Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-28, 16:09   #1
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Brännande, ytlig känsla/smärta i underarm.

Har senaste veckan fått en brännande/strålande känsla i vänster underarm.
Det känns ytligt, just under huden. Gör inte direkt ont, mer åt brännande hållet.

Det började när jag, för cirka en vecka sedan, i början av passet lyfte en tom stång från racket. Efter det har det känts när jag sträcker ut armen åt sidan, bakåt, tillsammans med en vridning av underarmen.

Nu idag så kändes det även när jag gjorde chins. Greppar en balk i min böjbur och håller tummen på samma sida som fingrarna (handflatan bort från mig).

Kan tillägga att jag för 1-2 år sedan hade golfarmbåge i denna arm. Något blivit mycket bättre och sällan känner av nu för tiden.

Kan det vara överansträngning och/eller stelhet i underarmen?

Har markerat området med rött på följande bild.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2020-11-28 klockan 16:18.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 10:10   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hej!
Det är ju alltid svårt att säga över nätet, men antingen tänker jag att det är någon form av muskelbristning du dragit på dig, eller att du irriterat nerven (troligen radialis). Med tanke på att du får ont med armen utåt/bakåt och vriden underarm och att du beskriver det som brännande och ytligt hade jag nog satsat på nerven.

Det bästa du kan göra är att låta den vila/läka och försöka undvika positioner där du får ont. Har du tappat kraft och känsel eller är det mest ett obehag?

https://www.styrkelabbet.se/nervsmarta/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nervus_radialis
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 12:16   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hej!
Det är ju alltid svårt att säga över nätet, men antingen tänker jag att det är någon form av muskelbristning du dragit på dig, eller att du irriterat nerven (troligen radialis). Med tanke på att du får ont med armen utåt/bakåt och vriden underarm och att du beskriver det som brännande och ytligt hade jag nog satsat på nerven.

Det bästa du kan göra är att låta den vila/läka och försöka undvika positioner där du får ont. Har du tappat kraft och känsel eller är det mest ett obehag?

https://www.styrkelabbet.se/nervsmarta/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nervus_radialis
Tack för svar!

Har inte tappat kraft eller känsel. Kan kanske tycka att tummen är lite domnad ibland. Känns mest bara lite brännande som sagt. Gör inte direkt ont. Kan marklyfta och liknande utan problem.

Den där nerven verkar sitta lite mer mitt på armen? Den brännande känslan tycker jag kommer mer på ena sidan av armen samt ytligare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2020-12-02 klockan 12:19.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 13:44   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Nja, radialis går mer ut mot tumsidan så som du beskriver.

__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 18:00   #5
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Aha, tack!
Kan det vara så enkelt att jag har hållit mobilen lite för mycket/lång tid med vänster hand?
Har reflekterat över att jag låter mobilen ligge mot vänster tumme och pekfinger. Detta gör att nästan hela mobilens vikt vilar mot tummen under lite väl långa perioder. Den brännande känslan uppstår när jag gör detta och man har ju använt mobilen lite för mycket på senare tid..

Kan detta vara orsaken till besväret?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 12:59   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Aha, tack!
Kan det vara så enkelt att jag har hållit mobilen lite för mycket/lång tid med vänster hand?
Har reflekterat över att jag låter mobilen ligge mot vänster tumme och pekfinger. Detta gör att nästan hela mobilens vikt vilar mot tummen under lite väl långa perioder. Den brännande känslan uppstår när jag gör detta och man har ju använt mobilen lite för mycket på senare tid..

Kan detta vara orsaken till besväret?
Nja, det låter inte som en nerv då, eftersom de oftast gör ont när man sträcker dem. Det här är nog mer muskulärt i så fall, eftersom du får ont i kontraherade, statiska positioner.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)