Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-29, 11:41   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Periodisk fasta har inga fördelar jämfört med vanliga måltider för att gå ned i vikt

Citat:
Question

What is the effect of time-restricted eating on weight loss and metabolic health in patients with overweight and obesity?

Findings

In this prospective randomized clinical trial that included 116 adults with overweight or obesity, time-restricted eating was associated with a modest decrease (1.17%) in weight that was not significantly different from the decrease in the control group (0.75%).

Meaning

Time-restricted eating did not confer weight loss or cardiometabolic benefits in this study.

Importance

The efficacy and safety of time-restricted eating have not been explored in large randomized clinical trials.

Objective

To determine the effect of 16:8-hour time-restricted eating on weight loss and metabolic risk markers.

Interventions

Participants were randomized such that the consistent meal timing (CMT) group was instructed to eat 3 structured meals per day, and the time-restricted eating (TRE) group was instructed to eat ad libitum from 12:00 pm until 8:00 pm and completely abstain from caloric intake from 8:00 pm until 12:00 pm the following day.

Design, Setting, and Participants This 12-week randomized clinical trial including men and women aged 18 to 64 years with a body mass index (BMI, calculated as weight in kilograms divided by height in meters squared) of 27 to 43 was conducted on a custom mobile study application. Participants received a Bluetooth scale. Participants lived anywhere in the United States, with a subset of 50 participants living near San Francisco, California, who underwent in-person testing.

Main Outcomes and Measures

The primary outcome was weight loss. Secondary outcomes from the in-person cohort included changes in weight, fat mass, lean mass, fasting insulin, fasting glucose, hemoglobin A1c levels, estimated energy intake, total energy expenditure, and resting energy expenditure.

Results

Overall, 116 participants (mean [SD] age, 46.5 [10.5] years; 70 [60.3%] men) were included in the study. There was a significant decrease in weight in the TRE (−0.94 kg; 95% CI, −1.68 to −0.20; P = .01), but no significant change in the CMT group (−0.68 kg; 95% CI, -1.41 to 0.05, P = .07) or between groups (−0.26 kg; 95% CI, −1.30 to 0.78; P = .63). In the in-person cohort (n = 25 TRE, n = 25 CMT), there was a significant within-group decrease in weight in the TRE group (−1.70 kg; 95% CI, −2.56 to −0.83; P < .001). There was also a significant difference in appendicular lean mass index between groups (−0.16 kg/m2; 95% CI, −0.27 to −0.05; P = .005). There were no significant changes in any of the other secondary outcomes within or between groups. There were no differences in estimated energy intake between groups.

Conclusions and Relevance

Time-restricted eating, in the absence of other interventions, is not more effective in weight loss than eating throughout the day.
JAMA Intern Med. September 28, 2020. Effects of Time-Restricted Eating on Weight Loss and Other Metabolic Parameters in Women and Men With Overweight and Obesity.

https://jamanetwork.com/journals/jam...stract/2771095
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 11:48   #2
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Jag förstår inte, det står att det inte är mera effektivt men samtidigt så står det

Citat:
There was a significant decrease in weight in the TRE (−0.94 kg; 95% CI, −1.68 to −0.20; P = .01), but no significant change in the CMT group (−0.68 kg; 95% CI, -1.41 to 0.05, P = .07)
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 11:52   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Signifikant betyder att resultaten inte beror på slumpen, inte att de är si eller så stora.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 12:00   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Och, hur vet man att kalorierna var lika mellan grupperna? En grupp fick äta fritt i 8 timmar, det kan nog slinka ner en del kalorier då.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 12:01   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är väl det som är poängen med periodisk fasta. Det sägs leda till större viktnedgång när man får äta ad libitum.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 12:08   #6
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Det kan väl fortfarande tala till PF fördel om ena gruppen åt 5k kcal och den andra 3 men den totala nedgången var samma, vem väljer då inte att kunna äta 2k kcal extra?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 12:10   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ingen misstänker eller tror att periodisk fasta sätter kaloriekvationen ur spel. Det är inte det något handlar om.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 13:02   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Nu pratade jag inte om kaloriekvationen, fasta höjer GH vilket är fettbrännande.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 13:09   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vilka studier ger stöd för att 16 timmar utan mat ökar nivåerna av tillväxthormon till den grad att kroppsfettmängden påverkas oberoende av kaloriintag och kaloriförbrukning?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 13:27   #10
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Ett intressant fynd, och ganska förvånande, var att fastegruppen minskade mest i fettfri massa. De gick ner 0.5kg i fettmassa och 1.1 kg i fettfri massa, vilket är ett extremt dåligt resultat. Mycket av förlusten kom från armar och ben vilket kan tyda på att det var muskler de förlorade. Det kan också beror på minskar mängd glykogen, men det hade varit förvånande om det gjort så stor skillnad vid så blygsam och relativt långsiktigt viktnedgång.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 14:38   #11
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är väl det som är poängen med periodisk fasta. Det sägs leda till större viktnedgång när man får äta ad libitum.
Fast hade det inte varit mer rättvisande om även CMT-gruppen också åt ad libitum?
Eller TRE-gruppen också åt tre måltider?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 14:51   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fast hade det inte varit mer rättvisande om även CMT-gruppen också åt ad libitum?
Eller TRE-gruppen också åt tre måltider?
Ja läser jag det rätt då alltså? TRE gruppen åt hur mycket de ville och gick trots allt ned mer än de som fick 3 (som jag tolkar det) kaloriräknade måltider? Det är ju smått fantastiskt i så fall och återspeglar inte mina erfarenheter. Äter jag ad libitum så blir jag smällfet, oavsett hur litet ätarfönster jag tillåts, skulle nog räcka med 5 minuter.
5-2 dieten, fasta 2 dagar, ät 5 minuter och jag skulle bli smällfet ändå.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 11:21   #13
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 12:00   #14
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja läser jag det rätt då alltså? TRE gruppen åt hur mycket de ville och gick trots allt ned mer än de som fick 3 (som jag tolkar det) kaloriräknade måltider? Det är ju smått fantastiskt i så fall och återspeglar inte mina erfarenheter. Äter jag ad libitum så blir jag smällfet, oavsett hur litet ätarfönster jag tillåts, skulle nog räcka med 5 minuter.
5-2 dieten, fasta 2 dagar, ät 5 minuter och jag skulle bli smällfet ändå.
Nu tror jag du överdriver
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 12:03   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Alla åt ad libitum.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)