Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-15, 13:32   #136
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Ser man bara på statistiken klarar väl Sverige egentligen situationen rätt bra hittills, det har ännu inte eskalerat på långa vägar lika mycket som i andra länder som drabbats samtidigt och vården har knappt belastats överhuvudtaget än.

Det sägs att man agerat långsamt, men sätter man in kostsamma åtgärder för tidigt är risken att både resurser och tålamod rinner ut innan det faktiska behovet ens har uppstått.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 13:37   #137
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Att han känner ett måste att blanda in jämlikhet i detta är ju ett tecken på något som gått väldigt snett här i Sverige.
Tja.. Jag kan lite förstå hur han tänker. Låt oss säga att alla högutbildade väljer att jobba hemma. Medan sopgubbar, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, poliser och annan samhällsviktig personal tvingas att jobba. Detta kan ju leda till att dessa grupper börja känna aversion emot högutbildade. Vilket kan leda till tråkiga saker. Sopgubbarna kanske börjar nedprioritera sophämtningen i "det fina villakvarteret". osv...

Sedan håller jag med om att han uttrycker sig klantigt.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 13:59   #138
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Tja.. Jag kan lite förstå hur han tänker. Låt oss säga att alla högutbildade väljer att jobba hemma. Medan sopgubbar, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, poliser och annan samhällsviktig personal tvingas att jobba. Detta kan ju leda till att dessa grupper börja känna aversion emot högutbildade. Vilket kan leda till tråkiga saker. Sopgubbarna kanske börjar nedprioritera sophämtningen i "det fina villakvarteret". osv...

Sedan håller jag med om att han uttrycker sig klantigt.
Även om han har rätt spelar det ingen roll han ska inte göra det uttalandet överhuvudtaget eftersom det inte är hans uppgift att tänka på sånt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:05   #139
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
https://twitter.com/hanifbali/status...58212759523331

Synd att man inte insåg potentialen. En "best of Tegnell" hade blivit viral.
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Tja.. Jag kan lite förstå hur han tänker. Låt oss säga att alla högutbildade väljer att jobba hemma. Medan sopgubbar, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, poliser och annan samhällsviktig personal tvingas att jobba. Detta kan ju leda till att dessa grupper börja känna aversion emot högutbildade. Vilket kan leda till tråkiga saker. Sopgubbarna kanske börjar nedprioritera sophämtningen i "det fina villakvarteret". osv...

Sedan håller jag med om att han uttrycker sig klantigt.
Äh, tycker inte det var speciellt kontroversiellt alls men ja, han uttalar sig verkligen som en forskare. På samhällsnivå får det givetvis konsekvenser för smittskyddet i det långa loppet om vissa grupper kan jobba hemifrån, baxa in hela ICA Maxi's toapapperslager i sina SUV:ar och undgå både smittor och zombieinvasioner, medan andra grupper de facto måste åka kollektivt till sitt lokalvårdarjobb på Karolinska och städa coronasmittades spottkoppar utan adekvat skyddsutrustning. På individnivå är det ju däremot superokomplicerat för mig och alla Spotifys utvecklare att i en situation som denna sitta hemma och hacka kod istället för att ta sig in till våra aktivitetsbaserade kontorslandskap i centrala Sthlm och dela tangentbord med våra högavlönade kollegor som varit i italienska alperna på sportlovet.

Jag gillar Tegnell just för att han varken är lismande medietränad eller låter sin forskarintegritet påverkas av populistiska viljor, men jag fattar ju också varför hans sätt att uttrycka sig inte landar på samma sätt hos allmänheten som på en konferens i globalt smittskydd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:27   #140
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Nu är snart 100% av Sverige smittat med Corona. Eller inte.

Snart är det 0,01% just nu som har Corona. Dvs 1 på 10000.

Det bor ca 10000 i min kommun. Så 1 borde då ha Corona. Kan vara jag...

Senast redigerad av Starke75an den 2020-03-15 klockan 14:32.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:31   #141
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag gillar Tegnell just för att han varken är lismande medietränad eller låter sin forskarintegritet påverkas av populistiska viljor, men jag fattar ju också varför hans sätt att uttrycka sig inte landar på samma sätt hos allmänheten som på en konferens i globalt smittskydd.
Ja, han är ju mer "virrig professor" än "medietränad kommunikatör". Ganska vanligt inom den akademiska världen. Om man inte är van vid dessa typer av individer så känns det nog ganska konstigt. Vi är ju mer vana vid våra medietränade politiker som är duktiga på att uttrycka sig väldigt diplomatiskt för att inte stöta sig med någon.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:38   #142
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Det är Sverige i ett nötskal. Fullt fokus på fel saker, kombinerat med total inkompetens på viktiga myndighetsposter.
Det är inte frågan om fokus på fel saker som om att det skulle vara ett kompetensproblem. Det finns en röd tråd genom det hela och det är gödandet av globalistiska verksamheter och deras underliggande institutioner och förmånstagare vare sig vi pratar om vurmandet för miljön eller coronaviruset. Det är frågan om förvuxna illvilliga parasiter som gläds när portarna till festsalen står öppna och grinar illa när de är stängda.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:50   #143
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Ja, han är ju mer "virrig professor" än "medietränad kommunikatör". Ganska vanligt inom den akademiska världen. Om man inte är van vid dessa typer av individer så känns det nog ganska konstigt. Vi är ju mer vana vid våra medietränade politiker som är duktiga på att uttrycka sig väldigt diplomatiskt för att inte stöta sig med någon.
Eller populistiska politiker som vill hitta syndabockar eller demonstrera sin personliga styrka.

