Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-07, 13:36   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Hur kan han göra detta?

Efter att själv ha haft snart ett oräkneligt antal mindre muskelbristningar så undrar jag hur är det möjligt hur personen i länken nedan, bara 10 dagar efter en rejäl grad ll bristning, kan bänkpressa 3x10 med ca 85 kg? Hur kan det läka när han belastar det dynamiskt i ett så tidigt skede? Enligt Järvinen et al. 2005 så är ju det runt dag 5 som man bara ska köra obelastad isometrisk träning.
Såhär såg han ut efter skadan och hur han körde de första 10 dagarna, vilket nu har fått mig att ifrågasätta allt som jag har lärt mig gällande rehab om denna typen av skada.

Citat:


In my current situation, I tore my left pec 11 days ago. I have bench pressed nearly every day since the tear, using high reps and light weight. 48 hours after the tear I benched the empty barbell (45 pounds) for 3 sets x 25 reps.

The next day:

I benched 65 pounds: 3 x 25
Day 3: 75 3 x 25
Day 4: 85 3 x 25
Day 5: 95 3 x 20
Day 6: 115 3 x 20
Day 7: 135 3 x 15
Day 8: 155 3 x 15
Day 9: 175 3 x 12
Day 10: 185 3 x 10

https://www.artofmanliness.com/artic...strains-tears/
Och en till fråga när jag ändå är i farten, hur kommer det sig att en liten bristning som har varit läkt ett bra tag (år) då och då börjar att "svida" och kännas irriterad från ingenstans utan att den har gått upp? Är det ärrvävnad som bråkar? Jag skiter nämligen ner mig varje gång en gammal bristning gör sig känd då jag blir livrädd för att det har rivits upp.

Senast redigerad av Kev88 den 2021-02-07 klockan 13:38.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 15:09   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Du får även beräkna faktorn av att personen verkar ha brukat AAS under denna period. Och det förändrar spelplanen lite.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 16:07   #3
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Är man hyfsat stark kan man nog bänkpressa en hel del utan en fungerande tutte. Andra tutten funkar ju, triceps och axlar funkar. Sen kanske det inte är så väldans smart att göra det, men det går nog.

Kroppen är välkonstruerad på det sättet, att man kan oftast forcera en rörelse trots trasig muskel, med hjälp av en annan muskel, för musklerna och deras funktioner överlappar varandra.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 16:21   #4
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Du får även beräkna faktorn av att personen verkar ha brukat AAS under denna period. Och det förändrar spelplanen lite.
Det gör väll en del, men så mycket? Vad är det för dunderpreparat?

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Är man hyfsat stark kan man nog bänkpressa en hel del utan en fungerande tutte. Andra tutten funkar ju, triceps och axlar funkar. Sen kanske det inte är så väldans smart att göra det, men det går nog.

Kroppen är välkonstruerad på det sättet, att man kan oftast forcera en rörelse trots trasig muskel, med hjälp av en annan muskel, för musklerna och deras funktioner överlappar varandra.
Ja, det går, men han borde ju inte ha blivit bättre i den under tiden som han gjorde det.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 17:15   #5
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Det gör väll en del, men så mycket? Vad är det för dunderpreparat?
.
Det här är inte rätt forum för den diskussionen, men det finns mycket som kan skynda på läkning av skadan på olika sätt.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 18:17   #6
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Mike Rippetoe (Starting Strength) är ju av den åsikten att muskeln hämtar sig snabbare om man utsätter den för det ordinarie rörelsemönstret, men med mycket lägre belastning. Har för mig att han rekommenderar att börja försiktigt så snart muskeln slutat blöda. Har man skadat en sena eller ett ligament är det nog ingen bra idé, men han kan nog ha en poäng när det gäller muskelbristningar, att inte vänta i evigheter.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 22:37   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Jag kunde marka 25kg 5 dagar efter min partiella ruptur i teres major
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-08, 07:30   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det framkommer ju inte vilken del av pec major som är av. Det ska ju mycket till för att hela muskeln ska ryka. De olika fibrerna har ju olika senor/infästningar, inte en enda enhetlig infästning, så blev det partiell eller även total ruptur av någon del så kan han ju fortfarande generera kraft med övriga.

