Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-03-17, 00:20   #1
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Hur hungrig är rimligt?

Finns det några som helst samband med hunger och fettförbränning? (Alltså, indikerar hunger att man "bränner fett" eller ligger på underskott? Med hunger menar jag kurrande mage, ett sug i magen med en lätt brändande känsla, alltså inte samma sak som typ "sug" eller "cravings"

Undrar då jag känner att jag måste va riktigt jävla hungrig delar av dagen för att gå ner till 6-7%bf. Så pass att det påverkar energin och motivationen rätt rejält.



Finns det någon som lyckats hamna så lågt utan att spendera "mycket" tid som hungrig?

Senast redigerad av Tkirsgnirän den 2021-03-17 klockan 00:27.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 01:11   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Finns det några som helst samband med hunger och fettförbränning? (Alltså, indikerar hunger att man "bränner fett" eller ligger på underskott? Med hunger menar jag kurrande mage, ett sug i magen med en lätt brändande känsla, alltså inte samma sak som typ "sug" eller "cravings"

Undrar då jag känner att jag måste va riktigt jävla hungrig delar av dagen för att gå ner till 6-7%bf. Så pass att det påverkar energin och motivationen rätt rejält.



Finns det någon som lyckats hamna så lågt utan att spendera "mycket" tid som hungrig?
Ja det finns säkert folk som lyckas med det, men det är antagligen inte vanligt, speciellt inte för folk som tillåtit sig ligga på runt 20% och över långa perioder i sina liv. Och speciellt inte om man går ned från 20% till sub10% under en relativt kort tidsperiod.

För mig handlar den akuta hungern vid svält väldigt mycket om hur mycket/lite man i övrigt har att fokusera på. Jobbar jag så känner jag ingen hunger, när jag tränar och någon timme därefter känner jag ingen hunger, spelar jag TV-spel så känner jag ingen hunger osv, ett annat kanske märkligt exempel: kör jag bil känner jag ingen hunger. Men i många normala sociala situationer eller när man spenderar tid med familjen etc då kan fokus på mat och hunger bli direkt osund.
Med andra ord, kan jag zona ut från verkligheten genom att fokusera på något som kräver mycket uppmärksamhet eller är kul/Intressant så märker jag inte av hunger. Men å andra sidan, verkligheten, vardagen, "fritid" där man inte själv väljer aktivitet - är hemsk ur ett deff-perspektiv.

Äkta hunger signalerar antagligen inget annat än att kroppen har låga energidepåer, vilket förvisso går hand i hand med viktnedgång men det är ingen signal för att du just då bränner fett.

Att ens komma under 10% utan att vara i princip konstant hungrig och hela tiden fokusera på att just uppnå detta mål och dessutom må ganska risigt med dålig sömn osv - alltså att nå dit och samtidigt leva ett helt normalt liv - är nog inte möjligt för de flesta. Och då har vi inte ens kommit in på att försöka behålla en så låg fett% - vilket är det som verkligen är svårt.

Som tips utöver att hålla sig sysselsatt med intressen, skulle jag nog säga att sova MYCKET hjälper rätt bra, om man nu har den möjligheten. Sov bort halva dagen så känns den dagen bra mycket lättare. Har man familj och små barn så är dock detta oftast helt jävla omöjligt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 12:12   #3
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Av nyfikenhet... När börjar det bli jobbigt med hungerkänslor? Har tagit mig ner till 15% Blir det värre härifrån ner till 10%?


I övrigt så håller jag med Langster. Hålla sig sysselsatt är a och o.

Jag har jobbperioder på 10 dagar i rad. Då går det bra. Sen är jag "ledig" sju dagar med småbarn. Då är det värre.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 14:22   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Av nyfikenhet... När börjar det bli jobbigt med hungerkänslor? Har tagit mig ner till 15% Blir det värre härifrån ner till 10%?


I övrigt så håller jag med Langster. Hålla sig sysselsatt är a och o.

Jag har jobbperioder på 10 dagar i rad. Då går det bra. Sen är jag "ledig" sju dagar med småbarn. Då är det värre.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Huruvida det blir värre och hur illa det blir beror främst på 2 faktorer tror jag:
1. Hur långt under sin set point man når. Är man van vid att ligga på 20% och nu plötsligt ligger på 8% kommer kroppen tycka att det är svältläge och att energidepåerna har nått en kritisk lågpunkt - hetsätnings-mode engage! Är man däremot van vid att ligga på 10% kommer 8% antagligen inte kännas så illa.

2. Hur länge man legat på underskott. En dag utan mat - inga problem, 2 dagar - lugnt. Men 150 dagar av konstant svältdiet tycker kroppen INTE är OK.
Kontrollerade periodiska refeeds bör vara till hjälp här - men samtidigt är det en utmaning att kontrollera dessa, det krävs mer disciplin att bara äta lite mer än vanligt och sen gå tillbaka till svälten, än att helt enkelt bara fortsätta svälta.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 15:18   #5
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Finns det några som helst samband med hunger och fettförbränning? (Alltså, indikerar hunger att man "bränner fett" eller ligger på underskott? Med hunger menar jag kurrande mage, ett sug i magen med en lätt brändande känsla, alltså inte samma sak som typ "sug" eller "cravings"

Undrar då jag känner att jag måste va riktigt jävla hungrig delar av dagen för att gå ner till 6-7%bf. Så pass att det påverkar energin och motivationen rätt rejält.

