Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-20, 13:00   #31
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Det var därför jag skrev "den gamla skolan", jag tycker mig se en tendens att yngre sjukgymnaster är mer uppdaterade än de som utbildats för ett antal år sedan. Givetvis med undantag. Kan utan problem ta dig runt på en fem-sex kliniker i Göteborg där majoriteten inte tillämpar adekvat TA-träning. Tyvärr. Naprapater har jag inte tillräcklig erfarenhet av.
Kanske ligger nåt i det faktiskt. Oavsett så är det väldigt illa.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 13:01   #32
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Tell me about it. 11 månaders ryggrehab är ett helvete. Eller 6 år för delen, som killen som frågade här.
11månader är normal läkningstid för dessa skador (finns de som har längre) men är du säker på det där med blodförsörjningen till L4-L5?
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 14:20   #33
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
11månader är normal läkningstid för dessa skador (finns de som har längre) men är du säker på det där med blodförsörjningen till L4-L5?
Jag menade alltså blodförsörjningen kring området runt nedersta ländkotorna. Vad jag vet är det ett av områdena i kroppen där vi har större andel stram bindväv eller senvävnad eller vad man ska kalla det, och i den är kapillärtätheten inte lika stor som om du gör ett tvärsnitt på till exempel erector spinae en decimeter upp. Men jag är inte utbildad i anatomi på det teoretiska planet.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 14:23   #34
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Det är ju ett vedertaget faktum att diskarna ej har några blodkärl i sig. Och har de det så är det vid skador som blodkärl växer in.
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 17:46   #35
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Det är ju ett vedertaget faktum att diskarna ej har några blodkärl i sig. Och har de det så är det vid skador som blodkärl växer in.
Jo men att det skulle skilja i blodförsörjning mellan t.ex C5, Th5 och L4-L5 var något nytt för mig (och det har jag svårt att köpa).

Dessutom pratar han inte specifikt om disken utan generellt om området L4-L5, har jag uppfattat det som.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 17:58   #36
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Dubbelpost
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 09:24   #37
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Jo men att det skulle skilja i blodförsörjning mellan t.ex C5, Th5 och L4-L5 var något nytt för mig (och det har jag svårt att köpa).

Dessutom pratar han inte specifikt om disken utan generellt om området L4-L5, har jag uppfattat det som.
Nej det håller jag med om att så är ju troligen inte fallet. Har heller aldrig hört talas om något sådant. Ja att det skulle vara så dålig blodförsörjning förutom i disken tror jag inte.
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 19:54   #38
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Nej det håller jag med om att så är ju troligen inte fallet. Har heller aldrig hört talas om något sådant. Ja att det skulle vara så dålig blodförsörjning förutom i disken tror jag inte.


Fan vi är överens. Hade jag inte gått på diet hade jag fan hällt upp en gammeldansk nu
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 11:29   #39
elArne
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Lund
Inlägg: 149
När jag var hos en sjukgymnast på Gerdahallen i Lund för något år sedan (se post #3 i denna tråd) kom jag ihåg att det var mycket bäckentippningar, jag kommer inte ihåg att hon sa något om transversus. jag gjorde övningarna som hon visade under en dryg månad sedan tröttnade jag då jag upplevde att det inte blev bättre.

Vad för typ av övningar är bra för att mildra tillståndet

Ni pratar om läkningstid, på de läkare som jag pratat med och efter vad jag läst på Internet osv. har jag fattat det som att det är ett kroniskt tillstånd som bara kan bli sämre eller oförändrat. Möjligtvis att symtomen kan bli bättre eller försvinna men inte att kotbågen läker eller att glidningen blir mindre??

Kan en kiropraktor göra något åt spondylolistes?
elArne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 14:46   #40
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av elArne Visa inlägg
När jag var hos en sjukgymnast på Gerdahallen i Lund för något år sedan (se post #3 i denna tråd) kom jag ihåg att det var mycket bäckentippningar, jag kommer inte ihåg att hon sa något om transversus. jag gjorde övningarna som hon visade under en dryg månad sedan tröttnade jag då jag upplevde att det inte blev bättre.

Vad för typ av övningar är bra för att mildra tillståndet

Ni pratar om läkningstid, på de läkare som jag pratat med och efter vad jag läst på Internet osv. har jag fattat det som att det är ett kroniskt tillstånd som bara kan bli sämre eller oförändrat. Möjligtvis att symtomen kan bli bättre eller försvinna men inte att kotbågen läker eller att glidningen blir mindre??

