Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-09-09, 13:26   #76
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-09
Tid: 11:20 - 12:40
Plats: LAK
Morgonvikt: 96,2 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x70, 5x80
5x95, 3x95, 3x95, 3x95, 3x95

Ingen styrka i benen idag och redan i andra set så började jag bli grund för att jag skulle komma upp. Då var det lika väl att göra snygga treor och känna på vikten. Dessutom så hade jag en ouppklarad affär med marklyften att tänka på och att bränna allt sitt krut och knäcka ryggen kände inte som en bra idé.

Militärpress

5x20, 5x25, 5x30, 5x35
5x40, 5x40, 5x40, 5x40, 5x40

Inte de snyggaste pressarna jag gjord, ryggen kan böjts lite mer än jag skulle önskat. Repståligheten var god och jag fick inte känslan av plötslig död jag haft tidigare. Dock så var det inget vingel i överkroppen.

Marklyft
5x60, 5x80, 5x100
5x120

Den här gången så var benen och överkroppen med på noterna. Jag tror att jag tog det lugnt med böjarna var en anledning. Det var ärligt talat inte så tungt som jag trodde och det fanns till och med vissa marginaler. Däremot så börjar greppet tryta. Flera gånger så kände jag tummen börja lossna redan på väg upp och det är inte acceptabelt. Jag ska se om jag kan gräva fram magnesium till nästa markpass och se hur långt det räcker. Jag vill behålla överhandgreppet så länge det går. Det är kanske läge att jobba mer på greppet när det inte är markdag.

Kommentarer
Jag blev så exalterad när jag klarade marklyften att jag helt glömde bort att jag hade latsdrag kvar att göra. Men ingen större skada skedd det är mest ett komplement. Nästa veckan blir lite konstig då jag jobbar söndag-tisdag och ska på intervju i Stockholm på onsdag men det borde bara gå ut över onsdagspasset.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 19:33   #77
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-11
Tid: 16:00- 17:30
Plats: Hälsans Hus

Kommentarer

Till skillnad från förra veckan så var vi faktiskt dem personer på söndagsträningen vilket är mycket bra. Folk har en tendens att vilja sova och vara bakis på söndagar, men det gäller bara om man är "untrue". Extra kul att våran enda tjej var och tränade och krigade på. Ganska mycket kata till en början och en väldigt hastig genomkörare av kote-surage-men och men-suriage-men. Den första gick rätt OK men den sista funkar verkligen inte för mig. Min "nya" kote-hugg fortsätter att skörda framgång och mina keiko gick på det stora hela bra. Undantaget var mot Ricky då båda var ganska frustrerade fram mot slutet. Jag tror att Ricky hade för kort maai. Det var i varje fall för nära för mig men det var väntat. I hans senare keiko mot Joel så var hans maai definitivt för kort. Med tanke på att de båda når ungefär lika långt så är det en stark indikation.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 13:31   #78
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-12
Tid: 11:10 - 12:15
Plats: LAK
Morgonvikt: 97,0 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x70, 5x80
5x95, 5x95, 5x95, 5x95, 5x95

Uppvärmningen ingav inget förtroende, det fanns gott om djup men ingen större styrka. Döm då min stora förvåning när jag lyckades med dagens mål. Sista lyftet i fjärde set var ett riktigt grislyft men upp kom jag. På fredags så får jag alltså pröva att lyfta lite drygt min kroppsvikt, mäktigt värre.

Bänkpress

5x40, 5x40, 5x50
5x62.5, 5x62.5, 5x62.5, 5x62.5, 5x62.5

För att hantera problemet med att jag slår i ställningen så så jag till att lägga mig så att stången var högre upp innan utlyft samt att verkligen ligga rak på bänken. Det blev lyckligtvis inga problem av den karaktären. Då knäböjen gått lite snabbare än vanligt så ökade jag setvilan lite, jag brukar alltid stressa lite för mycket för mitt eget bästa. Med lite fokus så gick det bra tillslut även om sista repet kändes som en evighet.

