Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-05, 08:04   #1
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
OSTARINE lagligt?

En vän till mig var i en kosttillskott butik igår och frågade personalen efter något som bygger muskler, då så rekommenderade hon burken som låg helt öppet vid kassan.

Märket är från PHENOM nutrition MK2866, är inte detta SARMS och olagligt?
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 09:48   #2
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Tror det är läkemedelsklassat. Kanske faller under dopinglagen också.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:17   #3
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Så vitt jag vet så är SARMS´s inte klassat ännu. Men lär bli inom kort.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 12:00   #4
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
https://en.wikipedia.org/wiki/Enobosarm
"SARMs were banned by the World Anti-Doping Agency in January 2008"

Så dopingklassat av WADA verkar det ju vara, kanske inte är läkemedel och kanske inte är förbjudet i rikets lag dock.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 17:32   #5
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Troligen inget som funkar om du köper det över disk inom landets gränser eftersom det vart dopingklassat länge,
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 22:09   #6
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Troligen inget som funkar om du köper det över disk inom landets gränser eftersom det vart dopingklassat länge,
Att det går att köpa över disk utesluter visserligen inte att det verkligen är Ostarine. Så länge butiken inte åker fast kan de ju sälja vad som helst.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 09:09   #7
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Troligen inget som funkar om du köper det över disk inom landets gränser eftersom det vart dopingklassat länge,
Dopingklassat är inte samma sak som olagligt.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 10:01   #8
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Hijack!!

Vad fasen är cardarine?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 10:09   #9
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Hijack!!

Vad fasen är cardarine?
Kanske ett samlingsnamn för David Carradine på Osterine?

40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 10:16   #10
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Hijack!!

Vad fasen är cardarine?
Marknadsförs ofta som en SARM men är inte det egentligen. Effektiv på att förbättra uthålligheten i konditionskrävande aktiviteter. Ska även förbättra insulinkänsligheten och fettförbränningen något. Om något inte förändrats på sistone, slutade utvecklaren testa ämnet ytterligare då det orsakade cancertillväxt i Hans Wistar-råttor. Visserligen var det på doser vars mänskliga motsvarighet är högre än det som normalt används av folk idag. Standarddosen är väl 20 mg per dag medan den mänskliga ekvivalenten av doserna som gav råttor cancer låg runt kanske 100 mg per dag. Men jag skriver från minnet, orkar inte räkna på det.

Marknadsföringen är lite vilseledande, hittade en svensk butik som säljer det där de påstår att råttorna fick 10 mg / kg kroppsvikt och att det motsvarar 750 mg per dag för en människa på 75 kg, men så enkelt är det inte.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 12:57   #11
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Marknadsförs ofta som en SARM men är inte det egentligen. Effektiv på att förbättra uthålligheten i konditionskrävande aktiviteter. Ska även förbättra insulinkänsligheten och fettförbränningen något. Om något inte förändrats på sistone, slutade utvecklaren testa ämnet ytterligare då det orsakade cancertillväxt i Hans Wistar-råttor. Visserligen var det på doser vars mänskliga motsvarighet är högre än det som normalt används av folk idag. Standarddosen är väl 20 mg per dag medan den mänskliga ekvivalenten av doserna som gav råttor cancer låg runt kanske 100 mg per dag. Men jag skriver från minnet, orkar inte räkna på det.

Marknadsföringen är lite vilseledande, hittade en svensk butik som säljer det där de påstår att råttorna fick 10 mg / kg kroppsvikt och att det motsvarar 750 mg per dag för en människa på 75 kg, men så enkelt är det inte.

Inte för att jag tvivlar på dig men finns det källor någonstans? (Jag använder inte preparatet ska tilläggas. Däremot tränar jag HIIT (squash) och är alltid nyfiken på kosttillskott som kan förbättra min prestation).
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 13:45   #12
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Inte för att jag tvivlar på dig men finns det källor någonstans? (Jag använder inte preparatet ska tilläggas. Däremot tränar jag HIIT (squash) och är alltid nyfiken på kosttillskott som kan förbättra min prestation).
Källor på vad?

