Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-23, 23:10   #76
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag känner mig en aning träffad :/ men det är en annan debatt, och det är lite lågt att dra slutsatsen att intresserade av klassisk lyftning men ointresserade av sl skulle vara pro-doping. jag tror inte det är så.(Jag tycker precis så, men det är säkerligen ingen generell åsikt)
Vill bara påpeka att det inte var riktat mot någon specificerad individ, så du behöver inte känna dig träffad.

Jag har hängt/hänger på många olika forum, och det är inte ovanligt att gymtränande/BB-wanntabees framför det jag skrev.

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:14   #77
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
För att underlätta samexistensen kan man tex ta tillbaka två seriehelger istället för en. Då slipper lyftarna välja och kan tävla både och.
En mycket viktig fråga att ta ställning till inför kommande år.

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Ute i klubbarna måste man erbjuda båda alternativ på lika villkor. Förbundsledningen måste satsa på båda. Det är bra att de gillar klassisk lyftning.
Serielag i klassisk styrkelyft och bänkpress 2012?
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:15   #78
Fantomen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Om utrustningen har förstört sporten, hur kommer det sig att SL finns kvar?
Okej. Utan att lägga mig i diskussionen utrustning kontra klassiskt så kan man väl ändå relativt snabbt konstatera att aktiva licenserade utövare inom Sverige har sjunkit oerhört de senaste åren. Vill minnas att vi hade en bra bit över 1000 licenserade när jag började lyfta, vad har vi nu? Runt 500? Det är i så fall en minskning på ca 50% på ett 10års period. Nu drar jag siffror direkt ur huvudet, kan vara ännu större minskning. Det tyder åtminstone inte på att styrkelyft vuxit, utan tvärtom, tyvärr. Styrkelyft var en betydligt större sport i Sverige på 80-talet och om det beror på utrustningen låter jag vara osagt, men visst kan man lätt tro det. Jag vet själv många som slutat pga utrustningen och allt "meck" med den.

Men att styrkelyft i Sverige inte vuxit dem senaste åren är väl ett faktum, vissa SM tävlingar håller usel standard och då talar jag inte om arrangemang utan deltagarantal. Flera klasser hos damerna behöver avgöras på wilks och så ska inte behöva vara fallet, det tyder åtminstone inte på en växande sport. Eller tycker du?
Fantomen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:19   #79
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Jag tror inte att gemene man/gymmare egentligen har något emot utrustning, så länge det ser ok ut. Bälte, dräkter, handledsskydd, klister (tänker på atlasstenarna i strongman), dragremmar och knälindor finns i det mer uppskattade strongman, och där säger ingen ett knyst. Jämför vi med strongman använder man faktiskt mer utrustning där än i styrkelyft (klister plus dragremmar minus bänkpresströja). Varför är då utrustning i styrkelyft mer illa betraktat då? Jag tror att det beror på hur jävla dumt det ser ut rent visuellt. Vanligt icketränande folk förstår att ryggen är viktig att skydda. Så bälte blir ok. Många har knäbesvär. Då är det sjävklart i folks värld att man vill skydda knäna, det är ju oerhörda vikter som lyfts. Det köper folk. Och böjdräkten liknar ju en trikå, så det reagerar nog inte folk heller så mycket på. Likaså tror jag att folk struntar i om dragremmar används eller ej, greppstyrka skiter de flesta i, de vill se folk som går skottkärra med bilar

Men i en bänktröja ser man ju så jävla urbota dum ut. Armarna står rakt ut som på en zombie, brösten är upptryckta i ansiktet och urringningen så djup att det är rent osmakligt att se. Folk ser ingen poäng i det där utan tänker nog snarare vad fan är det för fel på honom? Hade man bara bytt ut bänkpresströja mot exempelvis armbågslindor som kan hjälpa nog så mycket så är jag helt säker på att nästan ingen oinsatt hade reagerat speciellt mycket utan tänkt något i stil med att det är sjävklart att man skyddar sina armbågar när man lyfter så tungt.

Bänkpresströjan gör att man ser ut som ett skämt, därför är det många som inte tar det på allvar. Och eftersom bänkpress ingår i styrkelyft får hela sporten ta smällen. Detta är i alla fall vad jag tror då alla accepterar utrustningen i strongman men många reagerar på styrkelyft/bänkpress. Det ser för löjligt och fult ut med bänktröjor som gör att även en vältränad individ ser ut som en ihoptryckt pruttkudde. Det är coolt att se en människa dra en lastbil eller atlantångare, och där man kan se mäktiga muskler arbeta, lindor och bälte eller ej. Det visuella är viktigt!

