Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-17, 13:01   #1111
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Jag tror det var jag som använde bitch felaktigt där. Jag menade att jag ansåg att han hade dåliga åsikter (äkteskapsbrott, lust) inte att han var feg.
Att anse något är dock inget argument.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-17, 13:08   #1112
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Om man älskar dem som förföljer en slutar de då?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-17, 13:31   #1113
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Om man är militant ateist då? Får inte vi något röstningsalternativ?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-17, 14:02   #1114
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Om man är militant ateist då? Får inte vi något röstningsalternativ?
De två alternativen i mitten är lämpliga beroende på din grad av bibellärdhet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-17, 14:27   #1115
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Jag är ateist och det är inget jag spontant vräker ur mig utan endast om någon frågar mig om religion. Så länge ingen försöker tvinga ned religion i min hals, eller döda människor i sin religions namn, så bryr jag mig inte om vad någon annan tror på. K.I.S.S.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 13:44   #1116
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Ingen av våra vetenskapsmän vet hur makroevolution går till:

https://uncommondescent.com/intellig...acroevolution/
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 13:49   #1117
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag är pånyttfödd kristen. Döpt i svenska kyrkan. Aldrig konfirmerad. Lider av psykisk ohälsa. Har minskat medicineringen. Mår redan bättre.

Tror mer på Jesus än medicin. Vill leva ett rättfärdigt liv. Tips hur jag bäst tar mig vidare?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 13:56   #1118
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag är pånyttfödd kristen. Döpt i svenska kyrkan. Aldrig konfirmerad. Lider av psykisk ohälsa. Har minskat medicineringen. Mår redan bättre.

Tror mer på Jesus än medicin. Vill leva ett rättfärdigt liv. Tips hur jag bäst tar mig vidare?
1) Flytta ut på landet
2) Skaffa kvinna
3) Skaffa barn
4) Öka självförsörjningsgraden successivt
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 15:21   #1119
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag är pånyttfödd kristen. Döpt i svenska kyrkan. Aldrig konfirmerad. Lider av psykisk ohälsa. Har minskat medicineringen. Mår redan bättre.

Tror mer på Jesus än medicin. Vill leva ett rättfärdigt liv. Tips hur jag bäst tar mig vidare?
Om du är kristen varför vill du leva ett i kristet perspektiv syndigt liv då o jaga kvinnor för one-night stands, är mitt intryck från dig från vad du skrev i en annan tråd.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 16:14   #1120
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Om du är kristen varför vill du leva ett i kristet perspektiv syndigt liv då o jaga kvinnor för one-night stands, är mitt intryck från dig från vad du skrev i en annan tråd.
Har omvärderat. Det livet gjorde mig aldrig lycklig. Jag är en ny människa nu. Velat fram och tillbaka men nu vet jag hur jag vill leva mitt liv.

Skäms för att säga det men det var inte fram till så länge sen jag faktiskt läste Bibeln. Blev chockad när jag läste att allt jag undrade fanns svar på där.

Var väldigt vilsen tidigare. Visste inte vem jag var. Men nu vet jag. Tyvärr har jag sumpat mina bästa chanser. Nu gäller det bara att göra så resten av livet blir så bra som möjligt.

Förlåt mig fader ty jag har syndat.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 16:26   #1121
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Har omvärderat. Det livet gjorde mig aldrig lycklig. Jag är en ny människa nu. Velat fram och tillbaka men nu vet jag hur jag vill leva mitt liv.

Skäms för att säga det men det var inte fram till så länge sen jag faktiskt läste Bibeln. Blev chockad när jag läste att allt jag undrade fanns svar på där.

Var väldigt vilsen tidigare. Visste inte vem jag var. Men nu vet jag. Tyvärr har jag sumpat mina bästa chanser. Nu gäller det bara att göra så resten av livet blir så bra som möjligt.

Förlåt mig fader ty jag har syndat.
Tar rygg på dig. Dina kloka synpunkter särskilt om bibeln och att alla svar står i den har övertygat mig.

Halleluja broder!
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 11:45   #1122
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
https://www.varldenidag.se/nyheter/p...dens-framgang/

Citat:
För några år sedan tog Paul Segerstrom en paus i sin ordinarie forskning, där han bland annat skriver forskningsartiklar till akademiska tidskrifter.

