Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-08, 13:11   #1
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Sund återgång efter deff

Jag har nu deffat ner mig från ca 87 kg till 77,5 på 180 cm, och börjar känna mig nöjd. Jag har under min deff gymmat 6 gånger i veckan man lastat av ungefär 20 % av ordinarie arbetsvolym.

Tog beslutet att avsluta deffen, nu lagom till att min semesterperiod börjat. Har hört mycket om hur svårt det är att behålla vikten, och en annan sak som jag fått insikt om under min deff är att jag vanligtvis får i mig lite för lite protein. Under deffen har jag hållt ett högt proteinintag, och även om det inte behöver vara på långa vägar lika högt vill jag hålla det till ca 2 g/kroppsvikt som jag förstått ska vara eftersträvansvärt.

Jag har under min deff från och till haft koll på kalorierna genom att jag sporadiskt använt en deffapp, och har förstås lärt mig vad olika saker innehåller i kaloriväg och har för näringssamansättning.

Nu när jag återgår till att bygga muskler igen vill jag göra det på ett sätt som innebär att jag:

1. Inte lägger på mig allt för mycket fett, iaf för fort.
2. Håller ett skapligt proteinintag.
3. Inte behöver kontrollera allt jag äter och gör av med.


Min plan är att fortsätta träna lika mycket, men återgå till 100 % av volymen.

Så:

Jag undrar om ni har några tips hur man gör en smart övergång.

Undrar också om det finns några enkla förhållningssätt för att säkerställa att jag får i mig en bra nivå protein, utan att behöva bli för minutiös och kunna leva relativt bekvämt, så att säga. Jag har tänkt att äta blandat man och unna mig skräpmat på helger. Hur håller jag det enkelt, utan att kanske behöva tillsätta proteinpulver flera gånger per dag - eller bör jag kanske göra det?
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 13:23   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Nice att deffen gått bra! Lets face it, antingen fortsätter du räkna kalorier och ökar successivt upp det och stannar där du känner du ligger strax över balans.

Annars handlar det ju endå om att du har koll på vad du stoppar i dig, är ju så det funkar. Gäller att hitta ett sätt som funkar för dig. Men med tanke på din deff på ca 10kg så lär det ju inte funka att leva som innan deffen. Om du inte vill återgå till den vikten dvs. Ett alternativ vore ju att börja köra rätt mycket cardio/konditionsträning, blir betydligt lättare att hålla vikten då tycker jag.

Vill man vara i form måste livsstilen vara rätt strikt, annars får man vara tjock och glad. Är en avvägning man får göra. Detta är vad jag tycker och tror för de allra flesta.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 13:53   #3
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Fördelen med det tankesättet är ju ändå att jag ska gå in på ett kaloriöverskott vilket som. Det blir förmodligen något högre, men blir kanske inte s0 farlugt och i bärsta fall får man deffa ändå.

Det jag kan ångra lite, även fast jag tycker deffen varit väldigt strikt och väl genomförd i övrigt,r att jag inte åt närmare de vanor jag brukar ha. Jag tog nämligen bort frukosten och drack ganska mycket proteinpulver.

Konditionsträning är ju inte alls dumt. Det gåller att få in med den träningsfrekvens jag har på gymmet, men skam den som ger sog.
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:16   #4
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Ät som du äter precis innan du sluta deffa fast lägg till något mer. Eller något mer varje måltid. I praktiken då så går du bara upp det extra du lägger till. Väldigt förenklat men jag tror du förstår vad jag menar.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 15:59   #5
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 721
Jag är absolut ingen expert och är dessutom ganska ny på allt detta.

MEN jag deffar/bantar själv just nu och är ganska strikt med kosten och hur mycket kcal jag stoppar i mig. Trännar dessutom 6-7 dagar per vecka där jag kör styrka 3-4ggr och kardio 2-3ggr.

Jag har hittills tappat 14kg och planen är att tappa 4-6kg till.

Därefter tänker jag lägga mig på balans i 4-6 veckor och sakta vänja kroppen vid att äta normala mängder mat (men kommer försöka va så nyttig det går).

Därefter lägger jag mig på ett överskott på 150-250 kcal/dag till jag gått upp 5kg och sen hoppar jag på en ny omgång av deff.

Ingen aning om detta är bra/smart, men så tänker jag i alla fall.


Skillnaden är väll att jag inte skippat måltider som du och inte druckit så mkt proteinpulver, utan käkat 3 måltider + 1-2 mellanmål samt kört endast hemlagat, nyttigt och proteinrikt.

Så det kanske blir lite enklare att leva "normalt" sen efter deff.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 16:28   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Undrar också om det finns några enkla förhållningssätt för att säkerställa att jag får i mig en bra nivå protein, utan att behöva bli för minutiös och kunna leva relativt bekvämt, så att säga. Jag har tänkt att äta blandat man och unna mig skräpmat på helger. Hur håller jag det enkelt, utan att kanske behöva tillsätta proteinpulver flera gånger per dag - eller bör jag kanske göra det?
Ta mer av det proteinrika när du äter vanlig mat. Två fläsklotletter istället för en, lika mycket köttfärssås som pasta istället för dubbelt så mycket pasta, tre ägg till frukost istället för ett, och så vidare. Minska i gengäld lite på allt annat. Dra ett halvkilo lättkvarg som mellanmål en gång per dag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 17:50   #7
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ta mer av det proteinrika när du äter vanlig mat. Två fläsklotletter istället för en, lika mycket köttfärssås som pasta istället för dubbelt så mycket pasta, tre ägg till frukost istället för ett, och så vidare. Minska i gengäld lite på allt annat. Dra ett halvkilo lättkvarg som mellanmål en gång per dag.
Det där var klokt. Jag kom nyss på tanken att smälla i mig kättkvarg som frukost, för under deffen har det fungerat som ersättning till middagen.
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 18:30   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Proteinbehovet sjunker när du är i energibalans jämfört med underskott. 1.6g/kg kroppsvikt verkar räcka enligt den forskning som finns. Det borde inte vara så svårt att uppnå utan att behöva tänka jättemycket på vad du äter.

Mitt råd är att öka kaloriintaget försiktigt och långsamt. Din kropp är väldigt benägen att lägga på sig det du tappat igen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)