Stångrodd
5x40, 5x40, 5x50
5x67.5, 5x67.5, 5x67.5, 5x67.5, 5x67.5

Inte snyggt eller lätt men genomfört enligt plan. Kommer fokusera mer på formen när jag gör nästa deload.

Kommentarer

Höjningar i alla övningar, det kan ju inte vara något annat än ett bra pass. Detta trots att jag kände mig lite sliten och trött. Att ha lite mer rutin och tre pass i veckan har gett resultat. Att det inte är öl och härj kan också ha något med saken att göra. Så Full fart framåt, snart kanske jag har ett jobb som tar upp viktig träningstid.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2011-09-12 klockan 13:33.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 21:20   #79
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-15
Tid: 19:30- 21:00
Plats: Hälsans Hus

Kommentarer

Kände mig ganska sliten i tisdags och stod över träningen, sedan så hade jag intervjun igår så även där fick träningen stryka på foten. Under dagen så har jag dragits med någon form av diffus slitenhet, stel i muskler, ont i foten och allmänt seg. Kanske är det någon lite förkylning eller infektion som ligger och spökar. Så utgångsläget var inte det bästa men jag kände att det var dags att aktivera sig lite. Vi var hela nio personer på träningen, säsongsbästa med råge. Joel var i och för sig sjuk samt att två personer bara var och provade på. Men vi övriga körde på i bra tempo. Lugn och fin uppvärmning var efter jag tog kommandot och ökade lite. Dagens waza var ai-kote-men som är rätt svår att få till men effektiv och bra rent pedagogiskt. Man får jobba på sitt maai, ha flexibelt fotarbete samt viktigast av allt få in tänket att kontra anfalla tills man sätter en teknik. För mig var det varierande resultat men överlag rätt bra. Då keikon varit eftersatt så såg jag till att vi fick lite drygt tjugo minuter den här gången. Inte samma framgångar kote-huggen som tidigare, antingen är jag sämre eller så har folk lärt sig att hålla igen. Men överlag rätt bra keiko och några snygga attacker som satt där de skulle. Kul träning helt enkelt.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 14:01   #80
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-16
Tid: 11:10 - 12:20
Plats: LAK
Morgonvikt: 97,2 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x70, 5x80
5x97.5, 5x97.5, 3x97.5, 3x97.5, 3x97.5

Väldigt stela och ömmande ben under uppvärmning. Första två uppvärmningssetten var riktigt djupa och fina utan att ryggen började spöka, det finns hopp för framtiden. Sen började problemen redan första lyftet på arbetsvikten höll på att sluta i ett nesligt misslyckande. Jag tappade kraften helt och det var nästan fritt fall. En hård träff på safetybars och en tyst svordom löste lyckligtvis problemet och jag lyckades komma upp.Sen var det djävlar anamma och vilja som gällde. Inte så dåligt resultat med tanke på dagsformen. Men det viktigaste av allt; det var böjar på strax över 100 % av kroppsvikten.

Militärpress
5x20, 5x25, 5x30, 5x35
5x42.5, 5x42.5, 2x42.5, 3x42.5, 4x42.5

Inte så imponerande uppvisning, omväxlande god stryka och total kraftlöshet. Men det får jag revansch på nästa vecka.

Marklyft

5x60, 5x80, 5x100
2x125

Ett intressant resultat måste jag säga. Nu när jag fått tag i magnesium så var det helt plötsligt inte greppet som svek. Det känns faktiskt knapp ansträngande även på arbetsvikten. Däremot så gav hela kroppen upp rätt snabbt. Jag gjorde tre försök på sista lyftet men det var inte ens nära. Ettan om tvåan var tunga men inte så tunga att jag borde har "dött" på det sättet.

Latsdrag

5x30, 5x40 5x50
5x65, 4x65, 3x65, 2x65, 3x65

Och i enlighet med resten av passet var det tungt och djävligt även här. Lite sämre än förväntat men en höjning med fem kilo är rätt mycket i en latsdrag. Men det är "bara" en kompletteringsövning så det känns inte så allvarligt.

