Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-09, 19:15   #46
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
Skyffelmördarn du får alltså märkbar skillnad på resultaten med ditt experimenterande?
Absolut, jag började göra en variant av latsdrag på ett sätt jag aldrig gjort tidigare och jag fick kännbart ökad muskelmassa typ precis bakom armhålan på ett ställe jag aldrig haft den typen av muskelmassa på, och det med betydligt mindre vikt.

Jag vet att jag låter som en komplett idiot, men jag har verkligen varit en person som tror att det inte spelar någon större roll vad man gör eller hur man gör det så länge man gör det tungt, hårt och länge nog. Precis samma med kosten, det spelar inte så stor roll vad man äter så länge man ligger på kalori plus/minus och äter mycket protein, men oj vilken skillnad det är på att fippla med makros.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-09, 19:45   #47
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Bara små bitar av information som jag testat mig fram till. Saker i stil med "Bänkpress passar bättre om jag lägger den senare i passet än som första övning" (För att bänkpress först gör mig svagare i en annan pressövning för överkroppen än vad jag blir i bänkpress av att köra den efter en annan pressövning för överkroppen)

Några exempel till: Mark ELLER böj. Kör jag bägge ordentligt för att öka så blir det för mycket för mig redan efter ett par veckor.

Högreps ger också ledsmärtor som väldigt låga reps (lite annorlunda sensation, men smärtor). Så 5-15 reps och bara enstaka set högreps eller jättetungt är ok.

Skall jag öka och inte bara stå och stampa så är det 5 eller fler pass på gymmet i veckan som gäller och jag behöver träna lite mer, längre och hårdare än jag är bekväm att göra och jag kommer då känna mig övertränad i perioder och ha ledsmärtor. No pain no gain stämmer bokstavligt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-09, 20:19   #48
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Jag modiferar lite här och där ...ständigt. T ex upptäckte jag rätt nyligen att jag inte bör köra rygg före bröst för då orkar jag inte köra bröst ordentligt efteråt.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-09, 20:39   #49
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Absolut, jag började göra en variant av latsdrag på ett sätt jag aldrig gjort tidigare och jag fick kännbart ökad muskelmassa typ precis bakom armhålan på ett ställe jag aldrig haft den typen av muskelmassa på, och det med betydligt mindre vikt.

Jag vet att jag låter som en komplett idiot, men jag har verkligen varit en person som tror att det inte spelar någon större roll vad man gör eller hur man gör det så länge man gör det tungt, hårt och länge nog. Precis samma med kosten, det spelar inte så stor roll vad man äter så länge man ligger på kalori plus/minus och äter mycket protein, men oj vilken skillnad det är på att fippla med makros.
Spännande. jag tror många är fastlåsta i sitt styrkelyft tänkande. De blir starka men ingen imponerande muskelmassa i förhållande till styrkan, spekulerar nu bara dock. Muskler växer långsamt och man får nog pröva något nytt en längre tid för att ens kunna utvärdera det.

Jag har själv varit rigid i mitt tänkande och varit besatt av klassisk 5x5 träning som att det skulle vara svaret på allt. Jag har i perioder varierat med mer klassisk byggar träning men snabbt gått tillbaka när det har känts som att jag stått still eller till och med tappat i övningar, även om det förmodligen bara är nerv anpassningar för tyngre lyft, Nojan som tar över...
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-09, 21:08   #50
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Absolut, jag började göra en variant av latsdrag på ett sätt jag aldrig gjort tidigare och jag fick kännbart ökad muskelmassa typ precis bakom armhålan på ett ställe jag aldrig haft den typen av muskelmassa på, och det med betydligt mindre vikt.

Jag vet att jag låter som en komplett idiot, men jag har verkligen varit en person som tror att det inte spelar någon större roll vad man gör eller hur man gör det så länge man gör det tungt, hårt och länge nog. Precis samma med kosten, det spelar inte så stor roll vad man äter så länge man ligger på kalori plus/minus och äter mycket protein, men oj vilken skillnad det är på att fippla med makros.
Typ teres major?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 20:21   #51
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Absolut, jag började göra en variant av latsdrag på ett sätt jag aldrig gjort tidigare och jag fick kännbart ökad muskelmassa typ precis bakom armhålan på ett ställe jag aldrig haft den typen av muskelmassa på, och det med betydligt mindre vikt.

Jag vet att jag låter som en komplett idiot, men jag har verkligen varit en person som tror att det inte spelar någon större roll vad man gör eller hur man gör det så länge man gör det tungt, hårt och länge nog. Precis samma med kosten, det spelar inte så stor roll vad man äter så länge man ligger på kalori plus/minus och äter mycket protein, men oj vilken skillnad det är på att fippla med makros.
Min erfarenhet är den motsatta för tunga vikter förstör muskelutvecklingen för flertalet. Du måste få målmusklerna att arbeta. - Sant att det behöver vara kroniskt dvs under lång tid. Men för tunga vikter förstör ofta muskelutvecklingen pga många skäl. Kosten är något man lär sig om man är klok och en massa protein belastar mer än promotar muskelmassa.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-11, 16:37   #52
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Min erfarenhet är den motsatta för tunga vikter förstör muskelutvecklingen för flertalet. Du måste få målmusklerna att arbeta. - Sant att det behöver vara kroniskt dvs under lång tid. Men för tunga vikter förstör ofta muskelutvecklingen pga många skäl. Kosten är något man lär sig om man är klok och en massa protein belastar mer än promotar muskelmassa.
Stämmer detta även för flerledsövningar att för tung träning kan förstöra muskelutvecklingen? Intresserad hur du tänker kring det. Jag förstår i isoleringsövningar att det är mycket viktigt att träffa målmuskeln men om flera muskler tränas samtidigt?
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-11, 19:12   #53
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
Stämmer detta även för flerledsövningar att för tung träning kan förstöra muskelutvecklingen? Intresserad hur du tänker kring det. Jag förstår i isoleringsövningar att det är mycket viktigt att träffa målmuskeln men om flera muskler tränas samtidigt?
Det är klart att knäböj, rätt utförd bygger mycket ben, men kan lika gärna bygga upp en stor rumpa eller ge ett diskbrock felaktigt belastat och utförd. Men visst är tung träning viktigt men den får inte vara så tung och voluminös att kroppen inte klarar av att återhämta sig mellan passen.

Avvägningen kan vara svår för många som inte tränar med tex SL elit som verkligen ser till att de inte sliter ut kroppen i förtid och ger kroppen återhämtning för att kunna utvecklas vidare.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)