Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-19, 00:07   #781
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Så lika bra fysik 2020 som 2008. Som mål? Det är ju en intressant utmaning. Jamenarhursvårtkandetvara.
16 veckors helvete?

Ja hur svårt kan det vara? Vi får väl se för helvete.

Nu säger jag att denna journal är officiellt öppnad. Målet är ju att #fitover40 typ. Jag har fått lite inspo av 16 weeks of hell. Jag har ju fortsatt att träna sedan jag uppdaterade denna journal. Tror jag gjorde nåt all-time high var 2 reps på 125 i bänken. Är inte där idag. :P

Jag har ingen PT eller någon som gör kostschema, varan jag har ju hängt på Kolo i 15 år och skrivit för BODY. Det är bara göra.

Senaste 3 åren har det blivit mycket CrossFit, vilket var som att öppna en ny värld för mig. Från bb-träning, strikt etc, till helt andra övningar och kombinationer att lära mig. Älskar Highway. Och jag älskar byggningen, alltså metodiken inte själva sporten.

Ingångsvärden via InBody-mätning

87 kilo
23 %
Andra värden som jag supit bort.

Ska fixa vettiga före bilder.

Kost
Har kört Keto i typ två veckor. IF har jag kört sedan Martin Berkhan började posta om det på olika forum för 10 år sedan eller vad det är.
Keto är lättare än jag trodde. Inte trött. Inte svag.
Nu ska jag gå in på lite mer mediterranean Keto som Thomas DeLauer förespråkar. Ska bli intressant. Och så har jag köpt en Freestyle Neo för att mäta ketoner.

Jag ligger nog betydligt högre i protein än vanlig Keto, så vi får se om glukoneogenesen gör att jag har svårare att nå ketos. Jag är nöjd med att inte vara hungrig och inte få blodsockerdippar.

Anders Limpar är fan lite inspo alltså: https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/i...w=800&c9e48a8c
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱

Senast redigerad av Jay-Z den 2020-06-19 klockan 00:08.
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-19, 13:06   #782
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Ganska taskig form men massa kunskap. Det borde bli bra. Ska bli kul att följa

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-19, 13:19   #783
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Precis, hur svårt kan det vara?

Inte alls. Lite jobbigt kanske, men det är bara inställning.

GO
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-20, 09:35   #784
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ganska taskig form men massa kunskap. Det borde bli bra. Ska bli kul att följa

Kul att ha dig här. Haha, men jag ju lika ung som Jörgen då är det lätt att bli fet. Eller om man skiter i att träna under en period.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Precis, hur svårt kan det vara?

Inte alls. Lite jobbigt kanske, men det är bara inställning.
True that. Trust the process, är min (inte fan min från början såklart) lilla interna karta / slagord.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-20, 09:37   #785
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Så i Linköping har alla gym typ stängt över midsommar. När folk är lediga och har tid att träna et all, eftersom ingen reser. Logiken är tydlig om tydlig betyder otydlig.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 08:35   #786
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Jag tränar fortfarande. Jag ska börja uppdatera. Först tänkte jag ge lite bakgrund, lite mer personligt än jag tänkte mig, men en viktig sak är att inte skämmas. Och inte skapa mer stigma kring mental ohälsa. För idag är det fortfarande lite som att folk ser på andra med mental ohälsa som de skapat det själva. Om det var fysisk ohälsa hade man ju inte sett en cancer som något självförvållat, hjärtproblem som någon person vill ha eller diabetes som någon förtjänar.

Kring mental hälsa, helt plötsligt är det patientens "eget" fel. Märklig det där. Stigmat finns och bara såna saker som att kändisar eller atleter berättar om sin väg där gör skillnad.

Nu är jag varken kändis eller atlet, men jag kommer vara öppen.

Min mentala hälsa då


Jag startade ett företag för 4 år sedan inom AI och sport. Det har gått bra och gick bra och går bra, vi jobbar med några ligor ni alla känner till.

Jag har aldrig haft ångest regelbundet innan jag startade bolaget, men jag skapade mycket intern press på mig själv att det "måste" lyckas vilket resulterade i nån typ av ångest. Sedan annat, typ livet som +40 år.

Träningen var väldigt viktig för att hålla ångesten under kontroll.

Fast forward till våren 2019 med penningproblem, uppsägningar och inte riktigt känna "hur får jag det att funka" med ångesten.

Näsan ovanför vattenytan men frustrerande att jag inte hade en "playbook" utan oro och monitorering av hur jag mådde. Så jag gick till vården. För jag tänkte att läkare borde veta, de är ju läkare och experter på kroppen, right?

Well, kind of? För även om läkare kan väldigt mycket så är psykiatrin hundratals på bakom tex onkologi eller hematologi, för där har de biomarkörer, prov och test som visar vad det bakomliggande problemet är. Psykiatrin i nuläget kan nästan liknas som åderlåtare, så mycket vet de om de underliggande mekanismerna i kroppen, fuck all vet de.

Tanken att bbservera kroppen som helhet och inte bara hjärnan och kroppen som om de var två separata entiteter finns inte på kartan. De sitter ju liksom ihop, fuck you Descartes.

Inom psykiatrin har de inget. De gissar utifrån dina självupplevda och beskrivna symptom. Gissar. Sedan kan de skriva ut något från sin enorma lista av ordinationer.

