Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-08, 10:08   #61
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Av er som haft eller har problem med ländryggen pågrund av knäböj, vilka av er tränar ländryggen specifikt för att stärka den ?

Hade själv lite problem med ländryggen under en kort period i min träningskarriär men efter att ha börjat köra ryggresningar så har det aldrig återkommit.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 10:38   #62
Bastutan
Registered User
 
Bastutans avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Halmstad
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Av er som haft eller har problem med ländryggen pågrund av knäböj, vilka av er tränar ländryggen specifikt för att stärka den ?

Hade själv lite problem med ländryggen under en kort period i min träningskarriär men efter att ha börjat köra ryggresningar så har det aldrig återkommit.
Ryggresningar och rakmark har jag kört på. Även diverse magövningar såsom plankan, benlyft osv..
Bastutan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 15:54   #63
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Av er som haft eller har problem med ländryggen pågrund av knäböj, vilka av er tränar ländryggen specifikt för att stärka den ?

Hade själv lite problem med ländryggen under en kort period i min träningskarriär men efter att ha börjat köra ryggresningar så har det aldrig återkommit.
Man löser väldigt sällan ryggproblem genom att bara "träna ländryggen specifikt för att stärka den."
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:22   #64
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Man löser väldigt sällan ryggproblem genom att bara "träna ländryggen specifikt för att stärka den."
Absolut, men man kan fortfarande göra det i förebyggande syfte å eventuellt minimera risken att man får det överhuvudtaget.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:29   #65
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Absolut, men man kan fortfarande göra det i förebyggande syfte å eventuellt minimera risken att man får det överhuvudtaget.
Javisst men det kommer förmodligen inte att vara förebyggande är poängen. Det är sällan en svag rygg som är orsaken till att någon får ryggproblem i knäböj; faktum är att det kan vara tvärtom. Svaga ben och rörlighetsbrister ger en brytig och butt-wink:ig böj som stärker upp ryggen på kort sikt och pajar den på längre sikt. Att försöka lösa detta med en massa rakmark, stångrodd eller ryggresningar kommer sannolikt bara förstärka problemet. (Med möjligt undantag av att ryggresningen, rätt utförd, kan ha vissa positiva effekter.)
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:32   #66
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasuskokosnöt Visa inlägg
Ledsen, här kommer lite off topic, men tyckte det var så jävla spot on! Känner folk som den här texten stämmer in på till 100%

Saxat från Cafe och Jonas Parandian:
"Ursäkterna för att skippa ben-dagen på gymmet är oändliga och det finns inga andra dagar i veckan som gamla skador plötsligt gör sig påminda som när det vankas just knäböj. Från ingenstans kan känningar i ett knä uppstå eller en gammal ryggskada börja spöka. (Men hux flux när det vankas bröstträning går det hur fint som helst att träna med känningar i axlarna). Känner du igen dig?"

On topic:
Det är bara att bita ihop och kanske unna sig något extra efter passet. Lär dig en bra grundteknik och rätt som det är är det din favoritövning!
Jag har passerat 19 och tycker inte längre det är "häftigt" att köra ben eller häftigt att gymma överhuvudtaget jag har andra saker för mig i mitt liv som är bra mycket häftigare.

Benträning är ett nödvändigt ont men jag vet med min träningserfarenhet att det går att komma undan billigt om man bara effektiviserar lite.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:36   #67
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasuskokosnöt Visa inlägg
Ledsen, här kommer lite off topic, men tyckte det var så jävla spot on! Känner folk som den här texten stämmer in på till 100%

Saxat från Cafe och Jonas Parandian:
"Ursäkterna för att skippa ben-dagen på gymmet är oändliga och det finns inga andra dagar i veckan som gamla skador plötsligt gör sig påminda som när det vankas just knäböj. Från ingenstans kan känningar i ett knä uppstå eller en gammal ryggskada börja spöka. (Men hux flux när det vankas bröstträning går det hur fint som helst att träna med känningar i axlarna). Känner du igen dig?"

On topic:
Det är bara att bita ihop och kanske unna sig något extra efter passet. Lär dig en bra grundteknik och rätt som det är är det din favoritövning!
Personen Jonas pratar om ska naturligtvis inte träna bröst hårt heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:37   #68
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Javisst men det kommer förmodligen inte att vara förebyggande är poängen. Det är sällan en svag rygg som är orsaken till att någon får ryggproblem i knäböj; faktum är att det kan vara tvärtom. Svaga ben och rörlighetsbrister ger en brytig och butt-wink:ig böj som stärker upp ryggen på kort sikt och pajar den på längre sikt. Att försöka lösa detta med en massa rakmark, stångrodd eller ryggresningar kommer sannolikt bara förstärka problemet. (Med möjligt undantag av att ryggresningen, rätt utförd, kan ha vissa positiva effekter.)