Kommentarer

Inte värdens bästa kraft idag eller den här veckan för den delen. Men då har det varit en del annat som lett till dålig sömn och kost. Att uppe på kroppsvikten i böj känns dock stor och nu är tresiffrigt inte långt borda. Grillat och lite vila får som vanligt bli medicinen, men på söndag och måndag så är det jobb som gäller. Dessutom har fler intressanta tjänster dykt upp som ska sökas.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 13:24   #81
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-19
Tid: 11:10 - 12:15
Plats: LAK
Morgonvikt: 97,2 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x70, 5x80
5x97.5, 5x97.5, 5x97.5, 5x97.5, 5x97.5

Upp till 70 kilo körde jag med ordentligt djup och det kändes bra. Tidigare har jag snabbt fått ont i ryggen när jag kommit upp vikter och varit djup. Nu så passade jag på att använda uppvärmningen till att stretcha i bottenläget. Jag ska fortsätt med det så länge det känns bra och om det håller i sig så ska jag börja öka djupet även i mina arbetsset. Några fula lyft där benen vek sig lite inåt och även där ryggen fälldes mer än planerat. Här näst det magiska tresiffriga talet.

Bänkpress
5x40, 5x50, 5x50
3x65, 3x65, 3x65, 3x65, 3x65

Här var det ren och skär svaghet men då jag aldrig prövat vikten så är jag rätt glad ändå. Det brukar ta sig när jag fått bekanta mig med vikten.

Stångrodd
5x40, 5x50, 5x60
4x70, 4x70, 3x70, 3x70, 3x70

Ganska bra känsla och stabilitet men styrkan fanns helt enkelt inte där den behövdes. Lite irriterande, men väldigt typiskt att jag fortfarande är starkare i rodd än bänk.

Kommentarer

Lite sliten fysiskt men framför allt psykiskt efter helgen. Halv ett på natten till söndag så fick jag ett SMS om jag kunde jobba omgående. Eftersom jag behöver pengarna så ställde jag upp. När jag skulle köra hem så hade jag lite svårt att skilja på blinkers- och vindrutetorkar spaken. På samma sätt blev helljus till att jag spolade rutan. Det kändes inte OK på något sätt. Någon annan borde ha kört mig. Det roliga är att jag skulle jobba senare på dagen och därför hade tänkt få sova ut ordentligt, men det gick inte riktigt som planerat. Lyckligtvis var det som nu blev dagens andra jobb en ganska enkel och lätt historia. Att dra lådor över en lerig åker mitt i natten med dagg och frost på alla ytor är mycket jobbigare än att bygga scen i en sporthall.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 22:43   #82
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-20
Tid: 19:30- 21:00
Plats: Hälsans Hus

Kommentarer

Fånigt träningspass bara jag och Linn var där. Eftersom hon glömt linserna så kunde hon inte träna i rustning. Därför så agerade jag slagdocka och lät henne pröva lite nya och avancerade tekniker. Vi han med några men varianter, tsuki, debana-men, hiki-men och karaki-geiko. Döm till min förvåning när hon helt plötsligt började tuffa till sig och släppte loss sin inre krigare. Dessutom så hade hon en riktigt naturlig och fin debana-kote som vi ska slipa till perfektion. För mig så fick jag chansen att utvecklas som tränare vilket är en viktig mycket aspekt av kendo och livet i allmänhet. Fast det är klart att jag hade skulle ha föredragit att fått slåss lite också.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2011-09-20 klockan 22:44.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 13:06   #83
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-21
Tid: 11:10 - 12:20
Plats: LAK
Morgonvikt: 97,2 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x70, 5x80
5x100, 3x100, 3x100, 3x100, 3x100

Ganska försiktig start på den tresiffiga vikten, precis som det brukar vara. Jag gick för en femma i andra set men det ville sig inte då redan trean såg fördjävlig ut och knappt kom upp. Bra hållning överlag och bara lite brytande i sista repsen. Däremot så fäll knäna in mer än vad som kändes helt ok. Det är något jag får jobba på.

