Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-04, 20:00   #46
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är lite därför man vanligtvis kör flera övningar. Det gör inte triceps pushdown till en dålig övning att enbart den inte räcker till.
Fast i så fall är en vanlig bänkpress eller press bakom nacken mer effektiv för triceps i de lägena utmanar du triceps mångdubbelt mot en sketen pushdown på så sätt som den oftast körs.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 20:37   #47
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Ett Orm: Min största poäng är att den/de övningarna där man lyckas få till dessa saker bäst, de som passar ens egen kropp, eller där man bara får lättare få till det osv de övningarna kan man köra.

Man behöver inte haka upp sig mer än på, det känns bra och det ger resultat. Att diskutera fram o tebax o försöka skjuta ned varandra o varandras påståenden är lönlöst. Får man bra triceps, man trivs med sin träning då är det bra.

Muskelbygge är jättelätt att utvärdera. Det syns ju! Får man bättre triceps gör man rätt. Kör man rätt övningar sas men inte får bättre triceps så är väl rätt övning ganska oviktigt?
Mjo, fast det är ju bra om man börjar i rätt ände och gör saker av rätt skäl till att börja med. Du har ju tränat i 100 år och testat typ allt så du kör det som du vet funkar för dig. Det är ju inte nått vi behöver diskutera du gör ju vad du vill ändå, med rätta också.

Det man däremot kan diskutera är just den teoretiska biten och få den informationen så korrekt som möjligt. Tycker man det duger som saker är så är det väl bara att skita i det och köra på.
Att bygga muskler står och faller ju inte med enskilda övningar, de är ju bara en del i en helhet. Men om man är väldigt begränsa av nån anledning så kan det bli viktigt.

Sen är det ju inte alls rätt att mäta hur bra bra nått är. Hade man tex kunnat få ännu mer muskler på ett annat sätt? Det får man ju kanske aldrig veta eftersom andra saker och ändras i livet. Man blir ju också äldre och man får göra kompromisser med allt möjligt. Sen vill det ju till att man tränar hårt och kontinuerligt också, det är ju när allt kommer omkring nummer 1.
Men visst, så länge det går framåt och man inte skadar sig gör man ju iaf inte fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det gör de här wannabe och en massa annat trams som de kunde låta bli att köra.

Och generellt har de ingen direkt muskelutveckling det är det som drabbar de här personerna som ser de här som den heliga gralen
Och det här har du kollat upp hur? Stalker? För du bok över folks övningval och muskelutveckling?
Fan va du svamlar..
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 21:33   #48
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Ett orm: Om jag skulle råda ngn skulle jag säga, skit i hantel helt om det ska bantas övningar osv. Dips i ställning och mot bänk t ex. straight bar dips ja alla former av dips! Det är no contest för mig. Både vad jag tror anekdotiskt och vad jag generellt tror gällande teorier, vetenskap osv för o få fart på triceps.

Fast då ts sa hantel så, dips med hantel i knät eller i viktbälte.


D I P S!

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-07-04 klockan 21:35.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 21:36   #49
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Enhands tricepspushdowns där man med rak armbåge där man har armen snett neråt i slutläget med rak arm och inte rakt neråt. Alltså om rakt fram är som 90 och rakt neråt längs med kroppen är neråt så typ... 55. Så när man går upp så viker man framförallt armbågen men överarmen följer med upp liiite grann bara. Så stannar jag där nere och squeezar fucket ur muskeln.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 22:26   #50
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Ett orm: Om jag skulle råda ngn skulle jag säga, skit i hantel helt om det ska bantas övningar osv. Dips i ställning och mot bänk t ex. straight bar dips ja alla former av dips! Det är no contest för mig. Både vad jag tror anekdotiskt och vad jag generellt tror gällande teorier, vetenskap osv för o få fart på triceps.

Fast då ts sa hantel så, dips med hantel i knät eller i viktbälte.


D I P S!
Ptja, varför inte. Men som sagt så tror iaf jag att det viktigaste är vad man gör när man väl utför övningen än vad den är, inom rimliga gränser. Du är nog mer rätt ute vad det kommer till dit TuT-utförande än vilka övningar som ger muskler.

Men jag måste faktiskt fråga vad det är för teorier och vetenskap du anser stödja att dips skulle vara den ultimata tricepsövningen?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 23:37   #51
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ptja, varför inte. Men som sagt så tror iaf jag att det viktigaste är vad man gör när man väl utför övningen än vad den är, inom rimliga gränser. Du är nog mer rätt ute vad det kommer till dit TuT-utförande än vilka övningar som ger muskler.