Nej, listan innehåller bara SSRI eller SNRI, i princip. Två väldigt kraftfulla läkemedel, som det tar 4-6 veckor innan de ger effekt, eller någon effekt öht. Samtidigt skriver de ofta ut benzo tillsammans för att dämpa effekten av SSRI, för annars kan man må sämre.

Vänta nu. Sämre? Så man kan må sämre de första veckorna? Logiken är inte logisk för mig.

Tydligen. Väldigt mycket sämre. Jag mådde väldigt mycket sämre. Istället för att plocka bort läkemedel, så mixtrade läkarna med nya saker istället, allt på en vecka. En cocktail som inte var helt optimal. Inte optimal.

För mig. Tankarna kom från en klar himmel. Att inte vilja finnas kvar.

Så här i efterhand känns det skrämmande och fruktansvärt. Jag har tre barn.

Lidandet jag skulle skapat för dem skulle varit enormt. Det fanns inte ens med i mitt tankeresonemang under den tiden. Det var som det enda viktiga var att fly från känslorna, att få bort dem, inte en enda tanke på vad konsekvenserna skulle vara. Bara bort från en otroligt stark inre känsla av rastlöshet som är svår att beskriva.

De har aldrig funnits där tidigare eller aldrig funnits där efter jag slutat med SSRI/SNRI. Jag tänker att en cocktail med den blandningen inte var optimal, särskilt inom loppet av en vecka.

Jag har bara tur att jag överlevde en självorsakad bilolycka. Och utan Kolozzeum, dvs styrketräning under många år, hade jag antingen dött eller varit rullstolsbunden resten av livet.

Av en slump, inte tack vare vården, läste jag om akatesi, som var som en klockren beskrivning av hur jag mådde under den här veckan.

Och sedan ser man många exempel på riskerna med SSRI. Som denna review.

Suicidality, violence and mania caused by selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs): A review and analysis: https://www.mentalhealthexcellence.o...RI-Breggin.pdf

Nu då?
Nu ett år senare mår jag förträffligt bra. Singel. Trött på Tinder. Föredrar DS. Hahaha.

Tränar 4-5 ggr/vecka, blandar styrka med CrossFit. Älskar communityn runt CF.

Äter keto/IF. Keto är jag sjukt impad och förvånad över. Tror kombon keto/IF gör skillnad.

MCT som playbook för ångest, stress och oro. Så sjukt bra. Läsa Pia Callesens bok, eller sök upp henne direkt för konsultation. Next level shit. Handlar inte om att förändra tankar, utan om din relation och "distansering" till dem. Typ, se en tanke som en notifikation på din telefon, du ser den, den finns där, men de behöver inte engagera med den.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱

Senast redigerad av Jay-Z den 2020-07-15 klockan 08:36.
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 21:26   #787
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Mental ohälsa är ett jävla piss rent ut sagt.
Tankarna är starkare än vad folk som inte vet förstår.

Att du mår förträffligt bra nu är, förträffligt.
Det gäller att hitta vad som funkar.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:22   #788
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Mental ohälsa är ett jävla piss rent ut sagt.
Tankarna är starkare än vad folk som inte vet förstår.

Att du mår förträffligt bra nu är, förträffligt.
Det gäller att hitta vad som funkar.
Tack, Jörgen!

Tycker det är märkligt att vi och vården 2020 inte vet mer om hjärnan än det basala vi kan idag. Men till månen kan vi resa.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 19:05   #789
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Tack, Jörgen!

Tycker det är märkligt att vi och vården 2020 inte vet mer om hjärnan än det basala vi kan idag. Men till månen kan vi resa.
Något som också bevisar komplexiteten i det hela.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 21:27   #790
HookersUnited
Fetare än Jesus
 
HookersUniteds avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 7 110
YES!!!
Som jag har väntat.
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 05:10   #791
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av HookersUnited Visa inlägg
YES!!!
Som jag har väntat.
Kul att höra!

Nu ska jag träna lite också.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 07:08   #792
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Tack för att du delade med dig av din berättelse.

På tal om ssri vill jag flinka in en grej. Jag var 18 när jag började äta Venlafaxin och idag är jag 32 och äter fortfarande Venlafaxin. Det var inte någon som berättade att Venlafaxin tydligen är hemskt beroendeframkallande och att man behöver vara en extrem masochist för att sluta äta medicinen.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 16:46   #793
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Post in thread. Thread dies.

/s
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 08:32   #794
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
Tack för att du delade med dig av din berättelse.

På tal om ssri vill jag flinka in en grej. Jag var 18 när jag började äta Venlafaxin och idag är jag 32 och äter fortfarande Venlafaxin. Det var inte någon som berättade att Venlafaxin tydligen är hemskt beroendeframkallande och att man behöver vara en extrem masochist för att sluta äta medicinen.
Jag har läst och hört om det du beskriver, hur ställer sig läkare till nedtrappning? Får du något stöd i det?
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 09:03   #795
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Jag har läst och hört om det du beskriver, hur ställer sig läkare till nedtrappning? Får du något stöd i det?
Läkarna har vägrat sänka dosen dom gånger jag frågat. Att försökta sluta på eget bevåg rekommenderar jag verkligen inte heller.

Aja så kan det bli
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)