Citat:
"Despite these promising early results, the further investigation and development of GW501516 was discontinued after observations in animal studies of its association with the rapid induction of cancers in several organs (liver, stomach, tongue, skin, bladder, ovaries, womb and testes"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24428677/

Citat:
GW501516, a non-genotoxic PPARδagonist, was assessed for carcinogenic poten-tial by daily administration (oral gavage) to Han Wistar rats for a period of 104weeks. Males were given 0, 5, 15 or 30 mg/kg/day for the first 6 weeks of the study.For the remainder of the study males were given 0, 5, 20 or 40 mg/kg/day. Femaleswere given 0, 3, 10 or 20 mg/kg/day for the entire study. GW501516 produced testarticle-related neoplastic findings in multiple tissues at all doses. Increased mortal-ity was seen with females given GW501516 at all doses and uterine endometrialadenocarcinoma contributed to death in a high proportion of these animals.Neoplasms considered test-article related occurred in the liver (hepatocellular ade-noma at ≥10 mg/kg/day), urinary bladder (transitional cell carcinoma in malesgiven 20 and 40 mg/kg/day), thyroid (follicular cell adenoma at ≥3 mg/kg/day andcarcinoma in males at ≥20 mg/kg/day), tongue (squamous cell papilloma in malesat 5 mg/kg/day and 40 mg/kg/day), stomach (squamous cell papilloma in males at≥5 mg/kg/day and a female at 20 mg/kg/day, and carcinoma in a male at 40mg/kg/day and a female at 3 mg/kg/day), skin (inverted squamous cell papilloma inmales at ≥5 mg/kg/day and females at 3 or 20 mg/kg/day), Harderian glands (ade-noma in males at ≥5 mg/kg/day and adenocarcinoma in a male at 40 mg/kg/day),testes (interstitial cell adenoma at 40 mg/kg/day), ovary (Sertoli cell adenoma at ≥10 mg/kg/day) and uterus (polyp and endometrial adenocarcinoma at ≥3mg/kg/day). Some of the tumor types observed in this study have not been reportedwith either PPARαor PPARγagonists and may reflect tumor promotion mediatedthrough PPARδagonism.
The Toxicologist

Jag använde det kanske i ett års tid och brukade jobba tillsammans med några (utländska, lagliga) företag som sålde det, vilket innebar att jag kom i kontakt med en del användare. Det verkade generellt sett vara vältolererat på kort sikt åtminstone. Finns några kliniska studier där det inte rapporterats om allvarliga bieffekter, men jag har inte sett några som pågått längre än en handfull månader. Det du ser när du försöker ta reda på mer om ämnet är att det påstås antingen vara en livsfarlig cancermagnet, enligt anti-dopingorganisationer, eller supersäker så länge du inte du tar tiotals gånger de konventionella doserna, enligt bolag som försöker kränga det.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 09:08   #13
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Källor på vad?



https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24428677/



The Toxicologist

Jag använde det kanske i ett års tid och brukade jobba tillsammans med några (utländska, lagliga) företag som sålde det, vilket innebar att jag kom i kontakt med en del användare. Det verkade generellt sett vara vältolererat på kort sikt åtminstone. Finns några kliniska studier där det inte rapporterats om allvarliga bieffekter, men jag har inte sett några som pågått längre än en handfull månader. Det du ser när du försöker ta reda på mer om ämnet är att det påstås antingen vara en livsfarlig cancermagnet, enligt anti-dopingorganisationer, eller supersäker så länge du inte du tar tiotals gånger de konventionella doserna, enligt bolag som försöker kränga det.
Exakt de källor du visade :-)
Låter alldeles för riskabelt för att jag ska våga mig på det. Får bli kreatin och rödbetsjuice i fortsättningen också, hehe...
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)