Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-24, 09:33   #1336
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Nej. Utifrån att det är en koncis och detaljerad sammanfattning över händelseförloppet utan 30 minuters spekulation.

T.ex. videobevis på att Rosenbaum var i bråk med en som bar närmast identiska kläder med Rittenhouse tidigare på kvällen innan han attackerade honom. Att skottlossningen inleds med att tredje part skjuter när Rosenbaum angriper Rittenhouse. Att Rittenhouse avfyrar sitt vapen när han blir sparkad och slagen i huvudet med ett dödligt vapen.

Om du inte kan filtrera information så får du nog jobba på din källkritik.
Fast det stämmer ju inte då jag visade att bara dom första meningarna i videon far med osanning. Där är absolut saker som är helt rätt och riktigt i videon, men också saker som är fel. Hade varit kul om någon sett en helt opartisk video där man bara presenterar fakta och förloppet utan att klistra på sina egna åsikter om det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det fetade var nåt jag inte sett tidigare. Likaså att någon annan sköt ett par skott precis då Kyle sprang in på parkeringen, och fick honom att reagera och vända sig om, och strax därefter skjuta Rosenbaum.

Men att de som gjorde videon uppenbart är av uppfattningen att det är felaktigt att åtala honom, och hellre utmålar honom som en god samarit, gör ju att man också kan fundera på ifall de utelämnat nåt i videon. Tex så pratar de om hans "goda gärningar" året innan denna händelse. Men de pratar inget om den där videon där han sopade till en tonårstjej (och sedan själv fick stryk av en annan snubbe). Inte för att det kanske är jätteviktigt för just denna händelse. Eller så säger det nåt om att han kanske är en person som söker sig till våld.

Jag tycker det fortfarande inte är helt klarlagt exakt hur den första skjutningen gick till, och huruvida det kan betraktas som mord eller inte. Förut var det snack om att Rosenbaum skulle ha försökt slänga en molotovcoctail på Kyle, men detta såg vi inget av i denna videon.

De övriga skjutningarna (när mobben springer efter honom) har jag svårt att se att man kan få till nåt annat än självförsvar. Men jag är inte särskilt insatt i USA:s vapenlagar heller. Men jag antar man får använda vapnen att skjuta ihjäl folk med om man känner sig hotad. Men kanske har han inte rätt att använda dödligt våld i självförsvar ifall han just begått ett mord och en folksamling försöker oskadliggöra honom och ta ifrån honom vapnet. Kanske kan han bli fälld för mord på Rosenbaum. Det hänger nog på detaljerna. Det känns som att det kan gå åt vilket håll som helst tycker jag. Den andra delen är då huruvida man kan få det till att folksamlingen på nåt sätt skulle ha agerat för att oskadliggöra honom och göra nåt slags "citizens arrest", och att detta isåfall skulle göra hans självförsvar olagligt. Jag har mycket svårt att se hur man kan komma till den slutsatsen dock. När är rättegången?
Japp.

Senast redigerad av 40plus den 2020-09-24 klockan 09:35.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 10:52   #1337
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Fast det stämmer ju inte då jag visade att bara dom första meningarna i videon far med osanning. Där är absolut saker som är helt rätt och riktigt i videon, men också saker som är fel. Hade varit kul om någon sett en helt opartisk video där man bara presenterar fakta och förloppet utan att klistra på sina egna åsikter om det hela.

Japp.
Vad var det som var osanning menar du?

De sade ordagrannt "Good samaritans united to guard local businesses. Among them was 17 years old Kyle Rittenhouse.". Det betyder inte att Kyle var en local (vilket skulle ha varit osanning), dvs bodde i närheten. Det betyder att affärsrörelserna som de ville skydda var lokala (dvs i närheten av de våldsamma upploppen som de talade om några sekunder tidigare i videon). Så det var ingen objektiv osanning, om det inte var nåt annat du hängde upp dig på.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-09-24 klockan 10:54.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 11:08   #1338
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad var det som var osanning menar du?

De sade ordagrannt "Good samaritans united to guard local businesses. Among them was 17 years old Kyle Rittenhouse.". Det betyder inte att Kyle var en local (vilket skulle ha varit osanning), dvs bodde i närheten. Det betyder att affärsrörelserna som de ville skydda var lokala (dvs i närheten av de våldsamma upploppen som de talade om några sekunder tidigare i videon). Så det var ingen objektiv osanning, om det inte var nåt annat du hängde upp dig på.
"To prevent the total destruction of their community, good samaritans united to guard local businesses, among them was Kyle". Det kan tolkas som att han var en av dom goda samariterna som samlats för att skydda "sitt" samhälle.

Oavsett så är du intelligent nog att inse att denna videon driver ett narrativ om att Kyle inte gjort något fel. Det kanske han heller inte gjort, men en video som är uppenbart pro-Kyle kan välja att utelämna saker som är ofördelaktiga för pro-kyle.

