Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-09, 15:05   #181
NisseEriksson
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 508
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skulle inte rekommendera dig kreatin, vad jag förstått du är ute efter att minska i vikt och inte att lyfta så mycket som möjligt.

Kreatin minskar inte fettförbränningen. Däremot kan det möjligen hjälpa till att bevara fettfri massa vid diet. Är det inte fettvikt man vill förlora och fettfri massa man vill behålla?

Kreatin är till för de som vill uppnå kortsiktiga mål eller för tävlingsmänniskor.

Jaså? Vad baserar du den åsikten på? Kortsiktigt? Du vet att kreatin förändrar själva muskeln på cellnivå?

Kreatin är dyrt

Jaså? Det var dyrt för 15 år sedan, men i dag är det väl ett rätt ekomiskt tillskott, särskilt som det är bevisat effektivt.
Enligt min definition så var kreatinburken jag köpte dyr, men det finns självklart billigare märken.
Att kreatinet "möjligen" hjälper till att bevara fettfri massa ser jag inte som en anledning att köpa det.
Jag tar tillbaka mitt uttalande om att kreatinet försvårar bantningen pg.a vattenbindning då det finns sorter som inte binder mycket vatten alls.
Om jag har förstått rätt så vill Fighterbabe deffa/banta och bygga en fin kropp.
Jag skulle därför inte rekommendera kreatin eftersom det inte ger henne den effekt som hon förväntar, högre fettförbränning etc.
Nu inkluderar jag inte eventuella nackdelar som magont, priset osv.
Hon kan vara non-responder som jag men det ska man inte spekulera i.
Skulle du rekommendera kreatin till henne?

Senast redigerad av NisseEriksson den 2007-04-09 klockan 15:07.
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:06   #182
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Efter att hon beskrivit sina mål, så, javisst. Inte kommer det att vara något avgörande för om hon når dessa mål eller inte, men det kommer att vara en fördel om något, inte en nackdel. Kreatin kan rekommenderas till alla idrottsmän- och kvinnor som vill förbättra sin fysik och sin prestation, utom möjligen rena distansidrottare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:13   #183
NisseEriksson
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 508
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Efter att hon beskrivit sina mål, så, javisst. Inte kommer det att vara något avgörande för om hon når dessa mål eller inte, men det kommer att vara en fördel om något, inte en nackdel. Kreatin kan rekommenderas till alla idrottsmän- och kvinnor som vill förbättra sin fysik och sin prestation, utom möjligen rena distansidrottare.
En marginell fördel är inte alltid att föredra om man räknar med ovanstående eventuella nackdelar.
Då hennes främsta mål är att banta så verkar du vilja få det till ett viktminskningspreparat.

Ursäkta min bryska ton i meddelanderna.

Offtopic:
Har det gjorts några studier om kreatinets placeboeffekt?
Hänvisa mig till att söka om ämnet varit uppe innan.
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:23   #184
Fighterbabe
Banned
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av NisseEriksson Visa inlägg
En marginell fördel är inte alltid att föredra om man räknar med ovanstående eventuella nackdelar.
Då hennes främsta mål är att banta så verkar du vilja få det till ett viktminskningspreparat.

Ursäkta min bryska ton i meddelanderna.

