Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-16, 09:02   #211
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Är det inte bara remdesivir som tillåtits för behandling i Sverige? Jag läser nästan ingenting om klorokin trots att det är billigast och kineserna hyllat det länge nu.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 09:30   #212
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Är det inte bara remdesivir som tillåtits för behandling i Sverige? Jag läser nästan ingenting om klorokin trots att det är billigast och kineserna hyllat det länge nu.
With all due respect, kineserna hyllar också Mao och noshörningshorn.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 09:49   #213
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
With all due respect, kineserna hyllar också Mao och noshörningshorn.
Det europeiskupptäckta klorokin är inte lika effektivt som kinesisk folkmedicin när det gäller att hävda Kinas herravälde och överlägsenhet. Västerländska forskare har också påstått att det är effektivt.

---

Ralph Baric en forskare med åratal av erfarenhet gällande coronavirus, var med i gårdagens This Week in Virology. http://www.microbe.tv/twiv/twiv-591/

Urdrag från en sammanfattning:
Citat:

4:45 —
“There’s no question that there’s community spread & there’s no question that there is asymptomatic spread & there’s no question that we are now in a full blown pandemic. There’s no question that there are undetected networks and transmission chains that exist across the [United States] that are infecting additional people.”


13:17 — It is fairly likely that the number of undetected cases is significantly higher than detected ones currently & if that ends up being true, the mortality rate will drop accordingly.

15:35 — You can almost certainly expect that there will be some degree of immunity to this virus once someone has been infected and subsequently recovers. However, in MERS, people tend to have a high degree of immunity soon after recovering, which then weakens over the next 1–2 years. This continues until you eventually end up with background-levels of detectable antibodies against the virus. In some cases however, the presence of antibodies could only be detected for 1–2 months.

16:57 — No one knows how coronaviruses maintain themselves in human populations. They don’t rapidly mutate like Influenza where you have 130+ common types of it endemic in humans (there are ~4 coronaviruses endemic to humans)… There is a hypothesis that coronaviruses can cause acute infection when they first make the zoonotic jump to humans, which they leverage to become endemic with humans by causing only mild disease from then on.

40:15 — Vast majority of people do not require hospitalization. 18% of people require some sort of respiratory support. People who develop acute respiratory distress syndrome (ARDS) are at high risk for death. There have only been two pathology reports but Dr. Baric speculates that the most likely prognosis is that the virus destroys cells in the alveoli that line the parts of the lungs that diffuse oxygen into your bloodstream. When they die, it exposes your lungs to bodily fluids that can then diffuse into the lungs.

“The little balloons that transmit oxygen to your blood stream become water balloons so you drown in your own fluids.”

The other primary way people die is due to your body layering cells to repair the damaged alveoli cells, but the thickness ends up being too great to diffuse oxygen afterwards so you suffocate. This is exactly the same type of disease that SARS, MERS, H5N1 & H7N9 cause. The NIH has spent hundreds of millions on trying to improve our ability to treat this disease & their work has decreased the mortality rate of ARDS from ~50% to ~30% over the last few decades.

