Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-01-20, 00:53   #166
zlikk
Getting stronger!
 
zlikks avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 73
Ska du lägga plan bänkpress på hyllan? Gick ju som på räls innan jul.
Ser bra ut annars, skönt att komma igång igen efter uppehållet?
zlikk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 11:55   #167
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av zlikk Visa inlägg
Ska du lägga plan bänkpress på hyllan? Gick ju som på räls innan jul.
Ser bra ut annars, skönt att komma igång igen efter uppehållet?
Ja, åtminstone för tillfället är planen sådan. Jag har tränat den med en sådan viktkåthet och enbart för styrka innan jul precis som du säger och det gick onekligen bra men nu är det dags att komma ikapp i annat, framförallt i böjen. Sedan kommer jag nog ha svårt att träna med någon framöver så då kanske det inte blir lika enkelt att köra 1-3 reps men... kommer köra såhär ett tag och känna efter iaf. Vill försöka få lite volym i övre bröst som är obefintliga även om det är tidigt att börja prioträna så gör jag det ändå.

Bra vet jag inte men skönt är det! Även om jag inte förstår hur jag kan ha så mycket träningsvärk i latsen av några futtiga chins... Ben och vader börjar komma så smått.

Blir gym ikväll, rygg/baksida axlar/bål å kanske biceps om jag känner mig disco. Böj med naturligtvis.

Tröck.
__________________
Träningsjournal

Senast redigerad av davvvan den 2011-01-20 klockan 12:04.
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 18:28   #168
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Du anar inte vilken brutal träningsvärk chinsen kan ge...

Härligt att du ska köra mycket böj med, det gillar vi!
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 00:39   #169
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
Du anar inte vilken brutal träningsvärk chinsen kan ge...

Härligt att du ska köra mycket böj med, det gillar vi!
Hehe, de ger mig sjuk träningsvärk hittills! Jävla svag alltså. Böj är bra
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 00:50   #170
qubie
Jul-John
 
qubies avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 710
Skriv då
qubie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 01:18   #171
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Dagens sena gympass, 22-23. Böj/rygg/baksida axlar på schemat. Sliten i ben/vader och lats.

Chins

1x5 KV - strikta
1x5 KV - extra breda och strikta, ont i lats och grepp
1x4 KV - pullups, tungt som fan och ont i grepp å händer

-stretching av baksida lår, rumpa, fotleder

Körde lite situps innan för att lättare kunna spänna magen och försöka hitta buktryck under böjen.

Boxböj - minst 90 grader, kanske lite mer

1x10 20 kg - utan box
1x6 60 kg - touch and go
2x3 90 kg - touch and go, tungt men inte så farligt. Ryggen tappade jag nog lite, spänd sen tidigare också men, det blir nog bättre eftersom

Pulldownsmaskin

2x10 50 kg

Sittande roddmaskin

1x10 30 kg
1x10 40 kg

Liggande korsdrag

2x12 12.5 kg

Maskin för baksida axlar

2x10 30 kg
1x10 20 kg - trött i övre rygg/baksida axlar här... ändrade höjd på sitsen, suttit alldeles för högt tidigare. Bättre kontakt nu

Gynstolen

2 set inåt
2 set utåt

Ett pass iaf. Latsen fortfarande döda, hoppas det bara är kroppen som är ovan träning annars kanske jag inte ens pallar chins tre dagar i veckan. Pinsamt. Böj okej, även om det var box men det blir nog bättre eftersom. Ryggdelen tog jag det medvetet lugnt, lite för lugnt då jag trodde att jag hade ett corepass inbokat imorgon men det är först i övermorgon... Lite sliten i nedre rygg men körde lite ryggresningar hemma i lägenheten när jag kom hem iaf. Testade gynstolen och den var riktigt skön, blir att lägga in på benpasset.

Öl imorgon, kanske på lördag med. Core och yoga på lördagmorgon om jag orkar.

Tröck.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 16:08   #172
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Dåligt med träning och uppdateringar på ett tag, hade tänkt köra core och yoga i lördags men tjejen var sjuk så blev inget. Vaknade i söndagsnatt av att jag knappt kunde lyfta högerarmen pga ont i axeln... Har det fortfarande, mer eller mindre ont hela tiden. Ringde en sjukgymnast igår och fick en tid på torsdagmorgon, hoppas det inte är något allvarligt.