Men jag måste faktiskt fråga vad det är för teorier och vetenskap du anser stödja att dips skulle vara den ultimata tricepsövningen?
Per Teschs bok muscle meets magnet visade t ex att dips tar maximalt på triceps alla tre huvuden.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 07:32   #52
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Mjo, fast det är ju bra om man börjar i rätt ände och gör saker av rätt skäl till att börja med. Du har ju tränat i 100 år och testat typ allt så du kör det som du vet funkar för dig. Det är ju inte nått vi behöver diskutera du gör ju vad du vill ändå, med rätta också.


Och det här har du kollat upp hur? Stalker? För du bok över folks övningval och muskelutveckling?
Fan va du svamlar..
Nu har jag tränat i över 50 år och tränat på väldigt många gym och gör det fortfarande tror att det är lätt att utan stalka folk att uppfatta övningsval och utveckling över tid . Här pratar jag om från att de kommer in som nybörjare och ser hur personer utvecklas under många år.

Om du jämför en bra utförd triceps kickback dvs framåtlutad med kroppen i negativ lutning och använder en pendlande rörelse, som jag föreslog till Robban tidigare i tråden, så klår övningen pushdown i en EMG mätning. Men allt handlar om hur övningarna utförs visst kan en rätt utförd bicepscurl eller pushsdown vara bra men det är väldigt få som klarar av att utföra dessa rätt.

När det handlar om mitt konstaterande om att bänkpress i alla dess vinklar eller press bakom nacken handlar det om att de här övningarna aktiverar triceps väldigt lika och i pressövningarna får triceps arbeta betydligt mer jämfört i en pushdown.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-05 klockan 07:36.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 08:01   #53
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Apropå anekdoter och det man sett osv har jag faktiskt helt ärligt aldrig sett någon med bra triceps träna kickback så som du beskriver ATP. Jag körde så en period faktiskt och för mig var det katastrofartade resultat jämfört med hur jag brukar göra. Därav det jag sagt tidigare i tråden angående att det är lätt att bedöma vad som är bra i muskelbygge, man ser det. Man kan mäta och det det syns bra om man man har triceps som är bra utvecklade eller ej.

Jag tror rätt utförande är det som ger resultat. vad är då rätt, var läser jag om det ultimata utförandet? Det gör du inte alla gånger mer än gällande skaderisk och gynnsamma vinklar, när det gäller muskelmassa så är det bästa svaret, det utförandet du har när du får resultat. Det är extremt få man träffat genom åren, 26 år på gym i mitt fall, som det ens syns de tränat mer än 1 år oavsett hur länge de tränat. Enligt min erfarenhet kommer de allra flesta aldrig ens förbi nybörjargains. Att kolla vem som ökat mest är helt ointressant för det känns mer som att det beror på utgångsläget i sig. Om man ligger på 50% av vad man kan nå som ren när man börjar eller 75% t ex. De väldigt spinkiga som knappt orkar äta sig mätta eller haft tid med det de kan öka 20kg o ändå se mindre ut än ngn som ökat 5kg på samma tid som iaf ligger närmare vad man kan nå som ren efter den ökningen. Vissa har idrottsbakgrund och vissa har inte ens rört sig ur gamingstolen mer än för att gå på toa.

Det är de 5 sista kilona mot ens max som gör natt och dag, de första 5 kan komma första månaden och inte ens synas. Det är som på en deff, de första 0,5kg går man ned under den första dagen o märks inte alls, de sista 0,5kg kan gör att man ser ut att öka 10kg muskler!

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-07-05 klockan 08:03.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 08:54   #54
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Apropå anekdoter och det man sett osv har jag faktiskt helt ärligt aldrig sett någon med bra triceps träna kickback så som du beskriver ATP. Jag körde så en period faktiskt och för mig var det katastrofartade resultat jämfört med hur jag brukar göra. Därav det jag sagt tidigare i tråden angående att det är lätt att bedöma vad som är bra i muskelbygge, man ser det. Man kan mäta och det det syns bra om man man har triceps som är bra utvecklade eller ej.

