Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-01, 09:44   #106
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Om jag i dagsläget har ett jobb där jag tjänar X kronor. Är det då OK att när jag mailar och frågar om en ledig tjänst direkt frågar om lönen?

Jag skickade precis att jag i dagsläget har samma tjänst som annonsen och att jag nu tjänar x kronor, jag är intresserad av tjänsten endast om dom matchar lönen. Jag tänker att jag vill inte lägga ner onödig energi på att gå på intervjuer osv ifall dom ändå kommer med ett sämre förslag sen.

Jag tänker att det kanske låter lite drygt att skriva så, samtidigt som jag inte vill slösa bort min tid i onödan.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 10:09   #107
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 012
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Om jag i dagsläget har ett jobb där jag tjänar X kronor. Är det då OK att när jag mailar och frågar om en ledig tjänst direkt frågar om lönen?

Jag skickade precis att jag i dagsläget har samma tjänst som annonsen och att jag nu tjänar x kronor, jag är intresserad av tjänsten endast om dom matchar lönen. Jag tänker att jag vill inte lägga ner onödig energi på att gå på intervjuer osv ifall dom ändå kommer med ett sämre förslag sen.

Jag tänker att det kanske låter lite drygt att skriva så, samtidigt som jag inte vill slösa bort min tid i onödan.
Jag har gjort det själv, sitter man på en fast anställning där man trivs helt ok och har en skaplig lön, och det är främst för lönens skull man tänker byta jobb. så kan man öppna med att fråga hur de resonerar kring lön. Jag hade dock inte talat om vad jag tjänar i nuläget, för då kanske de sänker sitt bud

Edit: Men de kan lika gärna svara att de inte alls vet vad de kommer att erbjuda innan de studerat dina meriter och intervjuat dig. Så det beror väl lite på tjänst, och hur gärna de kan tänkas vilja ha dig.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 10:19   #108
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 012
För att utveckla lite. Jag hade inte öppnat med att fråga lön.
Skicka in ett CV kan jag göra, och ett kortfattat "personligt brev" Jag har de redan i ordning så det är inte någon större ansträngning. Men när de visade intresse genom att kalla till intervju så ringde jag upp och förklarade mitt läge.
Jag vill inte ta ledigt några timmar, betala resa och parkering, spendera tid på en intervju mm om jag inte vet hur löneutrymmet ser ut.

(Sedan vill jag inte blanda in fåfängan i det hela, men ska jag på en intervju så blir det till att köpa en ny skjorta, gå till barberaren mm, för utseendet har mer betydelse än man vill erkänna, och det kostar det med! )
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 10:59   #109
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag får ta ditt exempel till nästa annons där. Kanske inte öppna direkt med att fråga men ändå säkerställa innan man kör intervjuer om lönen matchas.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 12:27   #110
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 012
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag får ta ditt exempel till nästa annons där. Kanske inte öppna direkt med att fråga men ändå säkerställa innan man kör intervjuer om lönen matchas.
Nu drar jag siffror ur röven här, men säg att du har 35' i månaden.

Hör av dig till ny firma om en tjänst som liknar din nuvarande och öppnar med hey, jag har '35 idag och kan tänka mig att söka den tjänsten om ni känner att ni kan matcha lönen.

Sweet tänker rekryteraren som har ett fönster på 40'-45', meddelar att det kommer gå bra att matcha, och sedan ger dig jobbet för typ 36'

Det svåra är ju att fastställa sitt eget värde, vad är jag värd för arbetsgivaren, och hur mycket måste de bjuda för att det ska vara värt för mig att ta det.

Om ditt uppfattade värde och deras värdering överensstämmer någorlunda, och man dessutom är den bästa kandidaten så blir det ju jobb.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 12:45   #111
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Nu drar jag siffror ur röven här, men säg att du har 35' i månaden.

Hör av dig till ny firma om en tjänst som liknar din nuvarande och öppnar med hey, jag har '35 idag och kan tänka mig att söka den tjänsten om ni känner att ni kan matcha lönen.

Sweet tänker rekryteraren som har ett fönster på 40'-45', meddelar att det kommer gå bra att matcha, och sedan ger dig jobbet för typ 36'

Det svåra är ju att fastställa sitt eget värde, vad är jag värd för arbetsgivaren, och hur mycket måste de bjuda för att det ska vara värt för mig att ta det.

Om ditt uppfattade värde och deras värdering överensstämmer någorlunda, och man dessutom är den bästa kandidaten så blir det ju jobb.
Ja så kan det mycket väl också vara, men jag vet att jag ligger på en något högre siffra än vad som är vanligt i den branschen. Det är fortfarande en riktig skitlön, men hade jag ökat eller fått samma hade jag iaf övervägt att byta. Jag vill inte gå ner i lön för lönen är redan tillräckligt låg. Men tror inte dom hade gått in med ett högre bud iaf än vad jag har idag.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 12:57   #112
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 012
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Ja så kan det mycket väl också vara, men jag vet att jag ligger på en något högre siffra än vad som är vanligt i den branschen. Det är fortfarande en riktig skitlön, men hade jag ökat eller fått samma hade jag iaf övervägt att byta. Jag vill inte gå ner i lön för lönen är redan tillräckligt låg. Men tror inte dom hade gått in med ett högre bud iaf än vad jag har idag.
Sure, men varför chansa?
Jag gjorde all tänkbar research innan jag tog mitt nya jobb, kollade med fackets lönerådgivare, pratade med branchkollegor etc. Ansåg mig ha riktigt bra koll på löneläget.