Tränade alltså senast i torsdags och sen på söndag helt plötsligt var axeln helt död... Jobbigt läge. Köpte lite zonsalva idag men det gav inget, får fortsätta knapra ipren två dagar till... Hoppas det inte är någon inflammation som blir långvarig eller nå skit. Orkar inte.

Kram.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 14:37   #173
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Var hos sjukgymnasten imorse då. Smärtan har blivit mindre, är i vissa ytterlägen som det gör ont nu. Så smärtan går upp och ner beroende på hur mycket jag rör och använder axeln. Han vred å klämde och kände, och konstaterade smärtan till bicepsmuskeln och förmodligen också supraspinatus. Han sa att det var lite svårt att utesluta den ena när bägge musklerna är så nära varandra.

Inga leder eller så var nå vaj, utan det var mycket riktigt chins tre gånger samma vecka som fick min svaga kropp att säga ifrån. Cirkulationsövningar för axlarna utan att gå så långt att jag känner smärta flera gånger per dag för att påskynda läkningen, det borde ha gått över på cirka två veckor enligt honom. Hade det inte gjort det skulle jag återkomma och förmodligen starta en Pronaxenkur. Rotatorcuffarna såg bra ut också, även om han tyckte jag var stel i axlarna.

Han tyckte att jag kunde köra tyngre träning så länge jag inte använde mig av axeln, men jag kör nog lugnt nu de här veckorna och hoppas att smärtan försvinner. Möjligt att jag införskaffar lite Pronaxen också, alltid bra med anti-inflammatoriska grejer.

Så, det finns hopp om liv. Så småningom.

Tröck.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 18:03   #174
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Sitter framför datorn och tänkte köra en liten kort sammanfattning av det gångna träningsåret, aningen försenat men ändå:

Januari: Drog igång träningen på allvar efter en höst med ca 20 pass. Fyrsplit och bulk på agendan. Morgonvikt v.3: 80.8 kg.

Februari: OS i Vancouver så det blev en hel del nattsuddande och träningen gick väl sådär, stod nog ganska stilla om jag minns rätt. Taskig dygnsrytm. Långa PN på eftermiddag som i sin tur förstörde nattsömnen var frekvent förekommande.

Mars: Här hade jag hunnit varva mellan 3x6 och 3x10-12... Men högreps har aldrig varit någon favorit. Inlägg 1000 avverkades. Tränade på, skippade frukost som vanligt och sov halvtaskigt. Morgonvikt v.13: 85.0 kg (+0.6 kg) i slutet av mars.

April: Styrkan i bröst började komma återigen, lite i ben också. Påbörjade en kreatinkur 13 april. Sprang en mil på 50-55 min 14 april, uppvärmning inför Blodomloppet i maj. Nytt PB i bänkpress 15 april, 105 kg. Morgonvikt v.17: 87.0 kg (+0.1 kg) 26 april. Nytt PB i vikt också. Var nog som starkast vid denna period, tog även dagsformbilder och mått vid denna tidpunkt. Böt även från knäböj till frontböj i slutet av denna månad pga kass rörlighet och teknik i vanliga böjen.

Maj: Bilder och mått fixades 2 maj, morgonvikten då var 86.9 kg. Köpte Rage Extreme 5 maj. Försökte mig på en minideff från och med detta. Tappade 2.6 kg första veckan, vilket var på tok för mycket även om det mesta nog var vätska. Vilade en vecka pga min nuvarande flickvän som jag la in några stötar på. Sprang Blodomloppet 20 maj på tiden 53-54 minuter något, okej med den kassa starten... Sjukt mkt folk. Hade som mål att gå under 50 minuter men det sket sig tyvärr. Vägde 83.5 kg den 28 maj. Tränade inget sista veckan maj, tofflade sönder med tjejen eftersom hon skulle hem över sommaren som jag.

Juni: Blev endast 5 gympass i juni, av olika anledningar. Morgonvikt v.26: 81.7 kg den 30 juni. Mest pga mina dåliga jobbtider, sedan även ledighet över midsommar och första veckan toffling i Umeå innan sommaren. Dåligt ändå. Vikten rasade i samband med bristen på träning vilket i mitt fall leder till brist på aptit. Styrkan var ändå okej, inte hunnit tappa så mycket ännu.

