Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-27, 18:34   #40831
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det känns som att man skulle bli påkommen väldigt fort och ifrågasatt av högre chef om man höll på med det här eller?
Nja, beror väl åå i hur stor skala vi pratar. Jag vet av att 3-400k har försvunnit i varor under några år. Anställda som tar med sig varor för några tusen under något år blir inte en så stor post totalt sett.
Säg att en matvarubutik säljer för 1-600k/dag

Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag menade mera om man gör det fast minuter innan stängning, visst det kanske skulle dyka upp en hel del snålisar och snylta men det är ju folk som inte hade köpt den produkten i alla fall och ingen kan ju leva på bara det.
På några minuter försvinner ändå ingenting som minskar marsvinet mer än någon promille. Ska varorna stå till det är slut så minskar handeln av andra varor då kunden tittar i gratiskorgen först. Snålheten hos folk är skrämmande. Sen när snålheten visade sig inte resultera i toppkvalitet som har samma egenskaper som fullprisversionen eller dyrare alternativ blir personen arg och kräver kompensation.

Senast redigerad av Kif den 2020-09-27 klockan 18:35.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 07:11   #40832
rafflan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 354
Vad för argument ska man trycka på när man ska förhandla räntan med banken för ett bolån på en lägenhet?
rafflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 07:24   #40833
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av rafflan Visa inlägg
Vad för argument ska man trycka på när man ska förhandla räntan med banken för ett bolån på en lägenhet?
Vad har du blivit erbjuden för ränta? Gå in och kolla på banken snitträntor, så ser du vad folk i snitt haft de senaste månaderna. Jämför även andra bankers snitträntor, och ring runt lite och hör dig för vad de hade kunnat erbjuda dig (utan att bli kreditupplyst).
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 17:15   #40834
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av rafflan Visa inlägg
Vad för argument ska man trycka på när man ska förhandla räntan med banken för ett bolån på en lägenhet?
Kan bara skriva in det jag tipsade en kompis om, här kommer det kopierat.

Jag kan bara tipsa om hur jag gjort. Vår föregående ränta har varit bunden i 3 år på 1,56 % och nu löper den ut i November så jag började ringa runt. Kontaktade SEB, Handelsbanken, SBAB, Nordea, Tittade även upp Avanza och Nordnets erbjudande samt hypoteket. Kan missat någon.

Det lägsta jag blev erbjuden var 1,3 % på rörligt och till bundet 3 år hos Nordea och handelsbanken. Ringde sedan vår nuvarande bank Swedbank och la fram det som att "jag har varit i kontakt med flera olika banker och tänkte nu se om ni kunde ge oss ett bättre erbjudande annars får vi tyvärr flytta bolånet och även vårt bankkonto. Vi vill helst vara kvar här då vi är nöjda men allt beror på vad ni erbjuder".

Bäst är att vara trevlig upplever jag. Bankmannen frågade vad för erbjudande vi fått och jag la mig då lite lägre än vad jag faktiskt fått, så jag sa att vi fått 1,27 % hos Nordea och Handelsbanken samt att vi funderar på att ta avanzas erbjudande på 1,25 % rörligt eller 1,09 bundet (hittade på detta också). Hon fick då ringa tillbaka senare då det var riktigt bra erbjudande. Kom ihåg att banken inte vet vad du har för pengar på exempelvis Avanza eller Nordnet och du kan därför bluffa rejält och säga "vi kan amortera ner till 60 % om vi vill" och kör på den taktiken.

Vi fick sedan erbjudande på 1,25 % på Swedbank men så sa jag "jag månadssparar ca 20 000 kr i månaden, ca 3 000 sparar jag hos er och 17 000 kr på avanza, kan det bli bättre om jag ökar månadssparandet hos er?" till slut kom vi fram till 1,20 % ränta rörligt eller bundet upp till 3 år. Vi valde halva på rörligt och halva på 2 år. Hon ville ju att vi skulle spara allt hos dom men insåg att jag hade koll och när jag sa "Men om jag sparar 3 000 kr hos er borde väl det räcka? Det är ju vad de allra flesta inte ens sparar" då svara hon bara "ja, självklart, ja det är bättre än många ja."