Sedan tillkom faktorer som Corona, utdragen rekryteringsprocess och att magkänslan sade mig att jag satt på de personliga egenskaperna som de var ute efter (och de hade omsatt ett par på den här tjänsten som inte höll måttet)
Så jag fiskade lite efter löneutrymme och insåg att jag riskerade lägga mig för lågt, tog i från tårna och fick en lön jag blev riktigt nöjd med.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 13:02   #113
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Sant, tack för tipsen!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 00:26   #114
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Hmm, vet inte om jag riktigt haller med Mental har

Har sjalv haft intervjuer dar folk har hoppat pa lonen direkt, min forsta reaktion var: visst finns det spelrum, inget ar ristat pa sten men alltsa lugna puckar nu, visa forst att du ar vard det du kraver, sen kan vi snacka

Lonen ar viktig, missforsta mig inte nu, men det ar till din fordel om du bygger upp konversationen fran start till slut

Lite ungefar som att ga ut och ata, du tittar pa matmenyn (CV) och sen fragar du kyparen lite om ratterna (intervju) och sen gar du igenom forratt, huvudratt och efterratt och kanske vin. Nar du ar klar kallar du in notan, du vet ungefar vad det kommer kosta eftersom du har gatt till ett stalle som ligger inom din budget, men sen har du blivit behandlad sa val och maten har varit magisk, du bestammer dig for att dricksa
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 15:56   #115
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Jag håller till stor del med Mental, men en vettig arbetsgivare vill ju inte heller slösa tid, så borde ligga även i deras intresse att pejla in löneförväntningar hyffsat tidigt. Jag kan tycka det är OK att tala om vad man har i lön och sen säga att man förväntar sig en höjning utifrån den nivån. Sen får vidare intervjuer osv avgöra om den höjningen blir låg eller hög..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 16:51   #116
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tror många gör misstaget att inte våga begära eller så när man hör att de hade tänkt sig en lön runt 40-42000 så sänker man sina krav. Jag tycker ändå att man bör vara försiktig med att genast ta upp lönen ifall man nu inte bara är ute för att fiska lite. Det är ju lätt att kolla runt lite vad man förtjänar på olika ställen men det viktigaste är ju att man får nåt man är nöjd med. Iofs sparar man ju tid om man får reda på lönen innan man gått igenom en massa intervjuer som ändå faller på lönen
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-14, 10:57   #117
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag söker jobb som svensktalande kundtjänstmedarbetare på lite olika ställen utomlands. Misstänker att min CV/mitt personliga brev (har kombinerat dem i ett) är skit, för jag får sällan napp. En person slutade höra av sig efter att jag skickat CV:n (man ansökte utan CV först).

Jag printscreenar så får ni se layout och hela fadderullan.


__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-14, 11:15   #118
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 012
Jag hade tonat ned missnöjet med Forsbergsskolan, valt en mer neutral porträttbild, fokuserat lite mer på vad dina erfarenheter tillför till den sökta tjänsten.
Och jag hade delat på personligt brev och CV, i CV skulle jag lista studier och tidigare arbeten på ett neutralt sätt. Personligheten får komma i personliga brevet (som du skriver om och modifierar för varje sökt tjänst)
I det personliga brevet kan du även få med lite om dina konstnärliga intressen mm.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-14, 11:25   #119
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag hade tonat ned missnöjet med Forsbergsskolan, valt en mer neutral porträttbild, fokuserat lite mer på vad dina erfarenheter tillför till den sökta tjänsten.
Och jag hade delat på personligt brev och CV, i CV skulle jag lista studier och tidigare arbeten på ett neutralt sätt. Personligheten får komma i personliga brevet (som du skriver om och modifierar för varje sökt tjänst)
I det personliga brevet kan du även få med lite om dina konstnärliga intressen mm.
Ok!

Hur långt bak ska CV:n sträcka sig? Min är typ tre sidor nu och innehåller alla jobb och kurser jag kunde komma ihåg, men jag har för mig jag har läst att man bara behöver lista de senaste fem åren eller så? Finns massiv risk för tl;dr annars.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-14, 11:31   #120
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Meningen "I was never happy... " är förjävla gnällig. Vad tror du din potentiella arbersgivare förväntar sig du kommer göra när du inser att det okvalificerade yrket jag förmodar att du söker, inte är så roligt som du hoppats?

Håller med Mental om att dela upp det. Om de förväntar sig ett CV och får det där, som snarare är ett personligt brev med tidigare arbeten intryckta lite här och där, förstår jag att de inte är jättesugna på att höra av sig igen.

Är värt att kolla upp vad som är standard för ett CV i de länder du söker i också. I UK till exempel ska man inte ha med bild, ålder eller var man är född, för att man inte ska kunna diskrimineras pga kön, ålder eller hudfärg. Är arbetsgivare utomlands intresserade av ditt svenska personnummer oavsett?
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)