Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-24, 13:01   #61
Utbölingen
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Är du brevbärare? I så fall undrar jag hur i helvete jag kan stoppa bajsreklam som är adresserad till mig, tex från Postkodlotteriet med psykopaten och barnamördaren Rickard Sjöberg i spetsen? Jag har aldrig haft med dom att göra men genom att adressera skiten till mig så slinker dom igenom "ej reklam tack".
Jag vill också inte ha dessa jävla "Vi i villa" (jag bor i hyrd marklgh) och lokaltidningar.

Fan, detta gör mig förbannad!
En lapp med "Ingen reklam eller gratistidningar" ska lösa det problemet.

Edit: Är den adresserad till dig måste du nog kontakta och avsäga det.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Senast redigerad av Utbölingen den 2020-04-24 klockan 13:02.
Utbölingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 13:03   #62
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Jag fångade tag på killen som la reklam i min brevlåda varje vecka och sa åt honom att sluta, sedan dess har jag inte fått något.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 13:10   #63
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Jag är glad. Haft en bra dag. Ska träna nu och allt känns bäst!
Synd om er gnällspikar 😁
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 13:14   #64
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Att exevision har en bra dag. Jag ville vara den enda med en bra dag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 12:14   #65
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-nodvarnsratt/

Det domslutet gjorde mig förbannad när man läste det, om inte detta skulle kunna vara nödvärn kanske det behövs en översyn :/
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 12:17   #66
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-nodvarnsratt/

Det domslutet gjorde mig förbannad när man läste det, om inte detta skulle kunna vara nödvärn kanske det behövs en översyn :/
Som jag fattade det tyckte man att situationen berättigade till nödvärn, men att det helt enkelt var "för våldsamt" för att anses vara berättigat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 12:23   #67
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Som jag fattade det tyckte man att situationen berättigade till nödvärn, men att det helt enkelt var "för våldsamt" för att anses vara berättigat.
Tycker även det resonemanget är konstigt, om någon precis har misshandlat en person, kommer tillbaks (troligen beväpnad) och hotar döda en samt agerar aggressivt så har jag svårt att se varför inte han skulle frikännas, vad mer ska behövas. Att han själv tar fysisk skada.

Aja, förbannad blev man iaf
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 12:54   #68
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det beror kanske också på exakt hur den misshandeln egentligen såg ut. Eftersom det inte stod "grov misshandel" så kan man väl anta att det inte rörde sig om flera knytnävsslag mot ansiktet, och att den tidigare misshandleln kanske inte direkt kan anses bidra till att mannen skulle känna sig hotad till livet.

Jag tror anledningen till att han dömdes var att han tog fram studsaren så fort han märkte att 44 åringen körde in på gården, dvs att han då "överreagerat".

Jag tycker det är jävligt svårt att sätta sig in i sådana här grejer. Det som står i tidningsartiklarna är ju ofta bara en liten bråkdel av allt som man tagit ställning till i rättegången. Och dessutom har de ofta nån agenda på tidningsredaktionen också, dvs att man vill att folk ska bli lite förbannade kanske för att då kanske man klickar på en uppföljningsartikel också.

Men jag håller också med om att nödvärnsrätten verkar väldigt tandlös om man får tro på alla möjliga sådana här artiklar. Fast jag är inte helt säker på att jag har fått rätt uppfattning ifrån dessa artiklar, så jag håller ilskan småputtrande bara och inte spritt språngande vrålförbannad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 13:04   #69
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det beror kanske också på exakt hur den misshandeln egentligen såg ut. Eftersom det inte stod "grov misshandel" så kan man väl anta att det inte rörde sig om flera knytnävsslag mot ansiktet, och att den tidigare misshandleln kanske inte direkt kan anses bidra till att mannen skulle känna sig hotad till livet.

Jag tror anledningen till att han dömdes var att han tog fram studsaren så fort han märkte att 44 åringen körde in på gården, dvs att han då "överreagerat".

Jag tycker det är jävligt svårt att sätta sig in i sådana här grejer. Det som står i tidningsartiklarna är ju ofta bara en liten bråkdel av allt som man tagit ställning till i rättegången. Och dessutom har de ofta nån agenda på tidningsredaktionen också, dvs att man vill att folk ska bli lite förbannade kanske för att då kanske man klickar på en uppföljningsartikel också.

Men jag håller också med om att nödvärnsrätten verkar väldigt tandlös om man får tro på alla möjliga sådana här artiklar. Fast jag är inte helt säker på att jag har fått rätt uppfattning ifrån dessa artiklar, så jag håller ilskan småputtrande bara och inte spritt språngande vrålförbannad.
Ett skitresonemang oavsett. Om en aggressiv och hotfull person kommer på besök ska det vara fullt berättigat att hämta bössan. Vad sen gäller vållande till annans död, vilket är ett oaktsamhetsbrott, så är det ju för helvete idioten som börjar rycka i bössa som är oaktsam och därmed vållar sin egen död.

