Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-11, 10:50   #61
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Du får nog pappa hela runt om, inte undersidan då, för att få det tätt.
Lägg ut dom på makadam så slipper du fuktvandring nerifrån.
Det sket sig, dom var tingade redan.

Vad blir billigast av att gjuta eller bygga med block?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 10:53   #62
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Om det är för uthyrning så är det bara till din fördel, tänk dock på att du verkligen följer alla de regler och krav som finns för boxar. Mycket har hänt om man har gamla boxar (vi fick sänka golvet med 15 cm pga. höjden var fel...)

Jag hade börjat med att odla, och skaffat hönor. Då kommer du få en känsla av hur mycket tid du har att lägga på saker. Odling sköter sig själv, förutom vissa delar av året. Hönor sköter sig typ själva.

Kul iallafall, väldigt avis på dig. Hoppas på att kunna sitta på liknande ställe om 4-6 år. :-)
Kände inte till att det fanns regler kring detta ocg mankhöjd, känns ju naturligt. men det måste väl vara den som hyr som skall hålla koll ifall dom håller sin häst på ett bra sätt?

Finns det något bra avtal med exempel på friskrivning från diverse?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 12:59   #63
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det sket sig, dom var tingade redan.

Vad blir billigast av att gjuta eller bygga med block?
Jag skulle gjuta grundsulan och taket men inte väggarna. Klart bökigare att bygga gjutformerna och armera för väggarna själv, att få de stadiga nog för att undvika de sväller. Sen krångligt om du tänkt blanda betongen själv i blandare och knappast billigare ifall du istället hamnar ta en betongbil.

Formerna till grundsulan och att göra betongen dit själv är inte svårt. Knepigare att få betongen på taket men kanske du kan använda sluttningen till det.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 15:04   #64
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag har tillgång till mycket gammal tegel, kan jag mura ett valv ifall jag gör en form på hjul som jag murar på och sen river inifrån?

Gjuta plata, bygga form, tegla?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 15:12   #65
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har tillgång till mycket gammal tegel, kan jag mura ett valv ifall jag gör en form på hjul som jag murar på och sen river inifrån?

Gjuta plata, bygga form, tegla?
Det är ju klart det är möjligt. Men det är ju garanterat myyyycket svårare än att gjuta med betong. Dvs risken är överhängande att taket inte kommer funka om du inte är hantverkare och vet vad du pysslar med. Du får väl kolla lite youtubetutorials vad gäller att mura valv.

Traditionella jordkällare är ju murade fast med stora stenar och inte tegel. Dessa gjordes ju ungefär som du skrev också. Man hade en form som pressades upp mot taket mha diverse stöttor och strävor. Sedan fick man försöka riva detta när man kilat dit alla stenarna och hoppas hela skiten inte rasade ner.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 16:10   #66
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Hittade denna video men en farbror som verkar ha koll på hur man bygger jordkällare med natursten. Han visar även hela processen med en modell.



Och här en video där man renoverar ett gamalt valv.



Nu har jag bara snabbspolat mig genom dessa. Men de var rätt intressanta och informativa tyckte jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 06:59   #67
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har tillgång till mycket gammal tegel, kan jag mura ett valv ifall jag gör en form på hjul som jag murar på och sen river inifrån?

Gjuta plata, bygga form, tegla?
Har ingen erfarenhet av att mura valv. Skulle jag absolut vilja använda den metoden hade jag nog anlitat eller åtminstone konsulterat en erfaren murare. Det är ju en potentiell dödsfälla om nåt går fel. Skulle själv velat ha kilformade stenar isåfall. Tänker du ändå försöka så bör du inte underskatta vikten som kommer på formen.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 08:27   #68
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Kände inte till att det fanns regler kring detta ocg mankhöjd, känns ju naturligt. men det måste väl vara den som hyr som skall hålla koll ifall dom håller sin häst på ett bra sätt?

Finns det något bra avtal med exempel på friskrivning från diverse?
http://www.jordbruksverket.se/amneso...c80002425.html

Vetefan om du kan friskriva dig från sådana saker, då det skulle väl kunna tolkas att du hyr ut boxar till någon med häst som accepterar att man bryter mot lag eller något.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 08:29   #69
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har tillgång till mycket gammal tegel, kan jag mura ett valv ifall jag gör en form på hjul som jag murar på och sen river inifrån?

Gjuta plata, bygga form, tegla?
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju klart det är möjligt. Men det är ju garanterat myyyycket svårare än att gjuta med betong. Dvs risken är överhängande att taket inte kommer funka om du inte är hantverkare och vet vad du pysslar med. Du får väl kolla lite youtubetutorials vad gäller att mura valv.