Militärpress
5x20, 5x30, 5x30
5x42.5, 5x42.5, 3x42.5, 2x42.5, 3x42.5

En rep sämre än sist men det var förväntat då axlarna känts slitna från att jobba söndag natt, söndag eftermiddag, tränat måndag förmiddag och jobbat måndag kväll. Just axlarna brukar få pisk när man bygget och står och fipplar med saker på hög höjd. Lite omväxlande stil då vissa lyft kändes skolboksmässiga och andra involverade lite mer fusk med ryggen.

Marklyft

5x60, 5x80, 5x100
5+1x125

Överlag bra känsla i lyften. Det kändes ordentligt i filéerna men inte så att det kändes som att jag tappade ryggen. Det är konstigt nog i starten jag är som segast, jag ska undersöka vad det kan bero på. När jag var klar med femman var jag inte helt nöjd med utsträckningen på sista och kompletterade med en extra etta med bar hold. Under avlastningen slängde jag även in en bar hold på 100 kg.

Latsdrag

5x30, 5x40, 5x50
5x65, 5x65, 5x65, 3x65, 3x65

Några fler reps än sist och det känns som att det börjar lossna lite med latsdragen. Det finns hopp om att jag ska kunna börja med chinups någon gång, fast då måste jag bli mindre fet också.

Kommentarer
På onsdag så är det ett halvår sedan jag började med Stronglifts och det ska "firas" med en lite utvärdering. Att det gått framåt råder det inga tvivel om däremot. På torsdag och fredag vankas det mer jobb på Samljus så ingen rast, ingen ro.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 14:31   #84
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-26
Tid: 10:50 - 12:05
Plats: LAK
Morgonvikt: 97,8 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x70, 5x80
5x100, 5x100, 5x100, 5x100, 5x100

Mycket vilja i dagens lyft men inte allt för dålig teknik. Lite svaj med knäna och lite bryt med ryggen men det var att förvänta. Kände mig lite öm i knäna efter allt hoppande upp och ner från lastkajen i torsdags och fredags. Jag visste att det var dumt redan då men tydligen så ville jag lida. Inget allvarligt men lite stelt. Kände mig dessutom fördjävligt stel i höften efter att ha suttit framför datorn hela helgen hela helgen.

Bänkpress
5x40, 5x50, 5x55
5x65, 3x65, 3x65, 3x65, 3x65

God styrka i första setet men slog i ställningen och fick vingel. Trodde att det skulle fortsätta så men styrkan försvann i setvilan och jag kunde endast med största möda få till treorna. Fortsatt vingel och krångel gjorde att det aldrig kände speciellt bra. Kan ha något att göra med att jag fick köra bänken efter rodden eftersom alla ställningar var tagna.

Stångrodd

5x40, 5x50, 5x60
5x70, 4x70, 5x70, 3x70, 3x70

Inget riktigt klipp eller känsla i rodden. Men inte extremt dåligt heller. Fler reps än sist och det är vad jag kallar godkänt.

Kommentarer
Var förkyld under förra veckan så det var därför ingen kendo torsdag eller söndag och ingen styrketräning på fredag. Vilan gav däremot resultat och jag gick snabbt från helt knäckt med hosta (min nemesis) till pigg och kry på söndag kväll. Nu drar nybörjarintaget igång vilket innebär två extra timmar kendo i veckan om jag så kan och vill. Det innebär tyvärr att fokus flyttas från min egen utveckling till mina elever. Men det finns mycket att lära sig genom att lära ut. Så länge som vi håller en bra nivå på den avancerade träningen så kommer det hela ändå sluta på plus för min egen del.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 21:47   #85
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-27
Tid: 19:30- 21:00
Plats: Hälsans Hus