Hela tiden tänkte jag på att det är banken som ska kämpa för att FÅ ha kvar mig som kund, inte jag som ska känna att jag behöver banken.

Sedan använde jag Booli och värderade bostaden och använde detta i vårt samtal för att få ner belåningsgraden. Fungerade bra med argumentet att jag "även kontaktat en mäklarvän som sålt min grannes hus nyligen och hon värderade den något lägre än Booli" och sa en siffra som var högre än det vi köpte den för.

Så, mitt tips är att kör hårt mot hårt! Vi kommer spara 578 kr i månaden och på 35 år med 7 % ränta blir detta över 1 MSEK extra i pension

Annars kolla gärna in min senaste instagram-bild där jag skrivit lite om det.

https://www.instagram.com/p/CFoqbI9D..._web_copy_link
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 17:32   #40835
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Vilket skillnad ändå. Min sambo förnyade sitt lån nu också och de erbjöd 1,10% utan behöva ändra något eller tjafsa. Danske bank har han.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 07:38   #40836
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Kan bara skriva in det jag tipsade en kompis om, här kommer det kopierat.

Jag kan bara tipsa om hur jag gjort. Vår föregående ränta har varit bunden i 3 år på 1,56 % och nu löper den ut i November så jag började ringa runt. Kontaktade SEB, Handelsbanken, SBAB, Nordea, Tittade även upp Avanza och Nordnets erbjudande samt hypoteket. Kan missat någon.

Det lägsta jag blev erbjuden var 1,3 % på rörligt och till bundet 3 år hos Nordea och handelsbanken. Ringde sedan vår nuvarande bank Swedbank och la fram det som att "jag har varit i kontakt med flera olika banker och tänkte nu se om ni kunde ge oss ett bättre erbjudande annars får vi tyvärr flytta bolånet och även vårt bankkonto. Vi vill helst vara kvar här då vi är nöjda men allt beror på vad ni erbjuder".

Bäst är att vara trevlig upplever jag. Bankmannen frågade vad för erbjudande vi fått och jag la mig då lite lägre än vad jag faktiskt fått, så jag sa att vi fått 1,27 % hos Nordea och Handelsbanken samt att vi funderar på att ta avanzas erbjudande på 1,25 % rörligt eller 1,09 bundet (hittade på detta också). Hon fick då ringa tillbaka senare då det var riktigt bra erbjudande. Kom ihåg att banken inte vet vad du har för pengar på exempelvis Avanza eller Nordnet och du kan därför bluffa rejält och säga "vi kan amortera ner till 60 % om vi vill" och kör på den taktiken.

Vi fick sedan erbjudande på 1,25 % på Swedbank men så sa jag "jag månadssparar ca 20 000 kr i månaden, ca 3 000 sparar jag hos er och 17 000 kr på avanza, kan det bli bättre om jag ökar månadssparandet hos er?" till slut kom vi fram till 1,20 % ränta rörligt eller bundet upp till 3 år. Vi valde halva på rörligt och halva på 2 år. Hon ville ju att vi skulle spara allt hos dom men insåg att jag hade koll och när jag sa "Men om jag sparar 3 000 kr hos er borde väl det räcka? Det är ju vad de allra flesta inte ens sparar" då svara hon bara "ja, självklart, ja det är bättre än många ja."

Hela tiden tänkte jag på att det är banken som ska kämpa för att FÅ ha kvar mig som kund, inte jag som ska känna att jag behöver banken.

