Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-12, 13:20   #16
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Nybörjare, och kämpar nu med 4 stycken/låtar samtidigt, som alla är lite för svåra
Men vad gör det så länge det är roligt, och man låter det ta sin tid

Detta är ju så himla vackert, och så mäktigt några rader ner när de knepiga basgångarna och jobbiga ackorden kommer igång...
Längtar tills jag spelar det flytande





Slutmålet är dock detta - det vackraste/mäktigaste som någonsin komponerats på piano
Tyvärr har han inte lagt in pedalnotering i noterna, men jag tror det är pedalbryt efter varje takt, alternativt även i mitten av varje takt.
De kraftiga betoningarna i högerhandens melodi är inte heller markerade, men man hör ju lätt genom att lyssna hur det ska spelas.




Ingen annan här inne som sliter med att lära sig nåt kul på piano?
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2020-10-12 klockan 13:21.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 11:55   #17
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Var tvungen gå händelserna i förväg och satt och nötte denna i typ 3 timmar, för att se om det överhuvudtaget är rimligt att lära sig, och går att få att låta bra.
Och visst fan ska det väl gå!

Ingen annan som gett sig på detta mästerverk?
Själv ska jag nog låta den vila lite nu och tillbaks till de andra jag sliter med, som är långsammare och mer nybörjarvänliga
Men fan så kul det måste va att kunna denna flytande!

https://imgur.com/vN8Yxxl
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 11:17   #18
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Trist att denna tråd blev så död, det är ju skitkul att spela piano!
Jag tragglar några korta/knepiga partier med metronom nu sedan en vecka typ, och även det är liksom roligt, att bara sitta och nöta.

Så jag är sjukt nöjd med mitt köp, och beslutet att börja spela igen.
Verkar inte va nåt jag kommer tröttna på i första taget 👍🎹
Synd bara att jag inte verkar ha lockat någon annan att börja också
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 12:15   #19
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Köpte ett full-size elektroniskt piano för några år sedan och nötte periodvis. Smidigt instrument i lägenhet tack vare möjligheten till hörlurar. Tyvärr så fick jag aldrig någon känsla för musiken likt när jag lyssnar utan det blev snarare ett mekanisk x, y, z med tangenttryckandet.

Möjligt att jag dessutom var mer sugen på idén att kunna spela än att faktiskt spela. Lite som min kunskap att dyrka upp lås. Ett partytrick men ganska meningslöst i verkliga livet om man inte får glädje av själva spelandet.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 12:51   #20
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Köpte ett full-size elektroniskt piano för några år sedan och nötte periodvis. Smidigt instrument i lägenhet tack vare möjligheten till hörlurar. Tyvärr så fick jag aldrig någon känsla för musiken likt när jag lyssnar utan det blev snarare ett mekanisk x, y, z med tangenttryckandet.

Möjligt att jag dessutom var mer sugen på idén att kunna spela än att faktiskt spela. Lite som min kunskap att dyrka upp lås. Ett partytrick men ganska meningslöst i verkliga livet om man inte får glädje av själva spelandet.
Aj då, det låter ju trist!

Själv gillar jag hur det låter när jag spelar, för pianomusik är inget jag någonsin lyssnar på själv, så det blir lite av en ursäkt för att få lyssna på fin klassisk musik
Sen på med hårdrock efter jag spelat klart

Sen är det ju en kul utmaning också - se vad man klarar av och inte, att ha något att nöta och kämpa med.
Något jag inte har i övrigt, men många kanske har nog av sånt ändå som det är
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2020-10-23 klockan 12:52.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 13:28   #21
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Har svårt för metronom dock, eller ja, det beror på vad det är man ska spela.
Men ibland är det nästan omöjligt, oavsett om man ställer den att slå på fjärdedel/åttåndel/sextondel. Beror helt på stycket och vad det har för flyt.

