Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-22, 19:42   #1
kiim
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 9
En småbarnsmorsas funderingar

Hej, jag har alltid tränat på ett eller annat där sedan jag var i yngre tonåren. I början mycket klassiska friskis&svettis-pass och på senare år även styrketräningen. Idag blandar jag både pass och gymmet. Jag älskar gymmet, mår bra av att göra av med energi där. Däremot kan jag inte så mycket. Tyvärr blir det inte så många pass i veckan. Högst två. Jag är småbarnsförälder och bor en bra bit ifrån gymmet, försöker gå mycket promenader/springa för att ändå få träna. Men det jag funderat mycket på senare är om jag på något vis borde ta det till nästa nivå. Om det ens är möjligt. Jag menar jag tränar och gör det nog hyfsat bra men lägger inte jättemycket energi på vad jag äter. Därav händer det inte så mycket mer. Men jag vet heller inte vad som borde hända, hur jag ska gå tillväga och vad jag ska göra. Visst hade det varit fantastiskt att få känna sig vältränad och fin även om man är en trött småbarnsmorsa. Men att träna mer i dagsläget reder jag inte ut. Har funderat på att köpa hem en skivstång/vikter och ha hemma. Men det är ju gymmet som sådant jag älskar, det är där jag får något gjort. Det blir inte riktigt samma grej hemma.

Under min graviditet tränade jag fram till förlossningen. Jag tror det hjälpte mig att komma tillbaka. Men kroppen ändrar sig ju och jag vet att jag vill göra likadant nästa gång jag blir gravid men är rädd att det inte kommer funka lika lättvindigt då. När man har fler att ta hänsyn till. Men jag vill i alla fall inte kunna skylla på mina graviditeter om tio år när jag eventuellt har några fler kilon. Jag vill kunna säga att ”se här, man kan faktiskt träna vettigt och ha små barn”.

Vet inte riktigt vad jag vill ha hjälp med. Kanske råd om hur man ska resonera. Ska jag lalla på såhär och bara göra mina pass och vara nöjd med att jag blir av med energi. Eller ska jag göra något vettigare när jag ändå lägger tid på att träna det jag ändå gör. Är det någon som ens förstår min fråga? Tack på förhand i så fall.

Senast redigerad av kiim den 2019-06-22 klockan 19:48.
kiim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 19:58   #2
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Hur långt efter förlossningen är du? Det är ju en massa naturliga förändringar då, depression av olika grad, helt normalt, kropen förändras etc. Tar ett tag att komma tillbaks till normalvikt etc...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 20:04   #3
kiim
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 9
Drygt ett år så jag kan inte skylla på det mer. Mer än att jag inte känner mig lika stark och stabil längre. Bålen hjälper mig inte liksom. Försöker träna separat på det dock. Ligger Något enstaka kilo under min utgångsvikt när jag blev gravid. Men är lite rädd att det beror på tappad muskelmassa. Men kroppen känns ibland som en hösäck som vandrar omkring och det är väl det som gör stt jag funderar på om jag borde göra något annorlunda eller mer eftersom jag ändå tränar.
kiim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 20:50   #4
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Om det handlar om utseende så finns en jäkla massa saker man skulle kunna skriva men det jag skulle försöka med är typ ett hemmpass åtmisntåne, sen har man 2 pass på gymmet då man kan köra annat hårdare. Om jag förstår saken rätt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 12:39   #5
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Två pass på gymmet, lite promenader/löpning och gärna något hemmapass så kan du göra progressiva ökningar från vecka till vecka under lång tid. Ett hemmapass med lite armhävningsvarianter, någon form av chins/rodd-övning och någon form av utfall (och gärna lite core-träning om du så vill) och två helkroppspass på gymmet kommer du långt på (finns många bra färdiga upplägg här på forumet du kan följa på gymet). Skriv upp vikterna och repsen du gör i basövningarna varje pass och sträva efter att öka dom varje pass. Någon form av struktur och progression i träningen är nödvändigt om du vill göra ökningar över tid och det är väldigt enkelt att skapa. Tyvärr är det många som tror att det räcker med att man går till gymet och kör lite på måfå så kommer det bli bra, men dom missar vikten av att göra det på ett strukturerat och genomtänkt sätt.

Att sköta kosten är också ett absolut krav om det ska hända något. Det betyder inte att du måste räkna kalorier och vara fanatisk, men vissa grundläggande principer behöver man allt följa om det ska hända något. Allt du i princip behöver veta finns sammanfattat av herr Grub i denna länken:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Den är visserligen skriven för deff, men samma saker gäller även om man vill ligga stilla eller gå upp i vikt, den enda som skiljer sig är hur mycket man behöver äta.

Om man ändå lägger tid och energi på att träna tycker jag definitivt man ska göra det tillräckligt seriöst för att få resultat. Det är inte raketforskning och det det krävs inte att man blir någon fanatisk träningsmänniska. Det räcker med att lägga några timmar på att läsa på om grundläggande principer, göra några enkla förändringar i vardagen och sen vara konsekvent med dom över tid. Det kräver väldigt lite och ger väldigt mycket. Kör hårt!
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)