Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-22, 21:43   #31
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Vader är som alla andra muskler det handlar om muskelbukar och hur flexibla dessa bukar/fasciorna är. Trånga fasciorna minimerar försvårar muskelvolymen. Korta muskelbukar ger höga vader som gör det är svårt att få stor muskelvolym på vaderna. Det är de här två genetiska, trånga/korta, faktorerna som avgör storlek och form på vadmuskeln och inte muskelproteinsyntesen.

Gäller övriga muskler i lika hög grad. Men underarmar och vader är problemområden som kan skapa kraftiga problem.

Annars är det bara att träna på lika ihärdigt som vilken annan älskvärd muskel som man ofta smeker och villigt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-06-22 klockan 21:49.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 21:54   #32
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Fast när man jämför byggare så har de där kort-muskelbuksbyggarna ofta mer peak och långmuskelebuksbyggarna ser, eller har en tendens till, att se mer släta ut. Kortmuskelbuksbyggarna har förresten ändå rätt bra senor under muskelbuken och de med för korta muskelbukar kan ändå ringas in genetiskt något så när och jag har svårt att se att de flesta, har någon anledning att skylla på det, för korta muskelbukar. OK de finns men vem då, då. Har sett en del exempel på intyernationella scener, men användare på kolo? Säger inte att de inte finns men visa bilder. Vad säger BB- domarna?

Senast redigerad av Hemi den 2019-06-22 klockan 22:00.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 22:02   #33
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Fast när man jämför byggare så har de där korta muskelbuksbyggarna ofta mer peak och de långmuslebuksbyggarna ser, eller har en tendens till, att se mer släta ut. De kortmuskelbuksbyggarna har förresten ändå rätt bra senor under muskelbuken och de med för korta muskelbukar kan ändå ringas in genetiskt något så när och jag har svårt att se att de flesta, har någon anledning att skylla på det, för korta muskelbukar. OK de finns men vem då, då. Har sett en del exempel, men på kolo? Vad säger BB- domarna?
Nu tror jag att både långa och korta bukar i rätt proportioner deffade med fibrerna tydligt krypande under huden är alla maffiga och har tillräckligt för att inte bli neddömda i av domarna.


Det Grub tar upp om i tråden Wolf och Ferrigno är två byggare med väldigt dåliga genetiska anlag för biffiga vadmuskler.

Inte alls ovanligt med inlägg i just vadmusklerna för att få till symmetrin.

Vänster långa muskelbukar höger korta muskelbukar (båda hade flexibla fasciorna)
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-06-22 klockan 22:07.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 22:35   #34
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vader är som alla andra muskler det handlar om muskelbukar och hur flexibla dessa bukar/fasciorna är. Trånga fasciorna minimerar försvårar muskelvolymen. Korta muskelbukar ger höga vader som gör det är svårt att få stor muskelvolym på vaderna. Det är de här två genetiska, trånga/korta, faktorerna som avgör storlek och form på vadmuskeln och inte muskelproteinsyntesen.

Gäller övriga muskler i lika hög grad. Men underarmar och vader är problemområden som kan skapa kraftiga problem.

Annars är det bara att träna på lika ihärdigt som vilken annan älskvärd muskel som man ofta smeker och villigt.
Den första brosciencen jag hörde på ett gym när jag klev in för 15 år sedan var att om man stretchade efter träningen så blev mukklerna större. Kanske ligger något i det då trots allt
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 22:37   #35
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ah ok, har alltid haft för mig att Sergio Olivia hade korta bukar gentemot Arnold men när jag kollar på den där kända jämförelsebuilden så verkar det inte så, på biceps i alla fall...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 12:48   #36
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Mina egna vader har växt från 36,5cm till 43cm genom taktiken att träna 2-4set efter varje benpass (1-2ggr i veckan). Detta på 3år. Ingen tanke, ingen ångest, ingen särbehandling, sen "vadfan jag har fått vader"
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 13:08   #37
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mina egna vader har växt från 36,5cm till 43cm genom taktiken att träna 2-4set efter varje benpass (1-2ggr i veckan). Detta på 3år. Ingen tanke, ingen ångest, ingen särbehandling, sen "vadfan jag har fått vader"
Om de inte tränas blir det inga resultat heller men du har även burit lite kroppshydda som har kryddat vadträningen. Många får väldigt bra vader av att bara cykla dagligen till jobbet fram och tillbaks.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 21:03   #38
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mina egna vader har växt från 36,5cm till 43cm genom taktiken att träna 2-4set efter varje benpass (1-2ggr i veckan). Detta på 3år. Ingen tanke, ingen ångest, ingen särbehandling, sen "vadfan jag har fått vader"
43 cm på din vikt är rätt smått dock. Hade garvat ihjäl mig om jag sett 36,5 cm!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 07:03   #39
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Uttrycket "Om du hade tränat dina vader lika mycket som du curlat så hade de varit bra mycket större" tycker jag stämmer sjukt bra.
Prova att köra vaderna med matchande volym mot din favoritmuskelgrupp i ett år. Seriöst. Kom tillbaka och svara hur det gått då!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)