Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-18, 09:21   #1
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Seg viktminskning vad ska jag göra?

Tja,

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag ligger på ett underskott på 1800 tränar 7 dagar i veckan ppl upplägg där jag efter varje pass kör en mil på en cross trainer.

Min startvikt var 80 kg när ja började låg jag på 2500 sen sänkte ja till 2000 efter några veckor. Började den 15e februari och jag har bara tappat 1,6 kg tills idag. Har legat på 78.5 hur länge som helst och när ja vägde mig idag så väger jag 78.4 och det var runt 6 dagar sedan ja vägde mig. Ja fattar ingenting hur jag kan ha gått ner så lite med så hård träning och så lågt underskott? Jag räknar allt med en app så har koll på alla kalorier osv. Jag är hungrig fan konstant med.

Vad kan felet vara? Ja borde minst gått ner ett halvt kilo på en vecka ialf tycker jag.

Tilläggas bör är att jag ser att de börjat hända saker i spegeln. Men vågen händer de inte mycket på.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 10:59   #2
Qvarnis
Registered User
 
Qvarniss avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 18
Ökad muskelmassa eller felräknade kalorier någonstans. Finns många felaktiga kaloritabeller på nätet, så det kan vara värt dubbelkolla där. Om du äter sk. volymmat med väldigt få kalorier ska du inte behöva gå hungrig. om du äter 1000 Kalorier per dag kan du äta åtskilliga kilo med kål och rotfrukter tex.
Qvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 12:22   #3
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Går du inte ner i önskad takt sett över längre tid (månader) så får du i dig för mycket energi (kcal) jämfört med vad du gör av med.

Tråkigt svar, men så enkelt är det.

Hurvida du får i dig för mycket p.g.a. att du har väldigt låg energiförbrukning eller om det är som ovanstående nämner felräkning så är fortfarande svaret det samma, få dig mindre, och/eller gör av med mer.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 12:56   #4
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Tack för svar alla. Jag ligger på ett underskott räknar som allt in allt och är extremt noggrann. Kan vara så att jag behöver ändra lite i kosten med. Sen är de underligt i köket på vågen väger ja 78.4 i vardagsrummet 78.3 vet inte om köksgolvet lutar eller så.

Som sagt skillnad i spegeln med. Men kan absolut vara lite muskler med då ja tränar så pass mycket som ja gör.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 14:46   #5
Qvarnis
Registered User
 
Qvarniss avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 18
Ett kilo kroppsfett har 7000 kalorier. För att förbränna ett kilo kroppsfett behöver du svettas bort cirka 7000 kalorier. Ligger du på ett säkerställt underskott på 1800 per dag så borde du förlora mer än ett kilo i fettvikt var fjärde dag, förutsatt att du tränar lika mycket som förut. Jag tror du räknat fel någonstans.
Qvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 14:51   #6
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
Ett kilo kroppsfett har 7000 kalorier. För att förbränna ett kilo kroppsfett behöver du svettas bort cirka 7000 kalorier. Ligger du på ett säkerställt underskott på 1800 per dag så borde du förlora mer än ett kilo i fettvikt var fjärde dag, förutsatt att du tränar lika mycket som förut. Jag tror du räknat fel någonstans.

Ja precis ja känner så ja med. Ja något kanske är tokigt. Får nog kolla om kosten och se vart ja kan ha räknat fel
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 14:58   #7
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Varför folk inte går ner i vikt trots att dom säger att dom ligger på ett underskott 101:

1. Dom räknar fel
2. Därför ligger dom inte på ett kaloriunderskott
3. Dom räknar fel
4. Därför ligger dom inte på ett kaloriunderskott
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:01   #8
Qvarnis
Registered User
 
Qvarniss avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Ja precis ja känner så ja med. Ja något kanske är tokigt. Får nog kolla om kosten och se vart ja kan ha räknat fel
Ät broccoli vitkål tomater gurka och diverse rotfrukter utom potatis så kan du omöjligen misslyckas. Vad äter du?
Qvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:10   #9
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
Ät broccoli vitkål tomater gurka och diverse rotfrukter utom potatis så kan du omöjligen misslyckas. Vad äter du?

Varför ska man inte kunna äta potatis? Om det inräknat i appen?

Jag äter olika. Kött: fläskfilé ryggbiff fläskkotletter. Ibland 12% nötfärs med runt 40 gram färsk pasta samt grönsaker till. Ibland potatis ibland ris men det är blygsamma 40 gram.

Ibland libabröd wraps med äggvita kalkonbacon. Jag har en sån där spray PAM där ja sprayar försiktigt kollar dock även den så ja inte sprayat för mycket.

Mellanmål brukar bli kvarg med antingen jordgubbar eller banan. Ibland en propud pudding. Whey protein shake.

Frukost en brödskiva stekt ägg kyckling pålägg från Ica 4 gram mini lätta smör.

