Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-17, 15:22   #1
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Avvikelser i EKG!

Har varit sjuk ett par veckor. Feber, hosta (som Faaan) och allmänt klen. Gick till slut till vårdcentralen pga den ihållande hostan. De menade att det var influensa och inte så mycket att göra åt förutom vila. Men något jag sa gjorde läkaren lite fundersam så ett EKG gjordes. Det visade två ”avvikelser”. Läkaren ställde massor av frågor, bl a om jag någonsin tagit anabola (vilket jag aldrig gjort). Han frågade även om droganvändande, vilket ligger mer är 25 år tillbaka och inte ens då var särskilt frekvent. Jag fick berätta om min livshistoria och även träninghistorik. Det slog mig då att trots att jag tränat massor i massor av år - gym, simning, kampsport och löpning har jag aldrig lyckats få bra kondition för uthållighetsträning! Marathon har alltid varit konstant pina. Läkaren sa att det kan vara medfött och orsaken till den ouppnåeliga konditionen. (För kortare ansträngningar, exempelvis kampsportsronder eller 100 meter frisim, har det fungerat.)
Läkaren lyckades inte få mig att begripa vad avvikelserna betydde, men jag skulle få en kallelse för att göra ett s.k arbetstest för att följa upp EKG-testet.
Någon här med liknade historia? Tankar? Törs jag träna innan testet? (När hostan försvunnit...)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-17, 23:48   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Har varit sjuk ett par veckor. Feber, hosta (som Faaan) och allmänt klen. Gick till slut till vårdcentralen pga den ihållande hostan. De menade att det var influensa och inte så mycket att göra åt förutom vila. Men något jag sa gjorde läkaren lite fundersam så ett EKG gjordes. Det visade två ”avvikelser”. Läkaren ställde massor av frågor, bl a om jag någonsin tagit anabola (vilket jag aldrig gjort). Han frågade även om droganvändande, vilket ligger mer är 25 år tillbaka och inte ens då var särskilt frekvent. Jag fick berätta om min livshistoria och även träninghistorik. Det slog mig då att trots att jag tränat massor i massor av år - gym, simning, kampsport och löpning har jag aldrig lyckats få bra kondition för uthållighetsträning! Marathon har alltid varit konstant pina. Läkaren sa att det kan vara medfött och orsaken till den ouppnåeliga konditionen. (För kortare ansträngningar, exempelvis kampsportsronder eller 100 meter frisim, har det fungerat.)
Läkaren lyckades inte få mig att begripa vad avvikelserna betydde, men jag skulle få en kallelse för att göra ett s.k arbetstest för att följa upp EKG-testet.
Någon här med liknade historia? Tankar? Törs jag träna innan testet? (När hostan försvunnit...)
Hade en period när jag var väldigt trött och blev andfådd av minsta lilla utan någon egentlig anledning, fick göra spirometri, prova astmamedicin ett tag, EKG, ultraljud på hjärtat, arbetsprov, allergitest etc men allt var normalt för mig och det gick över när jag började på gym

Minns du vad läkaren sa att det ev medfödda felet var eller vilka "avvikelser" som dök upp på EKG?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-17 klockan 23:49.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-17, 23:51   #3
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Har du gjort EKG tidigare, t.ex. vid mönstring?
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 08:37   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Jag lyckades inte begripa vad avvikelserna betydde! Kanske lite stressad av det beskedet... Vad jag vet har jag inte gjort EKG tidigare. Förhoppningsvis blir frågetecknen åtminstone aningens uträtade då jag ska göra arbetstestet, eller snarare när resultatet ska gås igenom.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 08:06   #5
Dobutrex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 2
Svårt att uttala sig utan att ha sett ditt EKG. Flera avvikelser kan vara normala just för dig, det är oftare förändringar jämfört med tidigare tagna EKG som kan vägleda oss. Du har ingen bild på ditt EKG?
Dobutrex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 21:18   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Har du lust så skulle du eventuellt kunna gå in på 1177.se och läsa din journal beroende på vilken region/län du bor i, sen dela med dig av fynden/avvikelserna.
Jag är ingen kardiolog men har ändå lite förståelse för det. Men EKG utan att göra ett arbetsprov kanske inte säger så mycket heller, speciellt med tanke på ditt allmäntillstånd sedan innan. Hoppas det går bra för dig!
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)