Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-01, 22:44   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Wokpanna

Finns det några fördelar med en wokpanna om man ska steka grönsaker eler duger det med gjutjärnspannan? Jag steker ofta broccoli och då och då sötpopatis med mer för det är det enda sättet att få barnen att äta det. Och jag också då.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 22:52   #2
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Wokpanna är väl lite smidigare och ger mer yta med aktiv värme, ungefär som en stor sauté-panna. Personligen känns det lite väl hajpat att köpa in en, särskilt om man inte regelbundet sysslar med asiatisk matlagning. Men om du behöver komplettera köksredskapen kanske en djupare teflon- eller aluminiumpanna funkar?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 11:17   #3
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
En vettig sauteuse (sauté-panna, med rundade kanter) kan du använda till det mesta och är ett bra komplement till en gjutjärnspanna. På min kockutbildning använder vi sauteusen till det mesta. När du behöver mer stekyta eller stabil värme (t.ex. vid pannkakor) så kör du gjutjärnspannan men grönsaker som du kanske inte vill steka sönder snurrar du bäst i sauteusen.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 12:47   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Vad är det egentligen för skillnad på "beläggningen"/ytan på en vanlig wokpanna och en vanlig teflonpanna? Ingen?

Min wokpanna (ikea) har jag haft i typ 7 år och den är i nyskick invändigt (gasspis gör ju inte stekpannor eller wokpannor direkt tjusiga utvändigt) samtidigt har jag slitit ut flera vanliga teflonpannor/stekpannor med teflonbeläggning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 13:36   #5
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vad är det egentligen för skillnad på "beläggningen"/ytan på en vanlig wokpanna och en vanlig teflonpanna? Ingen?

Min wokpanna (ikea) har jag haft i typ 7 år och den är i nyskick invändigt (gasspis gör ju inte stekpannor eller wokpannor direkt tjusiga utvändigt) samtidigt har jag slitit ut flera vanliga teflonpannor/stekpannor med teflonbeläggning.
Pannor med non-stick har alltid sämre hållbarhet. Teflon eller keramik spelar ingen roll. Rostfritt stål eller gjutjärn har lång hållbarhet. I restaurangkök används därför aldrig teflon.

Det är bara själva formen som avgör vilken typ av panna det är som jag förstått det. Wokpannan sluttar kraftigare än sauteusen men båda kan vara tillverkade i olika material. Sen vill man förstås ha en lättare wokpanna och det blir antagligen svårt att hitta en i gjutjärn.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 13:55   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Pannor med non-stick har alltid sämre hållbarhet. Teflon eller keramik spelar ingen roll. Rostfritt stål eller gjutjärn har lång hållbarhet. I restaurangkök används därför aldrig teflon.

Det är bara själva formen som avgör vilken typ av panna det är som jag förstått det. Wokpannan sluttar kraftigare än sauteusen men båda kan vara tillverkade i olika material. Sen vill man förstås ha en lättare wokpanna och det blir antagligen svårt att hitta en i gjutjärn.
Båda är i non-stick dock, och bägge från ikea i samma serie (men skiljer som sagt typ 7 år mellan). Det jag kan avgöra i skillnad utöver form/storlek är att wokpannan har en typ 5mm tjockare bottenplatta.

Hittar inte wokpannan längre men den som liknar mest är denna: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70247319/

Min wokpanna ser dock inte ut att ha teflon-teflon, den har en lite annan lyster och yta inbillar jag mig.

Och stekpannan jag "jämför" med är https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30329897/

Men då är det väl kanske den lite tjockare botten på wokpannan som ökar livslängden på pannas stek-/wokyta? Vilket jag riktigt ser anledningen till, men blir kanske mer "indirekt" värme istället för värmen direkt från gaslågorna? Vad nu, återigen, detta skulle innebära för fördel/nackdel, värme som värme

Och det är alltså endast själva "beläggningen" jag märker stor skillnad i slitage på, jag har aldrig slitit ut en panna pga att skruvar går av eller att något blir böjt eller buckligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-12-02 klockan 13:57.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 17:39   #7
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Ja du, vi är nog lika mycket (lite) experter på värmeöverföring bägge två men om botten är tjockare så känns det rimligt med fler lager av olika material som gör att värmen fördelas jämnare än i en tunnare teflonpanna av sämre kvalitet.

Den sista du länkar är ju en traktörpanna med många lager. Mer lämplig för långkok än en sauteuse eller wokpanna. Då gör det heller inget om den är lite tyngre så en panna med den formen (raka kanter) borde vara stabilare. Wokpannan du länkar är också en lätt variant av enbart aluminium. Av dessa två pannor skulle jag bli förvånad om wokpannan har längre hållbarhet.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 19:29   #8
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Jag vill inte ha teflon för jag har inte den bästa erfarenheten av det. Sen har vi pfof i det som inte är så bra heller. En fördel om jag skulle skaffa en panna till oavsett typ är att jag kan steka både fisken eller köttet samtidig som grönsakerna. Nu steker jag dem var för sig för de får inte plats samtidigt.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 11:33   #9
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Hah, jag ska precis slänga min stora weber wokpanna till grillen då jag insett att jag aldrig kommer orka ta fram en sådan panna för ändamålet ändå. De gånger jag äter wok så tillagar jag det i traktörpannan vars höga kanter fungerar fint för ändamålet. Enda gången jag skulle verkligen slå på en stor wokpanna vore för riktigt stora matlagningar, alltså vid tillställningar eller så.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 11:35   #10
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Traktörpannans stora fördel tycker jag att det är mycket lättare att vända runt mat mot kanterna. För låga kanter/sluttande kanter och det är lätt att man hasar runt maten istället för att vända den, särskilt om det är keramisk beläggning eller annat. Sedan minskar det helt klart mängden flott som stänker ut på häll/diskbänk mm.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 16:45   #11
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Så ni rekommenderar en traktörpanna framför en wok? Min nuvarande stekpanna är en sån som jag tror man stekte fläsk i förr för det är rätt höga kanter.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 17:00   #12
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Eller sauté-panna/sauteuse. Huvudsaken det finns en relativt stor yta som värms, och att kanterna är någorlunda höga. Personligen gillar jag skålformen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 18:23   #13
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Eller sauté-panna/sauteuse. Huvudsaken det finns en relativt stor yta som värms, och att kanterna är någorlunda höga. Personligen gillar jag skålformen.
Det är just skålformen jag är ute efter. jag kikade lite på en wokpanna på Jula nu när jag slutade för dagen. Men såg inte riktigt om den hade teflon eller inte för den var svart men det stod inget om beståndsdelarna.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-...kpanna-005241/

Sedan har de även två traktörpannor som det står att de har non-stick men inget om vad den består av.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 23:06   #14
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är just skålformen jag är ute efter. jag kikade lite på en wokpanna på Jula nu när jag slutade för dagen. Men såg inte riktigt om den hade teflon eller inte för den var svart men det stod inget om beståndsdelarna.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-...kpanna-005241/

Sedan har de även två traktörpannor som det står att de har non-stick men inget om vad den består av.
Ska du steka kött i den där så kommer det smaka järn ett tag. Kolstålet släpper ifrån sig mycket järn i början.

En sauteuse i rostfritt stål är det mest allsidig om du frågar mig. Det hade jag köpt om jag behövde snurra grönsaker och även kunna steka kött.

https://www.kitchenlab.se/produkt/sa...t-stal-patina/
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 22:19   #15
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Kapar tråden. Tips på traktörpanna av gjutjärn som är en aning billigare än Skeppshult men av hög kvalité? <500 vore nice men jag vet inte om det är rimligt.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)