Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-26, 11:34   #16
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Läkare har vid något tillfälle påpekat att jag andas från bröstet så att säga och inte från magen. Sen att jag går runt och känner efter gör det ju såklart inte bättre

Det ska sägas att besvären är lindriga, oron är jobbigare än själva andningsbesvären
Precis, tror det brukar kallas att man "toppandas", särskilt om man kopplar in halsen och axlarna (allt rör ju på sig när man andas men jag tror du förstår vad jag menar).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 21:31   #17
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Har läst runt lite och jag har varenda symtom på


Dysfunktionell andning. ”Hög andning”.
Definition
Icke ändamålsenlig andning, ”för hög” andning; man andas mer med bröstkorgsmusklerna än med diafragma.

Orsak
Stress, Oro/Ångest, Astma.

Symtom
Andfåddhet, ofta bröstsmärta/tryck över bröstet, klumpkänsla i halsen, ibland harklingar, rethosta, suckar/gäspningar. Känsla av att inte kunna andas djupt.

Jag har varenda symtom förutom hostan och bröstsmärta. Testade mig själv genom att hålla andan, andas jag in och håller andan klarar jag 2 min 30 sekunder. Andas jag ut och håller andan så klarar jag 50-70 sekunder för att sen kunna börja andas vanligt igen utan att hyperventilera, tiden varierar lite på hur avslappnad jag kan vara. Så lungkapaciteten verkar det inte vara något fel på

Har även haft en del huvudvärk som kommer från nacken, trycker jag på punkter i nacken så strålar det upp i skallen, kommer och går lite. Jag får kramp i bröstryggen ibland, vilket är muskelrelaterat, det känner jag tydligt.
Har en historia av låsningar i bröstryggen, har nog varit hos kiropraktor 10 gånger under mitt 37 åriga liv för att knäcka rätt bröstryggen

Så trots min ångest är jag rätt lugn med att detta beror på antingen bröstryggen eller stress, har varit extremt mycket på slutet

Har hur som helst bokat en tid på VC för att få detta ur skallen
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 08:20   #18
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Jag har något som heter dysfunktionell andning. Glömde dock fråga doktorn om klumpen jag fått kan vara som slem.

Ska göra andningsövningar
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 12:17   #19
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Kan låta konstigt i vissa öron men att öva på att andas är inte helt dumt
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 12:36   #20
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Jag kan uppleva samma när jag är superstressad/spänd i en hektiskt situation. Jag brukar märka det genom att det är ganska jobbigt/påfrestande att prata i flera meningar, om jag tex pratar med en kund på jobbet så börjar jag nästan få känslan av att jag bara vill sätta mig ned och andas en stund för att komma ikapp typ.

Är du spänd/nervös och kan det bidra till att du spänner dig och tar kortare andetag eller liknande?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)