Senast redigerad av Brofessorn den 2020-03-16 klockan 09:51.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 09:58   #214
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Som ledare borde han delegera den uppgiften efter första runda av oklara besked. Kan vara så att media är del av problemet då de är snabbt ute och rapporterar det han säger, men det går att göra bättre. En kommunikatör hade i detta fallet varit nästan A och O.
Jag håller med. Det var ju precis det som gjorde att Lottie Kuntsson och kungen (!) ingjöt förtroende under tsunamikatastrofen medan regeringen och UD irrade omkring eller gick på teater. Samtidigt förstår jag tanken med att låta statsepidemiologen - som ändå är landets högste ämbetsman på ämnet smittskydd - tala till folket för att med lite auktoritet skapa förtroende. Problemet är att ämnet är väldigt osäkert och komplext, samtidigt som tillgången till överflöd av information via nätbaserade och sociala medier gör att människor söker alternativa sanningar. Så kanske hade det varit svårt att nå fram med enhetlig information oavsett vem man satt i första ledet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Vad jag ser är en brist på lägesbeskrivning från de ansvariga myndigheterna. Det som är oroande är just den oklara kommunikationen som gör att även" experter" hamnar i olika ordväxlingar, det borde vara ett varningstecken. Myndigheten har nått viktigt att fixa där.
Min egen erfarenhet från forsknings- och expert-på-myndighetsvärlden är att det ofta finns minst två läger som i normalfallet för ett passivt aggressivt status quo-krig där den ena sidan kritiserar metodik, tolkningar och förslag som den andra sidan kommer upp med. Jag tycker mig ana den typen av motsättningar även inom den (i sammanhanget mycket lilla) klick epidemiologer och smittskyddsexperter som finns i Sverige. Ena sidan tycker att FHM med Tegnell i spetsen fattar bra beslut, andra tycker att data tyder på att man borde ta till ännu skarpare åtgärder. Det är snarare naturligt att man är oense - man får också komma ihåg att det krävs vissa specifika egenskaper för att ta sig långt inom forskningen, typ att man inte är en konflikträdd, konsensussträvande individ med stor omtanke om sina medmänniskors egon, utan snarare att man är en mer eller mindre excentrisk kärring-mot-strömmen med ledstjärnan "att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större" i allt man gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Vad gäller lekmän, de gör väl samma analys som jag, det vill säga de jämför de olika åtgärderna länder genomför för att identifiera vilken strategi landet har.
Jag jobbar med olika typer av analyser, så jag utgår från vad jag ser och läser olika direktiv de gett till vården. Den röda tråden.

Som det ser ut idag så försöker Sverige följa Sydkoreas plan, det vill säga man satsar det mesta på spårning och personlig isolering. Det kräver dock väldigt mycket personligt ansvar, men är mindre skadligt för samhället om det fungerar. Det ser vi eftersom myndigheten utökat antalet test till närmre 5000, Sydkorea har genomfört 10000 dagligen sedan flera veckor. Vårt samhälle och äldrevården är snarlik Koreas.

Danmark och Norge har följt Italiens plan, karantän och fysiska barriärer. Det återstår att se hur det fungerar i Europa. Eftersom det inte går att upprätthålla så länge.

Jag förstår vad Tegnell säger, men det är fel forum och sitta och spekulera i media just nu. Jag skippar media eftersom det blivit för mycket blaj kring allt. WHO och Myndigheten borde vara största informationskällan för folk. Men man kan även skylla på media eftersom det finns ett egenintresse av sensationalism.
Angående ditt sista stycke så är det ju en informationsmässigt svår tid att hantera en sådan här kris. Fake News, trollfabriker, propaganda, en vilja från ett antal aktörer att utnyttja en pandemi för att så split i samhällen och demontera demokratin. Kinas "kritik" av Sveriges hantering av corona i kölvattnet av Gui Minhai-frågan är ett utmärkt exempel, och även det faktum att både USA och Kina försöker utmåla varandra som ansvariga för virusutbrottet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 11:18   #215
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag håller med. Det var ju precis det som gjorde att Lottie Kuntsson och kungen (!) ingjöt förtroende.
Kuntsson, känns som ett internationellt gångbart namn
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 11:19   #216
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Kuntsson, känns som ett internationellt gångbart namn
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 11:21   #217
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/a...rt-att-gladjas

"Analys: ”Coronaviruset bra för klimatet – ändå är det svårt att glädjas”

Dummaste rubriken den här veckan, blir nog svår att slå till söndag.


