Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-16, 23:43   #1
Cykelvasan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 17
Optimalt träningsschema för både deff och för att klara Cykelvasan

Aktuell status: 182cm, 98kg. Extremt svag (klart svagare än medel). Dålig kondition. Har bra självdisciplin och "jävlar anamma" när jag bestämt mig för något. Rastlös som person. Anmäld till Cykelvasan i augusti. Har aldrig cyklat som träningsform förut.

Mål: Högsta prio är att tappa fett. Prio två är att träna upp konditionen och min allmänna fysiska form så jag klarar att gå i mål på Cykelvasan (90km) i sommar.

Tycker träning är kul och har mycket fritid så även om jag vet att kosten är viktigast (den har jag redan styrt om) så tränar jag gärna ofta.

Vad tror ni om detta träningsupplägg?
Mån: Vilodag
Tis: Motionscykel 60-90 min lågintensiv på morgonen. Styrketräning rygg + biceps på kvällen.
Ons: Styrketräning ben + vader.
Tors: Löpning medelintensiv 30-45 min.
Fre: Motionscykel lågintensiv 45 min.
Lör: Motionscykel högintensiva intervaller 20-25 min.
Sön: Rodd 45 min medelintensiv på morgonen. Styrketräning bröst, triceps, framsida axlar och mage på kvällen.

Kom gärna med feedback
Cykelvasan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 07:10   #2
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelvasan Visa inlägg
Aktuell status: 182cm, 98kg. Extremt svag (klart svagare än medel). Dålig kondition. Har bra självdisciplin och "jävlar anamma" när jag bestämt mig för något. Rastlös som person. Anmäld till Cykelvasan i augusti. Har aldrig cyklat som träningsform förut.

Mål: Högsta prio är att tappa fett. Prio två är att träna upp konditionen och min allmänna fysiska form så jag klarar att gå i mål på Cykelvasan (90km) i sommar.

Tycker träning är kul och har mycket fritid så även om jag vet att kosten är viktigast (den har jag redan styrt om) så tränar jag gärna ofta.

Vad tror ni om detta träningsupplägg?
Mån: Vilodag
Tis: Motionscykel 60-90 min lågintensiv på morgonen. Styrketräning rygg + biceps på kvällen.
Ons: Styrketräning ben + vader.
Tors: Löpning medelintensiv 30-45 min.
Fre: Motionscykel lågintensiv 45 min.
Lör: Motionscykel högintensiva intervaller 20-25 min.
Sön: Rodd 45 min medelintensiv på morgonen. Styrketräning bröst, triceps, framsida axlar och mage på kvällen.

Kom gärna med feedback

Hej!

Mitt råd är att lägga träningen på en rimlig nivå som du kan hålla ända fram tills loppet går. Att gå från att extremt svag och ha dålig kondition som du själv uttrycker det till att direkt köra 8 pass i veckan kan ju anses som en rätt rejäl rivstart.

Cyklar en hel del själv och har som mål att plöja igenom vasan på ca 3-4h, och halvvättern på 4,5h. Kör i nuläget 4 pass i veckan: 3 konditionspass på trainer och ett styrkepass (helkropps-ish men lite mer fokuserat på ben och bål).
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)