Och som du sade, videon framhåller Kyles "goda" sidor. Att han begått felony pga att han som minerårig öppet bär automatkarbin (enskotts visserligen) sägs kanske inte? Att han begått felony nr 2 för att som minderårig transporterat vapen över statsgränser sägs kanske inte? Att han prylade en kvinna sägs kanske inte?

Det är detta jag menar, videon är lika partisk som många andra jag sett, inkl dom som kallar han mördare. Åter efterlyser jag en opartisk video, om någon sett en sådan så länka gärna.

Senast redigerad av 40plus den 2020-09-24 klockan 11:13.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 11:15   #1339
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
"To prevent the total destruction of their community, good samaritans united to guard local businesses, among them was Kyle". Det kan tolkas som att han var en av dom goda samariterna som samlats för att skydda "sitt" samhälle.
Det kan tolkas så om man läser dåligt. Men du förstår väl vad som avses?

Om du gör det, vem är det då du försöker hjälpa?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 11:28   #1340
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
"To prevent the total destruction of their community, good samaritans united to guard local businesses, among them was Kyle". Det kan tolkas som att han var en av dom goda samariterna som samlats för att skydda "sitt" samhälle.

Oavsett så är du intelligent nog att inse att denna videon driver ett narrativ om att Kyle inte gjort något fel. Det kanske han heller inte gjort, men en video som är uppenbart pro-Kyle kan välja att utelämna saker som är ofördelaktiga för pro-kyle.

Och som du sade, videon framhåller Kyles "goda" sidor. Att han begått felony pga att han som minerårig öppet bär automatkarbin (enskotts visserligen) sägs kanske inte? Att han begått felony nr 2 för att som minderårig transporterat vapen över statsgränser sägs kanske inte? Att han prylade en kvinna sägs kanske inte?

Det är detta jag menar, videon är lika partisk som många andra jag sett, inkl dom som kallar han mördare. Åter efterlyser jag en opartisk video, om någon sett en sådan så länka gärna.
Att jag håller med om att det inte är en opartisk video har jag ju redan skrivit.

Men jag håller inte med om att det där är osanning, det är en överdrift tycker jag.
Jag hade missat det du fetade, men tycker inte det är något som bör rubriceras som "osanning". De uttrycker sig en aning vagt. De säger aldrig rakt ut att just Kyle är där för skydda "sitt samhälle". De säger att Kyle är där med de goda samariterna som är där för att skydda sitt lokala samhälle.

De uttrycker sig vagt eftersom de vill kunna komma undan med att få det att låta som att Kyle var en del av den lokala gruppen, när han i själva verket inte bodde där. Men eftersom de uttrycker sig så vagt så har de faktiskt inte farit med osanning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 11:32   #1341
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Det kan tolkas så om man läser dåligt. Men du förstår väl vad som avses?

Om du gör det, vem är det då du försöker hjälpa?
De säger i princip att Kyle var en del av en grupp som hade nära anknytning till platsen, fast han inte egentligen hade den anknytningen. Men sättet de uttrycker sig på gör att de inte ljuger. Fast de ljuger.

Kort sagt, de som gjort videon är advokater.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 11:39   #1342
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Suck, hade förträngt att 40plus var ett trollkonto.

För att undvika ryktesspridning så handlar alltså jordenruntresan om en 25 min bilfärd från förort till centrum. Väl där så träffade han sina vänner som bor i staden och blev lånad ett av deras vapen. Inga vapen har alltså transporterats över den gräns man passerar när man kör in till staden från vischan. Han är inte misstänkt för det brott som 40plus påstår att han gjort sig skyldig till.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 14:22   #1343
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Suck, hade förträngt att 40plus var ett trollkonto.

För att undvika ryktesspridning så handlar alltså jordenruntresan om en 25 min bilfärd från förort till centrum. Väl där så träffade han sina vänner som bor i staden och blev lånad ett av deras vapen. Inga vapen har alltså transporterats över den gräns man passerar när man kör in till staden från vischan. Han är inte misstänkt för det brott som 40plus påstår att han gjort sig skyldig till.
Inget trollkonto här, detta är mitt enda konto och det kan mod intyga om dom så behagar. Men visst drar jag saker lite långt ibland för diskussionens skull, absolut. Men jag säger aldrig saker som jag inte alls menar bara för att jävlas.

Du ser inget problematiskt med att ett minderårigt barn tar på sig att leka polis och åker till en annan stat för att skydda andras egendom med ett olagligt buret automatvapen? Med vilken rätt leker han polis? I USA har man ofta rätt till försvar av sin egendom. Inget av det Kyle "försvarade" var hans egendom.

