Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2021-03-29, 12:05   #1
hybris6
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 13
Vikt står stilla trots stort kcal underskott

Hej,
jag har kört en diet 5v nu där jag äter 1000 KCal / dag.

Jag är 45 år, man.

Jag har hållit på i ca 5v nu och gått från 128 -> 116 men sista veckan har jag stått still. Jag har fuskat lite senaste veckan men inte genom att svulla utan mitt fusk är kanske att jag äter 2 extra ägg en dag eller 20g start (som godis) så att jag landar på 1200 kcal istället för 1000, en lördag åt jag lite chips och 2 rutor mjölkchoklad och hamnade på 1600 kcal.

Men trots mitt "fuskande" så ligger jag ändå på relativt stort kaloriunderskott de dagarna. Jag är inte alls aktiv i övrigt på dagarna men även om jag kollar upp kcal för sängliggande så är det 25kcal/kg/dygn för sängliggande mot 30 kcal/kg/dygn för stående.

Jag har läst om svältläge och rubbningar från normalmetabolismen och ytterfallen ligger på -22% om man inte har solbadat i Hiroshima och helt sabbat sköldkörteln mm..

Utgår jag från värsta scenariot att jag ligger o slöar i soffan hela dagen och har bland de sämsta i metabolism så: 116*25*0,78 = 2262 Kcal per dag.

Jag sitter upp när jag jobbar framför mitt skrivbord så iallafall 8h är sittandes istället för liggandes.. Sedan står jag ju upp en del när jag lagar mat osv. Jag tar ca 2st 1h promenader i veckan där ca 10 minuter av promenaden är en lång uppförsbacke. Går i hyfsat rask takt så jag blir lätt andfådd (tungt andfådd i backen). 2 dagar i veckan tränar jag karate 1,5h per pass.

Så har jag inte någon extremt underlig oupptäckt sjukdom bör ju mitt medel kaloribehov ligga lite över 2262 kcal / vecka.

Ett kilo fläsk är ju runt 7000kcal (människofläsk med medföljande vatten) eller 1 kg rent fett 9000kcal. Så om min vecka ser ut som följer:
993, 1180, 1014, 1096, 863, 1600, 976 Kcal = 7700 kcal
Behov min 7 * 2262 = 15834 Kcal
Ger ett underskott på ca 8100 kcal på en vecka.

Detta borde ju göra att jag går ner ca 1 kilo i veckan (I början gick det ju snabbare men första veckan minskar ju tarminnehållet samt att man släpper massa vatten osv)

Nu har jag stått still eller tom ökat ett par hekto sista veckan. Jag förstår inte hur det är möjligt. Väger mig när jag vaknat efter toa besök och innan jag dricker eller äter. Det enda som jag inte mäter är vätskeintag (vatten) och saltmängd.

Enda jag tänker är om jag kanske ätit mer salt under veckan så jag håller kvar mer vatten eller nåt för det kan ju knappast vara så att min kropp är i något extremsvältläge där den ställt in sig på 1000kcal/dag?

Ja nu tänker en del att jag säkert fuskar en hel del med maten och får i mig mer kcal än jag ger sken av men icke en matbit slinker ner utan att jag vägt den på min matvåg. 2 gånger under perioden har jag ätit utan att väga och det var en tomat ena gången och en gul lök andra gången och då tog jag och vägde en likvärdig tomat / lök i efterhand och efteruppdaterade dagboken (myfittnespal).

Jag har hört om platåer osv, hur länge kan de hålla i sig? Kan man forcera igenom dessa? Går vikttappet snabbare direkt efter en platå?

Andra tips? Tricks?

Jag är inte muskelbyggare så är inte hysterisk med att tappa lite muskelmassa också i processen även om jag naturligtvis helst har kvar musklerna men med karaten och promenaderna har jag inte tid/ork att prioritera gym (ja jag vet att mer muskler ger ökad förbränning men just nu är jag bara ute efter att snabbt droppa vikt för att spara knän och höfter). Jag äter mycket protein och lite fetter och kolhydrater.

Jag äter oftast
Frukost
30g fiberhavregryn + 30g lättmjölk + 30g lågkaloriäpplemos till frukost. Kanske ett kokt ägg.
(detta är i princip standard då jag tycker det är gott och det ger en bra mättnadsgrund hela dagen för mig)

Ibland mellanmål typ 100g minikesella + lågkal äppelmos (30g) och mindre lunch eller så skippar jag mellanmålet och äter lite mer till lunch

Med mellanmål - Lunch
80g kycklingbröstfile + grillkrydda stekt utan fett i teflonpanna
30g ris/pasta
en klick tomatsås ca 40g eller lite haricot verts

Middag
80g 10%fett nötfärs
ca 100g potatis
haricot verts eller wookgrönsaker (upp till 200g)

Beroende på vad jag ätit innan ökar jag på lite med potatis eller nötfärs ibland.

ibland tar jag lite kesella på kvällen typ 50g/20g lågkal äpplemos.


Ibland byter jag ut kesella mot en banan osv osv
Häromdagen var jag så köttsugen så satte i mig en hel fläskfile (ca 480g rå) och då tog jag bort potatis/grönsaker för att kompensera kcal.

Någondag körde jag chillicon carne och då räknar jag kcal på råvarorna typ 800g nötfärs + 800g krossad tomat + 500g bönor (kryddor räknar jag inte på).. Sedan tar jag totala kcal och slår ut på färdigvikten och landade på typ 140kcal/100g..

Typ så..

Ideer? Saker jag bör tänka på / ändra?

Typ så ser mitt schema ut.
hybris6 är inte uppkopplad   Svara med citat


 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)