Finns det någon som lyckats hamna så lågt utan att spendera "mycket" tid som hungrig?
Nej, inte vad jag vet.

Ska du komma ner till 6-7% så kommer du gå runt hungrig hela tiden. That's it. Det är kostnaden för att komma dit och priset du behöver betala. Det finns inget sätt att komma runt det. Jag vet ingen som hamnat där utan att gå runt hungrig och lättirriterad hela dagarna.


Däremot instämmer jag med Langster.

Jag är alltid mycket hungrigare när jag är uttråkad, inte har något att göra osv. Men när jag aktivt gör saker, när jag jobbar mot mål, när jag är uppslukad av annat... då kan det gå en halv dag utan att jag ens tänker på mat eller känner hunger. (Fast då är jag inte heller nere på 6-7%)
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 21:05   #6
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Ja det är väll hunger som gäller då alltså! Sjukt svårt att motivera sig att äta så lite i längden. Började hårddeffa för 1.5 år sedan, nådde 6%. Höll det rätt länge (2 -3 månader). Hållit låg fett% i runt ett år nu och det blir bara jobbigare med tiden, fyfan alltså. Känns som man äter sig mätt och belåten typ 1-2 gånger i månaden.

Förstår bara inte varför det är så mycket jobbigare nu än i sommras. Tror ni det sitter i huvudet eller kan det bli jobbigare efter lång tid på låg fett%? Skulle gissa att jag pendlat mellan 8-12% max, men troligtvis legat närmare 8 -10% större delen av året.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 21:30   #7
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Av nyfikenhet... När börjar det bli jobbigt med hungerkänslor? Har tagit mig ner till 15% Blir det värre härifrån ner till 10%?


I övrigt så håller jag med Langster. Hålla sig sysselsatt är a och o.

Jag har jobbperioder på 10 dagar i rad. Då går det bra. Sen är jag "ledig" sju dagar med småbarn. Då är det värre.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Ja det blir jobbigare dessvärre! Tycker det är "lätt" att deffa när man har ätit upp sig en period eller är lite chubby.
Det svåra är att hålla en låg fett% I längden. För mig, med de upplägg jag prövat. Så jävla sugen på att koka pasta nu, med "lite" smör och salt o bah trycka ett kilo. Men vill man må bra när man ser sig i spegeln så blir det svårt att genomföra. Sådär känner jag typ varje dag nu, det gjorde jag inte förut..
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 21:30   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Man är inte hungrig utan det är munnen som är ensam.

Hunger är väl mer hormonstyrt än "energistyrt"?
Själv blir jag väldigt sugen på sött ungefär fem-tio minuter efter jag ätit mig proppmätt av nån konstig anledning.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-20, 04:43   #9
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Man är inte hungrig utan det är munnen som är ensam.

Hunger är väl mer hormonstyrt än "energistyrt"?
Själv blir jag väldigt sugen på sött ungefär fem-tio minuter efter jag ätit mig proppmätt av nån konstig anledning.
Hunger är enbart hormonstyrt. Som allt annat i kroppen också, fettförbränning, mättnadskänsla osv.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 00:59   #10
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Ja det blir jobbigare dessvärre! Tycker det är "lätt" att deffa när man har ätit upp sig en period eller är lite chubby.
Det svåra är att hålla en låg fett% I längden. För mig, med de upplägg jag prövat. Så jävla sugen på att koka pasta nu, med "lite" smör och salt o bah trycka ett kilo. Men vill man må bra när man ser sig i spegeln så blir det svårt att genomföra. Sådär känner jag typ varje dag nu, det gjorde jag inte förut..
Man blir ju mer less på det efter ett tag också. Så länge man deffar och ser framsteg är det ju kul och motiverande. När man väl har nått ett mål och ska försöka behålla en fettprocent som antagligen är ohälsosamt låg så finns bara elände kvar. Inga framsteg, ingen motivation bara hunger och elände.
Och som sagt ju längre man svälter sig (och kroppen tycker i de flesta fall troligtvis att under 10% är svält, även om man inte längre går ned i vikt) ju värre blir hungern.
Och den där jäkla hungern går ju inte över för att man har en ätardag eller två, eller tre, den går inte över förrän man blivit fet igen.
Som jag skrivit i tidigare liknande trådar är det antagligen bättre, om man långsiktigt vill hålla en hyfsad form, att bara gå ned till en nivå där man är fullt fungerande utan att ständigt fokusera på mat, om den nivån är 12% - ja då stannar man DÄR, för så snart man kommit till nivån där man börjar bli svälthungrig det är då man tappar kontrollen och då duger inte 12% längre, varken psykologiskt eftersom man anser sig ”fet” där eller för hungerkänslorna som tycker att det är nog först vid 18%.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-22, 13:29   #11
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Instämmer med Langster.

