Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-05, 11:01   #1
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Vi som gillar vapen

Förväntar mig ingen supertråd nu men finns här andra som gillar skjutvapen eller håller på med skytte?
Själv gillar jag pistolskytte. Har skjutit med ruger .22, gloch 17, glock 19, walther ppk, cz shadow. Äger inga vapen än iaf. Vapen jag skulle vilja ha i garderoben är AR-15, glock 17, sig sauer 223 och nån trevlig pumphagelbössa. Farsan har en .22 gevär enkelskott från 1895 i skåpet också.

Hur ser ni på vapenpolitiken? Tycker ni det borde vara en rättighet att köpa vapen fritt eller gillar ni nuvarande systemet? Jag är av åsikten att kraven borde vara att man kan bevisa att man aktivt skjuter på bana men inget tävlingstvång eller plikt att vara medlem i nån klubb. Automatvapen är inget för gemene man.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:15   #2
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur ser ni på vapenpolitiken? Tycker ni det borde vara en rättighet att köpa vapen fritt eller gillar ni nuvarande systemet?
Fria män har har rätt att beväpna sig.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:18   #3
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Fria män har har rätt att beväpna sig.
Även om du är dömd för våldsbrott?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:19   #4
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Eftersom polisen kör med aktivistfasoner borde de inte få hantera licensiering av jaktvapen. Förbud mot "militärliknande" vapen, pistolgrepp och annat trams, löjliga licensansökningstider.

Skulle också vilja ha en AR-15, men det verkar för krångligt att komma in i skytteklubb, smöra ett par år för att sen kanske få en 5-års licens.

För en trevlig pumphagel rekommenderar jag Mossberg 590 A1, riktigt robust byggd & rejäl kvalitutta.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:26   #5
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Eftersom polisen kör med aktivistfasoner borde de inte få hantera licensiering av jaktvapen. Förbud mot "militärliknande" vapen, pistolgrepp och annat trams, löjliga licensansökningstider.

Skulle också vilja ha en AR-15, men det verkar för krångligt att komma in i skytteklubb, smöra ett par år för att sen kanske få en 5-års licens.

För en trevlig pumphagel rekommenderar jag Mossberg 590 A1, riktigt robust byggd & rejäl kvalitutta.
Ja du har rätt. Det har gjorts svårt för oss hederliga människor som gillar att skjuta. Såklart är det bra med krav men om nån skjutit aktivt i typ 5 år så tycker man det inte borde vara så jävla svårt. Det är väldigt populrärt idag vilket gör det svårt att gå med.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:31   #6
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Borde vara olagligt med all vapentillverkning som inte är för jakt eller polis/militär.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:34   #7
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Borde vara olagligt med all vapentillverkning som inte är för jakt eller polis/militär.
Varför? Skurkarna skaffar troligtvis sina vapen på svarta marknaden ändå. Det är en populär hobby idag att hålla på med skytte
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:35   #8
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Ja du har rätt. Det har gjorts svårt för oss hederliga människor som gillar att skjuta. Såklart är det bra med krav men om nån skjutit aktivt i typ 5 år så tycker man det inte borde vara så jävla svårt. Det är väldigt populrärt idag vilket gör det svårt att gå med.
Exempelvis Tikka TAC A1 som nekas tillstånd pga detta.

Jag kringgick och köpte en T3X och satte ner i ett XLT-chassi, satte på bipods och ett zeiss victory sikte, sant stalondämpare (varför licens på dämpade förresten, vad är det för larv?), 10 patroners magasin. Ser nästan exakt ut som denna bild.



Skön att skjuta jämfört med original, mindre rekyl, mycket bättre ergonomi. Och det viktigaste är givetvis att den ser riktigt mördarläskig ut vilket ger varenda licenstant hjärtattacker. Enda nackdelen är att den blir typ dubbelt så tung
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:42   #9
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Varför? Skurkarna skaffar troligtvis sina vapen på svarta marknaden ändå. Det är en populär hobby idag att hålla på med skytte
Ja jag vet inte hur det ser ut just nu men det här med att folk ska få fortsätta skjuta är ju enkelt löst, all aktivitet ska ske på skytteklubb och vapen lämnas och låses in där på plats ingenting tas med hem.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:43   #10
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Exempelvis Tikka TAC A1 som nekas tillstånd pga detta.

Jag kringgick och köpte en T3X och satte ner i ett XLT-chassi, satte på bipods och ett zeiss victory sikte, sant stalondämpare (varför licens på dämpade förresten, vad är det för larv?), 10 patroners magasin. Ser nästan exakt ut som denna bild.