Juli: 7 pass, kunde inte träna 2 veckor pga att mitt travelpass gått ut, blev ett hemmapass istället. Morgonvikt v.30: 83.9 kg (+3.2 kg) efter en flådig helg med massa onyttigheter. Styrkan okej fortf.

Augusti: Fick slut protein 2 augusti. 5 pass denna månad. Morgonvikt v.35: 81.2 kg den 31 augusti. Fjärde passet 11 augusti därefter träningsfritt 20 dagar pga mkt jobb och slut på travelpasset. Nästa pass 31 aug. Mest bänk under sommaren, dåligt med ben, ännu sämre än under vintern/våren.

September: Startade min nya journal. Hade en jobbig efterhängsen förkylning i början av denna period vilket störde träningen en hel del. Tog bilder och mått den 5 september. Vikt 81.5 kg. 10 gympass. Var till en sjukgymnast ang. mina ryggproblem 20 september och han konstaterade ett snett bäcken. Han knådade och bröt sönder mig, samt ordinerade daglig stretch av hamstring, röv och ljumskar. Styrkan sisådär.

Oktober: 11 pass denna månad. Morgonvikt v.43: 85.0 kg(+1.3 kg). Påbörjade en kreatinkur. Tog 100 kg i bänkpress igen 14 oktober. Styrkan började hitta tillbaka med andra ord. Varvade låg- och högreps, några veckor i taget.

November: 14 pass denna månad. PB i bänkpress 110 14 november. Kroppsvikt ca 85 kg. Styrkan var ganska bra men av någon konstig anledning så var det bara i bänkpress som det tränades för styrka. Ett mål på 115 kg i bänkpress innan året var slut sattes upp. Ryggen strulade lite, en hel del spänningar när jag spelade innebandy och fotboll, som det faktiskt blev några gånger under hösten, inte bara i november.

December: Började månaden med ett besök hos sjukgymnasten igen, denna gång med fokus på nacken som också strulat. Ett revben hade kommit snett så han knakelibrakade min arma kropp än en gång... Magiskt underbart skönt. Knäckte ryggen för säkerhetsskull också. Körde 8 pass plus ett rent maxningspass. Pinsamt. Tog bilder och mått 19 december, vikten låg då på hela 90.9 kg! Maxade 115 kg i bänkpress 21 december och tog 117.5 kg i bänkpress den 27 december, vägandes 87.5 kg. Kroppsvikt +30 kg.

Ska försöka räkna ihop årets alla träningspass också, när det gäller styrketräningen:

Jan: 8
Feb: 14
Mars: 14
April: 16
Maj: 8
Juni: 5
Juli: 7
Aug: 5
Sept: 10
Okt: 11
Nov: 14
Dec: 8

Tot: 120 gympass. Nästan ett pass var tredje dag iofs.

Eftersom tanken var att köra en fyrsplit så (4x52=208 pass) får 120 pass inte anses godkänt helt enkelt. Man ser en tydlig tendens med träningen, det går bra i början, minskar mot sommaren och ökar mot julen för att sen minska även där. Men det är bättre än ingenting och jag har lärt mig massor även om resultaten inte riktigt backar upp det. Nu blickar jag framåt mot ett nytt träningsår som naturligtvis fått en riktig pisstart, bara kört tre pass sedan pajade min axel. Är ordinerad vila till nästa torsdag, men har tänkt köra åtminstone två pass den här veckan. Mage ben rygg och kanske lite armar borde gå. Sedan kanske inte övningarna blir det vanliga men.

Tanken nu är en tresplit, men jag blir mer och mer tveksam till den i och med att jag uppenbarligen inte ens fixar chins tre gånger i veckan. Att gå tillbaka till en fyrsplit och bara kötta lockar mer och mer... Även om det hade varit skönt att köra mer pass, typ yoga, core, bodypump mm för att jag ska bli mjukare i kroppen och skona min stackars kropp och framförallt rygg och nacke som tar stryk av detta. Samt att det begränsar mig i vissa övningar som t ex knäböj och marklyft. Även stärka upp rygg, mage och bål som är dålig och svag.

Så, vila ett tag till och köra lite lugnt så får vi se vad det blir längre fram. Inga mål än så länge, får fundera på det ett tag i och med den här skitstarten. Morgonvikt kommer imorgon.