Kommentarer

Idag var den efterlängtade nybörjarstarten, tyvärr så dök bara en nybörjare upp. Vi får hoppas att det kommer fler längre in i terminen. Några fler affischer borde hjälpa till. Det har tydligen varit segt på sistone. Vad det beror på vet jag inte då jag inte varit inblanda i driften av klubben sedan jag flyttade till Kiruna. Jag skulle vilja göra mer men jag vet att jag när som helst kan få ett jobb och flytta. Så jag kan inte ta på mig saker annat än att vara på träningarna och avlasta när det behövs. Bara en keiko men en riktigt kul då Magnus tränade. Resultatet var en riktigt fin kote som han erkände tog honom helt utan förvarning samt en men och en kote-men. I utbyte så släpte jag in en stor kote-nuki-men. Men ska man göra bort sig så kan man göra det rejält. Det viktiga är inte var ens partner gör utan vad man själv kan producera och mitt kote hugg var ett steg i rätt riktning.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 14:25   #86
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-28
Tid: 11:15 - 12:30
Plats: LAK
Morgonvikt: 96,7 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x80 (ATG)
5x102.5, 5x102.5, 5x102.5, 5x102.5, 5x102.5

För ovanlighetens skull så satte jag den nya vikten på första försöket. Första böjen var ful och jag tappade nästan kontrollen. Sen så hittade jag rytmen och det hel flöt på utan några större problem. Fortfarande en tendens att knäna faller inåt när det går tungt men det är inte något stort problem. Att uppvärmningsböjarna går att göra till fullt djup utan att ryggen börjar klaga ger mig hopp för en framtid i ATG-böjens tecken.

Militärpress

5x20, 5x30, 5x30
5x42.5, 5x42.5, 3x42.5, 3x42.5, 2x42.5

Precis lika bra eller om man så vill dåligt som sist. Mycket grisisga lyft och inget att häng i julgranen. Det blir en lite sänkning till nästa gång och så full fart uppåt.

Marklyft

5x60, 5x90, 5x110
5x130

Fruktansvärt tungt idag. Det var verkligen på gnällen att jag inte lyckades med femman. Det var konstigt nog fjärde lyftet som var svårast och jag fick står och kämpa med utlåsningen ett bra tag. Så här i efterhand blir jag lite osäker på om jag var helt sträckt i kroppen. Oavsett så räknar jag det som en femma och går vidare.

Latsdrag

5x30, 5x40, 5x50
5x65, 3x65, 4x65, 3x65, 3x65

Efter allt annat så fanns det inte så mycket kvar att ge och latsdragen gjordes mest av en missriktad pliktskyldighet. Resultatet är en försämring men inte med så mycket.

Kommentarer

Idag så är det exakt sex månader sedan jag börjarde med Stonglifts 5x5 och slutade min deff då är det på sin plats med en liten summering och utvärdering.

28/3 till och med 28/9

Startvikt-->Första fail-->Högsta 5x5
Knäböj: 20 kg-->72.5 kg-->102.5 kg +82.5 kg
Bänkpress: 20 kg-->57.5-->60 kg +40 kg
Stångrodd: 30 kg-->55-->67.5 kg +37.5 kg
Militärpress: 20 kg-->37.5-->40 kg +20 kg
Marklyft: 40 kg-->115-->130 kg +90 kg

Att jag blivit starkare råder det inga tvivel om. De stora ökningarna beror till stor del på att jag började lågt och aldrig testat övningarna förut. Många av min första fail kommer ganska sent vilket visar att det fanns rätt mycket att ge från början. Pressövningarna sticker helt klar ut eftersom de har de i särklass lägsta siffrorna och sämsta progressionen. Men så har det alltid varit för mig. Starka ben som släpat runt på mitt fetare alter ego och långa armar gör att böj och drag är bättre lämpade än pressar.

Siffrorna ger inte hela bilden. I många övningar så har jag hela tiden legat nära mitt max men lyckats skjuta det framför mig. Jag vet inte hur många gånger jag precis klarat sista femman för att nästa gång också precis klara vikten. Det som siffrorna inte heller förmå visa är det ryggproblem som plågat mig. allt tid framför datorn när jag jobbade på mitt examensarbete och en total ovana vid knäböj har ställt till det rejält. Mitt första fail var inte styrkan utan att jag hade för ont för att kunna höja. Det har naturligtvis även hindra mig då ryggen ofta var körd lagom till marklyften. Att jag kommit över det problemet och nu kan böja utan ett tillstymmelse av smärta är en stor seger i sig självt.