Kan en kiropraktor göra något åt spondylolistes?
Samma som en naprapat/sjukgymnast med OMI/OMT kan göra. Hålla övriga ryggradsleder i optimalt skick, musklärna i topptrim och hjälpa till vid träning av bål och ryggstabilitet.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 22:11   #41
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Har nyligen konstaterad spondylolistes L4-L5 på rtg. Ska på MR. Tränar mångsidigt. Vill verkligen anpassa träningen på bästa sätt! Slutat med alla bakåtböjningar (i yoga etc). Fått en fundering: kan inte handstående vara bra?! Borde avlasta, kotan glider ju inte ner utan tillbaka. Provat en gång (sic!) och det funkade mot ischiassmärtorna!
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 19:58   #42
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
handstående kan väl hjälpa även om jag tycker det låter jobbigtr. jag brukar hänga ut ryggen då och då genom att bara hänga i chinsstången eller vad jag får tag på. gunga lite och knaka så släpper det alltid lite
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 22:14   #43
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av zianna Visa inlägg
Har nyligen konstaterad spondylolistes L4-L5 på rtg. Ska på MR. Tränar mångsidigt. Vill verkligen anpassa träningen på bästa sätt! Slutat med alla bakåtböjningar (i yoga etc). Fått en fundering: kan inte handstående vara bra?! Borde avlasta, kotan glider ju inte ner utan tillbaka. Provat en gång (sic!) och det funkade mot ischiassmärtorna!
Om du redan fått en diagnos varför även göra en magnetkamera undersökning?

Det enda du ska tänka på rent träningsmässigt är att ha en riktigt stark bål, rygg och lårmuskulatur. Finns särskillda träningsprogram man använder på listes patienter.

Att stå på händer ger samma effekt som traktion vilket kan vara indicerat vid diskproblematik men en listes är något helt annat. Det kommer nog inte förvärra tillståndet men inte ha någon större effekt heller (testa om du vill).

Har du en grad 1-2-3 eller 4 listes föresten?

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 19:42   #44
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Om du redan fått en diagnos varför även göra en magnetkamera undersökning?

Det enda du ska tänka på rent träningsmässigt är att ha en riktigt stark bål, rygg och lårmuskulatur. Finns särskillda träningsprogram man använder på listes patienter.

Att stå på händer ger samma effekt som traktion vilket kan vara indicerat vid diskproblematik men en listes är något helt annat. Det kommer nog inte förvärra tillståndet men inte ha någon större effekt heller (testa om du vill).

Har du en grad 1-2-3 eller 4 listes föresten?

Mvh
För att konstatera om jag har spinal stenos, och det har jag . L4 glider fram i förhållande till L5 och denna glider bakåt i förhållande till S1. L5 kotan är rörlig, instabil. Stenosen är på den övre nivån. Ganska betydande, kommer inte ihåg exakt, kanske 40 %. Dessutom trångt i intervertebralkanalen på något ställe.

Kan inte det där med graderna, men glidningen i liggande var 6-7 mm på rtg, mer på MRT (också liggande, utan belastning).

Har ischias ända ut i underben/fot omväxlande på höger och vänster många gånger dagligen, lite närsomhelst nästan. Klarar mycket, ex spinning, dans och skidåkning. Är generellt rörlig trots att jag blivit 50+. Tränar bålstabilitet med boll, inte så kul men..

Nähä, tyckte jag kommit på något (handstående). Det kan det vara ganska uppiggande ändå

På ortopeden kunde de inte mycket om träning. Frågat en sjukgymnast på landstinget, men hon verkar ha väldig respekt för ort och hänvisar dit. Letar vidare.

Det sägs att framåtböjning gör att utrymmet i spinalkanalen vidgas (forskning finns). Men vilken typ av framåtböjning? Stående och fälla i höftleden? Eller med rundad rygg? Lika gärna framåtböjning i sittande? I sittande med raka ben på golvet? Onödigt att vara Flitiga Lisa, kanske bara frestar på diskerna?

Har någon erfarenhet av att använda antiinflammatoriska?

Står väl ut med det onda än så länge, men förstår jag saken rätt är det ändå bra att undvika slitning/påfrestning/inflammation i det långa loppet.

Ortopederna kan tänka sig att operera Förmodligen kan stelop med skruv (var skruvar man då? måste ta reda på) på två nivåer bli aktuellt. Jag vill avvakta, hellre göra allt vad jag kan träningsmässigt ett tag och se vad det har för effekt. Tänker jag rätt? Å andra sidan kanske bättre att operera innan jag blir gammal på riktigt och läker som en gammal sko.

Länge sen den här tråden var aktiv, hoppas någon kan haka på i alla fall ,verkar finnas mycket duktigt och hjälpsamt folk här !
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 22:39   #45
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Herregud vilken otur du verkar ha

Men som sagt du är på helt rätt spår med din tänk och din träning.

Har du några frågor är det bara att ställa dem.

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)