Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-01, 00:36   #1
hybris6
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 13
Fd fläskisar hur behåller ni er nya vikt?

Har läst på en hel del om setpoints och långsiktiga resultat efter viktminskning (ffa kaloribegränsning) och att säga att det deprimerande läsning är en underdrift.

95+- % återfår sin vikt, det mesta av sin vikt eller lägger på sig ytterligare inom 6 år.

Man sabbar permanent metabolismen och den verkar bli avsevärt lägre i framtiden även när man fettat till sig igen.

Exempel:
https://lakartidningen.se/opinion/de...ge-2/#comments

Kolla kommentarerna på artikeln från diverse läkare.

Så finns det några fd fläskisar (nej jag menar inte er som gått från 92 till 88 kg utan mer er som gått från 150 - 90 kg) som har lyckats behålla den nya vikten och hur bär ni er åt?

Jag antar att man kan fortsätta äta kokt torsk dagarna i ända och räkna allt man stoppar i sig men det blir ju inget vidare roligt liv, speciellt inte om metabolismen är sabbad så man inte kan äta mer än 12-1500 kcal/dygn för att inte gå upp i vikt igen.
hybris6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 04:31   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Mycket träning. Fysisk aktivitet är nyckeln till att behålla den lägre vikten efter en stor nedgång. Träning är värdelöst för att gå ned i vikt, men utmärkt för att motverka/förhindra uppgång.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 07:26   #3
hybris6
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Mycket träning. Fysisk aktivitet är nyckeln till att behålla den lägre vikten efter en stor nedgång. Träning är värdelöst för att gå ned i vikt, men utmärkt för att motverka/förhindra uppgång.
Ok, tack. Suger ju enormt mycket att man verkar paja sin förbränning för all framtid. Undra vad som händer med jojo bantare, om deras förbränning sjunker varje gång eller om den bara sabbas första gången och därefter är kvar på en låg nivå.

Någon som vet vad som händer med setpointen om man fettsuger sig efter att man gått ner i vikt? Kommer det spela någon roll för setpoint/förbränning? (Tänker att man blir av med ett gäng hungriga små fläskceller så borde ju påverka hormonbalansen i kroppen)?
hybris6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 07:48   #4
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 720
Mycket träning (4-6ggr per vecka, 1.5-2h per pass). För mig är det viktigt att kombinera kardio och styrka - det kan vara psykiskt, men det känns som att det hjälper mig.

Sen kör jag dessutom PF och ligger på litet underskott söndag-torsdag så att jag kan vara flexibel fredag och lördag. Brukar oftast ligga på överskott dem dagarna, men det blir +/-0 i det stora hela.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 08:33   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av hybris6 Visa inlägg
(Tänker att man blir av med ett gäng hungriga små fläskceller så borde ju påverka hormonbalansen i kroppen)?
Dina kvarvarande fläskceller kommer att bli ännu mycket hungrigare. Du lagrar fortfarande in lika mycket överskottsenergi i fettcellerna efter en fettsugning, men nu finns det färre sådana att ta emot energin = mer fett i dessa istället.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 14:48   #6
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Har gått så lång tid så det är vardag för mig. Jag är knappast på samma nivå som King Grub när det kommer till fettprocent däremot.

Gick ner 125 till 75 för 10 år sedan, ligger på runt 80kilo och 178cm just nu. Det svåra för mig just nu är att försöka tappa de sista kilona jag vill åt för att vara riktigt deffad.

Men att bibehålla nivån jag är på eller kommer åt, är ganska "lätt". Det är bara att hålla igång träning så kan jag äta mycket av det jag vill. Sålänge man inte bara käkar dåligt utan håller koll. Slutar jag tänka på vad jag äter och käkar mycket hämtmat osv så går jag "automatiskt" upp i vikt.

Om det är pga min tidigare fetma eller hur jag är naturligt vet jag inte. Men jag känner mig inte direkt ensam i mitt problem att jag behöver tänka på vad jag äter för att inte bli tjock igen. Känns majoriteten av befolkningen har det. speciellt om man är 30+.