Stampa foten, särskilt med vänster (höger är ju typ utesluten pga pedaler) liksom drunknar i musiken tycker jag.
Lite samma om räknar i huvudet, det blir för tyst och liksom dränks i själva spelandet.
Jag skulle behöva stampa med stepp-skor på fötterna, eller skrika ut tempot högt
Om du stampar med foten kan det bli så att du lurar dig själv. Metronomen håller dig ärlig. Hjälper inte att musiken är tajt i förhållande till foten eftersom det finns stor risk att du varierar tempot med foten.

Att spela tajt är svårt, och något man lär sig om man spelar med metronom/till inspelad musik eller övar med ett band.

Jag spelar själv en del piano på ren hobbynivå. Ska lägga upp när jag spelar något stycke från Heroes of Might and Magic senare.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 01:22   #22
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Aj då, det låter ju trist!

Själv gillar jag hur det låter när jag spelar, för pianomusik är inget jag någonsin lyssnar på själv, så det blir lite av en ursäkt för att få lyssna på fin klassisk musik
Sen på med hårdrock efter jag spelat klart

Sen är det ju en kul utmaning också - se vad man klarar av och inte, att ha något att nöta och kämpa med.
Något jag inte har i övrigt, men många kanske har nog av sånt ändå som det är
Hur hittar du motivation om du inte egentligen tycker om (eller i varje fall lyssnar på) pianomusik? För mig var det så att jag gick och våndades i säkert flera år - jag måste känna händerna spela mina favoritstycken - för jag vet hur det alltid blir.
Jag börjar fanatiskt med singulärt fokus. Sen kommer verkligheten långsamt ikapp. Det är såklart aldrig så lätt som jag föreställer mig från början och jag har så mycket annat som kallar på min uppmärksamhet. Tillslut svalnar intresset en period, för att komma tillbaka senare. Det går i perioder. Efter tio år kommer jag vara seriöst bra på det.

Ungefär så funkar jag. Om det inte vore för pianomusik hade jag dock aldrig köpt ett piano. Alla vet ju ändå att det är coolare att spelare gitarr om man vill ha b-rudar.

Är det förresten bara jag som anser att musik inte kan vara bra om det inte är bra på piano?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 01:29   #23
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Varför behöver du videolektioner?
Räcker det inte med bara noterna?
Och kanske att höra någon spela stycket, vilket kan va bra vägledning om man är osäker på något.

Youtubekanalen jag tipsade om i första inlägget har väldigt mycket låtar, ofta i enklare arrangemang, som många nybörjare verkar väldigt tacksamma över
Jag vill kunna se fingersättningen och gärna ha någon som hjälper mig igenom svåra passager - bryter ned musiken till mer hanterbara stycken. Det får du inte genom noter. Sen är jag inte bra på att läsa noter, även om jag kan göra det, så det blir liksom en viss tröghet där istället för att utveckla den färdigheten mer organiskt i takt med att jag blir bättre.

Finns det förresten bra övningar för att lära händer bli mer oberoende av varandra? Det är något jag tycker är extremt svårt. Jag brukade inte alls ha lika svårt för det när jag var yngre - då kunde jag hålla olika takter med både händer och fötter - men numera är det högerhanden som är extremt bestämd (no kinky).
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 12:39   #24
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Hur hittar du motivation om du inte egentligen tycker om (eller i varje fall lyssnar på) pianomusik? För mig var det så att jag gick och våndades i säkert flera år - jag måste känna händerna spela mina favoritstycken - för jag vet hur det alltid blir.
Jag börjar fanatiskt med singulärt fokus. Sen kommer verkligheten långsamt ikapp. Det är såklart aldrig så lätt som jag föreställer mig från början och jag har så mycket annat som kallar på min uppmärksamhet. Tillslut svalnar intresset en period, för att komma tillbaka senare. Det går i perioder. Efter tio år kommer jag vara seriöst bra på det.

Ungefär så funkar jag. Om det inte vore för pianomusik hade jag dock aldrig köpt ett piano. Alla vet ju ändå att det är coolare att spelare gitarr om man vill ha b-rudar.
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag vill kunna se fingersättningen och gärna ha någon som hjälper mig igenom svåra passager - bryter ned musiken till mer hanterbara stycken. Det får du inte genom noter. Sen är jag inte bra på att läsa noter, även om jag kan göra det, så det blir liksom en viss tröghet där istället för att utveckla den färdigheten mer organiskt i takt med att jag blir bättre.

