Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-15, 09:37   #106
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Jag har inte sett en enda rapport om att man får permanenta lungskador av denna Corona-variant. I fallet med SARS var det däremot många av de som överlevde som fick permanenta lungskador, vilket folk verkar blanda ihop med årets variant.

Men COV-19 är INTE SARS, även om båda är en typ av Corona-virus. Lika lite COV-19 skall liknas vid en vanlig förkylning (som också kan bero på en typ av Corona-virus.)
Inte heller sett någon vetenskapliga rapporter men en del i media. Så det är fake news?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:38   #107
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Det som jag blir mer berörd över är t.ex. FMH och Tegnell. Han är säkert duktig på det han gör men han är (1) värdelös på att föra fram det (2) blandar hans statstjänsteman med sina privata åsikter och det dödar förtroende för hela myndigheten.
Hur menar du att han blandar in sina privata åsikter? Min uppfattning om Tegnell är att han är så mycket myndighetsexpert som någon kan bli. Hans jobb hittills har antagligen varit att åka runt i världen och tala med andra experter/forskare inom sitt fält (han var väl i Somalia för att göra just det för någon vecka sedan?), och den sortens kommunikation är milsvid från vad allmänheten är van vid. Tegnell är påtagligt icke-medietränad och folk blir förvirrade av vad de uppfattar som motstridiga budskap och att Tegnell "sa ju x för en vecka sedan och det stämmer inte nu så uppenbarligen är han helt inkompetent!". Svenska myndigheter är generellt extremt risk averse och belägger saker in absurdum innan man fattar beslut (förutom de som politikerna trycker igenom av populistiska och/eller ideologiska skäl, ofta tvärt emot vad myndigheternas experter rått till). Jag skulle säga att det som skiljer Sverige från många andra länder i den här situationen är att politikerna varit relativt osynliga och istället skickat fram sina myndighetexperter i rampljuset. Den svenska regeringen skulle absolut ha kunnat agerat annorlunda och likt Norge och Danmark tagit mer ansvar för de beslut som fattas, istället framstår Anders Tegnell som allsmäktig coronageneral.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:44   #108
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Står inget i någon av de artiklarna att det nya Corona viruset ger permanenta skador på lungorna.

I den första artikeln så konstaterar man lungskador på två patienter som dött i Corona-viruset. Dessa två individer var sjuka i andra sjukdomar sedan tidigare. Dessutom var båda två väl över 40 år.

I den andra står en massa symtom som man KAN få om man får SARS, MERS, eller COV-19. Men ingenstans står det att friska unga individer får permanenta lungskador.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:52   #109
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Står inget i någon av de artiklarna att det nya Corona viruset ger permanenta skador på lungorna.

I den första artikeln så konstaterar man lungskador på två patienter som dött i Corona-viruset. Dessa två individer var sjuka i andra sjukdomar sedan tidigare. Dessutom var båda två väl över 40 år.

I den andra står en massa symtom som man KAN få om man får SARS, MERS, eller COV-19. Men ingenstans står det att friska unga individer får permanenta lungskador.
https://www.sciencedaily.com/release...0228142018.htm

Jag kan klargöra, den typen av skador är vanliga i SARS och MERS. Studierna visar liknande effekter av Covid-19. De jag pratar om är de patienter som överlever den tredje typen och allvarligaste formen av infektion. Vilket i gruppen 20-40 kommer ligga mellan 1-5%. Mycket beroende på hur många som är rökare i gruppen. Det är vad jag läst mig till i några dagar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:57   #110
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
https://www.sciencedaily.com/release...0228142018.htm

Jag kan klargöra, den typen av skador är vanliga i SARS och MERS. Studierna visar liknande effekter av Covid-19. De jag pratar om är de patienter som överlever den tredje typen och allvarligaste formen av infektion. Vilket i gruppen 20-40 kommer ligga mellan 1-5%. Mycket beroende på hur många som är rökare i gruppen. Det är vad jag läst mig till i några dagar.
Ifrån artikeln du länkade:
"To our knowledge," Hosseiny et al. continued, "pleural effusion, cavitation, pulmonary nodules, and lymphadenopathy have not been reported in patients with COVID-19."

