Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-14, 22:41   #76
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
I ett tidigt skede räcker det ju med att testa folk som kommer från riskområden. Övriga får sättas i karantän i 2 veckor. Utländska medborgare släppes över huvud taget inte in.
Är inte det lite väl drakoniskt? Max kapaciteten på labben ligger på 2800 test om dagen. Samt du måste organisera 14 dagar isolering för alla inresande? Slipper en handfull igenom så är det systemet kört.

Det är väl bara Nordkorea som lyckats...eller dom har i alla fall officiellt ingen smitta, samt officiellt har de även demokrati.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:42   #77
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Är ni för övrigt medvetna om att coronaviruset eventuellt kan påverka testiklarna?

https://www.dailymail.co.uk/news/art...TESTICLES.html
Tror jag fick Corona i bollarna av att titta på den sidan.
Ser ju ut som Aftonbladet på LSD.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:44   #78
Hank
Hård & tuff
 
Hanks avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Novosibirsk
Inlägg: 401
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag tror nog Sveriges problem handlar mest om det individuella ansvaret. Man tar det inte på allvar eller bryr sig inte.

Själv kan jag tycka att myndigheterna har i mångt och mycket agerat bra utifrån situationen. Absolut kan man diskuteraa om man borde ha satt in åtgärderna en elelr två veckor tidigare men man ska komma ihåg att vi har precis börjat bygga upp både civil- som totalförsvaret igen. Detta innebär att myndigheter som styr har under väldigt väldigt många år inte haft några direkta krisövningar, utvärderingar, testet etc. Detta är på väg att byggas upp igen men det tar år och år för att få det på plats.

Det som jag blir mer berörd över är t.ex. FMH och Tegnell. Han är säkert duktig på det han gör men han är (1) värdelös på att föra fram det (2) blandar hans statstjänsteman med sina privata åsikter och det dödar förtroende för hela myndigheten.
Jag tror att det är helt omöjligt att förlägga över ansvaret på individen vid såna här kriser. Det är exakt som med invandring och klimatet. Samhället är alldeles för polariserat och individualiserat. Det går inte att få människor att dra åt samma håll. Visst, ingen vill att det ska gå åt helvete, men vissa tolkar det som att de måste bunkra mat för tio tusentals kronor och låsa in sig i källaren året ut. Andra tolkar det som att det kanske inte är nån bra idé att dela grogg med 5 andra just för tillfället.

Bara titta på hur diskussionerna går på internet och vid fikabordet. Ena hälften tycker att det är en uppblåst fars, inte värre än en vanlig influensa. Andra hälften är övertygad om världens undergång.

Det kan liknas vid hur man måste bedriva verksamhet inom militären. Det krävs resolut ledarskap och sjukt tydliga riktlinjer för att få människodjur att göra en kollektivistisk insats på riktigt.
__________________
klick
Hank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:48   #79
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Läser inte tidningar men om myndigheterna inte gått ut med tydliga varningar angående att besöka restauranger, krogar och sån skit så är det riktigt dåligt tycker jag.

Och om vi fortfarande släpper in utlänningar vid gränsen är det helt sinnessjukt.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:55   #80
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Taiwan satte in åtgärder 3 veckor innan Peking ens erkände att de hade en pandemi på halsen. Så här ser det ut i Taiwan:



Så här gjorde man:

31 december: Testar alla personer som inkommer från Wuhan.
5 januari: Testar alla personer som inkommit från Wuhan senaste 14 dagarna och som har feber eller respiratoriska problem. Positiva fall sattes i karantän.
24 januari: Förbjuder export av och introducerar ransonering av skyddsmasker.
2 februari: Stänger skolor och dagis.
10 februari: Statliga bolag ökar produktionen av 75% sprit för disinfektionssyften.
12 februari: Begränsar internationella flyg till riskområden.
20 februari: Tillsätter militär personal till maskfabriker för ökad produktion.
25 februari: Avsätter ett helt sjukhus för att hantera coronafall.
4 mars: Förbjuder export av digitala termometrar.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_c...emic_in_Taiwan

Senast redigerad av Klein den 2020-03-14 klockan 23:01.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:59   #81
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Vid vilken tidpunkt skulle detta skett?
Samtidigt som Taiwan började sätta in åtgärder.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 23:15   #82
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag är ung.
Jag är frisk.
Jag är under 50 år.
Jag klarar en vanlig förkylning.
Blir jag smittad eller känner symtom så stannar jag hemma tills jag blir frisk. Jag besöker inte äldre som är den stora riskgruppen.


