Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-23, 11:51   #46
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
+1

känns som att det är fokus nu på fel saker. Kan ju vara bra på att lära sig lyfta tungt även när inte förutsättningarna är optimala.
Absolut. I var och varannan sport så är det ju uppstigning före faan och match/tävlingsstart i ottan. Att sätta igång och tävla klockan 09:00 på förmiddagen är ju inte det minsta extremt. Låt vara trasslet med resetiderna men som sagt så finns ju de "problemen" i båda ändar av tävlingsdagen.

Kör hårt!
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 00:53   #47
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
För min del klagar jag inte på att tävlingsstarten just på detta U/J-SM är klockan 9. Som någon skrev är en tidig tävlingsstart numera ganska vanlig. Och om en tävling ordnas vid ett visst klockslag måste deltagarna självfallet anpassa sig efter detta.

Rent allmänt tycker jag dock fokus är satt fel om en lyftare kommer till årets viktigaste tävling med tanken inställd på att han (eller hon) ska hinna hem i tid. Man kommer väl till årets viktigaste tävling för att ge sig själv en belöning för all hård träning under en lång tid, för att njuta av att få tävla och för att lyfta ett så bra resultat som möjligt.

Gunhamn skriver att man bör kunna prestera också när förhållandena inte är de bästa möjliga. Detta är naturligtvis alldeles sant. Men många omständigheter kring en tävling kan göra att förhållandena inte är optimala. Man behöver väl inte med avsikt tillföra ytterligare en omständighet, en tidig start. Att ge samtliga lyftate bästa möjliga möjligheter att lyfta ett bra resultat är viktigt i synnerhet med tanke på att svenska rekord numera kan göras vid enbart ett fåtal tävlingar.

Det är klart att många lyftare lyfter lika bra på morgonen som på eftermiddagen. Många andra gör det inte, delvis därför att det kan vara svårt att träna morgonpass, vilket man borde göra om tävlingarna är på morgonen. För min del tycker jag att man åtminstone borde variera vilka klasser som lyfter först, så att det inte alltid är samma lyftare som tvingas påbörja en lång och ansträngande tävling redan klockan 9.

En SM-tävling borde väl vara en riktig lyftarfest - gärna kanske med både annat program än SL mellan varven och kanske någon form av avslutande bankett eller samvaro - och inte en tävling man stökar över så snabbt som möjligt för att sedan, igen så snabbt som möjligt, kunna åka hem.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 01:07   #48
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Har för övrigt även varit med om tävlingar som börjat klockan 21 på kvällen och varit understökade vid midnatt, för att göra hela tävlingen till en endags- istället för en tvådagarstävling. Inte var heller den sena tidpunkten världens bästa tävlingstid - i synnerhet inte för dem som måste banta inför tävlingen. Också då anpassade man sig efter tävlingsbestämmelserna utan att klaga - även om man också då förundrades en aning över tävlingarnas tidtabell.

En annan sak jag förundrade mig över då jag var med och upplevde mina första tävlingar i Sverige var att man hade tidtabeller som aldrig höll. Detta var mycket irriterande för mig, som var van vid de finska tävlingarna, vilka - åtminstone på den tiden - var planerade så att tidtabellerna oftast höll. Jag har för mig att man i Sverige blivit betydligt bättre på det under de senaste åren.

Internationellt är det förstås ofta så att tidtabellerna inte håller. Detta är enligt min åsikt inget argument för att inte hålla tidtabeller nationellt.

Som jag tidigare framhållit var en annan irriterande omständighet i Sverige den, att domarna inte behövde hålla sig till tävlingsreglerna t.ex vid invägningen. Träffade på domare som helt enkelt inte kunde reglerna - vilket kunde vara nog så irriterande. Om man som matchare kanske hade flera lyftare att matcha och därför hade planerat ganska noga, och utgick från att domarna skulle följa reglerna, så lärde man sig snabbt att det inte var något man kunde vara säker på. Jag säger dock inte att det är såhär numera.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 12:58   #49
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Eftersom den absolut majoriteten av Sveriges lyftare har Styrkelyft som hobby i den bemärkelsen att man inte kan tjäna pengar och leva på att lyfta så måste vi ha i åtanke med att folk ska upp och jobba efter mästerskapen. Det kan tyckas tråkigt, men det är fakta och ja...deal with it?
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 15:07   #50
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Vilken skittråkig diskussion det blev helt i onödan i en tråd som kommer bli intressant.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 17:09   #51
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Vilken skittråkig diskussion det blev helt i onödan i en tråd som kommer bli intressant.
Verkligen...