Så de symtom som gav permanenta lungskador efter SARS och MERS verkar inte finnas hos patienter med COVID-19.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:58   #111
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Hur menar du att han blandar in sina privata åsikter? Min uppfattning om Tegnell är att han är så mycket myndighetsexpert som någon kan bli. Hans jobb hittills har antagligen varit att åka runt i världen och tala med andra experter/forskare inom sitt fält (han var väl i Somalia för att göra just det för någon vecka sedan?), och den sortens kommunikation är milsvid från vad allmänheten är van vid. Tegnell är påtagligt icke-medietränad och folk blir förvirrade av vad de uppfattar som motstridiga budskap och att Tegnell "sa ju x för en vecka sedan och det stämmer inte nu så uppenbarligen är han helt inkompetent!". Svenska myndigheter är generellt extremt risk averse och belägger saker in absurdum innan man fattar beslut (förutom de som politikerna trycker igenom av populistiska och/eller ideologiska skäl, ofta tvärt emot vad myndigheternas experter rått till). Jag skulle säga att det som skiljer Sverige från många andra länder i den här situationen är att politikerna varit relativt osynliga och istället skickat fram sina myndighetexperter i rampljuset. Den svenska regeringen skulle absolut ha kunnat agerat annorlunda och likt Norge och Danmark tagit mer ansvar för de beslut som fattas, istället framstår Anders Tegnell som allsmäktig coronageneral.
Som någon som just nu sitter i en krisorganisation så är jag helt med på hur beslutsfattande går till inom myndigheterna (vilket generellt är väldigt bra).

Och du har helt rätt i att Sverige skickar fram myndigheterna istället för politikerna, vilket är hela poängen med våra myndigheter. Så det är gott.

Javisst är Regnell inte mediatränad, men att kommentera om t.ex. jämlikhet och vad är mer eller mindre schyssta på andra som jobbar är snett. Han har gjort ett par sådana uttalanden, vare sig vid telefonkonferens eller media. Det får förtroendet att sjunka snabbare än snabbast.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 09:58   #112
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
https://www.sciencedaily.com/release...0228142018.htm

Jag kan klargöra, den typen av skador är vanliga i SARS och MERS. Studierna visar liknande effekter av Covid-19. De jag pratar om är de patienter som överlever den tredje typen och allvarligaste formen av infektion. Vilket i gruppen 20-40 kommer ligga mellan 1-5%. Mycket beroende på hur många som är rökare i gruppen. Det är vad jag läst mig till i några dagar.
Ok, tack.

Men vet vi detta om Corona?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 10:11   #113
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Ifrån artikeln du länkade:
"To our knowledge," Hosseiny et al. continued, "pleural effusion, cavitation, pulmonary nodules, and lymphadenopathy have not been reported in patients with COVID-19."

Så de symtom som gav permanenta lungskador efter SARS och MERS verkar inte finnas hos patienter med COVID-19.
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Ok, tack.

Men vet vi detta om Corona?
Ja och nej. Det finns för många olika typer av rapporter. De mest intressanta kommer att vara de från Italien. Min beräkning kom från de antalet som återhämtar sig från den värsta typen av infektion.

"Ultimately, the authors of this AJR article recommended CT for follow-up in patients recovering from COVID-19 to evaluate long-term or even permanent pulmonary damage, including fibrosis -- as seen in SARS and MERS infections."

Saken är den att Sverige har valt att inte stoppa spridningen, istället begränsa den. Så dina chanser att få skador lär synka med hur många som vårdas under den period du smittas. Mitt tips är att försöka hålla ut tills det värsta är över. Vi vet inte hur effektiv immuniseringen är.

Följ rapporterna från Italien.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 10:17   #114
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Ditt citat där säger att följa upp för att se om det finns skador, inte att det finns. Jag drar öronen åt mig när det finns stöd/rapport om det, innan dess kan vi - kreti o pleti - göra vad vi kan för att inte sprida mer panik.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 10:25   #115
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Ditt citat där säger att följa upp för att se om det finns skador, inte att det finns. Jag drar öronen åt mig när det finns stöd/rapport om det, innan dess kan vi - kreti o pleti - göra vad vi kan för att inte sprida mer panik.
Det håller jag med om. Det jag försöker motverka är mentaliteten att de som vidtar egna åtgärder är dumma töntar. Det är en balansgång.

