Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-05, 13:25   #31
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Alltså, de flesta myndigheter i vårt land är korrupta och aktivistiska med en röd agenda.

Som med Tikka TAC A1-fallet.

Finns inget lagstöd att neka tillstånd till en repeter, oavsett om det har pistolgrepp, vikbar stock eller handguard med picatinnyrail hela vägen.

Först nekade polisen licenser, utan grund.
Sen prövades det i olika domstolar på olika nivå. Det senaste och högsta (kommer inte ihåg vilken nivå) nekade licens. Polisen mumlade om att man kan skjuta från höften med pistolgrepp, att den ser militärisk ut, blir för kort när man viker den och fan vet allt. Inget som är argument mot licens. Ändå blir domen nekad licens.

Lagen spelar ingen roll, det är känslor som spelar roll/vad direktiven uppifrån är.
Att fakta inte spelar roll vid lagstiftning är väl föga förvånande för en som är uppvuxen i Sverige.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 13:30   #32
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Farsan hade problem att få licens på sin .22 från 1800-talet för att pipan var åttakantig(eller sex) istället för rund. Jag menar att det är mystiska regler och lagar. Ok inga automatvapen men varför inte fokusera på individen? Har man licens på en glock med 17 patroners magasin så skall det väl inte vara så invecklat att få licens på gevär med 30 patroners magasin. Om man dessutom är en skytt med lång erfarenhet. Pistolgrepp hit och dit är löjligt.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 13:33   #33
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Och det roliga är att de har oändliga resurser att lägga på att förbjuda en repeter, med alla möjliga löjliga argument.

Men att lägga resurser på att motverka tillgången på AK-47or och andra illegala vapen? Ingenting. Eller jo, de skulle göra magasin licenspliktiga. DET skulle verkligen komma åt problemet med illegala vapen och skjutningar. Man tror att det är ett skämt, men det är vad våra politiker sysslar med. Mikael Damberg hävdar att det skulle vara effektivt mot illegala vapen.

Det riktiga skälet är såklart: Kan man inte förbjuda civila att äga exempelvis ruger pcc, kanske man kan förbjuda stora magasin.
Exakt. När vi läser om skjutningar så hur många har gjorts av personer med lagliga vapen? Kan slå vad om att inte många gängmedlemmar har licens med dagens kriterier. Jag har själv kollat på mörka webben och där fanns ganska stort urval
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 13:40   #34
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Alltså, de flesta myndigheter i vårt land är korrupta och aktivistiska med en röd agenda.

Som med Tikka TAC A1-fallet.

Finns inget lagstöd att neka tillstånd till en repeter, oavsett om det har pistolgrepp, vikbar stock eller handguard med picatinnyrail hela vägen.

Först nekade polisen licenser, utan grund.
Sen prövades det i olika domstolar på olika nivå. Det senaste och högsta (kommer inte ihåg vilken nivå) nekade licens. Polisen mumlade om att man kan skjuta från höften med pistolgrepp, att den ser militärisk ut, blir för kort när man viker den och fan vet allt. Inget som är argument mot licens. Ändå blir domen nekad licens.

Lagen spelar ingen roll, det är känslor som spelar roll/vad direktiven uppifrån är.
Jo, så långt är jag med. Vad jag undrar är om det funnits interna riktlinjer hos polisen eller om handläggarna helt på eget bevåg fattat beslut. Jag kan tänka mig att när det tas till domstol kommer myndigheten välja att ställa sig bakom den linjen och driva process utifrån det, men det behöver inte betyda att det varit direktiv uppifrån till att börja med.

Om det varit direktiv uppifrån bör ju cheferna avsättas och i annat fall handläggarna.

Visst är det rent känslostyrt. En het potatis internt hos polisen har t.ex. frågan om de får bära benhölster. Detta för att avlasta ryggen och bland annat göra det lättare att sitta i bilen. Det var det dock någon högre upp som tyckte såg för militäriskt ut, så det gick inte.

Svart bössa med infällbar stock, pistolgrepp och ljuddämpare? Huvvaligen! Det är bara seriemördare som har sånt. Riktiga jägare har tweed, basker och en traditionell hagelbössa för 50,000Kr och speciell gravyr.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 13:46   #35
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jo, så långt är jag med. Vad jag undrar är om det funnits interna riktlinjer hos polisen eller om handläggarna helt på eget bevåg fattat beslut.
Ja alltså med Tikka TAC A1 och Ruger PCC och massa andra vapen så har det varit antingen får du licens över hela landet, eller tvärtstopp överallt. Med några få undantag för enskilda handledare som inte fått memo:n men som de snart täppt till.

Solklart interna riktlinjer på nationell nivå.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 13:48   #36
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Ja alltså med Tikka TAC A1 och Ruger PCC och massa andra vapen så har det varit antingen får du licens över hela landet, eller tvärtstopp överallt. Med några få undantag för enskilda handledare som inte fått memo:n men som de snart täppt till.

Solklart interna riktlinjer på nationell nivå.
Ah ok, tack! Då är det korrupta chefer alltså.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 13:49   #37
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Skjöt lite mauser och luftgevär i mellanstadiet. Tyckte mauser var roligast. Var inte skitdålig på det heller, men min storebror var den verkliga talangen.

Fattar egentligen inte varför jag inte återupptagit det. Föreningen ligger runt hörnet, och det är billigt, kul, manligt och bra kunskap inför zombieapokalypsen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 13:52   #38
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Ja alltså med Tikka TAC A1 och Ruger PCC och massa andra vapen så har det varit antingen får du licens över hela landet, eller tvärtstopp överallt. Med några få undantag för enskilda handledare som inte fått memo:n men som de snart täppt till.

Solklart interna riktlinjer på nationell nivå.
Jag hade fått bilden att det är som med läkare antingen får du medicin eller inte, beroende på läkaren. Särskiilt nu om din flickvän är skinhead eller om du postat nånting "opassligt" på nätet så kan de va kört
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 14:02   #39
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag hade fått bilden att det är som med läkare antingen får du medicin eller inte, beroende på läkaren. Särskiilt nu om din flickvän är skinhead eller om du postat nånting "opassligt" på nätet så kan de va kört
Nu pratar jag om licens beroende på vilket vapen du söker.

Men ska de titta på dig som person, har du prickar i registret kan de säkert köra med lite godtyckliga beslut som kan slå lite olika som du säger.

Det var någon som var med i ett politiskt parti en kortis för massa år sen, han fick återkallade licenser för nåt år sen med motiveringen att han hade umgåtts i fel kretsar. Ett annat fall var precis som du skriver, sambon var med i något högerparti, då nekades licens.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 18:51   #40
SirLennart
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 17
Har någon på kolo några häftiga vapen? upp med bilder
SirLennart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 20:09   #41
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av SirLennart Visa inlägg
Har någon på kolo några häftiga vapen? upp med bilder
Min Mossberg 590 A1 med Magpul-kit

__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 22:15   #42
SirLennart
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Min Mossberg 590 A1 med Magpul-kit

fett mannen, skjuter du många super magnum slugs?

här är min beretta 686 sp1

SirLennart är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)