Skön att skjuta jämfört med original, mindre rekyl, mycket bättre ergonomi. Och det viktigaste är givetvis att den ser riktigt mördarläskig ut vilket ger varenda licenstant hjärtattacker. Enda nackdelen är att den blir typ dubbelt så tung
Ser cool ut. Tikka gör bra grejjer. Vad eller var skjuter du? Bana eller skog?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:47   #11
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ja jag vet inte hur det ser ut just nu men det här med att folk ska få fortsätta skjuta är ju enkelt löst, all aktivitet ska ske på skytteklubb och vapen lämnas och låses in där på plats ingenting tas med hem.
Ett alternativ ja. Det är fortfarande lagligt att skjuta i skogen på egen mark
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 11:52   #12
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Ser cool ut. Tikka gör bra grejjer. Vad eller var skjuter du? Bana eller skog?
Bana, har inte kommit igång så mycket med skytte än mer än att skjuta in alla puffror (ordentligt ), var ett bra tag sen sist nu dock.
Jakten får vänta tills senare när jag köpt gård och mark är tanken. Betaljakt i något stackars hägn lockar inte riktigt lika mycket.

Skulle vara kul att hitta något ställe man kan skjuta lerduvor på. Kanske någon har tips runt Sthlm? Där man inte behöver krångla med medlemskap och skjuta med massa annat folk på begränsade tider.
Kollade in Varpsunds bana, kanske är ett alternativ.

Skulle vara riktigt nice att äga en bit mark någonstans på landet ute i ingenstans och skjuta några hundra lerduvor.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-07-05 klockan 11:57.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 12:10   #13
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Exempelvis Tikka TAC A1 som nekas tillstånd pga detta.

Jag kringgick och köpte en T3X och satte ner i ett XLT-chassi, satte på bipods och ett zeiss victory sikte, sant stalondämpare (varför licens på dämpade förresten, vad är det för larv?), 10 patroners magasin. Ser nästan exakt ut som denna bild.

[.IMG]https://i.pinimg.com/originals/4e/9e/b7/4e9eb7dd8446f83e79ecb6a369622956.jpg[/IMG]

Skön att skjuta jämfört med original, mindre rekyl, mycket bättre ergonomi. Och det viktigaste är givetvis att den ser riktigt mördarläskig ut vilket ger varenda licenstant hjärtattacker. Enda nackdelen är att den blir typ dubbelt så tung
Riktigt trevliga bössor. Synd att det ska sitta aktivister hos polisen och förstöra för folk. Det är t.om. så illa att poliser själva, trots att de är instruktörer och tävlar på hög nivå, nekas licens och måste söka tillstånd månadsvis för att ens fortsätta instruera.

Det här landet, på ren svenska, är helt dumknullat.

För övrigt anser jag inte bara att vapen ska vara lagligt och få bäras fritt, utan även att det ska ske utan centrala register. Det är inte statens sak att kunna spåra hur många bössor någon köpt.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 12:13   #14
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ja jag vet inte hur det ser ut just nu men det här med att folk ska få fortsätta skjuta är ju enkelt löst, all aktivitet ska ske på skytteklubb och vapen lämnas och låses in där på plats ingenting tas med hem.
Jägare då?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 12:20   #15
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Riktigt trevliga bössor. Synd att det ska sitta aktivister hos polisen och förstöra för folk. Det är t.om. så illa att poliser själva, trots att de är instruktörer och tävlar på hög nivå, nekas licens och måste söka tillstånd månadsvis för att ens fortsätta instruera.

Det här landet, på ren svenska, är helt dumknullat.

För övrigt anser jag inte bara att vapen ska vara lagligt och få bäras fritt, utan även att det ska ske utan centrala register. Det är inte statens sak att kunna spåra hur många bössor någon köpt.
Ja, vad ska man göra liksom. Det är vidrigt. De försöker hela tiden försvåra, förbjuda och avväpna det civila. Undrar varför...

Hade gärna haft licens på en mini-14 (semi-automat), men jag var något decennium försent för det tåget tyvärr. Hakade på och köpte en ruger pcc när de var tvungna att godkänna den. Lite klen kaliber (9mm) men annars trevlig med semi-aut med 33 rd mags och 3x/rödsikte på. God för en lerduva i spridning på 80m. De jobbar säkert för att förbjuda ruger pcc:n igen.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)