– Jag ville läsa böcker och artiklar om vad som ger nationer välstånd respektive fattigdom och se vem som har de bästa argumenten, berättar Paul Segerstrom när vi träffar honom i hans tjänsterum på våning sju på Sveavägen 65.

– Jag hade kommit till en plats i min karriär där jag ville fokusera på de stora frågorna i stället för att bedriva studier med ett snävt fokus, vilket man är tvingad till om man ska bli publicerad i ekonomiska forskningspublikationer, lägger han till.

Paul Segerstrom tog ledigt, läste böcker och upptäckte en bok från 2011 som blev en ögonöppnare. Boken var Civilisation – the west and the rest av Niall Ferguson, historieprofessor på Harvard University.

– I boken argumenterar författaren för att religion är viktigt för att förstå västvärldens framgång i relation till övriga världen, konstaterar han.

Niall Ferguson menar att konkurrens och en satsning på vetenskap bidrar till tillväxt. Även privat ägande är en framgångsfaktor.

– Detta stämmer överens med vad jag själv kommit fram till. Jag har tagit fram modeller som visar att ett starkare skydd för privat ägande bidrar till tillväxt, säger Paul Segerström.

De slutsatser som verkligen intresserade honom var religionsfaktorn, vilket han beslutade sig för att gräva djupare i.

Snart upptäckte han en uppsats av professor Robert Woodberry från 2012, som beskrev hur det finns ett direkt samband mellan tidig protestantisk mission och stabila demokratiska institutioner hos de 130 länder som ligger utanför västvärlden.

– De kolonier som i ett tidigt stadium hade fler protestantiska missionärer hade i ett senare skede i mycket högre grad demokratiska institutioner. Resultatet visade ett mycket starkt statistiskt samband; de variabler som kopplades till protestantisk mission förklarade 50 procent av variationen i värdena.

– Det var ett imponerande arbete och ett otroligt tydligt samband. Jag blev chockad. I läroböcker om ekonomi är rutinbudskapet att religion inte har någon betydelse.

Varför uppmärksammas inte denna faktor?

– Jag tror att det kan vara förutfattade meningar i den vetenskapliga världen. Man kanske inte vill att religion ska ha en betydelse. I själva verket ifrågasätter Robert Woodberrys forskning alla tidigare slutsatser när det gäller bakgrunden till demokratiska institutioner.

– Det är verkligen en häpnadsväckande forskningsartikel, säger Paul Segerstrom, och konstaterar att reaktionen i forskningsvärlden mestadels har varit tystnad och ignorans.

– Det är total tystnad. Jag tror inte att de har en bra respons på Woodberrys analys. Därför pratar man inte om den.

Västvärldens mission gick hand i hand med koloniala ambitioner, där det primära målet var att göra affärer. Vad var det protestantiska missionärer gjorde som skiljde ut sig?

– Robert Woodberry berör detta indirekt. Han konstaterar att i de fall där europeiska nybyggare endast kom för att bedriva affärer gjordes ingenting för att bygga upp demokratiska institutioner.

– Detta bekräftar det jag tidigare läst om exempelvis Namibia. Affärsmännen ville bara tjäna pengar. Jag har varit i Namibia och har läst biografier om missionärer som kom dit. De första européer som flyttade till norra Namibia år 1870 levde där i 50 år innan någon annan europisk nybyggare dök upp.

– Stammarna i norra Namibia var analfabeter, ledarna kunde heller inte läsa. Missionärerna startade skolor så att eleverna kunde börja läsa och skriva, och börja läsa bibeln.

Paul Segerstrom nämner även siffror från 2002, som redovisar BNP (bruttonationalprodukten) för länder som grupperats efter den religion som historiskt har dominerat området (se faktaruta ovan).

– De länder som dominerats av protestantisk kristendom kommer tydligt på första plats, med en BNP på 30 000 dollar per invånare.

Kan det finnas andra förklaringar?

– Vilka då? När jag undervisade detta på universitetet hörde jag en student som sade att islams låga siffra – en tiondel i jämförelse med de områden som dominerats av protestantisk kristendom – berodde på närheten till ekvatorn.

– Men Singapore ligger precis på ekvatorn och är ett mycket framgångsrikt land. Israel är ett annat exempel, som är omgivet av muslimska länder som alla är fattiga: Libanon, Syrien, Jordanien och Egypten.