Jag tror rätt utförande är det som ger resultat. vad är då rätt, var läser jag om det ultimata utförandet? Det gör du inte alla gånger mer än gällande skaderisk och gynnsamma vinklar, när det gäller muskelmassa så är det bästa svaret, det utförandet du har när du får resultat. Det är extremt få man träffat genom åren, 26 år på gym i mitt fall, som det ens syns de tränat mer än 1 år oavsett hur länge de tränat. Enligt min erfarenhet kommer de allra flesta aldrig ens förbi nybörjargains. Att kolla vem som ökat mest är helt ointressant för det känns mer som att det beror på utgångsläget i sig. Om man ligger på 50% av vad man kan nå som ren när man börjar eller 75% t ex. De väldigt spinkiga som knappt orkar äta sig mätta eller haft tid med det de kan öka 20kg o ändå se mindre ut än ngn som ökat 5kg på samma tid som iaf ligger närmare vad man kan nå som ren efter den ökningen. Vissa har idrottsbakgrund och vissa har inte ens rört sig ur gamingstolen mer än för att gå på toa.

Det är de 5 sista kilona mot ens max som gör natt och dag, de första 5 kan komma första månaden och inte ens synas. Det är som på en deff, de första 0,5kg går man ned under den första dagen o märks inte alls, de sista 0,5kg kan gör att man ser ut att öka 10kg muskler!
Nej, det kan vara sant då det är väldigt få som kan utföra en triceps kickback och det gäller även dig. Du kan lika gärna köra pushdown för att få samma aktivering som av ditt utförande...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 12:57   #55
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nej, det kan vara sant då det är väldigt få som kan utföra en triceps kickback och det gäller även dig. Du kan lika gärna köra pushdown för att få samma aktivering som av ditt utförande...
Jag vet ju exakt vad du menar för "korrekt" utförande och jag har provat det i månader. skrev ju att det gav mig sämre resultat bara. Lite som när jag tränar vader med "korrekt" utförande då har inte jag heller några, precis som de allra flesta som just säger man ska göra "korrekt". Jag gör helt fel på vader för det ger mig helt rätt vader.

Ditt utförande du tipsar om gör att jag helt tappar kontakten förutom i botten o toppen, jag vill som sagt ha constant tension vilket ger en på riktigt time under tension. Inte att ta tid på repetitioner där man inte har just tension för då är det missvisande time under tension anser jag.

Känns som vi kan det här nu ATP, iaf jag. Its getting boring...

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-07-05 klockan 13:00.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 13:39   #56
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Per Teschs bok muscle meets magnet visade t ex att dips tar maximalt på triceps alla tre huvuden.
Det är väll omöjligt med tanke på överarmens position?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 14:19   #57
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Det är väll omöjligt med tanke på överarmens position?
Inget är omöjligt om man har tro.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 15:19   #58
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Har nog framgått hur jag ser på träning. Hänvisade till dåtidens sanning, forskning, vetenskap, teorier.

Sånt är ovidkommande. Hoppas ni hajar min poäng. Det var alltså det folk skrek sig hesa om här bla då!!! Det var rätt då! Ja ni hajar.

Bättre hitta sin egen sanning, t ex, vad ger mig bäst triceps. Inte hur papegojar jag de senaste studierna o får med mig den stora massan på kolozzeum. Bättre få massa på armarna osv.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-07-05 klockan 15:21.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 15:30   #59
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Kickback på film, ingen idé förklara hur man gör den osv... lönlöst

https://www.instagram.com/p/CCI7zGXjLZK/


Om man ska nörda hade du säkert fått ännu bättre aktivering av att pendla med överarmen lite bakåt också, så att du släpper ner den lite när hanteln också går ner. Men eftersom du tränar så ballistiskt och accelererar fint får du upp armen bra ändå.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-05, 15:40   #60
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Varför skulle det här dock innebära en högre signalering för muskeltillväxt? Maximal belastning i squeeze-läget är ju något man missar om maximal belastning är i power-ROM.
Problemet med att det är maximalt tyngst i squeezeläget är att man inte kommer dit med maximal belastning. Ett sätt att komma runt det på är att göra som Robban gör, och tränar ballistiskt eller åtminstone har en jäkla acceleration så du kommer upp ordentligt. Jag tror det fortfarande sänker vikten en del, totalt sätt, men man behöver ju inte träna alla övningar gristungt eller träffa alla muskelfibrer perfekt i alla övningar.

Benspark utförs också med maximal belastning i ett försvagat läge och det är ju ingen som tvivlar på att det är en dålig övning för framsida lår (även om det finns maskiner som har lite annorlunda utväxling för att komma runt det här). På samma sätt är det ju med hantellyft åt sidan, om jag inte tänker fel.

Ur ett skadeperspektiv är det nog inte dåligt att lära muskler och leder att kunna ta en tung belastning på sträckt led. Jag har behandlat flera bänkpressare med bråkiga armbågar som blivit bättre av liknande saker.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)