Senast redigerad av Stefan J den 2011-08-23 klockan 23:28.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:24   #80
Fantomen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Jag tror inte att gemene man/gymmare egentligen har något emot utrustning, så länge det ser ok ut. Bälte, dräkter, handledsskydd, klister (tänker på atlasstenarna i strongman), dragremmar och knälindor finns i det mer uppskattade strongman, och där säger ingen ett knyst. Jämför vi med strongman använder man faktiskt mer utrustning där än i styrkelyft (klister plus dragremmar minus bänkpresströja). Varför är då utrustning i styrkelyft mer illa betraktat då? Jag tror att det beror på hur jävla dumt det ser ut rent visuellt. Vanligt icketränande folk förstår att ryggen är viktig att skydda. Så bälte blir ok. Många har knäbesvär. Då är det sjävklart i folks värld att man vill skydda knäna, det är ju oerhörda vikter som lyfts. Det köper folk. Och böjdräkten liknar ju en trikå, så det reagerar nog inte folk heller så mycket på. Likaså tror jag att folk struntar i om dragremmar används eller ej, greppstyrka skiter de flesta i, de vill se folk som går skottkärra med bilar

Men i en bänktröja ser man ju så jävla urbota dum ut. Armarna står rakt ut som på en zombie, brösten är upptryckta i ansiktet och urringningen så djup att det är rent osmakligt att se. Folk ser ingen poäng i det där utan tänker nog snarare vad fan är det för fel på honom? Hade man bara bytt ut bänkpresströja mot exempelvis armbågslindor som kan hjälpa nog så mycket så är jag helt säker på att nästan ingen oinsatt hade reagerat speciellt mycket utan tänkt något i stil med att det är sjävklart att man skyddar sina armbågar när man lyfter så tungt.

Bänkpresströjan gör att man ser ut som ett skämt, därför är det många som inte tar det på allvar. Och eftersom bänkpress ingår i styrkelyft får hela sporten ta smällen. Detta är i alla fall vad jag tror då alla accepterar utrustningen i strongman men många reagerar på styrkelyft/bänkpress. Det ser för löjligt och fult ut med bänktröjor som gör att även en vältränad individ ser ut som en ihoptryckt pruttkudde. Det är coolt att se en människa dra en lastbil eller atlantångare, lindor och bälte eller ej. Det visuella är viktigt!
Instämmer till fullo! Kunde inte sagt det bättre själv.
Fantomen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:30   #81
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen Visa inlägg
Okej. Utan att lägga mig i diskussionen utrustning kontra klassiskt så kan man väl ändå relativt snabbt konstatera att aktiva licenserade utövare inom Sverige har sjunkit oerhört de senaste åren. Vill minnas att vi hade en bra bit över 1000 licenserade när jag började lyfta, vad har vi nu? Runt 500? Det är i så fall en minskning på ca 50% på ett 10års period. Nu drar jag siffror direkt ur huvudet, kan vara ännu större minskning. Det tyder åtminstone inte på att styrkelyft vuxit, utan tvärtom, tyvärr. Styrkelyft var en betydligt större sport i Sverige på 80-talet och om det beror på utrustningen låter jag vara osagt, men visst kan man lätt tro det. Jag vet själv många som slutat pga utrustningen och allt "meck" med den.

Men att styrkelyft i Sverige inte vuxit dem senaste åren är väl ett faktum, vissa SM tävlingar håller usel standard och då talar jag inte om arrangemang utan deltagarantal. Flera klasser hos damerna behöver avgöras på wilks och så ska inte behöva vara fallet, det tyder åtminstone inte på en växande sport. Eller tycker du?
846 licenser i år hittills.
Punkten om antalet utövare skall jag försöka besvara i imorgon, baserat på vad jag sett hända sen 1988.