– Föreställningen att geografi har betydelse är ett dåligt argument.

Han ger Koreahalvön som exempel på hur protestantisk tro främjar tillväxt.

– Syd- och Nordkorea är fascinerande exempel, de var ursprungligen ett land. De första protestantiska missionärerna dök upp 1875, och det fanns knappast några kristna där för hundra år sedan, säger Paul Segerstrom, som ofta undervisade doktorander från Sydkorea på Michigan State University.

– Sydkorea diskuteras ofta i läroböcker om internationell handel, det ämne som jag huvudsakligen undervisar i. Landet beskrivs som en framgångssaga och är en av de östasiatiska tiger*ekonomierna, tillsammans med Hongkong, Taiwan och Singapore.

– Länderna var mycket fattiga på 1960-talet men är i dag rika ekonomier som har haft en extremt hög ekonomisk tillväxt i decennier. Ekonomer talar om en mirakulös ekonomisk tillväxt.

– Sydkorea är det främsta exemplet av dem alla; landet står för hälften av dessa tiger*ekonomiers omsättning. Ekonomer frågar sig vad som ligger bakom denna framgång och den vanliga förklaringen är att de öppnat upp för internationell handel. Inga ekonomer resonerar kring religionens betydelse.

Men faktum är att andelen kristna i Sydkorea sedan 1960 och framåt ökat från två till trettio procent.

– Det är en stor förändring som helt ignoreras. Jag tror att detta är en nyckel till att förstå Sydkoreas framgång.

Japan är en stark ekonomi som saknar en stor kristen befolkning?

– Ja, men de förlorade andra världskriget och USA påtvingade landet en rad goda institutioner, vilket utgjort en grund för den ekonomiska tillväxten, säger professor Paul Segerstrom.

Professor Paul Segerstrom menar att bibliska ideal om människovärde, personligt ansvar, privat ägande och frihet gynnar demokrati och ekonomisk tillväxt, samtidigt som totalitära och odemokratiska system utmanas.

Han beskriver hur Bibelns berättelse om befrielsen från slaveriet i Egypten har motiverat många människorättsrörelser och hänvisar till William Wilberforce, som föddes i en av Storbritanniens rikaste familjer, blev kristen vid 26 års ålder och därefter gav sitt liv till att bekämpa slaveriet.

– Det är en myt att alla människor längtar efter frihet. Även om några gör det, föredrar många – även till priset av att förlora friheten – att bli omhändertagna i stället för att ta ansvar för sitt eget liv, säger Paul Segerstrom, och pekar på att totalitära stater lovar människor att ta hand om deras behov, men att de som ger upp sin frihet mot att få försörjning i förlängningen kommer att förlora både frihet och försörjning.
Kristendomen är absolut en del av förklaringen bakom uppgång och fall för den västerländska modellen.

Mera läsning:

Civilisation – the west and the rest av Niall Ferguson
The Missionary Roots of Liberal Democracy av Robert Woodberry
Religion and the Roots of Liberal Democracy av Professor Robert D Woodberry
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 22:23   #1123
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Undra hur vår extrema sekularisering parat med vänsterliberala värden kommer påverka vår utveckling från nu och framåt ... Ta USA som ett exempel. Även om Trump är president har landet blivit oerhört mycket mer liberalt och mindre kristet de senaste 20-30 åren.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 22:39   #1124
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Undra hur vår extrema sekularisering parat med vänsterliberala värden kommer påverka vår utveckling från nu och framåt ... Ta USA som ett exempel. Även om Trump är president har landet blivit oerhört mycket mer liberalt och mindre kristet de senaste 20-30 åren.
Resultaten av vår extrema sekularisering har vi sett svart på vitt de senaste 60 åren i form av massinvandring, accelererande skulder, och nedrustning av militär och krisberedskap. De närmaste 20-30 åren kommer vi att se ekonomisk kollaps, krig, svält, samt pandemier av tidigare utrotade sjukdomar. I vårt eget trygga Sverige och i västvärlden i stort.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 23:07   #1125
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Undra hur vår extrema sekularisering parat med vänsterliberala värden kommer påverka vår utveckling från nu och framåt ... Ta USA som ett exempel. Även om Trump är president har landet blivit oerhört mycket mer liberalt och mindre kristet de senaste 20-30 åren.

BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)