Offtopic:
Har det gjorts några studier om kreatinets placeboeffekt?
Hänvisa mig till att söka om ämnet varit uppe innan.
Jag VET att det inte är något viktminskningspreparat. Men om det ökar muskelmassan så ökar ju också förbränningen i kroppen. Men frågan är hur mycket... Jag äter redan proteintillskott föt musklernas återhämtning och uppbyggnad. Vad är det egentligen för skillnad mellan protein och kreatin?
Fighterbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:26   #185
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av NisseEriksson Visa inlägg
En marginell fördel är inte alltid att föredra om man räknar med ovanstående eventuella nackdelar.
Då hennes främsta mål är att banta så verkar du vilja få det till ett viktminskningspreparat.
Vilka nackdelar? Jag tycker mig se att hon är väl medveten om att det inte handlar om viktminskning i sig, utan om fettminskning, som är det viktiga. Om man går ner 5 kilo och ser sämre ut än om man går ner 3 kilo, vilket är att föredra?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:26   #186
Fighterbabe
Banned
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Efter att hon beskrivit sina mål, så, javisst. Inte kommer det att vara något avgörande för om hon når dessa mål eller inte, men det kommer att vara en fördel om något, inte en nackdel. Kreatin kan rekommenderas till alla idrottsmän- och kvinnor som vill förbättra sin fysik och sin prestation, utom möjligen rena distansidrottare.
Självklart vill jag behålla muskelmassa och bli av med fettet. Men om det drar in massor med vätska i kroppen (binder vätska) så blir man ju ganska "plufsig". Hur påverkar det träningen för övrigt om man helt plötsligt har flera kilo vatten att bära på? För det kommer väl inte jämna ut sig direkt (att man förlorar motsvarande mängd fett)...
Fighterbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:28   #187
NisseEriksson
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 508
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vilka nackdelar? Jag tycker mig se att hon är väl medveten om att det inte handlar om viktminskning i sig, utan om fettminskning, som är det viktiga. Om man går ner 5 kilo och ser sämre ut än om man går ner 3 kilo, vilket är att föredra?
Jag skulle bl.a inte ta "riskerna" med magont och inte vara mottaglig för kreatinet.
Jag skulle heller inte betala (Enligt mig) så mycket för en liten effekt.
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:28   #188
NisseEriksson
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 508
Citat:
Ursprungligen postat av Fighterbabe Visa inlägg
Självklart vill jag behålla muskelmassa och bli av med fettet. Men om det drar in massor med vätska i kroppen (binder vätska) så blir man ju ganska "plufsig". Hur påverkar det träningen för övrigt om man helt plötsligt har flera kilo vatten att bära på? För det kommer väl inte jämna ut sig direkt (att man förlorar motsvarande mängd fett)...
Alla sorters kreatin binder inte vatten.
Och nej man förlorar inte x kg fett om kroppen binder x kg vatten..
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:30   #189
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av NisseEriksson Visa inlägg
Jag skulle bl.a inte ta "riskerna" med magont och inte vara mottaglig för kreatinet.
Jag skulle heller inte betala (Enligt mig) så mycket för en liten effekt.
Av alla tillskott är det kreatin som har bevisat och dokumenterat störst effekt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:30   #190
NisseEriksson
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 508
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Av alla tillskott är det kreatin som har bevisat och dokumenterat störst effekt.
För fettminskning?
Och bara för att det har störst effekt behöver inte betyda att det har en avgörande effekt i stort perspektiv.
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:31   #191
Fighterbabe
Banned
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av NisseEriksson Visa inlägg
Jag skulle bl.a inte ta "riskerna" med magont och inte vara mottaglig för kreatinet.
Jag skulle heller inte betala (Enligt mig) så mycket för en liten effekt.
Magont har vi tjejer ibland ändå...

Jag tycker inte att pengarna är något bekymmer. Kanske skulle varit det om jag var 14 år idag, för jag minns att jag inte var så "stormrik" precis när jag gick på högstadiet. Den burken jag kollade på, på Hälsokraft kostade 139:- Visserligen en liten burk men helt OK om man "bara vill prova". Men om jag backar till högstadiet hade jag tyckt att det var dyrt...
Fighterbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:34   #192
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av NisseEriksson Visa inlägg
För fettminskning?
Och bara för att det har störst effekt behöver inte betyda att det har en avgörande effekt i stort perspektiv.
Återigen verkar Fighterbabe vara insatt i att det är musklerna storlek och styrka som påverkas. Hennes ev "oro" att det skulle hämma fettförbränningen är obefogad, och det medför inga negativa effekter på viktnedgång, om man med viktnedgång menar den vikt som oftast är av betydelse i sammanhanget: fettvikt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:34   #193
Fighterbabe
Banned
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av NisseEriksson Visa inlägg
För fettminskning?
Och bara för att det har störst effekt behöver inte betyda att det har en avgörande effekt.
Många bäckar små, många olika bitar... Som King Grub skrev så kan den hjälpa till. Inte vara avgörande.

Jag kanske ska testa i alla fall...

Har DU använt kreatin?
Fighterbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:35   #194
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Måste hålla med Nisse på så vis att jag INTE tycker att tjejen ska fundera kring kreatin. Och det av den anledningen att hon inte behöver ytterligare en parameter att fundera kring. Det bästa du (Fighterbabe) Kan göra är att plugga in "Deffguiden" och med den kunskapen nå den fysik du eftersträvar. I dagsläget kreatin? No.

(Att kreatin är ett utmärkt tillskott tvivlar jag dock ej på )
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 15:37   #195
Fighterbabe
Banned
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Återigen verkar Fighterbabe vara insatt i att det är musklerna storlek och styrka som påverkas. Hennes ev "oro" att det skulle hämma fettförbränningen är obefogad, och det medför inga negativa effekter på viktnedgång, om man med viktnedgång menar den vikt som oftast är av betydelse i sammanhanget: fettvikt.

Jag tror definitivt inte att det skulle HÄMMA fettförbränningen eftersom jag vet att ju mer muskler, desto högre fettförbränning. Men om det binder vätska (som jag skrev), blir det inte "svårare" att träna då om man helt plötsligt för bära på massa extra kilo? Nu vet jag ju inte vilka sorter som binder vätska och inte, och hur mycket det rör sig om...
Fighterbabe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)