Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-23, 21:06   #1
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
En tråd om tennis

Det diskuteras för lite tennis just nu. Både att spela själv och att titta på. Förhoppningsvis har vi ett riktigt spännande tennisår framför oss och Australian Open börjar dra ihop sig. Det här kan bli året då Federer går i fatt Sampras i antal Grand slam och blir störst även i statistiken.

Semifinalerna i AO ser intressanta ut med de tre högst seedade herrspelarna kvar. Frågan är om överraskningen Tsonga kan rå på Nadal som visat god form. Federer-Djokovic kommer bli en höjdare i den andra semifinalen. Federer har inte visat toppform och har förlorat mot Djokovic förr. Djokovic å sin sida verkar ha prickat formen perfekt. Frågan är däremot om han kan hålla ihop spelet när det verkligen gäller. Federer brukar vara som bäst under press och spelade bort Djokovic tämligen lätt i finalen i US Open.

På damsidan verkar Maria Sharapova ha fått en nytändning. Semifinalerna där visar hur framgångsrika gamla Östeuropa har blivit. Efter Sharapovas uppvisning mot Henin skulle jag inte bli förvånad om hon tar hem hela turneringen.

Svenska tennisframgångar behöver vi inte diskutera för tillfället eftersom det inte finns några.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 21:13   #2
n1tro
MOARR! INC.
 
n1tros avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 757
wei äntligen . federer drar nog hem det ändå, som skrivet han spelar grymt bra under press.. tror djokovic behöver ngt mer grandslamslutspel i benen innan han kan gå hela vägen. nadal vinner nog sin match också, han är psykiskt mycket starkare än tsonga, och ju längre in i tuneringen, ju bättre är det med rutin..

på damsidan, hantuchova klarar nog inte av att ta sig vidare. jag tror nog på sharapova som slutsegrare. i finalen möter hon nog ivanovic..

har säkert fel i allt sen ändå men hehe
n1tro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 22:11   #3
leetajz
Banned
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 32
OT så har jag lirat tennis i 9 år
leetajz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 23:53   #4
__P
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 221


Är min favorit både till segern och annars också!
__P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-24, 01:40   #5
Psychological
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Västerås
Inlägg: 224
Undrar hur lång tid det kommer ta för sverige att få fram en ny Borg /Edberg/wilander ?
Psychological är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-24, 06:49   #6
n1tro
MOARR! INC.
 
n1tros avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 757
sjukt jämnt verkar det vara nu mellan hantuchova o ivanovic,s log på teven precis. synd att man missade sharapovas match
n1tro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-24, 09:16   #7
GymTT
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9 184
Citat:
Ursprungligen postat av Psychological Visa inlägg
Undrar hur lång tid det kommer ta för sverige att få fram en ny Borg /Edberg/wilander ?
Kommer nog inte ske inom det närmsta tyvärr.
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-24, 09:28   #8
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av n1tro Visa inlägg
wei äntligen . federer drar nog hem det ändå, som skrivet han spelar grymt bra under press.. tror djokovic behöver ngt mer grandslamslutspel i benen innan han kan gå hela vägen.
Djokovic har definitivt en lång och framgångsrik karriär framför sig. Han är trots allt bara 20 år. Jag ser gärna att Federer vinner, men ärligt talat är jag tveksam om han tar sig förbi semin. Djokovic i semi tror jag blir en tuffare match än en eventuell final. Iofs har Federer det imponerande rekordet på att ha tagit sig till tio raka GS-finaler. Han har en tendens att höja sig när det blir allvar och verkar gå lite på halvfart innan dess. Titta bara på Masters-slutspelet där han började knackigt och sedan lekte sig fram till segern. Det är en enorm press på honom och man undrar hur länge en spelare ska kunna dominera som han har gjort. På något sätt fortsätter han ändå med det. Hur som helst kommer det bli en högintressant match.

Jag tror också att Nadals rutin spelar in mot Tsonga. Han har visat sig kunna spela bra även på andra underlag än grus.

Citat:
Ursprungligen postat av n1tro Visa inlägg
på damsidan, hantuchova klarar nog inte av att ta sig vidare. jag tror nog på sharapova som slutsegrare. i finalen möter hon nog ivanovic..
Ditt tips om Sharapova ser lovande ut efter hennes semifinal. Nu är frågan om hon ska hålla sig borta från en kollaps liknande den i förra årets final.