Väger allt med en matvåg och slår in det appen. Noteras bör kanske att jag är 35 och möjligt är min metabolism inte lika bra som om jag skulle vara runt 20 år.

Fett: 50 procent g
Kolhydrater: 138,44 g
Protein 180 g

Och så ser det ut varje dag så vet inte vart jag kan räkna fel.

Och som jag nämnde: ja har blivit tightare i spegeln, smalnat av liksom och sett att en del fett vid bröstet börjat försvinna med.

Senast redigerad av wick08 den 2021-03-18 klockan 15:18.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:24   #10
Qvarnis
Registered User
 
Qvarniss avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 18
får detta till 1724 kalorier och med ditt underskott skulle din normala förbrukning vara 3524 kalorier per dygn...Stämmer det?
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Varför ska man inte kunna äta potatis? Om det inräknat i appen?

Jag äter olika. Kött: fläskfilé ryggbiff fläskkotletter. Ibland 12% nötfärs med runt 40 gram färsk pasta samt grönsaker till. Ibland potatis ibland ris men det är blygsamma 40 gram.

Ibland libabröd wraps med äggvita kalkonbacon. Jag har en sån där spray PAM där ja sprayar försiktigt kollar dock även den så ja inte sprayat för mycket.

Mellanmål brukar bli kvarg med antingen jordgubbar eller banan. Ibland en propud pudding. Whey protein shake.

Frukost en brödskiva stekt ägg kyckling pålägg från Ica 4 gram mini lätta smör.

Väger allt med en matvåg och slår in det appen. Noteras bör kanske att jag är 35 och möjligt är min metabolism inte lika bra som om jag skulle vara runt 20 år.

Fett: 50 procent g
Kolhydrater: 138,44 g
Protein 180 g

Och så ser det ut varje dag så vet inte vart jag kan räkna fel.

Och som jag nämnde: ja har blivit tightare i spegeln, smalnat av liksom och sett att en del fett vid bröstet börjat försvinna med.
Qvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:27   #11
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
får detta till 1724 kalorier och med ditt underskott skulle din normala förbrukning vara 3524 kalorier per dygn...Stämmer det?

Hm det kan nog stämma! Jag är inte super duktig på att räkna utan litar på att de ja skriver in i appen och de ja väger på matvågen stämmer

Senast redigerad av wick08 den 2021-03-18 klockan 15:30.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:34   #12
Qvarnis
Registered User
 
Qvarniss avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Hm det kan nog stämma! Jag är inte super duktig på att räkna utan litar på att de ja skriver in i appen och de ja väger på matvågen stämmer
En kvinna behöver i snitt 2 000-2 200 kcal per dag och en man cirka 2 500-2 700 kcal per dag. Energibehovet varierar *beroende på ålder och hur mycket du rör på dig. Varför ligger du på nästan 3600 per dag?
Qvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:38   #13
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
En kvinna behöver i snitt 2 000-2 200 kcal per dag och en man cirka 2 500-2 700 kcal per dag. Energibehovet varierar *beroende på ålder och hur mycket du rör på dig. Varför ligger du på nästan 3600 per dag?

Jadu bra fråga! Kanske vill ha snabbare resultat ja har dock mål till juli att liksom få fram magrutorna osv. Tycker du jag borde öka kcal intaget istället? Kan det bli fel liksom och ligga på så lågt? Ja bör ju liksom droppa mer i vikt tycker ja med lägre kcal intag?

Senast redigerad av wick08 den 2021-03-18 klockan 15:40.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:45   #14
Qvarnis
Registered User
 
Qvarniss avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Jadu bra fråga! Kanske vill ha snabbare resultat ja har dock mål till juli att liksom få fram magrutorna osv. Tycker du jag borde öka kcal intaget istället? Kan det bli fel liksom och ligga på så lågt? Ja bör ju liksom droppa mer i vikt tycker ja med lägre kcal intag?

Tvärtom du ligger på för mycket mat för din deff.
Säg att du har 2700 kalorier som grundförbrukning. Med ett underskott på 1800 blir det 900 kalorier....så ska du äta hälften så många kalorier som idag. I så fall vore ägg och diverse grönsaker mycket lämpligare om du vill undvika gå hungrig tycker jag
Qvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 15:48   #15
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
Tvärtom du ligger på för mycket mat för din deff.
Säg att du har 2700 kalorier som grundförbrukning. Med ett underskott på 1800 blir det 900 kalorier....så ska du äta hälften så många kalorier som idag. I så fall vore ägg och diverse grönsaker mycket lämpligare om du vill undvika gå hungrig tycker jag

Oj gör jag? Ja har verkligen igen koll. Men om appen säger att ja ligger rätt så är det inte så?

Det står i appen : förbrukade kalorier: 1700. Då stämmer alltså inte det? O spegeln ljuger inte ialf, märkligt :O

Senast redigerad av wick08 den 2021-03-18 klockan 15:49.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)