"Det är inte så här som klimatutsläppen ska ner. "

Genialiska skrivningar.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 12:25   #218
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Kuntsson, känns som ett internationellt gångbart namn
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hahaha! Freudianskt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 12:33   #219
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
Bra text!
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Informativ tråd. Liket kolozzeum lever upp ibland.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ja, det är rätt svårt att få till diskussioner på en bra nivå i sociala medier i dagsläget när varenda influencer plötsligt är smittskyddsexpert. Tycker också att den här tråden varit bra (och det beror väl till stor del på att somliga användare bannats).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 12:40   #220
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag håller med. Det var ju precis det som gjorde att Lottie Kuntsson och kungen (!) ingjöt förtroende under tsunamikatastrofen medan regeringen och UD irrade omkring eller gick på teater. Samtidigt förstår jag tanken med att låta statsepidemiologen - som ändå är landets högste ämbetsman på ämnet smittskydd - tala till folket för att med lite auktoritet skapa förtroende. Problemet är att ämnet är väldigt osäkert och komplext, samtidigt som tillgången till överflöd av information via nätbaserade och sociala medier gör att människor söker alternativa sanningar. Så kanske hade det varit svårt att nå fram med enhetlig information oavsett vem man satt i första ledet.

Min egen erfarenhet från forsknings- och expert-på-myndighetsvärlden är att det ofta finns minst två läger som i normalfallet för ett passivt aggressivt status quo-krig där den ena sidan kritiserar metodik, tolkningar och förslag som den andra sidan kommer upp med. Jag tycker mig ana den typen av motsättningar även inom den (i sammanhanget mycket lilla) klick epidemiologer och smittskyddsexperter som finns i Sverige. Ena sidan tycker att FHM med Tegnell i spetsen fattar bra beslut, andra tycker att data tyder på att man borde ta till ännu skarpare åtgärder. Det är snarare naturligt att man är oense - man får också komma ihåg att det krävs vissa specifika egenskaper för att ta sig långt inom forskningen, typ att man inte är en konflikträdd, konsensussträvande individ med stor omtanke om sina medmänniskors egon, utan snarare att man är en mer eller mindre excentrisk kärring-mot-strömmen med ledstjärnan "att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större" i allt man gör.

Angående ditt sista stycke så är det ju en informationsmässigt svår tid att hantera en sådan här kris. Fake News, trollfabriker, propaganda, en vilja från ett antal aktörer att utnyttja en pandemi för att så split i samhällen och demontera demokratin. Kinas "kritik" av Sveriges hantering av corona i kölvattnet av Gui Minhai-frågan är ett utmärkt exempel, och även det faktum att både USA och Kina försöker utmåla varandra som ansvariga för virusutbrottet.
Det jag läst om Tegnell är att han ibland refererar till "Tung brittisk forskning" så det är ingen slump att Sverige och Storbritannien valt liknande strategi.
Min kritik mot Tegnell är att han gillar att spekulera och vet inte när hans ska säga "ingen kommentar/jag vet inte" Någon journalist frågade om fotbollsallsvenskan och dess framtid, och han svarade nått spekulativt som printades i Expressen. Kanske inte det smidigaste.
Ja vi söker en Lotti Knutsson som kan steppa fram.

Jag har arbetat en hel del forskare "inom spektrat" som inte har jättesympatiska personligheter, men är bra på sitt jobb. Jag skulle dock inte släppa fram någon av dem att prata. Det skulle bli media-slakt.

Men ja nu sitter vi i en strategi som kräver extremt mycket personligt ansvar från befolkningen, det positiva med det är att svensk ekonomi inte sänks helt som vid karantän. Och det finns möjlighet att handla och leva relativt normalt i vissa fall..

Det politiska narrativet är inte intressant just nu, tycker jag ser lite vändning på den fronten nu när det börjar bli lite mer allvarligt. Orkar inte med vissa sociala medier, och jag hoppas fler skippar den biten ett tag.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 12:55   #221
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
I en stad i Illinois USA har de förbjudit försäljning av ammunition nu under Corona. Riktigt fult gjort med tanke på hur fort det går innan de börjar plundra (med tanke på Katrina osv).