Citat:
Ursprungligen postat av Psychological Visa inlägg
Undrar hur lång tid det kommer ta för sverige att få fram en ny Borg /Edberg/wilander ?
Tyvärr tror jag inte vi kan få fram någon spelare av den kalibern igen. Framgångarna vi hade då var nästan omöjliga för ett så pass litet land. Nu har vi brist på lovande spelare och ett konkursmässigt förbund som inte vet hur de ska hantera eventuella talanger. Man får inte heller glömma att tennisen har en helt annan bredd idag. Bara skillnaden mellan Borgs tid och Wilanders/Edbergs är enorm. Framför allt de forna Öststaterna satsar hårt idag och de var knappt konkurrensmässiga förut. Till det kan läggas de andra gamla stornationerna som fortfarande får fram bra spelare. Jonas Björkman har ju sagt att han är en mycket bättre spelare än han var som tredjerankad 1997. Att han är rankad på plats 67 idag säger mycket om hur hård konkurrensen har blivit.

Pim-Pim och Robin Söderling verkar inte heller få det där definitiva genombrottet som alla hoppades på. De börjar bli för gamla för att fortfarande kunna kallas lovande. Jag tror vi som vanligt får förlita oss på Björkman och Johansson ett par år till och eventuellt kan Söderling eller Pim Pim ta någon seger då och då.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-24, 10:28   #9
blasr
Registrerad Användare
 
blasrs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 601
Måste då säga att Tsonga är en enorm överraskning. Leder med 1-0 i set mot Nadal och visar inga tecken på nerver än så länge.
blasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-24, 23:55   #10
nr16
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 337
...och Nadal förlora!
Tennis är sjukt nice att lira med polare. Finns (nästan) inget bättre än att dra o lira med ett par polare en varm sommardag...även riktigt roligt att kolla på. Men då vi inte har Eurosport (eller någon annan kanal som visar tennis) så blir det tyvärr inte så mycket kollande för min del förutom då de e DC!
nr16 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 09:29   #11
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av nr16 Visa inlägg
...och Nadal förlora!
Kanske inte så överraskande att han inte tog sig till final. Däremot trodde jag att en högre rankad spelare skulle slå ut honom. Även om Tsonga var riktigt bra så måste det kännas extra bittert för Nadal att inte förlora mot en av toppspelarna.

Citat:
Ursprungligen postat av nr16 Visa inlägg
Tennis är sjukt nice att lira med polare. Finns (nästan) inget bättre än att dra o lira med ett par polare en varm sommardag...även riktigt roligt att kolla på. Men då vi inte har Eurosport (eller någon annan kanal som visar tennis) så blir det tyvärr inte så mycket kollande för min del förutom då de e DC!
Tennis är en helt underbar sport att spela. Under våren blir det spel inomhus och i sommar ska jag vara på grusbanorna så ofta jag hinner.

Snart dags för den efterlängtade matchen mellan Djokovic och Federer. Synd bara att det ska vara så svårt att följa matchen på ett bra sätt. www.australianopen.com har åtminstone en rätt bra liverapportering.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 12:20   #12
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Och där blev Federer utslagen. Djokovic spelade på topp och Federer var inte i närheten av sin vanliga kapacitet. Helt otroligt hur många misstag han gjorde med sin forehand. Där sprack den fina sviten med GS-finaler. Som sagt, det här kan bli ett intressant år.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 12:43   #13
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Och där blev Federer utslagen.
ops.

Lirar tennis två till tre ggr i veckan beroende på jobb och status på tennisarmbågen. Började som (ordentligt) vuxen och har hållt på ett par år. Lätt den roligaste och svåraste racketsporten jag pysslat med.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 12:59   #14
nr16
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 337
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Snart dags för den efterlängtade matchen mellan Djokovic och Federer. Synd bara att det ska vara så svårt att följa matchen på ett bra sätt. www.australianopen.com har åtminstone en rätt bra liverapportering.
Du vet ingen sida där man kan streama tennismatcher?
nr16 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 15:59   #15
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Lätt den roligaste och svåraste racketsporten jag pysslat med.
Jag kan bara hålla med. Det är kul att veta att utvecklingen kommer fortsätta hela tiden eftersom det finns så många moment att öva.

Citat:
Ursprungligen postat av nr16 Visa inlägg
Du vet ingen sida där man kan streama tennismatcher?
Efter mycket letande hittade jag ett sätt att se matchen via nätet. Däremot vet jag inte om det är tillåtet att skriva var jag hittade det.

Angående Federers förlust ska man nog vänta med att dra för stora växlar. Hans svit av GS-finaler var nästan för bra för att vara sann. Han har ju missat i AO förr och ändå gjort ett bra år. Frågan är däremot hur mycket av hans överlägsenhet som satt i den mentala rädslan hos motståndarna. Känslan av att han är nästintill oslagbar i viktiga matcher kan ha minskat nu. När det gäller Federers jakt på en komplett Grand Slam skulle det vara ironiskt om han vinner Franska Öppna just i år. Det kan bli som med Sampras. Den totala dominansen försvinner men han plockar en GS-turnering då och då. Det stora eldprovet kommer i "hans" turnering, Wimbledon.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)