Under denna tid har jag lagt på mig cirka tio kilo. Det är naturligtvis mer än jag hade hoppats på men på det stora hela förväntat. Under de sex månaderna i Japan så tappade jag nästan 15 kilo och det märktes tydligt. Visst var jag smalare men fram emot slutat så började det slita ganska mycket på kroppen. Musklerna blev svagare och jag upplevde att jag tappade betydligt mer hår än vanligt. Det var inte hållbart och jag gick allt mer in i det fruktade skinny-fat läget. Jag kan fortfarande ha samma byxor som när jag kom från Japan ända skillnaden är att de sitter tajtare över låren men inte i midjan. Magen är lite större men det har lite med mat mängd och annat att göra. Vissa dagar så är den lika liten. De flesta synliga ådrorna är kvar om än inte fult lika tydliga.

Sammanfattningsvis så är jag mycket nöjd med mitt första halvår med SL5x5. Det har varit kul nästan hela tiden och väldigt utmanande. Dessutom så har det drivit mig till LAK vilket känns mer som "hemma" än alla andra gym jag varit på. Resultaten är jag mycket nöjd över även om bänk- och militärpress skulle behöva förbättras. Min vikt må ha gått upp men i gengäld så börjar jag för första gång verkligen uppleva att jag blir större och framför allt starkare. Om jag nu börjar gå ner i vikt så kommer jag inte vara en stor mage med stickor till armar och ben. Senare i år eller efter jul börjar nog en långsam deff för att ta mig mot min trivselvikt mellan 85 och 90 kilo.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 22:23   #87
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-29
Tid: 19:30- 22:00
Plats: Hälsans Hus

Kommentarer

Dagens nybörjarpass var betydligt bättre. William som var med i tisdags var där plus två till. Samma stuk som senast med en genomgång av lite grunder som mynnade ut i kirikaeshi. Det som lyfte träningen var att Anders, Emil och Joel var där så jag kunde få lite egen träning gjord. När Joel tog hand om avslutningen för nybörjarna så drog jag igång rustningsträningen. Fokus idag låg på harai-varianter. Vi han köra harai-age-men både omote och ura, harai-otoshi-men omote och ura samt harai-age- och harai-otoshi-kote. Just kotevarianterna var extra svåra. Jag kommer oftast för nära då mitt maai för kote ligger är ganska långt. På men så blir det lite mer överkomligt. Min keiko var inte riktigt i fas. Jag lyckades med ett kote hugg men det var inte samma känsla som jag haft på sistonet. Överlag så var jag bättre på att sabba folks tek niker än på att göra egna. Jag måste sluta med det och fokusera på mina problem. Det spelar ingen roll om den jag tränar med får fler bra träffar om jag gör det jag ska göra bra. Mitt maai var lite kort och jag lät motståndarna diktera det till för stor del. Jag måste sätta press från ordentligt avstånd och jobba därifrån.

Som komplement har jag hjälp till att byta spis och tvättmaskin hemma så några lustiga varianter på marklyft upp och ner för trapport har jag hunnit med. Eftersom jag redan innan var sliten i ryggen så känns det en hel del. Men stelheten är bara muskulär och ska nog inte vara något problem imorgon.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 17:01   #88
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-09-30
Tid: 14:15 - 15:015
Plats: LAK
Morgonvikt: 96,5 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x75, 5x85
3x105, 3x105, 3x105, 3x105, 3x105

Exceptionellt dåligt tryck i power-racket. Inte så mycket i benen som i ryggen. Redan vi utlyft så kändes det som att jag hade 130 kg på stången. Jag försökte inte ens mig på att kölara en femma utan lät udda vara jämt och körde treor för viktvanans skull.

