Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-15, 18:37   #16
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Säljer man VVS över telefon?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 18:46   #17
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad är det som är åldersrasism från gamlingarnas sida?

De vet väl inte hur gamal du är som ringer. De blir inte irriterade för att du som ringer är av en viss ålder. De blir irriterade för att det ringer femhundra idioter varje dag och vill sälja skit, och som inte fattar vad ordet "nej" betyder.
Jag är ingen telefonförsäljare. Säljer vvsinstallationer och prylar. Kunderna kommer till mig, jag trugar inte bullshitprodukter . Jag är lite av en problemlösare. Nu är man 30 men då man var yngre så var man den där unga som inte visste nånting (fastän jag är väldigt kunnig inom min bransch). Jag tror faktiskt det är trögheten som kommit med åldern (eller nån sjukdom) som gör att hjärnan inte är 100 som går många otrevliga
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 19:28   #18
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Tror du tar livet på tok för allvarligt.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 20:37   #19
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Så du tycker illa om folk som har mer pengar än du kommer ha vid samma ålder, och det är människor med mer pondus och krut i än dig som inte byter åsikt för varenda liten fläkt som blåser. Trots att de inte ens tränar har de mer självförtroende och framgång i vår civilisations mått mätt än vad du tror du kommer ha.

Är väl ingen högoddsare att du ogillar dom.

Försök bryta den här spiralen för vet du vart den leder? Mot ett liv med dig, i en inte så rolig lägenhet, en tom telefonlista och fyra sexdockor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 22:33   #20
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Varför skulle det vara fel att generalisera baserat från sin erfarenhet?
Det gör vi ju alla och vore idioter annars, problemet blir endast när man förutsätter att det inte finns några undantag från regeln alls, när det ändå kan finnas det. Det är ju först då diskriminering kan ske.

Så varför betar vi inte bara av dem och analyserar dina argument istället?

Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Exempelvis har jag fördomar om personer äldre än 40+ att de är:
- trångsynta och vägrar ändra sin världsbild trots vetenskapliga bevis
Stämmer nog rätt bra. Men bör gälla rätt bra för folk efter 25 också tror jag då hjärnan har fullmognat. Då är det ofta svårare för folk att ändra på gamlauppfattningar som man gått och burit på i decennium.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
- de lider av en förstelnad personlighet som varit samma sedan de blev 30
Var är evidensen för det då? Kan du utveckla?

Jag menar, många yngre har ju så lite erfarenhet av interaktioner i verkliga livet och så pass lite social kompetens av att mest umgås i den virtuella världen att de inte byggt någon vidare personlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
- de är långsamma och tekniskt okunniga om de inte vuxit upp med teknikintresse
Som någon som arbetar med teknik hela dagarna och har träffat tusentals olika människor ang teknik med jobbet så kan jag säga att det här är en "fördom" som till 100% stämmer. Majoriteten är tekniska analfabeter.

Lite fler utvecklande resonemang på övriga punkter skulle behövas innan du övertygar mig.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 23:11   #21
Lando
Registered User
 
Landos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 111
Världen och samhället vi lever idag är det bästa som mänskligheten någonsin skådat...med otroligt bred marginal. En stor del av dom förbättringar som gjorts och som ger dig materiellt välstånd och ett fungerande samhälle är skapat av människor som idag är gamla. Många av dom har också fått otroligt mycket uträttat efter 40, eller kanske till och med efter 60. Alla generationer har sina problem och äldre har svårt att tänka på nya sätt. men man får nog ändå respektera att mycket av det som är bra i världen har inte gjorts av duvungar utan av erfarna, kloka och i vissa fall gamla människor.

Visst har många äldre svårt med ny teknik, på samma sätt som inte unga klarar av mer mekaniska eller fysiska saker som var självklart för en äldre generation att klara av. Det vore orealistiskt att förvänta sig att 80-åringar skulle hantera smarta telefoner på samma sätt som en fjortonåring som växt fast i sin iphone (på gott och ont).

