Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-04, 13:32   #1
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Kan jag fixa min snea rygg med träning?

Hoppas att denna post passar på detta forum!

Jag har börjat styrketräna sedan 2 månader tillbaka och har märkt att min rygg är extremt sned samt har problem med vissa övningar. Redan i vanliga chins/latsdrag känner jag att det är lite skumt på vänstersidan, det kan klicka till ibland men har bara kört på. Latsdrag bakom nacken går inte alls för mig, då är det ett hörbart klickljud från vänstra axel och det gör ont. Alla andra övningar fungerar som vanligt.

Värt att nämna att jag är extremt stel och orörlig i vänster axel/skuldra, kan inte ens komma till startpositionen i wall slides (dvs kan inte ha både vrist och armbåge mot väggen samtidigt). Just nu gör jag 3 st rörlighetsövningar ca 5 dagar i veckan.


För ca 10 år sedan så skadade jag mig när jag gjorde chins, helt plötsligt så lät det som att något knäcktes och det brann till i ryggen under vänstra skuldran. Har haft lite smått ryggont ibland därefter men inget som varit allvarligt nog att jag känt det nödvändigt att gå till läkare.
Det jag är rädd för är att det är något som gick sönder i ryggen, eftersom att det kändes så och tycker att min vänstra skuldra sitter högre upp än den högra. Det jag hoppas på är att jag bara är snetränad och att det kan jämna ut sig om jag kör på som vanligt med mycket fokus på ryggövningar.

Jag bifogar lite bilder. Den första är när jag står avslappnat. Den andra som att jag skulle göra knäböj och den tredje som att jag ska göra knäböj men också trycker ner skuldrorna så mycket jag kan (syns mest)

Vad tror ni, är det normalt att vara lite sned? Tack på förhand!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rygg1.jpg (141.4 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg rygg2.jpg (112.5 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg rygg3.jpg (108.4 KB, 0 visningar)
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 14:14   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Välkommen till forumet!

Det finns många här som är mer kunniga om sånt här än jag, men tills de svarar delar jag med mig av lite tankar.

Ja, det är normalt att vara lite sned. Huruvida du är så sned så det är dåligt vågar jag inte uttala mig om, men spontant tycker jag det ser normalt ut utom på sista bilden, där skillnaden är tydlig.

Däremot blir jag lite mer orolig över smärtorna du klagar över.

Jag skulle ha gått till en vårdcentral och beskrivit bekymren, så blir du nog skickad till en sjukgymnast om de bedömer att det behövs.

Fram tills dess skulle jag fortsätta träna sånt som inte gör ont. Jag tror det är bättre än att vila.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 14:41   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Hej!
Det är svårt att säga något utefter bilderna eftersom kameran inte verkar vara helt rak heller. Man ser ju att kalsonglinningen sitter snett i förhållande till bilden, och även bokhyllornas kant mot golvet. OM bilden är rak ser det ut som om du har lite olika långa ben, vilket kan ge en funktionell skolios när du står och går.

Det brukar ofta inte vara några problem med det och kroppen kompenserar fint diverse skevheter.

Däremot ser det ut som om du har ett vänsterskulderblad som inte är lika koordinerat och fint som det högra. Jag rekommenderar dig att söka dig till någon duktig fysioterapeut. Var i landet bor du?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 15:16   #4
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Välkommen till forumet!

Det finns många här som är mer kunniga om sånt här än jag, men tills de svarar delar jag med mig av lite tankar.

Ja, det är normalt att vara lite sned. Huruvida du är så sned så det är dåligt vågar jag inte uttala mig om, men spontant tycker jag det ser normalt ut utom på sista bilden, där skillnaden är tydlig.

Däremot blir jag lite mer orolig över smärtorna du klagar över.

Jag skulle ha gått till en vårdcentral och beskrivit bekymren, så blir du nog skickad till en sjukgymnast om de bedömer att det behövs.

Fram tills dess skulle jag fortsätta träna sånt som inte gör ont. Jag tror det är bättre än att vila.
Tack! Ja jag försöker undvika sånt som gör ont på riktigt, såsom latsdrag bakom huvudet. Jag testade den övningen först för att jag trodde att det kunde vara något teknikfel med mitt vanliga latsdrag som gjorde att det kändes skevt men iom att det är just den vänstra sidan fick mig att undra.

Jag har också relativt osymmetriska armar men det har jag förstått är normalt, så jag hoppas att jag bara har mer muskler på vänster sida rygg.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hej!
Det är svårt att säga något utefter bilderna eftersom kameran inte verkar vara helt rak heller. Man ser ju att kalsonglinningen sitter snett i förhållande till bilden, och även bokhyllornas kant mot golvet. OM bilden är rak ser det ut som om du har lite olika långa ben, vilket kan ge en funktionell skolios när du står och går.

Det brukar ofta inte vara några problem med det och kroppen kompenserar fint diverse skevheter.

Däremot ser det ut som om du har ett vänsterskulderblad som inte är lika koordinerat och fint som det högra. Jag rekommenderar dig att söka dig till någon duktig fysioterapeut. Var i landet bor du?
Jo jag såg tyvärr för sent att bilden var sned och att ljuset inte var rakt bakom. Kan tyvärr inte ta nya bilder just nu men det är även snett om man ser rakt.

Det sättet som jag märkte det på var när jag började köra knäböj, när jag då för armbågarna bakåt så hamnar den vänstra armbågen ganska mycket högre upp än den högra. Då kan jag också se att vänstra traps hamnar högre upp och jag kan se en liten bit av mitt vänstra skulderblad som sticker upp som den inte gör på högra sidan. Det är det som har gett mig intrycket att vänster skuldra ligger högre upp på ryggen, men det kan mycket väl vara så att det inte är lika koordinerat etc för jag har själv märkt hur otroligt stel jag är på den sidan.

Jag bor i stockholm, går fysioterapeut på vanliga högkostnadsskydd och sådant som en vanlig läkare? Är student nämligen.

Tack för svaren!
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 14:59   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Fysioterapeut går på vanligt högkostnadsskydd ja. Vill du ha tips på bra ställe?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 23:09   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
+1 på att nån ska titta på skuldran, kan vara den som gör att du upplever dig sned i ryggen, om du kompenserar med ryggen för att nå högre med vänster arm osv..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 09:21   #7
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fysioterapeut går på vanligt högkostnadsskydd ja. Vill du ha tips på bra ställe?
Ja gärna det hade varit uppskattat!
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-10, 09:18   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
http://fysiokungsholmen.se/behandlingar/omt/

https://www.fysioteametstockholm.se/...orsta-besoket/

Jag hade valt någon med OMT-vidareutbildning men det behövs såklart inte.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 16:01   #9
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Du lider av såkallad "winged scapula" på vänster sida.

Gå till en duktig sjukgymnast. Det kan gå lösa med träning / vila men det brukar vara en lång process.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 16:10   #10
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Du lider av såkallad "winged scapula" på vänster sida.

Gå till en duktig sjukgymnast. Det kan gå lösa med träning / vila men det brukar vara en lång process.
Har haft detta.
Håller med, sjukgymnast är att rekommendera. Men det går att bli bra och det lönar sig!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)