Finns det förresten bra övningar för att lära händer bli mer oberoende av varandra? Det är något jag tycker är extremt svårt. Jag brukade inte alls ha lika svårt för det när jag var yngre - då kunde jag hålla olika takter med både händer och fötter - men numera är det högerhanden som är extremt bestämd (no kinky).
Jag har extremt dåliga gitarrfingrar och kommer alltid vara usel på gitarr, så kanske därför piano känns roligare, även fast jag till 99% lyssnar på gitarrmusik.
Sen har jag inte ens nån förstärkare längre

Om du lyssnar på pianomusik, och är riktigt insatt i det, så kanske du också ställer högre krav på ditt spelande?
Du vet precis hur det ska låta, och om du inte får till det exakt så blir det som en förolämpning mot originalet?
Jag lyssnar aldrig på pianomusik, så för mig blir det en rolig omväxling, och "oj, det här lät ju fint, vad kul".

Välgjorda noter brukar ju ha fingersättning markerad.
Jag är också dålig på noter, tar tid att lära sig, så jag får långsamt sitta och traggla fram nya saker jag ska lära mig - ibland sitta och räkna på raderna.
Men det är ju så man långsamt lär sig, och då är det roligt.
Jag tror inte det är bra att ta genvägar där genom att titta på videos istället för noter, men jag är ju ingen expert så någon annan kanske har andra synpunkter på detta?
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 00:40   #25
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Detta är riktigt snyggt, och enkelt och ganska "nybörjarvänligt"
Bess dur kanske inte är den vanligaste tonarten dock, men så enkel och upprepande låt så ingen skala man måste öva upp innan direkt...
Jag föredrar dock pedalbryt efter varje takt, när man spelar med riktigt pianoljud som hänger kvar länge - blir för grötigt annars.
Ingen aning vad det är från för serie, men verkar finnas många japanska tecknade etc som har väldigt snygg musik, så går säkert hitta många liknande fynd



Som vanligt är största problemet att hålla takten, särskilt när det går så långsamt!
Och med metronom blir det för stelt istället och låter inte så bra, men men, lite driftande kan ju ge känsla också ��
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2020-10-31 klockan 00:45.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 00:56   #26
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Eller ja, G-moll kanske det är, men det är ju parallelltonart i vilket fall så samma tangenter...
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 13:13   #27
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Äh, fan också, jag har börjat inse att jag typ inte kan spela något alls ordentligt!
Det blir otajt och orytmiskt hela tiden.

Kanske framförallt på enkla upprepande slingor, som vänsterhanden här.
Det blir otajt, svängigt, orytmiskt.
Eller om ska spela skalor i annat än riktigt långsamt tempo, det blir ofrivilligt sväng i tempot liksom, aningen orytmiskt på ett sätt som är svårt att komma åt.



Jag får ta och backa tillbaka 10 steg, eller 20, och börja nöta med den jäkla metronomen på riktigt enkla saker, långsamt!
Nöta skalor, och andra enklare övningar, plus några enklare låtar med metronom, metronom, metronom!!!

Så kanske det går att rädda upp det hela, hoppas jag i alla fall...
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-01, 12:08   #28
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Trist att denna tråd blev så död och övergiven

Jag funderar hursomhelst på om jag ska ta och boka in EN pianolektion någonstans, och få experthjälp/övningar hur jag ska få ordning på min dåliga tempokänsla, och koordination med fingrarna så jag inte har dessa "ticks" där ett finger åker ner lite för snabbt även fast jag visste att det inte alls skulle ner så tidigt...

Kan va värt 500-1000 spänn kanske att få rätt metoder och övningar, och sen hem och lösa problemet över tid.
Istället för att sitta själv och försöka chansa på hur jag ska öva, och kanske befästa problemen ännu djupare

Verkar finnas några i Stockholmsområdet som verkar seriösa, med hemsidor och så, och typ alla verkar ha ursprung i Ryssland
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2020-11-01 klockan 12:10.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)