Annat exempel på en snubbe som drog av en muskelbuk helt (framkommer inte vilken) och som inte valde operation:


För typ 15 år sedan bevittnade jag en pec majorruptur på gymmet av en kille som bänkade tungt. Han gick runt med gipsskena i X antal veckor efter det. I veckorna diagnostiserade jag en total bicepssenruptur distalt och han fick operation och får gå med gips i 4-6 veckor eller något sådant, men där finns det ju bara ett fäste distalt och då har man ju inte så mycket att välja på.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-08, 10:18   #9
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det framkommer ju inte vilken del av pec major som är av. Det ska ju mycket till för att hela muskeln ska ryka. De olika fibrerna har ju olika senor/infästningar, inte en enda enhetlig infästning, så blev det partiell eller även total ruptur av någon del så kan han ju fortfarande generera kraft med övriga.

Annat exempel på en snubbe som drog av en muskelbuk helt (framkommer inte vilken) och som inte valde operation:


För typ 15 år sedan bevittnade jag en pec majorruptur på gymmet av en kille som bänkade tungt. Han gick runt med gipsskena i X antal veckor efter det. I veckorna diagnostiserade jag en total bicepssenruptur distalt och han fick operation och får gå med gips i 4-6 veckor eller något sådant, men där finns det ju bara ett fäste distalt och då har man ju inte så mycket att välja på.
Av egen erfarenhet kan jag säga att bröstmuskeln tappar funktion helt vid total ruptur.
Trots att muskeln är stor har den endast ett litet fäste mot armen och går det av blir den obrukbar.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-08, 13:11   #10
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Pongu Visa inlägg
men han kan nog ha en poäng när det gäller muskelbristningar, att inte vänta i evigheter.
Det har han helt klart! Jag är själv på tok för feg när det kommer till att rehabilitera bristningar, vilket jag misstänker är orsaken till varför många av dem gör så påminda så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det framkommer ju inte vilken del av pec major som är av. Det ska ju mycket till för att hela muskeln ska ryka. De olika fibrerna har ju olika senor/infästningar, inte en enda enhetlig infästning, så blev det partiell eller även total ruptur av någon del så kan han ju fortfarande generera kraft med övriga.
Det är sant, men det som "chockar" mig är att läkningen går framåt samtidigt som han gör detta :P
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-08, 14:06   #11
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Det har han helt klart! Jag är själv på tok för feg när det kommer till att rehabilitera bristningar, vilket jag misstänker är orsaken till varför många av dem gör så påminda så länge.



Det är sant, men det som "chockar" mig är att läkningen går framåt samtidigt som han gör detta :P
Svårt att utvärdera läkningen, om vi låtsas att hans grad 2 bristning är ca 30% av muskelfibrerna, så bör han ju ha kvar 70% av muskelfibrerna och då också 70% av styrkan.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 00:07   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Svårt att utvärdera läkningen, om vi låtsas att hans grad 2 bristning är ca 30% av muskelfibrerna, så bör han ju ha kvar 70% av muskelfibrerna och då också 70% av styrkan.
Du glömmer att smärtinhiberingen borde vara rätt ordentlig. Men det är klart, är man smärtlindrad och lite dum i huvudet kan man nog pressa på ändå.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 12:50   #13
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du glömmer att smärtinhiberingen borde vara rätt ordentlig. Men det är klart, är man smärtlindrad och lite dum i huvudet kan man nog pressa på ändå.
Stark dos NSAID och diverse andra preparat ihop med ett "dumt mindset" så kan man kanske övervinna det
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)