Det vi vet definitivt från Italien är att män drabbas hårdare än kvinnor. Om det är relaterat till rökning eller underliggande problem vet vi inte. Jag skulle dock inte agera och låtsas som ingenting håller på att hända i landet. Det är min inställning.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 10:26   #116
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
"Ultimately, the authors of this AJR article recommended CT for follow-up in patients recovering from COVID-19 to evaluate long-term or even permanent pulmonary damage, including fibrosis -- as seen in SARS and MERS infections."
Fast det vore ju tjänstefel av forskare att inte skriva så.

Vad forskarna i artikeln säger är att:
  1. Vi ser att patienterna med COV-19 får vissa symtom som samstämmer med SARS och MERS.
  2. Vi ser dock att de värsta symtomen saknas för COV-19 (dvs. de symtomen som gav permanenta lungskador).
  3. Sannolikheten att man får permanenta lungskador är därför låg, men man bör givetvis följa upp de patienter med svårast lunginflammation för att se OM det blev skador ändå.

Så forskningsläget just nu talar emot permanenta lungskador. Men givetvis är det så att ingen kan ge några garantier. Sjukdomen har ju bara funnits i dryga 3 månader, så det finns ingen som kan ge definitiva besked.

Givetvis är det allra bästa att undvika att bli smittad. Så tvätta händerna och undvik folksamlingar. Men det finns inga fördelar med att sprida rykten om saker som inte är bekräftade.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 10:34   #117
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Kl 10:11 - SVT har de en artikeln där de intervjuar toalettpapperstillverkaren i Lilla Edet. De säger att att vi inte behöver hamstra toalettpapper. Produktionen är i full gång och de ser ingen risk för brist:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-toalettpapper

Kl 10:12 - SVT rapporterar om en full utvecklad brand på pappersbruket i Lilla Edet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...lla-edets-bruk
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 10:35   #118
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Fast det vore ju tjänstefel av forskare att inte skriva så.

Vad forskarna i artikeln säger är att:
  1. Vi ser att patienterna med COV-19 får vissa symtom som samstämmer med SARS och MERS.
  2. Vi ser dock att de värsta symtomen saknas för COV-19 (dvs. de symtomen som gav permanenta lungskador).
  3. Sannolikheten att man får permanenta lungskador är därför låg, men man bör givetvis följa upp de patienter med svårast lunginflammation för att se OM det blev skador ändå.

Så forskningsläget just nu talar emot permanenta lungskador. Men givetvis är det så att ingen kan ge några garantier. Sjukdomen har ju bara funnits i dryga 3 månader, så det finns ingen som kan ge definitiva besked.

Givetvis är det allra bästa att undvika att bli smittad. Så tvätta händerna och undvik folksamlingar. Men det finns inga fördelar med att sprida rykten om saker som inte är bekräftade.
Ja du kan ha 100% rätt. Det är däremot den här summeringen jag stör mig på i rapporten:

"Although COVID-19's imaging features are variable and nonspecific, the findings thus far do show ''significant overlap'' with those of severe acute respiratory syndrome and Middle East respiratory syndrome. The early evidence suggests that initial chest imaging will show abnormality in at least 85% of patients, with 75% of patients having bilateral lung involvement initially that most often manifests as subpleural and peripheral areas of ground-glass opacity and consolidation."

Jag tror inte 100% på de officiella rapporterna från Kina, istället väntar jag på rapporter från Italien, som både har andra slutsatser och statistik.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 10:37   #119
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Kl 10:11 - SVT har de en artikeln där de intervjuar toalettpapperstillverkaren i Lilla Edet. De säger att att vi inte behöver hamstra toalettpapper. Produktionen är i full gång och de ser ingen risk för brist:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-toalettpapper

Kl 10:12 - SVT rapporterar om en full utvecklad brand på pappersbruket i Lilla Edet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...lla-edets-bruk
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 10:43   #120
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Washinton Post har en bra artikel om vikten av att social distancing, dvs att hålla sig undan när man känner sig sjuk. Sidan har lite simuleringar man kan köra med olika scenarion. Mycket snyggt:
https://www.washingtonpost.com/graph...ona-simulator/
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)