Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-03, 16:26   #1441
bemeer
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 22
jag får jag ont i huvudet och ett svagt illamående av kreatin om det inte tas i samband med mat eller direkt efter träning. Varför?
bemeer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 09:44   #1442
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Jag har testat kreatinmonohydrat ett antal ggr men inte fått önskat resultat. Nu har jag sedan nåt år tillbaka slutat äta kött helt och hållet och funderar på det här med kreatin igen. Kan mitt relativt höga köttintag tidigare bidragit till att jag inte fått vidare resultat eller är det andra mekanismer bakom? Äter inte överdrivet mkt fisk heller.

Kan det vara värt att lägga några extra kronor på nåt blandkreatin för att se om det har bättre effekt eller är det bara att kasta pengar i sjön?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 13:05   #1443
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Jag har nyligen börjat att cykla, gynnas konditionsträning av kreatin?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 10:54   #1444
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag har testat kreatinmonohydrat ett antal ggr men inte fått önskat resultat. Nu har jag sedan nåt år tillbaka slutat äta kött helt och hållet och funderar på det här med kreatin igen. Kan mitt relativt höga köttintag tidigare bidragit till att jag inte fått vidare resultat eller är det andra mekanismer bakom? Äter inte överdrivet mkt fisk heller.

Kan det vara värt att lägga några extra kronor på nåt blandkreatin för att se om det har bättre effekt eller är det bara att kasta pengar i sjön?
Har för mig att det finns "non-responders" på kreatin, prova du dig fram, kreatin kostar nästan inget.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 16:44   #1445
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Hej ny här och tänkte testa kreatin för första gången .Nu under uppladdningsfasen ska man ju ta 5 gram 4 gånger om dagen
Så undrar kan man blanda i en flaska och dricka det några timmar senare om man nu t.ex ska vara borta en dag ?
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 05:37   #1446
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Hej ny här och tänkte testa kreatin för första gången .Nu under uppladdningsfasen ska man ju ta 5 gram 4 gånger om dagen
Så undrar kan man blanda i en flaska och dricka det några timmar senare om man nu t.ex ska vara borta en dag ?
Från första posten:
"Kan jag blanda kreatinet i vilken vätska/drink som helst?
Ju lägre pH på vätskan desto kortare tid bör gå mellan det att man blandar kreatinet tills det att man intar det. Det kan bara vara en fördel att blanda kreatin med kolhydrater eller protein då det hjälper musklerna att ta upp kreatinet.
Hur långt tidigare kan jag blanda ner kreatinet i vätska innan jag dricker det?
Det beror på vätskan. Efter 2 timmar är ungefär 95 % av allt kreatin kvar om det har blivigt upplöst i vatten. Ju lägre pH på vätskan som man löser upp kreatinet i desto snabbare nedbrytning av kreatinet."
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 10:22   #1447
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Köpte en ny burk vanligt monohydrat här i veckan. Rekommenderad dosering enligt burken är 3g per dag.

Sist jag läste om detta (och trådstarten verkar bekräfta) att 5g är rekommenderad dos. Har det dykt upp någon ny forskning som visar att mindre mängd räcker, eller what gives?
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 10:31   #1448
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Det verkar som att ~2 g/dag ligger på den lägre gränsen för vad som är en effektiv dos. Standardmåttet på en ”säker” dos för att få en prestationsförbättring är 5 g/dag, men det verkar som att 3 g kreatin/dag (en tesked) är tillräckligt för många.

Vi rekommenderar därför en daglig dos på 3–5 g/dag, där du kan sikta på den högre delen av spannet om du har mycket muskelmassa och/eller inte äter kött.
https://www.styrkelabbet.se/kreatin/...cket_ska_du_ta
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 11:24   #1449
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Hur mycket är en smäckfull matsked? Alltså inte ett mått utan en riktig matsked som man lastar så mycket som möjligt på.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 11:37   #1450
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
En matsked motsvarar väl ungefär tre teskedar. Så 9-10 gram + hur mycket pulverberget nu ger.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 11:38   #1451
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Lite i överkant då kanske
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 12:20   #1452
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag kör ett rågat teskedsmått.. borde ge ca 5g som jag förstått det.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 12:40   #1453
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Perfekt, kör vidare på 5g då
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 13:45   #1454
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Jag skulle gärna prova kreatin, men jag är för nojig för håravfall. Man brukar säga att DHT kan vid anlag öka håravfallet, men min kollega som inte har några anlag utan väldigt tjockt och kraftigt hår, liksom sin far, märkte efter några veckor ökat håravfall. Som tur var för honom så blev det bättre efter att han slutade med kreatin. Vissa säger att detta mest är teoretiskt möjligt och en mytbildning, finns inga färskare data på detta fenomen och har ni andra märkt något?
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-26, 13:48   #1455
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av Strixen Visa inlägg
Jag skulle gärna prova kreatin, men jag är för nojig för håravfall. Man brukar säga att DHT kan vid anlag öka håravfallet, men min kollega som inte har några anlag utan väldigt tjockt och kraftigt hår, liksom sin far, märkte efter några veckor ökat håravfall. Som tur var för honom så blev det bättre efter att han slutade med kreatin. Vissa säger att detta mest är teoretiskt möjligt och en mytbildning, finns inga färskare data på detta fenomen och har ni andra märkt något?
lika tunnhårig som innan och inte har det i öronen eller näsan trillat av heller .Skämt åsido inte märkt nån skillnad
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)