Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-04-11, 11:53   #1
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Hård i magen av havregrynsgröt

Tja.

Jag har aldrig tyckt havregrynsgröt är gott och har därför inte ätit det under flera flera år. Men sen kände jag nu under deffen att jag vill ha en fiberrik och snabb frukost. Så med lite övertalning från sambon så testade jag en morgon att köra havregrynsgröt med proteinpulver och lite jordnötssmör. Jag blev fullständigt förälskad. Satans så gott. Sen nu under två veckors tid så har jag kört det till frukost och det är ju kanon. Mättande gott som fan och det går snabbt.

Men sen har jag då fått problem med magen. Hård i magen, vissa dagar har jag inte skitit alls och andra dagar lite grann. Och det enda jag kan komma på är just havregrynsgröten. För enda sen ja börjat käka det såhär kontinuerligt så har jag haft svårare att skita helt enkelt. Och det har aldrig varit problem innan. Idag ville jag mest kolla om magen blev bättre så ja körde istället vita rost mackor med äggvita och vips så släppte det. Jag kunde skita som vanligt.


Tilläggas bör att min kost innehåller både frukt och grönt. Vitkål morötter. Päron jordgubbar banan.

Dricker väl en 2.5 liter vatten per dag med.

Det vore extremt tråkigt om det nu är gröten som gör mig hård i magen. Är det någon annan som upplevt detta? Finns det något man kan göra om man vill fortsätta med gröten vilket jag så gärna vill?

Senast redigerad av wick08 den 2021-04-11 klockan 11:55.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 00:18   #2
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Igen som har likande problem?
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 04:43   #3
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Var åt du innan du provade på havregrynsgröten? Vita rostmackor? Inget annat du ändrat? Vet du hur mycket fibrer du får i dig totalt sett? Fibrer brukar ju leda till ökad tarmmotorik. Vad du kan testa är att ha i lite psylliumfröskal i gröten. Brukar rekommendera mina patienter 2-3 tsk dagligen. Hjälper ofta vid förstoppning. Annars används (katrin)plommonjuice ofta vid förstoppning
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 09:58   #4
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Var åt du innan du provade på havregrynsgröten? Vita rostmackor? Inget annat du ändrat? Vet du hur mycket fibrer du får i dig totalt sett? Fibrer brukar ju leda till ökad tarmmotorik. Vad du kan testa är att ha i lite psylliumfröskal i gröten. Brukar rekommendera mina patienter 2-3 tsk dagligen. Hjälper ofta vid förstoppning. Annars används (katrin)plommonjuice ofta vid förstoppning

Ok det ska ja testa! Tack så mycket.

Innan har jag inte alls ätit grönsaker mer än gurka. Nu äter jag morot vitkål bladspenat ibland osv varierar. Tilläggas bör också att jag är på deff. Men kollar jag i min app där ja trackar kalorier så ligger jag på runt 30 g fibrer. Och innan dess så har det varit mycket limpmackor med ost och typ dålig halvfabrikat som mat men då har magen fungerat i alla fall.

Ska absolut testa de där med psylliumfröskal!

Senast redigerad av wick08 den 2021-04-12 klockan 09:59.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 11:21   #5
Punk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 31
Det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid mer fibrer så det kan ju ge med sig med tiden. Förövrigt så tror jag framförallt vitkål mm kan bidra till hård mage mer än havregryn, men jag är helt outbildad inom detta så kan ju såklart ha helt fel. Men jag personligen känner mer av kål och sådana prylar än havregryn iaf.
Punk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 11:32   #6
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Punk Visa inlägg
Det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid mer fibrer så det kan ju ge med sig med tiden. Förövrigt så tror jag framförallt vitkål mm kan bidra till hård mage mer än havregryn, men jag är helt outbildad inom detta så kan ju såklart ha helt fel. Men jag personligen känner mer av kål och sådana prylar än havregryn iaf.
Tjena! Stoet tack för svar! Åfan ja kan ju testa byta ut det med något annat med. Som du säger så tar det nog lite tid med. Köpte sådana där fiber som jag fick tips om. Så får vi se om det sätter lite fart!
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 19:14   #7
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Hur blanda du i proteinpulver ?
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 23:24   #8
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Hur blanda du i proteinpulver ?

Gör gröten först i Micron sen när den är klar på med pulvret och osötad mandelmjölk bara och rör om.

Testat byta pulver idag till whey 100 och de har genast rätt resultat inte lika gasig och uppsvälld. Sen tog jag runt 3 gram sådana där fiber frön ( heter tydligen risenta fiber husk) idag och de satte fart!

Senast redigerad av wick08 den 2021-04-12 klockan 23:25.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-13, 08:29   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Blir du gasig av 80 och inte av 100 har du problem med mjölksocker.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-13, 14:15   #10
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Gör gröten först i Micron sen när den är klar på med pulvret och osötad mandelmjölk bara och rör om.

Testat byta pulver idag till whey 100 och de har genast rätt resultat inte lika gasig och uppsvälld. Sen tog jag runt 3 gram sådana där fiber frön ( heter tydligen risenta fiber husk) idag och de satte fart!
Psylliumfiberhusk och psylliumfrö är inte samma sak (osäker på om de har samma effekt).
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-13, 18:46   #11
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av wick08 Visa inlägg
Gör gröten först i Micron sen när den är klar på med pulvret och osötad mandelmjölk bara och rör om.

Testat byta pulver idag till whey 100 och de har genast rätt resultat inte lika gasig och uppsvälld. Sen tog jag runt 3 gram sådana där fiber frön ( heter tydligen risenta fiber husk) idag och de satte fart!
Kanon ska testa det
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-14, 02:47   #12
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Psylliumfiberhusk och psylliumfrö är inte samma sak (osäker på om de har samma effekt).

Det jag köpte har 85 g fibrer per 100 så det verkar ju rätt?
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)