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:32   #82
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Serielag i klassisk styrkelyft och bänkpress 2012?
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Klassisk serie, kanske ingen frågat just här men i andra sammanhang. Ser inte hur vi ska kunna låta bli? Har sen länge ifrågasatt att vi har en klassisk topp-verksamhet men helt saknar breddtävlingar? Hur ska man kunna kristallisera ut en elit om man saknar en bred massa att välja från.. I mina ögon, 4 st klassiska serier (herr o dam, BP o SL), om antalet intresserade lag är större än databasen tillåter (15 eller 16 är max) så delar man i geografiska serier dvs 17-30 lag ger en sydlig o en nordlig serie, över 30 lag ger nord, mellan o syd etc. Jag anar att intresset vore enormt.. Gjorde inte Steve en inofficiell klassisk serie förresten? Skulle ge en uppfattning om hur stort intresset kan antas vara, och ge ett fint underlag i diskussionerna på planeringskonferensen i september, om det kommer fram i god tid till berörda parter (tävlingskommitte och styrelse).
Tack för ditt svar sweetkarolina.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:34   #83
Fantomen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
846 licenser i år hittills.
Punkten om antalet utövare skall jag försöka besvara i imorgon, baserat på vad jag sett hända sen 1988.

/the_PL_man
Som sagt, jag drog siffror ur huvudet, men visst är 846 en rätt så stor ökning från de senaste årens licenser? Vill minnas att vi låg kring 500 alldeles nyligen. I sådana fall kan man ju lägga ihop 1+1 och dra en slutsats vad som kan tänkas ligga bakom den ökningen.
Fantomen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:38   #84
christian9
Registered User
 
christian9s avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Om utrustningen har förstört sporten, hur kommer det sig att SL finns kvar?
Man kan ju såklart se det från andra hållet också ~ jag har inga siffror på hur många som har gymkort eller provat på styrketräning i Sverige, men jag kan tänka mig att det är enormt många. Kanske till och med jämförbart med hur många som provat på eller aktivt tränar hockey/fotboll. Man kan ju undra hur kommer det sig att en så försvinnande liten del intresserar sig för styrkelyft?

Det är klart det är en känslig fråga, men jag håller med de i tråden som ser en ny gryning för sporten i och med helgens SM. Jag har tränat riktigt seriöst själv i snart 5 år nu, och när jag såg den tävlingen kände jag för första gången att det här faktiskt både är kul att titta på och något jag gärna själv skulle tävla i. Man behöver kanske inte "förbjuda" dräkterna, men för att dra nytta av det här tror jag definitivt man behöver se till att gemene man associerar styrkelyft med det som hände i helgen, och inte något man sätter på sig en specialtillverkad dräkt för att lyfta 50 kg mer än man egentligen behärskar. Jag tycker i alla fall för egen del att det förstör precis lika mycket som doping förstör bodybuilding - det blir inte på riktigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
Jag tycker man e stark om man har överarm som sin flickväns midja. Då har man hyffsat ratio oxå, tight tjej och bra biceps.
christian9 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 00:18   #85
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Jag tror inte man behöver förbjuda utrustad styrkelyft, den lär försvinna av sig själv så småningom. Så behöver ingen känna sig trampad på tårna.

Jag är i alla fall en av dem som är överlycklig för den klassiska lyftningens framfart och att förbundet också verkar så positiva till den Tror att den kommer växa ofantligt de närmaste åren.
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 07:18   #86
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen Visa inlägg
Som sagt, jag drog siffror ur huvudet, men visst är 846 en rätt så stor ökning från de senaste årens licenser? Vill minnas att vi låg kring 500 alldeles nyligen. I sådana fall kan man ju lägga ihop 1+1 och dra en slutsats vad som kan tänkas ligga bakom den ökningen.
Jag tror att vi legat mellan 800-900 sedan jag började 2007 iaf så jag tror att du har fel.
Även tyngdlyftningen har tappat sedan åttiotalet. Detta trots att de inte har dräkter. Varför?