Bänkpress
5x40, 5x50, 5x50
5x65, 4x65, 3x65, 3x65, 3x65

Även här var det allmän svaghet både i styrka och repstålighet. Men det är ett rep mer än sist så det går åt rätt håll. Borde egentligen sänka men jag ska ge mig själv en chans till nästa vecka då jag borde vara piggare.

Stångrodd
5x40, 5x50, 5x60
5x70, 3x70, 2x70, 3x70, 3x70

Mer svaghet och ingen stabilitet i ryggen, svag helt enkelt.

Kommentarer

Riktigt off-dag helt enkelt, jag är helt enkelt sliten. Vikten har smugit nedåt under veckan då jag ätit lite mindre än vanligt. Det gav ett (inbillat) visuellt resultat men kan också vara varför jag är trött. Sen så gårdagens flytt av spis och tvätt maskin tog hårdare än jag först trodde. Ryggmusklerna och armarna är helt klar ganska körda. Men nu väntar vila och en konsert med ett Rage Against The Machine coverband. Vila vet jag inte om jag får men väl rättfärdig vrede och det kommer man långt på.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-03, 13:32   #89
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-10-03
Tid: 11:15 - 12:20
Plats: LAK
Morgonvikt: 98,2 kg

Knäböj

5x40, 5x60, 5x80 (ATG)
3x105, 2x105, 1x105

Det var inte ens lönt att fortsätta det skulle troligtvis sluta i skador. Benen var svaga men framför allt så var ryggen och nacken inte med på noterna. Det var bara obekvämt, knöligt och smärtsamt. Bättre lycka nästa gång.

Militärpress
5x20, 5x30, 5x35
5x42.5, 5x42.5, 5x42.5, 4x42.5, 4x42.5

Här så gick det framåt jämfört med sista men inte ens nu så lyckades jag med alla set. Sänkningen som jag glömde att göra får komma nästa pass.

Marklyft
5x60, 5x90, 5x110
1x135

Inga större förväntningar egentligen men man måste ju försöka. Uppvärmningen gick bra men tungt. Arbetsvikten lyckades jag med nöd och näppe lyfta en gång. Det krävdes två omtag innan den rörde sig. Avslutade med 110 kg barhold.

Latsdrag

5x30, 5x40, 5x50
5x65, 3x65, 3x65, 3x65, 3x65

Mer mediokra resultat men det är väl på sin plats antar jag.

Kommentarer
Efter helgen kan jag konstatera att drick öl och lyssna på musik kanske låter vilsamt men att skenet kan bedraga. Resterna av bakfyllan är en sak m,en att ha ett huvud som sitter löst efter att ha headbangat och träningsvärk efter att ha moshat är något helt annat. Men vad ska man göra när husbandet spelar Rage Against The Machine. Det kostar på att leva rövare. Tyvärr så var jag sliten redan innan och det har inte blivit bättre. Jag har en dryg månad kvar innan jag ska ut och kriga. Så jag har några veckor med hård träning framför mig innan jag ska lugna ner mig och pricka formtoppen. Frågan är om jag kanske måste vila lite redan innan dess.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 21:29   #90
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Datum: 2011-10-04
Tid: 19:30- 21:00
Plats: Hälsans Hus

Kommentarer

Tisdagen är nu mer dedikerad nybörjarträning. Utöver att hjälpa till så roade jag mig med att finslipa min ashi-gamae och mitt fotarbete. Jag kände tydligt att jag fick bättre stabilitet och mindre gupp när jag försökte leda med höger knä. Då hamnar foten under knät och jag är i en bättre position för att göra fumikomi. Det ger dessutom inte samma brytande översträckta känsla i knät.Det gör att jag får lite framåt lutad hållning men inte mer än att det går att kompensera. Om jag dessutom spänner vaden lite extra så kommer jag upp på tårna bättre och blir explosivare framåt. Att det ska ta nästan tio år att komma på det är fy skam. Joel berättade att Michael hade lärt ut samma sak, det räcker som bekräftelse på att jag tänkt rätt. Nu gäller det att jobba in det i min kihon och keiko men det kommer ta lång tid.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)