Traditionella jordkällare är ju murade fast med stora stenar och inte tegel. Dessa gjordes ju ungefär som du skrev också. Man hade en form som pressades upp mot taket mha diverse stöttor och strävor. Sedan fick man försöka riva detta när man kilat dit alla stenarna och hoppas hela skiten inte rasade ner.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hittade denna video men en farbror som verkar ha koll på hur man bygger jordkällare med natursten. Han visar även hela processen med en modell.



Och här en video där man renoverar ett gamalt valv.



Nu har jag bara snabbspolat mig genom dessa. Men de var rätt intressanta och informativa tyckte jag.
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Har ingen erfarenhet av att mura valv. Skulle jag absolut vilja använda den metoden hade jag nog anlitat eller åtminstone konsulterat en erfaren murare. Det är ju en potentiell dödsfälla om nåt går fel. Skulle själv velat ha kilformade stenar isåfall. Tänker du ändå försöka så bör du inte underskatta vikten som kommer på formen.
Har en vän som byggde valv, det rasade. Va väldigt försiktigt här, vet du inte vad du gör, gör det inte.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 08:50   #70
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
https://www.dn.se/insidan/skulle-bli...de-fick-tanka/

Några tankar om Anders? Spontant kan jag tycka att han nog har levt i en dröm och tagit det här med självförsörjande på lite för stort allvar.

Citat:
Det här med att bli självförsörjande insåg Anders ganska snabbt svårigheterna med. Man kan inte tillverka sina egna kläder, och behöver både el, bredband och bensin, säger han.
Ärligt, finns det någon som pratar om att bli självförsörjande som pratar om el, bredband, bensin och kläder? Känns som man inte tänkt genom sitt beslut eller lever i en drömvärld.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 12:02   #71
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Bara massa jobb med att bli självförsörjande, inget någon borde sikta på.

Jordkällare, egen potatis lök och morötter är lätt och godare än butik och håller ett år

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 12:19   #72
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Bara massa jobb med att bli självförsörjande, inget någon borde sikta på.

Jordkällare, egen potatis lök och morötter är lätt och godare än butik och håller ett år

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Lägg på dill, mangold, rädisor, sallad, bärbuskar, mynta etc. etc. så blir det perfekt. Bevattna, sköter sig själv, vänd jorden efter säsongen, släng i lite näring.

Enklare än man tror. Förstår inte hur han misslyckades med potatisen, sköter sig själv typ..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:20   #73
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Ärligt, finns det någon som pratar om att bli självförsörjande som pratar om el, bredband, bensin och kläder?
Jag vet en tjomme som skaffade ett litet vindkraftverk på sin tomt. Vet inte hur mycket det genererade. Men det kan tänkas att en eller några små vindkraftverk + solceller på taket kan generera en del.

Eller, jag har fan ingen aning om hur mycket det kan generera, har inte kollat upp det eller nåt. Men spekulerar. Kanske nån här som vet?

En annan grej jag tänkt på: I Australien hade fan och hans moster en enorm tunna på sin husvägg som samlade upp regnvatten. Det kan vara något för självförsörjande svennar, tänker jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:44   #74
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag vet en tjomme som skaffade ett litet vindkraftverk på sin tomt. Vet inte hur mycket det genererade. Men det kan tänkas att en eller några små vindkraftverk + solceller på taket kan generera en del.

Eller, jag har fan ingen aning om hur mycket det kan generera, har inte kollat upp det eller nåt. Men spekulerar. Kanske nån här som vet?

En annan grej jag tänkt på: I Australien hade fan och hans moster en enorm tunna på sin husvägg som samlade upp regnvatten. Det kan vara något för självförsörjande svennar, tänker jag.
Jo jag vet en i Sverige som hade vindkraftverk, det försörjdejde hela huset, långt ute i skogen vid en sjö.

Jag har inga rör, lever på regnvatten. Taket samlar upp allt vatten som rinner ned i rännorna och möts i ett rör som leder ned i en tank under marken. En pump sätts igång när man skruvar på kranarna i huset.

70% nånting är solkraft sägs detmen jag har inte kollat själv, finns en anläggning bredvid.

Har tyvärr inte mycket frukt och grönt på detta ställe men haft förut, då byter man med grannar och bekkanta och man har allt. Samt fisk med fiakarna.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:47   #75
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Gör man likadant på uthusen och en extra tank så blir det en jäkla massa vatten. Taket är förstås specialbyggt för detta. Sedan har man filter.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)