Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-29, 21:07   #106
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Hur går det för er andra drabbade?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 21:03   #107
Atlas1979
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 1
Har haft problem med bensmärta nu i ca 4år och varit till alla olika läkare bl.a. Ortopeden. Magnet röntgen visar kotglidning och dålig plats för nervutskottet på L-5. Detta blev bekräftat för 2år sedan nu och funderar på operation. Undrar vad som avgör om man får en operation?
Ibland är värken så påtaglig att man måste lägga sig ner och försöka hitta en position som känns behaglig och som gör att bensmärtan försvinner.
Tycker ni att man ska stå ut eller är operation en bra lösning?
Tack för bra intressant läsning!
Atlas1979 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 22:18   #108
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Atlas1979

Om du prövat allt inom träning, utom operation så får ju det bli sista alternativet. Det beslutet får du ju ta i samråd med läkare.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-16, 08:35   #109
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Någon här som blivit opererad och sedan fått besvär av skruv/stag som kanske påverkar på olika sätt? Någon som även fått dem borttagna?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 06:57   #110
Mileee
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 1
ryggp

Hej! Är ny på här. Skulle vara tacksam om nån svara, ni verkar vara kunniga när det gäller ryggar
Mitt problem är att jag har kraftig sänkning lumbala kotor 5st vad det än betyder. nedre delen av ryggen är bara 22år, och har haft ont som fan sen september har jobbat som betonghåltagare så det är tunga lyft skada mig på jobbet förmodligen. har så ont att kan knappt sova vissa nätter går på sjukgymnastik inget som hjälper vet inte längre vad jag ska ta mig till.
Tacksam för alla svar!
MVH/ Mile
Mileee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 15:00   #111
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av Mileee Visa inlägg
Hej! Är ny på här. Skulle vara tacksam om nån svara, ni verkar vara kunniga när det gäller ryggar
Mitt problem är att jag har kraftig sänkning lumbala kotor 5st vad det än betyder. nedre delen av ryggen är bara 22år, och har haft ont som fan sen september har jobbat som betonghåltagare så det är tunga lyft skada mig på jobbet förmodligen. har så ont att kan knappt sova vissa nätter går på sjukgymnastik inget som hjälper vet inte längre vad jag ska ta mig till.
Tacksam för alla svar!
MVH/ Mile
Vad säger läkare och sjukgymnast angående diagnos, rehabilitering och framtid?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 15:03   #112
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Mileee

Har du artros i släkten?
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 13:29   #113
SAKnicke
Registered User
 
SAKnickes avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: smedjebacken
Inlägg: 2
Tjo, nu har jag fått konstaterat att jag ar spondylolys. haft problem med ländryggen i många år, men blev värre i somras då jag tappade greppet med vänstra handen när jag körde mark, så då small det till i ryggen, kändes först somett vabligt ryggskott, men efter några dagar började det komma nervsmärtor i bägge benen, så efter åtskilliga besök hos osteopaten under hösten så skickade dem ibäg mig på röntgen då dem misstänkte spondylolistes. så fick svaret för ca 10 dagar sen att det är spondylolys.

Så jag undrar hur det går för er andra som har skrivit tidigare? om ni har några tips på hur man kan lägga om träningen, några lättare övningar man kan köra hemma? just nu går jag på akupunktur för nervsmärtorna i benen, och dem börjar avta mer och mer, så det känns ju lite positivt, dock vill hon att jag ska hålla mig från gymmet ett tag.
SAKnicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 10:29   #114
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Vem är det som ger akupunktur, en sjukgymnast eller någon annan?
Jag skulle ta kontakt med en sjukgymnast för att försöka få hjälp med övningar för ryggen, om möjligt så ta med ditt röntgensvar.

Spondylolys betyder egentligen bara att man har en fraktur på en eller flera kotbågar som kan leda till en listhes, som är en kotglidning, detta kan då medföra en nervkompression och bensmärta.. Det bästa man kan göra är att träna bålstabilitet för att försöka undvika att listhesen utvecklas. Finns givetvis operativa åtgärder också men kan man undvika dem så bör man göra det enligt mig..

mvh
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 14:34   #115
SAKnicke
Registered User
 
SAKnickes avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: smedjebacken
Inlägg: 2
Tjenare, ursäkta för sent svar. efter mycket om o men så fick jag även en magnetröntgen, där det visades sig förutom listhesen så var det även ett diskbråck mellan L4-L5. hon som har gett mig akupunktur är utbildad inom kinesisk medicin och grejer. det har hjälpt väldigt mycket, har samtidigt gått hos en osteopat, så dem har börjat fått ordning pådet mesta, diskbråcket känns nätt jämt, blir mest när jag sitter en längre period.

men har börjat komma igång lite med träningen igen, känner att ju mer bålstabilitet jag kör desto bättre blir det. så det är skönt
SAKnicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-29, 00:58   #116
Mullansson
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 4
Behöver hjälp med bra rehab-övningar!

Efter en oturlig sträckning av ryggen i somras fick jag problem med rygg, höft och ben. Efter lite turer hos läkare och sjukgymnast under hösten blev det MR nu innan jul som visade 9 mm kotglidning vid L5/S1 samt dubbelsidigt brott på kotbågen. Och möjlig nervrotspåverkan.

Smärtan i rygg/höft är numera minimal däremot har jag fortfarande stora problem med stickningar ner i vänster underben och fot. I princip hela tiden när jag står eller går så sticker det i ben/fot. Det lättar betydligt i liggande eller sittande position. Otroligt frustrerande! Problemen har varit ungefär desamma sedan sträckningen i somras men förvärrades något efter besök hos kiropraktor under hösten.

Anyway, kan någon tipsa om bra övningar eller behandling som faktiskt funkar för att lindra detta?
Mullansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)