen som gjort att priserna i bostadsmarknaden har vuxit kraftigt. Bostadslånen har ökat med ca 3000 miljarder under 2000-talet.

Sedlar och mynt som vi använder kommer från Riksbanken medan det mesta av andra pengar som cirkulerar kommer från krediter som ställts ut av banker.

Mikael lägger fram en hypotes om att de internationella finansintressen som har drivit på massmigrationen inte kan få ut så mycket mer belåning även om migrationen fortsätter. Att Sverige har börjat nå gränsen för hur stor belåningen kan vara i Sverige.

Johan nämner att belåningen i Sverige är högre än 10.000 miljarder och med en ränta på 1% handlar det om 100 miljarder om året.

Johan är orolig för den stora mängden konkurser. Han menar att regeringens stödpaket är desperata åtgärder för att fortsätta blåsa upp systemet.

2015 fattade riksdagen ett beslut om att inlåningen i bankerna kan tas av bankerna för att förhindra konkurs (bail-in). Vi har tidigare tagit upp att man riskerar att bli av med sin insättning vid en konkurs men att man kan få stå kvar med sina lån.

Staten garanterar insättningar upp till 950.000 kronor men Johan är tveksam om insättningsgarantifonden räcker vid större bankkrasch. En kontroll i efterhand visar att insättningsgarantifonden har drygt 44 miljarder kronor vilket svarar mot ca 1 % av totala inlåningen från allmänheten år 2018.

Johan tycker att 0 % ränta är bra men samtidigt är det låga priset för lån en förutsättning för den uppblåsta prisbilden för fasta tillgångar. Han tror inte att räntorna kan stiga eftersom det får den ekonomiska utvecklingen att gå bakåt. Han beskriver att vi har en skuldmättnad vilket innebär att det inte finns pengar att betala räntorna. Detta leder till upprepade krascher med konkurser och nedskrivningar av lån.

Om en person tar ut sina pengar från banken och betalar tillbaka ett lån leder detta sannolikt till att banker måste dra tillbaka andra lån för att klara kapitaltäckningen.

Johan beskriver värdetillväxten för sina egna fastigheter och konstaterar att värdetillväxten kan ses som ett lån från framtida generationer.

Han menar att vi har en utveckling med negativ tillväxt. Detta kan leda till minskade värden vilket gör att många snabbt säljer sina tillgångar med snabba prisfall som följd.

Även om Johan väntar sig en negativ ekonomisk utveckling har han ändå hopp om den mänskliga utvecklingen.
Belåningen i Sverige är över 10,000 miljarder kronor. Det är alltså över en miljon kronor per invånare. Och bankerna behöver nästan inga befintliga pengar alls för att skapa pengar genom utlåning. Vad tror ni händer med penningvärdet när folk defaultar på sina lån?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 14:35   #68
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Det här är ett synnerligen intressant citat:

Citat:
Om en person tar ut sina pengar från banken och betalar tillbaka ett lån leder detta sannolikt till att banker måste dra tillbaka andra lån för att klara kapitaltäckningen.
Banken tappar alltså pengar inte bara när folk tar ut dem från sina konton utan även när lån betalas tillbaka.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 22:06   #69
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Ytterligare intervju med Johan Sandwall:



Killer-citat:

Citat:
Politikernas viktigaste uppgift är att skydda banksystemet!
Johan är precis som jag inne på bankreform i vilket vi lokaliserar bankerna, avskriver skulderna och förankrar pengarna i våra faktiska realvärden såsom skog, sjö, och malm.

Senast redigerad av Klein den 2020-05-04 klockan 22:09.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 18:00   #70
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Herrn kan ha fått rätt, åtminstone i närtid!

https://www.avanza.se/placera/redakt...iksbanken.html

Inflation är på -. Lär innebära deflation?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 18:58   #71
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Intervju med ekonomen Johan Sandwall:


Belåningen i Sverige är över 10,000 miljarder kronor. Det är alltså över en miljon kronor per invånare. Och bankerna behöver nästan inga befintliga pengar alls för att skapa pengar genom utlåning. Vad tror ni händer med penningvärdet när folk defaultar på sina lån?
Detta är inte mitt område och jag har för mig att svängnigarna och krasherna var lika stora innan nuvarande system.

Men om man tittar i backspegeln så fattar jag inte att inte ränteavdraget har fasats ut samt att man skulle ha haft amorteringskrav tidigare.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 21:27   #72
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Intervju med ekonomen Johan Sandwall:





Belåningen i Sverige är över 10,000 miljarder kronor. Det är alltså över en miljon kronor per invånare. Och bankerna behöver nästan inga befintliga pengar alls för att skapa pengar genom utlåning. Vad tror ni händer med penningvärdet när folk defaultar på sina lån?
Vad är att "defaulta" på sitt lån?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 21:33   #73
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vad är att "defaulta" på sitt lån?
https://www.investopedia.com/terms/d/default2.asp
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 21:36   #74
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vad är att "defaulta" på sitt lån?
Det är när återbetalningarna som du bundit dig till att utföra uteblir.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 21:40   #75
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Hans Jensevik varnar för kommande kris. Sverige är i ett mycket taskigt läge med hög privat belåning, flera miljoner arbetsföra som är stora nettoförluster, och så hårt beskattade företag att de inte har några reserver. Det finns en stor risk att kommande konkursbon köps upp av utländska intressen.

Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)