Jag har aldrig varit oaptitligt fet men samtidigt aldrig tillhört de som har naturligt låg fett%. Låg ganska stadigt på 85-90 kg och säkert minst 15% BF under 20-årsåldern, inga strukturerade deffar men ändå koll på vad jag åt (en del öl slank ned men aldrig chips, godis, etc och sällan snabbmat) och morgonpromenader varje dag inför sommaren.

Gjorde sedan en rätt lång och hård deff vid 30+ och krigade sedan hårt för att försöka hålla den formen så länge som möjligt, vilket närmast kan beskrivas som misär. Justerade säkert ned min setpoint någon enstaka % då jag enträget gick hungrig i över ett år och har väl sedan dess legat ganska stabilt runt 80 kg och kanske 12-13%. Mentalt är jag dock fortfarande alltid på någon form av halvdeff i mindset och skulle jag äta efter känsla och utan eftertanke någon månad så skulle jag nog omgående vara upp på 85-90 kg igen och tvivlar på att det skulle stanna där.

Det där med att gå runt rippad och mätt, äta uteluncher och sänka 4-5 öl på AWn med kollegorna existerar inte för gemene man. Dock kan man ta sig i form under kortare perioder, alternativt välja ett liv som ätstörd och lättirriterad eremit där livet fokuserar kring träning och att tänka på mat. Undantaget är väl de som har spektakulär genetik, droger/doping eller har en väldigt hög förbränning till följd av enorm träningsvolym (satsande triatleter, löpare, skidåkare, cyklister).
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-22, 16:47   #12
snatch914
want sum ?? ´´´´´´´´
 
snatch914s avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 313
lite innan frossan smäller till
snatch914 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-25, 16:50   #13
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Instämmer med Langster.

Jag har aldrig varit oaptitligt fet men samtidigt aldrig tillhört de som har naturligt låg fett%. Låg ganska stadigt på 85-90 kg och säkert minst 15% BF under 20-årsåldern, inga strukturerade deffar men ändå koll på vad jag åt (en del öl slank ned men aldrig chips, godis, etc och sällan snabbmat) och morgonpromenader varje dag inför sommaren.

Gjorde sedan en rätt lång och hård deff vid 30+ och krigade sedan hårt för att försöka hålla den formen så länge som möjligt, vilket närmast kan beskrivas som misär. Justerade säkert ned min setpoint någon enstaka % då jag enträget gick hungrig i över ett år och har väl sedan dess legat ganska stabilt runt 80 kg och kanske 12-13%. Mentalt är jag dock fortfarande alltid på någon form av halvdeff i mindset och skulle jag äta efter känsla och utan eftertanke någon månad så skulle jag nog omgående vara upp på 85-90 kg igen och tvivlar på att det skulle stanna där.

Det där med att gå runt rippad och mätt, äta uteluncher och sänka 4-5 öl på AWn med kollegorna existerar inte för gemene man. Dock kan man ta sig i form under kortare perioder, alternativt välja ett liv som ätstörd och lättirriterad eremit där livet fokuserar kring träning och att tänka på mat. Undantaget är väl de som har spektakulär genetik, droger/doping eller har en väldigt hög förbränning till följd av enorm träningsvolym (satsande triatleter, löpare, skidåkare, cyklister).
Fan mannen, jag tycker att det är sjukt deprimerande att läsa dina inlägg ibland. Förstår verkligen ditt perspektiv då jag själv varit nere på ensiffrig %, lidit av oändlig hunger och travat runt i ätstörningsträsket.

Med det sagt vill jag gärna väga upp budskapet i ditt inlägg med att det definitivt är möjligt för gemene man att både ta sig till och hålla sig i vad 99% av befolkningen skulle definiera som bra form utan att för den sakens skull bli suicidal. Har man däremot, precis som du säger, uppfattningen av att en bra form innebär ensiffrig bf är det dock sannolikt absurt att förvänta sig att kunna leva ett vanligt svenssonliv och dessutom undvika negativa fysiska och psykiska bieffekter.

Mao handlar ett lyckligt liv som tränande enligt mig om att ha en realistisk målbild och att ha lika mycket disciplin i att försöka hålla en sund inställning till träning och kost som man håller i träningen i sig
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 23:31   #14
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Oj, att läsa inlägget från Dk1ng får mig att fundera. Jag är i hyfsad form nu. Sådär så jag äter vad jag vill, är aldrig hungrig och tränar på med bra kraft. Däremot har jag tänkt bli till mitt livs form till sommaren och vill gärna sen försöka hålla kvar den så gott jag kan. Visst, det blir inte låga procent i bf till sommaren med den tid jag har på mig men jag har väldigt höga krav ändå.

Så vi får väl se hur jag mår sen. Kanske är lika bra att fortsätta så länge jag mår bra.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)