Sedan använde jag Booli och värderade bostaden och använde detta i vårt samtal för att få ner belåningsgraden. Fungerade bra med argumentet att jag "även kontaktat en mäklarvän som sålt min grannes hus nyligen och hon värderade den något lägre än Booli" och sa en siffra som var högre än det vi köpte den för.

Så, mitt tips är att kör hårt mot hårt! Vi kommer spara 578 kr i månaden och på 35 år med 7 % ränta blir detta över 1 MSEK extra i pension

Annars kolla gärna in min senaste instagram-bild där jag skrivit lite om det.

https://www.instagram.com/p/CFoqbI9D..._web_copy_link
Helvete vad slipad du är
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 07:58   #40837
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Nästan värt en följ där matti, ditt instakonto alltså?
Kikade på en post på vad folk sparar/investerar per månad, man själv ligger ju helt ok till med runt 8k per månad.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 08:23   #40838
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Nästan värt en följ där matti, ditt instakonto alltså?
Kikade på en post på vad folk sparar/investerar per månad, man själv ligger ju helt ok till med runt 8k per månad.
Vad får du ut netto?

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 09:02   #40839
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Nästan värt en följ där matti, ditt instakonto alltså?
Kikade på en post på vad folk sparar/investerar per månad, man själv ligger ju helt ok till med runt 8k per månad.
Vad ligger dina fasta utgifter på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-02, 18:52   #40840
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Ska jag se Salo?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-02, 19:02   #40841
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Ska jag se Salo?
Tommy Salo? Ola Salo?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-02, 19:05   #40842
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Ska jag se Salo?
Nej! Den är vidrig!

Jag försökte se den en gång för hundra år sedan. Den var ju typ totalförbjuden. Men vi fick tag på en kopia då jag gick i högstadiet. Jag minns att filmnazisterna tvingade folket i huset att äta skit och en massa andra vidrigheter, och att jag typ inte pallade att titta på filmen ens. Blev tvungen att gå ut ur tv-rummet och gå ut i köket istället. Tror vi stängde av den halvvägs, eftersom ingen ville titta.

EDIT: Fast om du kollar på den kan du väl tala om ifall det fanns nån mening bakom att visa alla dessa vidrigheter i detalj, eller om det bara var att frossa i groteskeri.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-10-02 klockan 19:08.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-02, 19:06   #40843
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tommy Salo? Ola Salo?
Sodoms 120 dagar. Film från sextiotalet av Passolini som handlar om fascister/nazister som plågar en massa folk i nån slags herrgård de tagit över under kriget.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-02, 19:07   #40844
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nej! Den är vidrig!

Jag försökte se den en gång för hundra år sedan. Den var ju typ totalförbjuden. Men vi fick tag på en kopia då jag gick i högstadiet. Jag minns att filmnazisterna tvingade folket i huset att äta skit och en massa andra vidrigheter, och att jag typ inte pallade att titta på filmen ens. Blev tvungen att gå ut ur tv-rummet och gå ut i köket istället. Tror vi stängde av den halvvägs, eftersom ingen ville titta.
Haha, okej. Jag har länge haft funderingar på att se den, då många anser den vara ett konstverk. Jag är öppen för det mesta. Fast det måste ju verkligen vara värt det om man ska orka sig igenom den. Jag får fundera vidare
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2020-10-02 klockan 19:08.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-02, 19:10   #40845
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Haha, okej. Jag har länge haft funderingar på att se den, då många anser den vara ett konstverk. Jag är öppen för det mesta. Fast det måste ju verkligen vara värt det om ska orka sig igenom den. Jag får fundera vidare
Du hann inte se min edit tror jag.

Citat:
EDIT: Fast om du kollar på den kan du väl tala om ifall det fanns nån mening bakom att visa alla dessa vidrigheter i detalj, eller om det bara var att frossa i groteskeri.
Det kan ju hända att det finns nåt slags mening med att visa allt det där. Men jag såg som sagt inte ens klart den eftersom den var så superäcklig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)