Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-08-23, 12:39   #1
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Finns det en risk att klassisk SL "tar kål på" SL?

Som jag förstått det så var de nyss avslutade klassiska mästerskapen i bp och sl en succé (med sl-mått mätt). Många följde websändningen, stor publik på plats och kommentatorerna var närmast lyriska över tävlingsformen och hävdade att klassisk styrkelyft lockar folk från andra idrotter.

Andra länder apar efter och klassiskt styrkelyft kan mycket väl växa till sig. I framtiden kanske tävlingsformen blir en Olympisk gren, vilket jag har svårt att tänka mig att styrkelyft skulle kunna få bli. På varje träningsinternetforum som finns kritiserar både Kreti, Plucke och Pleti utrustningslyft, även ett fåtal/antal duktiga styrkelyftare uttalar sig mer positivt om klassisk bp och sl än om utrustad.

Men det finns 3000 andra trådar där vi pletis och Pluckes som ändå inte tävlar själva (med stöd av några insatta aktiva) bashar utrustningslyft, så det kanske vi inte behöver göra i denna tråden.

Men för att återgå till titeln på tråden, tror ni att det finns en risk att klassisk sl växer sig såpass starkt att utrustad sl reduceras till en pseudosport och sedan försvinner? Att om man säger "styrkelyft" går tankarna till klassisk lyftning istället för styrkelyft?

Vad tror expertisen? Finns risken?

Jag kan ju tänka mig att det skulle kännas ganska trist om man lagt x antal år och x antal kronor på att bli bra i styrkelyft, för att sporten sedan tappar allt "värde" och man "tvingas" satsa på klassisk lyftning istället.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat


 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)