Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-29, 17:52   #1
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Post Nätmobbing och nätlynchning!

Hej!
I dessa tider blir det alltmer vanligare och oftare förekommande att personer som någon gång har handlat felaktigt ska hängas ut och trakassersa via internet.

Senast t ex Redeye

https://twitter.com/PaulChaloner/sta...25893989560328

Den här gången lyckades inte nätmobbningen driva honom till självmord, även om det var nära.

Anklagelserna behöver förstås inte vara sanna, men de får gärna vara gamla, otydliga och utan faktastöd.


Brukar ni själv delta i nättmobbningen/hästjakt? Eller har ni själv instigerat en cancelling?

Senast redigerad av Plasttiger den 2020-06-29 klockan 17:55.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:06   #2
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Inte deltagit men hört talas om flera fall. Det är förödande för den drabbade. Skulle vilja se statistik på hur många Facebook har dödat på det sättet.

Som jag förstår det tar de inget ansvar. Det är väldigt märkligt hur de kan tillåta det att fortgå.

En stor anledning till att det måste stoppas.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:10   #3
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag har varit offer för nätmobbing ganska många gånger. Även här har folk sagt åt mig att gå och lägga mig, ställa mig i skamvrån med mer. Ganska förnedrande, borde förbjudas på något vis.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:16   #4
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Hur har det blivit med dem rättsliga fallen här, ligger materialet kvar på Facebook eller tas det bort?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:16   #5
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Inte deltagit men hört talas om flera fall. Det är förödande för den drabbade. Skulle vilja se statistik på hur många Facebook har dödat på det sättet.



Som jag förstår det tar de inget ansvar. Det är väldigt märkligt hur de kan tillåta det att fortgå.



En stor anledning till att det måste stoppas.
Facebook har inte dödat någon. Det är som att säga att Volvo dödar människor för att folk kraschar i deras bilar.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:21   #6
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Men Volvo satsar ju en hel del på säkerheten och skulle deras bilar börja brinna titt som tätt hade de förbjudit säljas.

Facebook bryr sig inget om säkerhet. De tillåter inte bara såna här saker men uppmuntrar också till det med slutna grupper så att det ska bli svårare att stoppa.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:42   #7
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Men Volvo satsar ju en hel del på säkerheten och skulle deras bilar börja brinna titt som tätt hade de förbjudit säljas.

Facebook bryr sig inget om säkerhet. De tillåter inte bara såna här saker men uppmuntrar också till det med slutna grupper så att det ska bli svårare att stoppa.
Hur många tuttar eld på sina volvos?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:43   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det pågår ju nåt slags variant av metoo bland casters och folk som jobbar med Dota (eller det kanske gäller esport i allmänhet). Det har kommit ut massor med stories den senaste veckan.

https://www.reddit.com/r/DotA2/comme...ything_i_have/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:54   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Cancel culture är ett jävla oskick överlag, och kommer väl främst från att företag är så känsliga för att få dålig PR att man slänger ut folk så fort det börjar gå nåt drev mot dem på sociala medier. Detta är ju ett stort problem med sociala media.

Andra sidan av myntet är ju såklart att det nu finns möjligheter för folk som blivit utsatta för olika typer av övergrepp att faktiskt få ut sin historia också, dvs typ metoo.

Men hur man ska lyckas balansera upp detta så att det inte blir så att drevet per automatik kan skrota någons karriär över en natt övergår mitt förstånd. För det är ju såklart fullt möjligt att dessa drev kan dra igång för att någon vill jävlas och att det egentligen inte finns någon substans bakom det man blir anklagad för. Eller så kan det bli så att "straffet" blir oproportonerligt hårt för ett relativt litet "brott" eftersom drevet av någon anledning är extra vildsint.

Hur som helst är det ett svårt problem att komma till rätta med, och det kräver nog väldigt mycket av civilkurage hos de som sitter bakom diverse twitterkonton för att inte bara följa strömmen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 19:04   #10
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Tycker det är bra att folk som häver ur sig en massa skit får stå till svars för det, alltid tråkigt när det drabbar oskyldiga men det är ju "collateral damage" som man säger.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 19:57   #11
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Bara bra att Redeye försvinner. Verkar vara ett svin av rang.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 20:04   #12
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Ingen rök utan eld.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 02:15   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Hej!
I dessa tider blir det alltmer vanligare och oftare förekommande att personer som någon gång har handlat felaktigt ska hängas ut och trakassersa via internet.