Jag menar mest att man tittar oerhört snävt om man bara ger en förklaring till att vår idrott inte är större.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 07:44   #87
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Jag tror ej på förbud.
O då jag gillar utrustningen så tror jag att den är här för att stanna.
Jag nämnde det i en annan tråd för länge sen att "folk" vill se det extrema, folk som drar flygplan folk som hoppar högt långt osv tror även folk vill se idrottsutövare lyfta sjuka vikter inte se 8 man som alla lyfter inom 2.5kg o lottning o kroppsvikt får avgöra vem som vinner.
En oinsatt tror jag vill se dom extrema lyften.
Jag vet inte vilka du pratar om, men de vänner och familj som följt mitt tävlande genom åren är helt klart för klassisk lyftning och tyckte det var roligare att se på helgens tävlingar. Det är bara en handfull personer, men dessa är iaf inte biased av att själva hålla på med sporten. Det är för de flesta ett extremt lyft att se en storväxt kille gå in och kämpa upp ett tungt lastad skivstång! Det verkar tas på ett extremt POSITIVT sätt medan att se en instapplande plastgubbe bända upp en vikt verkar vara mer av det extrema NEGATIVA sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Tror däremot att vi måste fortsätta jobba mot förenklade regler.
Hur många av oss aktiva har inte suttit i publiken o undrat varför en del lyft blir bortdömda hur skall det då vara när den oinsatte men nyfikna sitter i publiken o ej förstår varför lyften ej blir godkända fast vikten kom upp.
Som jag pekade på i mitt första inlägg, förenklade regler verkar inte behövas för klassisk lyftning!
Trots ett oerhört stort deltagande och många jämna bataljer i helgen har jag inte hört ett enda klagomål över bedömningarna!?!

Tänk detta fantastiska att slippa dividera om domarbeslut efter tävlingen!
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 07:54   #88
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
För tillfället har vi styrkelyft omfattande styrkelyft med utrustning (stavhopp) och klassiskt styrkelyft (höjdhopp). Såtillivda är statusen för utrustningsstyrkelyft något högre - om vi kan kalla det så - att de viktigaste internationella tävlingarna anordnas i den delgrenen. Hur det kommer att se ut i framtiden beror mycket på den internationella åsiktsutvecklingen.

Nationellt i Sverige så bör man sträva till dels att behandla delgrenarna så jämlikt som möjligt och dels att undvika splittring. Som vi ser är ämnet utrustning ganska inflammerat i Sverige. Man bör också försöka öka antalet tävlingslyftare genom att man numera kan tävla klassiskt.

Jag kan tänka mig att antalet tävlingslyftare har hållits någorlunda jämnt de senaste åren, men det ska ju kollas upp. Eftersom antalet motionärer är så stort är det potentiella antalet styrkelyftare mycket större än antalet tävlingslyftare idag. Där kan den klassiska lyftningen vara till nytta. Vi ska ändå komma ihåg, att det närmast totalt saknas rekrytering såväl på förbunds- som på klubbnivå, och det är den viktigaste orsaken till att antalet tävlingslyftare är så litet som det är.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 08:05   #89
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Om utrustningen har förstört sporten, hur kommer det sig att SL finns kvar?
I min åsikt har sedan jag började med styrkelyft varit frågande till vad utrustningen finns där för. Ingen verkar ha haft ett svar mer än att det helt enkelt utvecklats till att bli så. Kanske finns det någon historisk referens att den kom som skadeförebyggande, men det är ganska ointressant egentligen.

Att man alltid undrat beror på att utrustningen känts onödig, kostsam och jobbig. Visst finns det glada ögonblick som när man klarar en målvikt eller när man väl får tävla! Men dessa moment har inget specifikt med utrustningen att göra, dessa finns även i klassiska lyftningen. Att sporten SL överlevt trots ett påtvingat måste med utrustningstävlande är nog helt enkelt för att grundstommen som styrkelyft innebär är intressant. Det är kul att tävla i lyften böj, bänk och mark. Kul att mäta styrkan med enkla lyft, till skillnad från OL. Skulle inte klassisk lyftning uppstått hade jag fortsatt tävla i utrustningslyftning, för jag tycker om styrkelyft!
Allt hänger inte på den utrustningsfria lyftandet för min del, men i mina ögon tar den helt enkelt bort en del av sportens potential.

Enkelt uttryckt:
Styrkelyft + utrustning = Roligt
Styrkelyft + inget = Mycket roligt
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 08:16   #90
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag tror att vi legat mellan 800-900 sedan jag började 2007 iaf så jag tror att du har fel.
Även tyngdlyftningen har tappat sedan åttiotalet. Detta trots att de inte har dräkter. Varför?

Jag menar mest att man tittar oerhört snävt om man bara ger en förklaring till att vår idrott inte är större.
Om det låg på samma siffror 2007 som nu och det har tillkommit många nya licenser på grund av klassiskt styrkelyft innebär det väl att utrustningsdelen av sporten har minskat under samma tidsperiod?
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)