Sveriges rättssystem är äckligt.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 13:15   #70
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Samma skit med han som räddade livet på en kärring. En galen pundare höll på att slå ihjäl en tant när hon satt i sin bil varpå en bilist sprang dit och försökte avbryta misshandeln. Pundaren bara fortsatte att slå den blodiga kvinnan och mannen tog då en domkraft eller liknande och drämde till pundaren i huvudet. Pundaren slutade ändå inte och då drog mannen till pundaren en gång till varpå pundaren svimmade och fick allvarliga hjärnskador.

Hjälten som räddade livet på kvinnan blev dömd till fängelse och skadestånd. "Han borde ha haft mindre kraft i slagen". Sådana krav har man på gemene man men en polis som skjuter ihjäl någon på 10 meters avstånd med grind i mellan "kunde svårligen besinna sig" och frikänns. Man ställer alltså högre krav på en privatperson än en tränad och erfaren polis. Det är perverst!
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 13:29   #71
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Man får bara slå tillbaka lagom mycket liksom. Blir du knivhuggen får du bara hugga tillbaka en gång och kanske lite till. INTE FÖR MYCKET!!!11
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 13:32   #72
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Tack!!!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 15:15   #73
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Samma skit med han som räddade livet på en kärring. En galen pundare höll på att slå ihjäl en tant när hon satt i sin bil varpå en bilist sprang dit och försökte avbryta misshandeln. Pundaren bara fortsatte att slå den blodiga kvinnan och mannen tog då en domkraft eller liknande och drämde till pundaren i huvudet. Pundaren slutade ändå inte och då drog mannen till pundaren en gång till varpå pundaren svimmade och fick allvarliga hjärnskador.

Hjälten som räddade livet på kvinnan blev dömd till fängelse och skadestånd. "Han borde ha haft mindre kraft i slagen". Sådana krav har man på gemene man men en polis som skjuter ihjäl någon på 10 meters avstånd med grind i mellan "kunde svårligen besinna sig" och frikänns. Man ställer alltså högre krav på en privatperson än en tränad och erfaren polis. Det är perverst!
Jag minns också det fallet, och tycker nog detta (fortfarande med reservation för att resonemanget baseras på "fakta" från tidningsartiklar) känns mer givet att det borde klassas som försvarbart mycket våld än fallet med älgstudsaren.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 15:33   #74
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Ett skitresonemang oavsett. Om en aggressiv och hotfull person kommer på besök ska det vara fullt berättigat att hämta bössan. Vad sen gäller vållande till annans död, vilket är ett oaktsamhetsbrott, så är det ju för helvete idioten som börjar rycka i bössa som är oaktsam och därmed vållar sin egen död.

Sveriges rättssystem är äckligt.
Ifall man plockar fram ett skjutvapen så ska man vara kapabel att hantera det så det inte brinner av vådaskott. Ifall det ändå gör det så är det han som riktar geväret mot den andre som är ansvarig för konsekvenserna.

Jag kan tycka att man inte ska ha rätt att plocka fram studsaren så fort nån kör in på gårdsplanen. För att man ska få göra detta ska det vara rätt uppenbart att man också har rätt att skjuta ihjäl inkräktaren.

Så för att få plocka fram ett skjutvapen innan det är uppenbart att man kommer behöva avfyra det tycker jag det borde krävas nån form av certifiering för att säkerställa att man kan hantera vapnet på ett sådant sätt. Uppenbarligen kunde ju inte denna gubben hantera en älgstudsare i närstrid eftersom det gick som det gick. Man lär sig ju inte hur man ska bete sig med ett gevär inne i tamburen då man tar jägarexamen, så det får ju isåfall vara nån annan kurs. Sen kan man väl också diskutera ifall det ens är möjligt att hantera en älgstudsare på nåt vettigt sätt i en situation som denna. Så i just detta fallet så kanske det kokar ner till att man bara har rätt att använda studsaren ifall man råkar ha geväret redo när något problem uppenbarar sig, och inte att man har rätt att i lugn och ro låsa upp vapenskåpet och plocka fram patroner och ha sig.

Nu har jag uppenbarligen lekt lite djävulens advokat i resonemanget, som ju alltså som sagt bygger på knapphändig info från slarvläst artikel. Det är ju svårt att veta hur aggressiv 44 åringen egentligen var. Var mannen som plockade fram geväret faktiskt på riktigt rädd för att bli ihjälslagen, eller var han mest jävligt förbannad över att 44 åringen kom och bultade på dörren och så ville han skrämma skiten ur honom?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 15:55   #75
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag blir förbannad över att ni försöker hålla allvarliga diskussioner i tråden, om ni ska göra det vill jag se mer AGGRESSION.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)