I övrigt fortsätter mitt liv precis som vanligt.
Man kanske inte vill ha smittan. Det går en del poster i science goups på Facebook om att lungorna kan ta stor skada efteråt. Det visar sig snart hur allvarligt det var att gå igenom det, eller senare med åldern om det blev allvarligt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 23:16   #83
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Taiwan satte in åtgärder 3 veckor innan Peking ens erkände att de hade en pandemi på halsen. Så här ser det ut i Taiwan:



Så här gjorde man:

31 december: Testar alla personer som inkommer från Wuhan.
5 januari: Testar alla personer som inkommit från Wuhan senaste 14 dagarna och som har feber eller respiratoriska problem. Positiva fall sattes i karantän.
24 januari: Förbjuder export av och introducerar ransonering av skyddsmasker.
2 februari: Stänger skolor och dagis.
10 februari: Statliga bolag ökar produktionen av 75% sprit för disinfektionssyften.
12 februari: Begränsar internationella flyg till riskområden.
20 februari: Tillsätter militär personal till maskfabriker för ökad produktion.
25 februari: Avsätter ett helt sjukhus för att hantera coronafall.
4 mars: Förbjuder export av digitala termometrar.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_c...emic_in_Taiwan
Öppnade skolorna 2 veckor senare, inte stängde.

Taiwan var ett av de hårdast drabbade länderna av SARS så man lärde sig en del av det och den tighta kontakten med Kina så var man på tårna. Jag misstänker att flera länder lägger upp liknande system för just Taiwan har klarat sig undan utan att köra med så extrema metoder hittills.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 23:23   #84
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Man kanske inte vill ha smittan. Det går en del poster i science goups på Facebook om att lungorna kan ta stor skada efteråt. Det visar sig snart hur allvarligt det var att gå igenom det, eller senare med åldern om det blev allvarligt.
Man ska ha lite skavanker när man blir äldre, det hör livet till.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 23:24   #85
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Samtidigt som Taiwan började sätta in åtgärder.
Fast dina åtgärder var ju extremt mycket hårdare än Taiwans.

Jag säger inte att man inte skulle agerat annorlunda men det är ganska lätt att vara efterklok. Att stänga ner ett helt land får väldiga konsekvenser och skulle man gjort samma med SARS? MERS?

Nästa gång det händer så tror jag man kommer satsa mer på karantän och tester på återvändare från riskområden tidigare men det gäller att man har beredskap för det och att folk skulle acceptera det. SARS gjorde det nog lättare för folk i Taiwan att göra det medan folk i Sverige som automatiskt sattes i karantän och testades efter sportlovsveckan i Italien inte skulle varit lika accepterande.

Speciellt om det visade sig vara så att det skulle dött ut av sig själv mycket snabbare som de andra.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 23:35   #86
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Max kapaciteten på labben ligger på 2800 test om dagen.
Mycket enkelt att hundrafaldiga, bara att temporärt tillåta andra labb att analysera.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 23:41   #87
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Mycket enkelt att hundrafaldiga, bara att temporärt tillåta andra labb att analysera.
Det är redan gjort, maxkapaciteten i landet ligger på ca 5000 och det ska vara igång nästa vecka. Det går inte att skicka virusprover till mindre skyddade anläggningar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 23:53   #88
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Mycket enkelt att hundrafaldiga, bara att temporärt tillåta andra labb att analysera.
Tydligen var det brist på vissa reagenser som krävdes för att kunna genomföra testet. Enligt ECDC så kommer fler leveranser av dessa reagenser inom en vecka.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 00:24   #89
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Fast dina åtgärder var ju extremt mycket hårdare än Taiwans.
Ja mina åtgärder var med nödvändighet hårdare eftersom det uttalade målet var 0 fall utanför karantän.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 00:30   #90
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Corona är ju för övrigt vad det verkar flera magnituder mer smittosamt än vad exempelvis SARS var med sitt 8 månaders förlopp och sina cirka 8000 bekräftade fall för 17 år sedan. Undrar hur mycket av det som kan tillskrivas ökat internationellt resande.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)