Tröck.
__________________
Träningsjournal

Senast redigerad av davvvan den 2011-01-31 klockan 18:05.
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 19:37   #175
qubie
Jul-John
 
qubies avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 710
Helvete så fin kille. Du fixar detta!
qubie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 13:32   #176
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Gårdagens p9-pass:

Rotatorcuffar

1 set inåt och utåt
1 set teres minor

Liggande hacksquat

1x10 70 kg
3x10 100 kg

Liggande lårcurl

1x12 27 kg
2x15 20 kg

Stående crunches i magmaskin

3x15 50 kg

Magmaskin

1x12 30 kg
1x12 27.5 kg
1x12 25 kg

Obliques i rygglyft

2x10 KV

supersettat med

Hyperextensions - med rullning

2x10 KV

Lätt kort pass. Inga vikter, var ganska orkeslös efter föreläsning 9-12 utan frukost eller protte, koffein eller någon slags föda. Skönt va tillbaka, ganska spänd i ryggen dock. Rotatorcuffar gick att köra men det fick räcka med ett set ändå, vill inte riskera nåt med axeln. Imorrn blir det lite rygg kanske om det går, armar och mage typ. Sen borde jag kunna köra hyfsat nästa vecka även om jag nog tar det lugnt med axeln som är ordinerad vila till nästa torsdag. Missat morgonvikt, tar det imorrn.

Tröck -nej.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 08:39   #177
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Fin sammanfattning, skulle aldrig ha tålamod att göra en sån (tror jag iaf)

Mycket i skolan? Långt kvar?
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 00:20   #178
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
Fin sammanfattning, skulle aldrig ha tålamod att göra en sån (tror jag iaf)

Mycket i skolan? Långt kvar?
Ja, den var fin och tog tid, i brist på träning så...

Nej, egentligen inte. Men jag är lite dålig på att disponera tiden väl och det brukar bli stressigt mot slutet av kurserna, tyvärr. Har lite som släpar också men, det rullar på.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 09:02   #179
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Morgonvikt v.06: 88.1 kg

Inte tappat vikt som jag trodde, kändes som det men det var nog bara för att musklerna trillat av utan någon fysisk aktivitet... Körde ett bröst/biceps/magpass igår men hinner inte skriva upp det nu, måste skynda till bussen. Höger axel är trött och stel men värker iaf inte.

Tröck.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 16:19   #180
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Körde som sagt ett pass igår, bröst/biceps/mage. Fjärde passet 2011, två veckor sedan det senaste. Håhå jaja, vilket jävla träningsår. Ordentlig uppvärmning och hålla koll på högeraxeln prio ett, för styrka och uthållighet finns ej märkte jag.

Rotatorcuffar

1 set inåt, utåt och teres minor. Gick bra förutom teres minor där det tar endel...

Bänkpress - brett grepp

1x20 20 kg
1x10 50 kg - långsamma och strikta
1x12 65 kg - same
1x8 65 kg - triceps dog här, strikta
1x6 65 kg - här med, strikta
1x6 60 kg - smalare grepp, strikta, död triceps

Plan hantelpress - olika vinklar

1x10 22.5 kg
1x8 22.5 kg
1x18 10 kg
1x8 17.5 kg

Lutande hantelflyes

3x10-12 12.5 kg

Skivstångscurl

3x8 28.5 kg - brett första, lite smalare två andra seten. trött i underarmar

Cablecrunches

1x15 30 kg
1x10 35 kg
1x12 32.5 kg
1x10 30 kg

Sittande hantelcurl med ryggstöd - utan vridning

3x6 10 kg

Obliques

3x8-10 KV

supersettat med

Hyperextensions

4x8-10 KV

Magmaskin

3x15 30-35 kg

Plankan

3x30 sek KV - osäker på form efter hyperextensions och magövningarna, så safeade lite.

Skönt va tillbaka, högeraxeln kändes trött men gjorde inte ont. Den säger ifrån när jag först sträcker upp armen helt och sen drar den nedåt, som vid chins, militärpress, axelpress, tricepsextensions, drag över huvud osv... Annars går det hur bra som helst, förutom att den är lite trött. Tror att sjukgymnasten kommer att ringa upp mig imorgon så skall konsultera honom då. Tanken är att ett rygg/axel/triceps/ben/mage i liten form imorgon. Men prio är axeln...

Tröck.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)