Senast t ex Redeye

https://twitter.com/PaulChaloner/sta...25893989560328

Den här gången lyckades inte nätmobbningen driva honom till självmord, även om det var nära.

Anklagelserna behöver förstås inte vara sanna, men de får gärna vara gamla, otydliga och utan faktastöd.


Brukar ni själv delta i nättmobbningen/hästjakt? Eller har ni själv instigerat en cancelling?
https://www.reddit.com/r/DotA2/comme...eaves_esports/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 02:39   #14
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Börjar man med hot och ta in familj/barn, så kan man ju polisanmäla det. Men utöver det är det bara löjligt att göra en grej av nätmobbing.

Är man en sådan pissvek snöflinga som måste ha en snörad stjärtkudde medan man surfar och bli kränkt av allt och alla, så bör man helt enkelt inte vara på nätet.

För många år sen kunde jag läsa om typ en av hundra som inte skrev en helt positiv kommentar om mig i den sport jag då höll på med och det kunde gnaga mig en hel kväll. Idag bara skrattar jag åt vilken jävla mes jag var och är tacksam för det då jag lärde mig att man faktiskt själv väljer ifall man ska tå åt sig, tycka synd om sig själv, bli kränkt eller vända det till något positivt.

På samma vis som man kan välja att bli kränkt av en staty. För många vuxna, i synnerhet inom vänstern, fortsätter dock vara som patetiska tonåringar.

Och ja, föga förvånande så gick jag in på länken i trådstarten och försökte titta vad det handlade om för person och mina fördomar besannades när man ser en fjollig profilbild i form av ett pridefärgat hjärta.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 02:51   #15
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Redeye har tidigare pratat öppet om sin mentala hälsa (just depressioner), så bara för att han drar upp det nu igen är knappast detta enda orsaken.

Verkar som han haft sina barn och exfru vittnat mot honom om misshandel och annat skit, så även om han inte straffades så säger det en del att barnen vittna mot honom. Så när han nämner att inte "dra in barnen" så är det lamt av bara helvete, han har troligtvis redan skitit mer på dom än någon nätmobbare kan. [Har bara läst lite från reddit, så vet ej om det är 100% korrekt, osv...]

Jag är inte direkt för all denna lynchning. Samtidigt så är det alldeles för mycket skit folk gör utan reprissalier, om man godtar t.ex. en viss mängd våld och sexuellt ofredande så tycker jag att man lika gärna kan godta en viss mängd fake anmälningar. Dvs. som det varit tidigare så har i princip det varit kotym att få begå en viss sorts brott t.ex. sexuellt ofredande/våldtäkt, där bara ett fåtal anmäls och mindre fälls. Jag menar jag tror nog ingen här skulle vilja bli våldtagen, och jag tror nog ingen skulle vilja bli falskt anklagad. Skillnaden nu är att man faktiskt kan börja anklaga och få något för besväret att öppna upp sig, det är knappast kul att gå offentligt om att man har blivit misshandlad, våldtagen, etc...

Det är flera nu i Dota 2 scenen (där bl.a. Redeye delvis tillhör) som åkt dit senaste veckan. Flera av dessa kräk har faktiskt erkänt delar av skiten som kommit fram, och även om inte allt behöver vara sant så är det flera av sakerna de erkänt som är nog för att säga de är skithuvuden som inte behöver vara kvar i Dota 2 scenen. Sen finns det även självklart någon del där "anklagelserna" mer är av "jag var en ung 18-åring och du äldre så du borde fattat jag var blåst och egentligen inte ville" (vilket mest är kränkande mot kvinnor, att män typ ska tänka att kvinnor inte kan tänka och bestämma själva)...

Att bara köra "Åhh så synd om mannen som blir av med jobbet" varför inte köra "Åhh så synd om tjejen som inte fick/ville jobba vidare med det hon älskar för hon blir tvungen att jobba tillsammans med idioten som försökte våldta henne"? Eller det kanske är OK att sexuellt ofreda bort sina kollegor/konkurrenter...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-06-30 klockan 02:56.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)