Vill bara lägga till att oavsett hur jobbigt det har varit att tappa dessa kilon och behålla vikten så har det 100% varit värt det och det är bra mycket lättare att bibehålla en vikt än att konsekvent ligga i en deff under 1 år för att nå dit.
Kunna trivas bättre i sin kropp, kunna vara fysiskt aktiv utan problem och generellt må bättre både fysiskt och mentalt än vad jag gjorde tidigare.

Senast redigerad av Snobbe den 2021-04-01 klockan 14:52.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-01, 21:37   #7
hybris6
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har gått så lång tid så det är vardag för mig. Jag är knappast på samma nivå som King Grub när det kommer till fettprocent däremot.

Gick ner 125 till 75 för 10 år sedan, ligger på runt 80kilo och 178cm just nu. Det svåra för mig just nu är att försöka tappa de sista kilona jag vill åt för att vara riktigt deffad.

Men att bibehålla nivån jag är på eller kommer åt, är ganska "lätt". Det är bara att hålla igång träning så kan jag äta mycket av det jag vill. Sålänge man inte bara käkar dåligt utan håller koll. Slutar jag tänka på vad jag äter och käkar mycket hämtmat osv så går jag "automatiskt" upp i vikt.

Om det är pga min tidigare fetma eller hur jag är naturligt vet jag inte. Men jag känner mig inte direkt ensam i mitt problem att jag behöver tänka på vad jag äter för att inte bli tjock igen. Känns majoriteten av befolkningen har det. speciellt om man är 30+.

Vill bara lägga till att oavsett hur jobbigt det har varit att tappa dessa kilon och behålla vikten så har det 100% varit värt det och det är bra mycket lättare att bibehålla en vikt än att konsekvent ligga i en deff under 1 år för att nå dit.
Kunna trivas bättre i sin kropp, kunna vara fysiskt aktiv utan problem och generellt må bättre både fysiskt och mentalt än vad jag gjorde tidigare.
Grymt, precis vad jag behövde läsa. Något som inger lite hopp för efter att ha läst om setpoints så känns det ju nästan hopplöst och meningslöst att plåga sig själv om jag ändå på förhand är dömd att tjocka till mig igen och dessutom gå upp ännu mer i vikt. Hur gick du ner i vikt? Kalorirestriktion, LCHF, annat? Jag ligger på runt 1000 KCal om dagen eller ja 1100 ungefär för jag kör inte helt strikt och behöver lite mer de dagar jag tränar men jag är faktiskt inte så hungrig...än. Ibland får jag lite hungerkramper men om jag aktiverar mig lite så glömmer jag av det. På det stora hela så är det inte så plågsamt...än. Däremot har jag enorma cravings efter skräpmat. Drömmer om stora pizzor och McDonalds men vet att jag inte kan äta det utan att gå upp i vikt igen. Idag sparade jag ihop lite kalorier så jag kunde göra en 200g hamburgare med ketchup och grönsaker och det var sjukt gott och tog bort mycket av skräpmatsuget. Om min ämnesomsättning inte är helt förstörd och jag kan hålla vikten sen på 2000-2200 KCal så tror jag att jag kommer klara det rätt bra. Innan när jag deffade för många år sedan åt jag samma mat varje dag i princip (typ råris och tonfisk varje middag) för att jag inte skulle se fram emot middagen och överäta. Gjorde maten väldigt tråkig. Denna gången varierar jag friskt och en dag får jag i mig lite för mycket kolhydrater och nästa för mycket protein men känner att jag på det stora hela är helt ok med menyn men portionerna är lite i minsta laget. Istället på 30g pasta hade jag velat ha runt 60-80g/måltid och när jag äter potatis hade jag gärna tagit 1-2 potatisar till men detta kommer rymmas sen i en 2000-2200kcal plan. Men om jag verkligen fuckat upp min ämnesomsättning så den landar på 12-1500 kcal kommer det bli svårt att köra på i längden. Hur många kcal ligger du på ungefär för att hålla 80kg?
hybris6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 05:36   #8
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Blir jag skrämd av vågen på morgonen blir det fasta den dagen. Typ så
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 06:01   #9
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Hitta ett sätt du trivs med att äta på, ha en aktiv vardag, räkna på vad du stoppar i käften och reglera efter aktivitetsnivå.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 11:44   #10
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av hybris6 Visa inlägg
Grymt, precis vad jag behövde läsa. Något som inger lite hopp för efter att ha läst om setpoints så känns det ju nästan hopplöst och meningslöst att plåga sig själv om jag ändå på förhand är dömd att tjocka till mig igen och dessutom gå upp ännu mer i vikt. Hur gick du ner i vikt? Kalorirestriktion, LCHF, annat? Jag ligger på runt 1000 KCal om dagen eller ja 1100 ungefär för jag kör inte helt strikt och behöver lite mer de dagar jag tränar men jag är faktiskt inte så hungrig...än. Ibland får jag lite hungerkramper men om jag aktiverar mig lite så glömmer jag av det. På det stora hela så är det inte så plågsamt...än. Däremot har jag enorma cravings efter skräpmat. Drömmer om stora pizzor och McDonalds men vet att jag inte kan äta det utan att gå upp i vikt igen. Idag sparade jag ihop lite kalorier så jag kunde göra en 200g hamburgare med ketchup och grönsaker och det var sjukt gott och tog bort mycket av skräpmatsuget. Om min ämnesomsättning inte är helt förstörd och jag kan hålla vikten sen på 2000-2200 KCal så tror jag att jag kommer klara det rätt bra. Innan när jag deffade för många år sedan åt jag samma mat varje dag i princip (typ råris och tonfisk varje middag) för att jag inte skulle se fram emot middagen och överäta. Gjorde maten väldigt tråkig. Denna gången varierar jag friskt och en dag får jag i mig lite för mycket kolhydrater och nästa för mycket protein men känner att jag på det stora hela är helt ok med menyn men portionerna är lite i minsta laget. Istället på 30g pasta hade jag velat ha runt 60-80g/måltid och när jag äter potatis hade jag gärna tagit 1-2 potatisar till men detta kommer rymmas sen i en 2000-2200kcal plan. Men om jag verkligen fuckat upp min ämnesomsättning så den landar på 12-1500 kcal kommer det bli svårt att köra på i längden. Hur många kcal ligger du på ungefär för att hålla 80kg?
Lite svårt att hänga med i dina texter så du vet