Senast redigerad av Lando den 2020-07-15 klockan 23:13.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 01:27   #22
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Bekymrar mig mest över mitt utseende. Det kroppsliga. Och så börjar jag tänka på ett nytt liv som en gammal man. De bästa åren börjar ta slut. Vet inte om det är vad som menas.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 01:32   #23
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Världen och samhället vi lever idag är det bästa som mänskligheten någonsin skådat...med otroligt bred marginal. En stor del av dom förbättringar som gjorts och som ger dig materiellt välstånd och ett fungerande samhälle är skapat av människor som idag är gamla. Många av dom har också fått otroligt mycket uträttat efter 40, eller kanske till och med efter 60. Alla generationer har sina problem och äldre har svårt att tänka på nya sätt. men man får nog ändå respektera att mycket av det som är bra i världen har inte gjorts av duvungar utan av erfarna, kloka och i vissa fall gamla människor.

Visst har många äldre svårt med ny teknik, på samma sätt som inte unga klarar av mer mekaniska eller fysiska saker som var självklart för en äldre generation att klara av. Det vore orealistiskt att förvänta sig att 80-åringar skulle hantera smarta telefoner på samma sätt som en fjortonåring som växt fast i sin iphone (på gott och ont).
Framtiden ser inte ljus ut. Både EU och USA krackelerar.
Det kommer snart ännu värre virus från Kina. Arbetslösheten skenar. Skulle inte vilja växa upp som ung idag. Det ser inte alls bra ut.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 01:38   #24
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Världen och samhället vi lever idag är det bästa som mänskligheten någonsin skådat...med otroligt bred marginal. En stor del av dom förbättringar som gjorts och som ger dig materiellt välstånd och ett fungerande samhälle är skapat av människor som idag är gamla. Många av dom har också fått otroligt mycket uträttat efter 40, eller kanske till och med efter 60. Alla generationer har sina problem och äldre har svårt att tänka på nya sätt. men man får nog ändå respektera att mycket av det som är bra i världen har inte gjorts av duvungar utan av erfarna, kloka och i vissa fall gamla människor.

Visst har många äldre svårt med ny teknik, på samma sätt som inte unga klarar av mer mekaniska eller fysiska saker som var självklart för en äldre generation att klara av. Det vore orealistiskt att förvänta sig att 80-åringar skulle hantera smarta telefoner på samma sätt som en fjortonåring som växt fast i sin iphone (på gott och ont).
Fast sen är ju så också frågan hur väl de yngre förstår tekniken. Liksom, de kanske förstår TikTok men hur många brädar Dr. Brailsford?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 06:42   #25
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Hur tror ni vi är som 60 åringar? Kanske är vi mer vana att tekniken utvecklas? Man stöter på gamlingar fortfarande som inte vågar betala med kort. Finns ju en massa folk som ibte ens använder internet.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:05   #26
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur tror ni vi är som 60 åringar? Kanske är vi mer vana att tekniken utvecklas? Man stöter på gamlingar fortfarande som inte vågar betala med kort. Finns ju en massa folk som ibte ens använder internet.
Tror det blir samma hur betalsätten blir i framtiden är det nog ingen som vet förmodligen skrattar de åt nån som vill blippa och undrar vad det är för stenåldersmetod
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:17   #27
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Tror det blir samma hur betalsätten blir i framtiden är det nog ingen som vet förmodligen skrattar de åt nån som vill blippa och undrar vad det är för stenåldersmetod
Möjligt jo. Skillnaden är ju att när dafens åldringar unga så var det cash, ingen internet och svartvit tv som gällde. Det har ju hänt enormt mycket sedan 60-talet. Jag menar att hur mycket kommer allt att utvecklas under vår tid? Känns ju inte som att det blir lika radikala förändringar 2020-2060 som 1960-2020.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 09:51   #28
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Möjligt jo. Skillnaden är ju att när dafens åldringar unga så var det cash, ingen internet och svartvit tv som gällde. Det har ju hänt enormt mycket sedan 60-talet. Jag menar att hur mycket kommer allt att utvecklas under vår tid? Känns ju inte som att det blir lika radikala förändringar 2020-2060 som 1960-2020.
Varför jämför du en period av 40 års utveckling med en period av 60 års utveckling?

För övrigt tror jag att teknikutvecklingen är exponentiellt tilltagande. Precis som den varit hittills.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 09:56   #29
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Ser framför mig hur jag 60+ tvekar inför ett implantat bakom ena ögat som kommer användas för betalningar.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 11:36   #30
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Varför jämför du en period av 40 års utveckling med en period av 60 års utveckling?

För övrigt tror jag att teknikutvecklingen är exponentiellt tilltagande. Precis som den varit hittills.
Åren har ingen betydelse det var bara en poäng
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)