Så man kanske skulle börja tippa lite? dock är de flesta klasserna lite ojämna för att tippas i men ändå
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 18:19   #52
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Bara för att jag har tråkigt så tippar jag min klass (U-83)!

1, Rasmus Karlsson JSK
2, Samuel Nilsson BAK
3, Martin Engquist (jag) STK

Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 19:32   #53
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Blir väl en grym fight mellan dig och Alipour om han är uppskriven. Ni båda kör väl RAW?
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 20:58   #54
wird
Registered User
 
wirds avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Kiruna
Inlägg: 1 243
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
dock är de flesta klasserna lite ojämna för att tippas i men ändå
Då borde det vara enkelt.
__________________
Journal

Kiruna AK på webben
wird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:05   #55
AlexEr
Registered User
 
AlexErs avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Stockholm/Enköping
Inlägg: 3 423
Citat:
Ursprungligen postat av Martinio0o Visa inlägg
Bara för att jag har tråkigt så tippar jag min klass (U-83)!

1, Rasmus Karlsson JSK
2, Samuel Nilsson BAK
3, Martin Engquist (jag) STK

Jag sätter sig som tvåa där om du får till böjen o marken som du ska!
__________________
Filmer

Alekzyz1 @instagram
AlexEr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:26   #56
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Det är synd att folk tycker att diskussioner om viktiga ämnen är tråkiga. Måhända beror det på den vanliga svenska mentaliteten(?), att man måste diskutera enbart i positiv anda. Detta hindrar inte att problem tas upp, så länge de tas upp positivt, och - framförallt - så länge man inte sårar någon.

Som Deceiver säger är styrkelyft en amatröidrott, de flesta - nästan alla - måste arbeta för att försörja sig. Men under alla de år så har det aldrig hänt att jag inte skulle kunna ordna en extra ledig dag från jobbet om jag måste ha det.

Om man tävlar i SL bör man väl kunna ha en så god relation till sin arbetsgivare att man kan få ledigt om man ska delta i en SM-tävling. Skulle jag tävla, begära ledigt och inte få det, så skulle jag säga upp mig med omedelbar verkan, avlägsna mig direkt och aldrig sätta min fot på det stället igen.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:45   #57
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Jsg tycker visst att det kan diskuteras. Jag skulle absolut vara intresserad av att invägningar startar senare. Men i just denna tråd som handlar om en specifik tävling där tidsschemat redan är satt och det finns betydligt roligare saker att fokusera på, typ våra duktiga ungdomar och juniorer, tycker jag att det är en skittråkig diskussion. Det har inget med min svenska mentalitet (kontra din fritänkande finska antar jag?) utan mitt fokus på de tävlande och det viktiga och roliga arrangemang just den här tävlingen är.

Var sak på sin plats.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:49   #58
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Blir väl en grym fight mellan dig och Alipour om han är uppskriven. Ni båda kör väl RAW?
Om du syftar på Jamal så är han numera inte ungdom och så väger han en bra bit över 83.

Han ska inte heller med den fan!

83an för juniorerna känns ganska klar.

1a Fransson och 2a Nordling. Resten förutom mig och Josef har jag noll koll på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"

Senast redigerad av Dreas den 2012-02-24 klockan 21:50.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 12:35   #59
wird
Registered User
 
wirds avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Kiruna
Inlägg: 1 243
Kommer ÖKK att försöka få till en webbsändning?
__________________
Journal

Kiruna AK på webben
wird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 15:28   #60
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av wird Visa inlägg
Kommer ÖKK att försöka få till en webbsändning?
Vi kommer att undersöka den möjligheten och besked lämnas under kommande vecka.

---

På tal om något helt annat så kommer vi att med största sannorlikhet både ha fotograf och massör på plats.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)