Sen är det ju också så att forskare inte alltid är helt överens. Ett antal svenska sådana som inte håller med Tegnell om vilka åtgärder som bör användas när citerats flitigt i media på sistone (jag läste precis den här debattartikeln undertecknad av ett antal forskare i epidemiologi/virologi etc). Man är helt överens om att social distansering är viktigt, men eftersom pandemier av den här sorten inte hör till vanligheterna råder ingen vetenskaplig konsensus kring en exakt åtgärdsplan. Det är såklart också jobbigt för alla oss vanliga dödliga som nu måste ställa om vårt debatterande i sociala medier från "invandring och brottsstatistik" och "mänsklighetens påverkan på klimatet" till "smittskydd och pandemier". Vilken ringhörna är egentligen vilken, när t.ex. Trump tidigare spelade ner kritiken mot hans agerande gällande covid-19 i samma hoax-kategori som klimathotet och Rysslandsutredningen? Ska man vara för eller emot mesta möjliga karantän?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2020-03-15 klockan 14:57.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:05   #144
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Nu är snart 100% av Sverige smittat med Corona. Eller inte.

Snart är det 0,01% just nu som har Corona. Dvs 1 på 10000.

Det bor ca 10000 i min kommun. Så 1 borde då ha Corona. Kan vara jag...
Nej. Till att börja med är det många fler som har Corona än vad statistiken visar. Dessutom fördubblas antalet fall var tredje dag.
Inkubationstiden är 2-14 dagar. Vi kommer med andra ord inte se alla som blir smittade IDAG förrän om 2 veckor.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:18   #145
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Äh, tycker inte det var speciellt kontroversiellt alls men ja, han uttalar sig verkligen som en forskare.

Jag gillar Tegnell just för att han varken är lismande medietränad eller låter sin forskarintegritet påverkas av populistiska viljor, men jag fattar ju också varför hans sätt att uttrycka sig inte landar på samma sätt hos allmänheten som på en konferens i globalt smittskydd.
Tror det är få som reagerat på hans [akademiska framtoning] eller "forskarintegritet".

För två veckor sedan påstod han att alla smittade insjuknat och att kulmen kom inom en till två dagar. En vecka senare hade antalet sjuka ökat till 200 personer och han hävdade att han var lite för optimistisk, den nya peaken skulle nu komma 2-3 dagar senare. Ytterligare några dagar senare tvingades man sluta med provtagning för att det blev meningslöst. Här blev ribban lagd.

Om svensk sjukvård så hävdade han att Sverige har mycket bättre beredskap än Italien och han var inte särskilt orolig. Samtidigt larmar sjukvårdspersonal att det är brist på materiell. Sjukvårdspersonal tvingas behandla patienter utan skyddsutrustning eller köpa in egna. Detta innan smittan brutit ut.

I videon ovan hävdar han att vi hellre ska driva på smittspridningen än att minska antalet människor i kollektivtrafik och arbetsplatser - för det skulle vara ojämnställt om bara en del blir sjuka. Detta går tvärt emot det vanligaste rådet att man ska reducera kontakt med andra och upplevs därför som kontroversiellt. Jag delar inte bilden att det rådet skulle vara populism.

Senast redigerad av Baldr den 2020-03-15 klockan 15:24.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:20   #146
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Eller populistiska politiker som vill hitta syndabockar eller demonstrera sin personliga styrka.

Sen är det ju också så att forskare inte alltid är helt överens. Ett antal svenska sådana som inte håller med Tegnell om vilka åtgärder som bör användas när citerats flitigt i media på sistone (jag läste precis den här debattartikeln undertecknad av ett antal forskare i epidemiologi/virologi etc). Man är helt överens om att social distansering är viktigt, men eftersom pandemier av den här sorten inte hör till vanligheterna råder ingen vetenskaplig konsensus kring en exakt åtgärdsplan. Det är såklart också jobbigt för alla oss vanliga dödliga som nu måste ställa om vårt debatterande i sociala medier från "invandring och brottsstatistik" och "mänsklighetens påverkan på klimatet" till "smittskydd och pandemier". Vilken ringhörna är egentligen vilken, när t.ex. Trump tidigare spelade ner kritiken mot hans agerande gällande covid-19 i samma hoax-kategori som klimathotet och Rysslandsutredningen? Ska man vara för eller emot mesta möjliga karantän?
Det gäller att inte fastna i ett sådant narrativ. Jag tycker det är olyckligt att man inte lyckats kondensera ned direktiven. Man får gå utanför myndigheten för att få mer konkreta svar. Stabsläge på sjukhusen strax innan är inget bra tecken. Kan mycket väl vara så att det här är ett alldeles för svårt pussel i den nuvarande situationen. Jag vet inte vilka resurser de har tillgång till.

Men då gäller det att vara extremt tydlig, som den kvinnliga samordnaren som steg fram under Tsunami katastrofen. Det saknas nu. Mycket tydlig kommunikation hade klarat ut mycket.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:25   #147
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Problemet är väl inte vad han säger. Problemet är att han känner ett tvång att säga det. Att samhället på något skruvat sätt förväntar sig det. Förmodligen har han ett koppel feminister på halsen som hotar med stryk och uthängning om han inte får in jämställdhet i diskussionen. Sverige är ett töntigt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:32   #148
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Varför är den här tråden ifrån 2013?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:35   #149
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Varför är den här tråden ifrån 2013?
2013 var när SARS-CoV-1 spreds.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:41   #150
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Varför är den här tråden ifrån 2013?
Det finns flera olika coronavirus. Den som nu härjar är dock en ny variant.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)