Men jag gick helt ärligt ner via att sitta hemma och spela wow och räkna kalorier. Jag önskar att jag började med träningen redan då när jag var 18 men tyvärr inte.
Räknade kalorier, kommer inte ihåg exakt vad jag låg på men runt 1500 per dag kanske?
Var däremot knappast 100% strikt under hela perioden men snittade runt 1kg ned i veckan.
Tryckte en pizza nångång ibland men då var det ofta det enda jag åt på hela dagen.

Suget och hungern blev lättare att hantera ju längre det gick. Det vet jag med mig vid senare "deff" perioder också att det tar mig typ 3-4 veckor av bra mat innan det försvinner på riktigt även fast man såklart kan bli sugen på något ibland ändå.

Tycker det är mycket svårare att gå ner i vikt när jag är fysiskt aktiv men att behålla vikten är mycket lättare. Numera ligger jag nog på 2500-3500 kalorier per dag för att vara stabil.

Du får gärna skriva din ålder,vikt, längd och kön för dina siffror på 1000 kalorier om dagen låter plågsamt låga, speciellt om du tränar också..? Jag tror personligen att det är ofta där folk som vill gå ner i vikt gör fel. Dom går på alldeles för extrem bantning/deff och börjar träna 5 dagar i veckan från att vara stillasittande så ger dom upp efter 2-3 veckor för det inte går att göra så..
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 09:33   #11
hybris6
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Lite svårt att hänga med i dina texter så du vet

Men jag gick helt ärligt ner via att sitta hemma och spela wow och räkna kalorier. Jag önskar att jag började med träningen redan då när jag var 18 men tyvärr inte.
Räknade kalorier, kommer inte ihåg exakt vad jag låg på men runt 1500 per dag kanske?
Var däremot knappast 100% strikt under hela perioden men snittade runt 1kg ned i veckan.
Tryckte en pizza nångång ibland men då var det ofta det enda jag åt på hela dagen.