Antar att du menar här att detta händer efter att man har skadat sig eller ?
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:38   #69
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Antar att du menar här att detta händer efter att man har skadat sig eller ?
Nej. Ska du tvinga mig att upprepa mig en tredje gång?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:41   #70
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Nej. Ska du tvinga mig att upprepa mig en tredje gång?
Så du menar alltså att om man har dålig rörlighet i böjen till den graden att det påverkar ens rygg, så kan diverse längdryggs övningar påskynda en skada i vissa avseenden än förhindra den ?

Notera att jag inte säger emot dig här utan snarare försöker få klart för mig vad det är som gäller.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:48   #71
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Så du menar alltså att om man har dålig rörlighet i böjen till den graden att det påverkar ens rygg, så kan diverse längdryggs övningar påskynda en skada i vissa avseenden än förhindra den ?

Notera att jag inte säger emot dig här utan snarare försöker få klart för mig vad det är som gäller.
Vad står det i inlägget en bit upp? Jag kanske bara är extra tjurig idag för att jag tycker mig känna av halsen. Men... vill du att jag säger samma sak med samma förklaring flera gånger trots att texten står 15cm upp?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:50   #72
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Så du menar alltså att om man har dålig rörlighet i böjen till den graden att det påverkar ens rygg, så kan diverse längdryggs övningar påskynda en skada i vissa avseenden än förhindra den ?

Notera att jag inte säger emot dig här utan snarare försöker få klart för mig vad det är som gäller.
Problemet med ryggen kan bero på att man är för stark i ryggen, då hjälps det såklart inte av att man stärker ryggen ännu mer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:56   #73
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vad står det i inlägget en bit upp? Jag kanske bara är extra tjurig idag för att jag tycker mig känna av halsen. Men... vill du att jag säger samma sak med samma förklaring flera gånger trots att texten står 15cm upp?
Det är ju bara å copy pastea, att trycka på två tangenter klarar du av .

Men jag läste om inlägget, så jag är med nu. Rätt skrämmande dock att man kan förvärra ryggen i sådana fall genom att försöka träna upp den.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 17:01   #74
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Av er som haft eller har problem med ländryggen pågrund av knäböj, vilka av er tränar ländryggen specifikt för att stärka den ?

Hade själv lite problem med ländryggen under en kort period i min träningskarriär men efter att ha börjat köra ryggresningar så har det aldrig återkommit.
Jag hade problem första halvåret med knäböj. Gick över successivt. Får fortfarande rejäl träningsvärk därnere efter tunga markpass men inte så att det gör ont på ett dåligt sätt.

Jag körde några rehabövningar som jag hittade i följande länk. Tyckte det lät vettigt det som står där. Det påskyndade nog läkningen vill jag tro.

http://nicktumminello.com/2012/10/3-...si-joint-pain/
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2016-11-08 klockan 17:02.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 17:09   #75
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Det är ju bara å copy pastea, att trycka på två tangenter klarar du av .

Men jag läste om inlägget, så jag är med nu. Rätt skrämmande dock att man kan förvärra ryggen i sådana fall genom att försöka träna upp den.
Vi måste försöka få rätt nivå på det här igen.

1. Jag tycker man ska hålla ryggen vältränad, precis som alla muskler;

2. ryggproblem är mångfascetterat. Man behöver hålla ordning på sin vardag, sin hållning - framförallt under lyften - och:

3. ha flyt med sina föräldrar så att man inte har förutsättningarna för att utveckla t ex ett diskbråck;

4. hålla rätt på hur man utför exempelvis knäböj, marklyft och annat där man kan tänka sig att kotpelaren (med omnejd) så att man inte ökar "kända" riskfaktorer som överdriven flektion/ (över)extension, vridningar eller helt enkelt bara belastar den mycket genom att göra den till en överdrivet lång extern momentarm.


Så min poäng allra från början var bara att man inte behöver slänga sig med slentrianmässiga tips och råd om hur man håller ryggen frisk. Samtidigt är det inte särskilt väl utrett (om ens över huvud taget) vilka faktorer som _på riktigt_ utsätter ryggen. Lyfta och vrida samtidigt är väl väldigt belagt som diskbråckare.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)