Det är som att tanken bakom är att vi har resignerat inför plundring, men vi kan se till att plundrare inte blir skjutna.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 12:59   #222
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Förbjudit försäljning av ammunition. LOL, snacka om tandlöst. Varenda person som behöver ammunition i USA har redan några askar liggandes eller känner någon som sitter på extremt stort lager av ammunition inför domedagsscenarion.

Tandlöst minst sagt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 13:01   #223
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det jag läst om Tegnell är att han ibland refererar till "Tung brittisk forskning" så det är ingen slump att Sverige och Storbritannien valt liknande strategi.
Min kritik mot Tegnell är att han gillar att spekulera och vet inte när hans ska säga "ingen kommentar/jag vet inte" Någon journalist frågade om fotbollsallsvenskan och dess framtid, och han svarade nått spekulativt som printades i Expressen. Kanske inte det smidigaste.
Ja vi söker en Lotti Knutsson som kan steppa fram.

Jag har arbetat en hel del forskare "inom spektrat" som inte har jättesympatiska personligheter, men är bra på sitt jobb. Jag skulle dock inte släppa fram någon av dem att prata. Det skulle bli media-slakt.

Men ja nu sitter vi i en strategi som kräver extremt mycket personligt ansvar från befolkningen, det positiva med det är att svensk ekonomi inte sänks helt som vid karantän. Och det finns möjlighet att handla och leva relativt normalt i vissa fall..

Det politiska narrativet är inte intressant just nu, tycker jag ser lite vändning på den fronten nu när det börjar bli lite mer allvarligt. Orkar inte med vissa sociala medier, och jag hoppas fler skippar den biten ett tag.
He, jo alltså växelverkan mellan Tegnell och medierna är inte helt optimal. Jag var inne i ett kommentarsfält på Facebook igår och där blir man ju allmänt mörkrädd - bl.a. folk som skriver rakt ut att Tegnell checkar av alla punkter för att vara psykopat och borde avsättas omedelbart baserat på detta? Alltså jeez, jag antar att det är en del av en panikreaktion som vissa hamnar i.

Egentligen kräver alla strategier stort personligt ansvar, även den hårdaste av karantän (om man inte lägger enorma resurser på regelefterlevnad och sätter in typ polis/militär). Jag förstår tanken med att i första hand prioritera åtgärder som är relativt enkla att följa och som man kan hålla i länge. Sen om det räcker för att stoppa smittan, ja det vet vi ju inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 13:05   #224
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
I en stad i Illinois USA har de förbjudit försäljning av ammunition nu under Corona. Riktigt fult gjort med tanke på hur fort det går innan de börjar plundra (med tanke på Katrina osv).

Det är som att tanken bakom är att vi har resignerat inför plundring, men vi kan se till att plundrare inte blir skjutna.
Det är mest symboliskt, borde bara vara några mil till nästa Walmart.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 13:52   #225
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fast det du radar upp nu är ju exakt det som uppstår i krocken mellan "vanligt folk" och en typiskt forskare i ledande position på en myndighet. Han har uttalat sig utifrån läget vid varje given tidpunkt. Antalet importfall från Italien beräknades peaka efter sportlovsveckorna - men därefter har fallen ifrån andra länder ökat, och när ett fall där koppling till smitta utomlands saknades så ändrades bedömningen om risken för samhällssmitta från måttlig till mycket hög. En myndighet kan inte agera på annan information än den tillgängliga, det om något vore tjänstefel.
Nejdå det är inte tjänstefel utan just den kompetens man skulle kunna förvänta sig. Att förbereda sig för flera olika framtida scenarior är en del i själva uppdraget.

I det här fallet är det knappast något otroligt scenario att smittspridningen kommer att ske på precis på samma sätt i Sverige som i alla andra länder.

Tillgänglig information här hemma hos mig är för övrigt att det inte brinner. Med din logik bör det således vara ett otroligt resursslöseri att skaffa en brandsläckare.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)