Suget och hungern blev lättare att hantera ju längre det gick. Det vet jag med mig vid senare "deff" perioder också att det tar mig typ 3-4 veckor av bra mat innan det försvinner på riktigt även fast man såklart kan bli sugen på något ibland ändå.

Tycker det är mycket svårare att gå ner i vikt när jag är fysiskt aktiv men att behålla vikten är mycket lättare. Numera ligger jag nog på 2500-3500 kalorier per dag för att vara stabil.

Du får gärna skriva din ålder,vikt, längd och kön för dina siffror på 1000 kalorier om dagen låter plågsamt låga, speciellt om du tränar också..? Jag tror personligen att det är ofta där folk som vill gå ner i vikt gör fel. Dom går på alldeles för extrem bantning/deff och börjar träna 5 dagar i veckan från att vara stillasittande så ger dom upp efter 2-3 veckor för det inte går att göra så..
Haha, jo jag läste texten igen och den var minst sagt rörig.

Jag är man, 45 år, väger (nu) 114kg och är 193cm. Har väldigt stillasittande jobb, speciellt nu under Corona och är ganska inaktiv generellt (gillar soffhäng) men tränar 2 pass i veckan (kampsport) och sedan går jag 2(till 3) 1h promenader i veckan.

Jag försöker ligga på runt 1000 kcal om dagen och runt 1200 de dagar jag tränar kampsport.

Har ingen strikt fördelning mellan kolhydrat/fett/protein utan siktar på att äta så mycket protein som möjligt så får resten bli vad det blir men pga KCal begränsningen blir det ju relativt lite fett automatiskt.

Trodde det skulle vara svårare och att jag skulle vara bra mycket hungrigare på bara 1000 kCal men än så länge är det absolut ingen fara. Käkar mycket wok grönsak mix och harricot verts vilket jag tycker är väldigt gott och så mättar det bra för lite kcal. Blandade bönor funkar också bra till taco färs då det är lite kcal i bönorna och rätt mycket protein. Så det är absolut inte så att jag går runt och känner mig hungrig hela dagarna.
hybris6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 09:47   #12
hybris6
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dina kvarvarande fläskceller kommer att bli ännu mycket hungrigare. Du lagrar fortfarande in lika mycket överskottsenergi i fettcellerna efter en fettsugning, men nu finns det färre sådana att ta emot energin = mer fett i dessa istället.
Jag är inte så säker på det. Som jag tolkar det är fläskcellerna alltid lika hungriga. I början har du 1000 hungriga fläskceller som skickar ut hungerhormon. Efter fläsksugningen har du 10 kvar som är lika hungriga som innan. /Hittar bara på siffrorna för att visa hur jag menar).

Säg att en tom fettcell väger 1g och en full 10 g.

Så när du har 1000 hungriga fläskceller väger dessa 1kg men har potential att gå upp till 10kg.

Efter fettsugningen har du då 10g hungriga fläskceller kvar med potential att gå upp till 100g.

Först får du en reduktion av hungerhormon från 1000 hungriga fläskceller till 10st. Därefter efter att du "misslyckats" med din diet och gått upp 100g är dina 10 fettceller proppmätta och signalerar ut att de är mätta istället för hungriga (även om givetvis nivån(koncentrationen i blodet) av mättnadshormon är lägre då det nu bara är 10 celler istället för 1000 celler som signalerar att de är mätta..

Men det verkar ändå som att detta påverkar setpointen..
hybris6 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 11:41   #13
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Jag har nollkoll på hur fettceller fungerar, men är det verkligen dom som utsöndrar hungerhormoner osv? jag fattar att fettceller kanske blir mer effektiva på att ta in fett om man har färre av dom. Men hade isf ingen aning om att det är fettceller som skapar någon typ av hunger?

Vet inte hur länge du har gått ner i vikt hybris men om det fungerar för dig så fortsätt såklart sålänge du inte mår dåligt eller så. Men tycker ändå att din kalorinivå låter otroligt låg. Du borde tappa runt 1-1.5kg i veckan?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 11:59   #14
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Jag tror dina, om du ursäktar, högst lekmannamässiga antaganden står sig slätt mot King Grubs kunnande, "hybris".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 12:03   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ghrelin produceras av enteroendokrina celler i mag- och tarmsystemet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)