För att tala klarspråk så anser jag också att dom personer som Kyle sköt alla hade sig själva att skylla. Jag bedömer alla som självförsvar och endast Rosenbaums skjutning är svår att bedöma och se om det var helt nödvändigt att skjuta, men det verkar så.

Senast redigerad av 40plus den 2020-09-24 klockan 14:28.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 16:36   #1344
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Inget trollkonto här, detta är mitt enda konto och det kan mod intyga om dom så behagar. Men visst drar jag saker lite långt ibland för diskussionens skull, absolut. Men jag säger aldrig saker som jag inte alls menar bara för att jävlas.

Du ser inget problematiskt med att ett minderårigt barn tar på sig att leka polis och åker till en annan stat för att skydda andras egendom med ett olagligt buret automatvapen? Med vilken rätt leker han polis? I USA har man ofta rätt till försvar av sin egendom. Inget av det Kyle "försvarade" var hans egendom.

För att tala klarspråk så anser jag också att dom personer som Kyle sköt alla hade sig själva att skylla. Jag bedömer alla som självförsvar och endast Rosenbaums skjutning är svår att bedöma och se om det var helt nödvändigt att skjuta, men det verkar så.
Som jag förstått så jobbade Kyle i Kenosha. Han ”åkte” inte dit mer än vem som helst som pendlar till sitt jobb. Det är lagligt i delstaten att bära ett synligt vapen. De lagar som folk pratar om handlar om dolt vapen. Kyle’s vapen var inte dolt. Han gjorde inget olagligt. Dock så har jag lärt mig allt detta via ett random klipp på youtube, så man får ta det jag säger med en nypa salt. Jag vet inte om det är sant.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 17:22   #1345
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Som jag förstått så jobbade Kyle i Kenosha. Han ”åkte” inte dit mer än vem som helst som pendlar till sitt jobb. Det är lagligt i delstaten att bära ett synligt vapen. De lagar som folk pratar om handlar om dolt vapen. Kyle’s vapen var inte dolt. Han gjorde inget olagligt. Dock så har jag lärt mig allt detta via ett random klipp på youtube, så man får ta det jag säger med en nypa salt. Jag vet inte om det är sant.
Open carry är lagligt ned till 16år i vissa stater. Lite jobbigt att som 16åring arresteras när man är ute och jagar för att man bär vapen. Open carry gäller i offentliga miljöer..
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 17:45   #1346
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Utifrån åsikten att han är oskyldig ja. Redan dom första meningarna slår fast att han var en god samarit på plats för att skydda sina lokala affärsrörelser från vandaler när han inte ens bor i samma stat. Så hela denna videon är vinklad så som dom på ena sidan vill. Den är inte opartisk och lika missvisande som dom videor som dömer ut honom som en mördare.



Så du är lärd inom juridik men tror att polis är undantagen nödvärnsexcess? Mkay....
Hur många km bort var det?
Man kan vara en värdsdel på bara några meter...
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:18   #1347
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
VÅDABESKJUTNING!!

Vit rasist skjuten av poliser i USA!

Citat:
A white supremacist was killed in a shootout with deputies in Templeton, California, according to a San Luis Obispo Sheriff's Office news release Friday.
https://edition.cnn.com/2020/09/25/u...lice-shooting/

Lite annan stil på rubrikerna beroende på offrets(?) etnicitet.

Får vi se några städer som brinner?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 08:15   #1348
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Som jag förstått så jobbade Kyle i Kenosha. Han ”åkte” inte dit mer än vem som helst som pendlar till sitt jobb. Det är lagligt i delstaten att bära ett synligt vapen. De lagar som folk pratar om handlar om dolt vapen. Kyle’s vapen var inte dolt. Han gjorde inget olagligt. Dock så har jag lärt mig allt detta via ett random klipp på youtube, så man får ta det jag säger med en nypa salt. Jag vet inte om det är sant.
Det är 18-års gräns på open carry i Wisconsin så det är olagligt.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 08:30   #1349
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Det är 18-års gräns på open carry i Wisconsin så det är olagligt.
Vet du vad som inte borde vara olagligt? Att försöka förhindra att en bunt ligister och kommunister plundrar, misshandlar och vandaliserar och polisen tittar på, mediaetablissemanget hejar på, att då själv försöka styra upp.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 12:30   #1350
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/i...abojande-polis

"Beslutet är att polisen åsidosatt sina skyldigheter om opartiskhet och riskerade att rubba tilltron till polisväsendet, men att det är att betrakta som ringa förseelse, säger Anna Westberg, presstalesperson vid Stockholmpolisen.

Sett till omständigheterna och den utsatthet som poliskvinnan var i anser utredningen att det är en ringa förseelse som inte är anledning till disciplinpåföljd."

Kul att de verkar mena denna fredliga manifestation utsatte polisen... Vore intressant att veta vad för sorts "utsatthet" hon stod inför, räddsla för att bli överfallen eller dylikt.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)