Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-27, 22:28   #16
pony
Athletic chick on a stick.
 
ponys avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 982
Jag kan inte fatta att folk drar fram cykeljämförelsen än. Inte ens det är sant! De flesta fysiska förmågor är färskvara.
Men om man jämför en nybörjare med en semiavancerad utövare kan man klart se att den senare sällan engagerar fler muskler än nödvändigt (men däremot kanske engagerar muskler nybörjaren inte ens har kontroll över). Det var mer det jag menade...
__________________
Brandman-wannabe
pony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 22:28   #17
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Låter som Capoeira, jag skulle sitta på arslet direkt idag.
Samma sak med tricking. Det gäller att nöta, nöta och fortsätta nöta. Just nötning är nånting som är synonymt med dessa aktiviteter, större delen av dagarna spenderas säkert till att träna och ha kul med det.

Den är är väldigt imponerande också

Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 22:34   #18
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av pony Visa inlägg
Jag kan inte fatta att folk drar fram cykeljämförelsen än. Inte ens det är sant! De flesta fysiska förmågor är färskvara.
Men om man jämför en nybörjare med en semiavancerad utövare kan man klart se att den senare sällan engagerar fler muskler än nödvändigt (men däremot kanske engagerar muskler nybörjaren inte ens har kontroll över). Det var mer det jag menade...
Att cykla är någonting som folk kan i större eller mindre utsträckning när de väl lärt sig att göra det utan stödhjul. Det spelar ingen roll om du inte har cyklat på 5 år, när du väl sätter dig och vinglar till under de första sekunderna så flyger du fram som om ingen tid alls har gått.

När det kommer till sådana här färdigheter så kommer skillnaden vara stor om du har haft ett långt uppehåll (obs! Nu snackar vi ett flertal månader eller år).
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 22:51   #19
pony
Athletic chick on a stick.
 
ponys avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 982
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Att cykla är någonting som folk kan i större eller mindre utsträckning när de väl lärt sig att göra det utan stödhjul. Det spelar ingen roll om du inte har cyklat på 5 år, när du väl sätter dig och vinglar till under de första sekunderna så flyger du fram som om ingen tid alls har gått.
Det är det jag inte håller med om. Jag har fått lära mig att cykla två gånger och tror bestämt att det måste finnas fler som är lika dåliga
__________________
Brandman-wannabe
pony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 22:56   #20
Dumleman
ett tuff text
 
Dumlemans avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 3 632
Jag håller med Pony här om att cykla är så mycket mer än att kunna hålla balansen på två hjul. För den som inte är insatt, vilket jag iofs. inte är, så framstår kanske cykling som något enkelt men det går nog att skriva flera böcker om hur man ska cykla.
__________________
If you gonna be dumb you gotta be tough.
Dumleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 23:18   #21
vesterberg
Registered User
 
vesterbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 326
hans jävla armar utan att ha benen i marken är fan det sjukaste jag sett. speciellt när han gör det helt åt fel håll, med magen upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes Visa inlägg
Nä, det är inte någon kvalitet att tala om. Stadium är idrottsvärldens McDonalds.
vesterberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 00:04   #22
Konsultfet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: STHLM
Inlägg: 78
Låg vikt i benen eftersom allt tungt görs med armarna om man kör som bboy junior. Jag tror att bästa sättet att bli bra är helt enkelt att breaka hela tiden, styrketräning ger dig massa du egentligen inte vill ha. Titta på junior till exempel, visst är killen stark, men inte stor.
Konsultfet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 02:13   #23
formula4shape
Framgång
 
formula4shapes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg, Linné
Inlägg: 1 547
Citat:
Ursprungligen postat av pony Visa inlägg
Det är det jag inte håller med om. Jag har fått lära mig att cykla två gånger och tror bestämt att det måste finnas fler som är lika dåliga
Det finns alltid undantag men man behöver ingen direkt talang för att cykla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av MrFit2002 Visa inlägg
Lite nyfiken på vad ni brukar göra för att lyxa till vardagen?
Citat:
Ursprungligen postat av Pejij Visa inlägg
Slår i lite vispgrädde i gainern ibland. Då är det fest!!
formula4shape är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 03:13   #24
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av pony Visa inlägg
Word. Man tränar det man vill bli bra på. En gymnast går inte till gymmet och lyfter skrot mer än han gymnastiserar. Visst ser en del av de där grejerna otroliga och imponerande ut och man tänker "Hur i helvete..?"
...och inte för att påstå att man inte måste vara stark men det är en helvetes massa teknik också. När rörelsen sitter i ryggmärgen och inte i huvudet så börjar man dansa smart istället för tungt. Om du förstår vad jag menar.
Beror ju visserligen på vilken sorts gymnast han/hon är. Inom truppgymnastik brukar iaf de mer seriösa träna på gym ett par gånger i veckan+ fyra- fem pass eller mer specifik truppträning självklart.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 03:22   #25
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av pony Visa inlägg
Det är det jag inte håller med om. Jag har fått lära mig att cykla två gånger och tror bestämt att det måste finnas fler som är lika dåliga
Jag kan nog ärligt säga att jag tror de flesta kan cykla när de väl lärt sig det. Kan inte tänka mig att ca fem-sex års uppehåll skulle få dig att behöva lära om cykling förutom hos de som har motoriska svårigheter. Däremot kanske du inte kan cykla utan händerna på styret efter några års uppehåll. Dvs den inneboende grundförmågan försvinner inte men finliret gör det. JAg kan som ett exempel som innehar relevans säga att min flickvän slutade med truppgymnastiken för tre år sedan men har sedan dess hållit sig i god form och hon gör fortfarande flickisar och volter obehindrat. Däremot försöker hon sig självklart inte på en dubbelvolt som hon gjorde förr i tiden. Så grundförmågan sitter nog ofta kvar (om de fysiska förutsättningarna dvs styrka och kondition är på liknande nivå som förut.) det är bara finliret som behöver tränas in igen.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 10:35   #26
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
jag e breakare , och kan säga att man ska träna på alla kvalitéer .. explosivt,uthållighet,kordination,balans etc. men för att bli som junior så e det flera år av gym,break & stretch.
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 12:54   #27
UrkProductions
Registered User
 
UrkProductionss avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 86
Det jag ska försöka träna på är att kunna stanna i konstiga lägen! Tex göra armhävningar utan ben.
UrkProductions är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 04:59   #28
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ja hur gar det, hur tranar ni nufortiden?
Bumpar en trad fran tiden da mobilkamerorna fortfarande inte var sa bra, med ett klip fran annu aldre tider...


Senast redigerad av Hemi den 2019-01-29 klockan 05:00.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 07:28   #29
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det jag inte fattar är hur man kan bli så stark utan att få stor massa. Till och med gymnaster har enorma biceps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 10:37   #30
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Om du vill bli stark för att breaka, så är det bra att köra allt med egen kroppsvikt. Jag har själv breakat i 16 år.
Och just med breaking så krävs det en del styrka men om du får till momentum och kroppskontroll så kommer du att märka att det inte behövs så mycket styrka.
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)