Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-01, 18:21   #1
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Smile Osu no Seishin, en permabulkares väg tillbaka

Hepp!

Tänkte bokföra mål och träning under året och en önskan om att känna mig lite mer bekväm i dojon igen.

Hösten 2017 tränade jag några pass Aikido och Karate eftersom jag fått mina döttrar att göra det. Upptäckte att jag var på väg att gå sönder samt att jag blivit väl fet.

Det där ögonblicket när man inser att det inte bara handlar om några enstaka trivselkilo utan att man hamnat på 30+ i fettprocent och midjemåttet närmar sig 115 cm

Ägnade 2018 åt att komma tillbaka till styrketräning och gjorde basövningar för första gången i mitt liv. Marklyft och riktiga knäböj gjorde premiär under sommaren.

Nuvarande status
46 på det 47:e :-)
172 cm
88 kg
110 i midja

bänkpress: 3@80
marklyft: 3@120
knäböj: 3@95
press: 3@50


Första pass:
1/1 Karate: kagami biraki
Första karatepasset på mycket länge, bara tre sparkar i huvudet, funderar på om jag har något religiöst emot att blockera ? :-)
C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 18:34   #2
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Kör hårt!
Tränar du Kyokushin? Kampsport i bagaget sedan tidigare?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 18:39   #3
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Kör hårt!
Tränar du Kyokushin? Kampsport i bagaget sedan tidigare?
Japp!

Finns i bagaget sedan länge men har legat på sparlåga sista 25 åren (dvs kommit tillbaka till någon budovariant var annat/var tredje år och kört en halv termin..) Graderade i till 8:e kyo i Kyokoshin hösten 2017 på gamla meriter.
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 19:08   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Håll i det den här gången då! Kampsport är strålande träning när man börjar bli ”vuxen”. Sänk kraven på dig själv och inse att du inte är 23 längre... Jag är 50 år och har tränat sedan 1978. Ser ofta ”gubbar” komma tillbaka efter bortavaro på 10-30 år, men oftast försvinner de ganska snabbt. Jag brukar alltid påminna dem om att de inte är ynglingar och att de måste ta det lugnt för att inte gå sönder och/eller ledsna.
Jag tränar och instruerar nu i WT Taekwondo och Kyokushin. I karateklubben är vi några gubbar (och gummor) som kämpar på. Vi kanske skulle få stryk på tävling av ynglingarna, men det är liksom inte det som är tjusningen längre. Vi kör galet hårt mot varandra så det skvätter både svett och ibland blod om oss - men ALLTID med största omtanke och glädje! Den som vill köra ”lösast” bestämmer!
Hoppas du kör med en bra klubb!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 13:15   #5
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Återhämtning, the name of the game

I augusti testade jag 4 dagars (styrkelabbets) i några veckor och kom fram till att jag inte hann återhämta mig tillräckligt. Fick bra feedback av @Pjotor och tänkte om.

Kört madcow före jul i 8 veckor vilket gjorde underverk för knäböjstekniken.

Eftersom jag ska lägga till karate och dessutom ligga på kaloriunderskott tänker jag backa intensitet och volym på styrketräningen. Efter mycket tankemöda har jag landat i att köra reversed pyramid under första kvartalet och försöka hålla mig borta från fail (vilket jag har svårt för)

2/1
kettlebell swing

Arbets set:
marklyft 7@80; 7@90
press 6@40; 9@35; 12@30
curl 10@25; 12@22,5

Inte återhämtad efter gårdagens karatepass (o de två vinglasen på kvällen gjorde nog sitt till)
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 14:25   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur tänker du med benträning i kombination med karate? Jag har kört Shotokan karate i omgångar, det tar nåt jävulskt på framsida lår (man går ju runt halvhukad i grundteknikerna).

Däremot blev det knappt någon överkroppsträning utom lite halvhjärtade armhävningar på uppvärmningen, så jag hade nog kört överkropp som vanligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 15:19   #7
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur tänker du med benträning i kombination med karate? Jag har kört Shotokan karate i omgångar, det tar nåt jävulskt på framsida lår (man går ju runt halvhukad i grundteknikerna).
Benen har varit helt slut idag efter att ha stått i Kiba dachi igår så benträningen ser jag som en utmaning att få till på ett vettigt sätt. Primära planen är att köra rev. pyramid och då blir det ett böjpass på fredagar. Tänker försöka hålla mig ifrån att gå till fail ffa på benövningar.

Shotokan körde jag nåt år i min ungdom (27-28 år sedan...), mycket låga ställningar.

Jag ser den stora utmaningen som att hålla mig inom råmärkena för min kapacitet till återhämtning, så jag börjar året med att skruva ned vikterna på styrketräningen och hålla en långsam progression i antalet karatepass per vecka.


C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 15:20   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Låter vettigt. Jag hade nog bara kört ett rent benpass i veckan om jag tränade karate 1 eller fler pass i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 13:31   #9
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Torsdag träningsfri dag, sliten.
Jobbar hemma på fredag och inte pigg alls.
Fick med mig frugan! till UTK där jag fixt ett klippkort för att ha tillgång till ett gym nära hemmet.

väldigt försiktigt
böj: 3*10 @80
Bänk 3*10 @60
rodd 3*10 @60

Väldigt roligt att få frugan att göra basövningar för första gången i sitt liv, ett års lobbyverksamhet fick frukt :-)
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 19:03   #10
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Måndag morgon, första passet enligt reversed pyramid som jag tänkt köra närmaste 8-10 veckorna.

Tidseffektivt!
mark 6@100, 12@90 (remmar på sista setet)
press 8@40. 10@35, 12@30
curl 10@25, 12@22.5

börjat med att avsluta med farmers walk med några feta kettlebells för lite greppstyrka till mina prinskorvar till små fingrar.
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 14:59   #11
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Onsdag 9/1
Bänk 8@65; 10@57,5 12@50
rodd 8@45; 10@40, 12@35
vadpress skivstång

Fredag 11/1
Böj 10@75; 10@67,5, 11@60
chin 3
lats 8@54, 10@47, 8@41
triceps
körde passet på under 25 minuter för att jag var tvungen, galet tidseffektift!

må 14/1
mark 7@100; 10@90
press 8@40; 10@35, 12@30
curl

Kört drygt en vecka med rev pyramid. Håller mig till försiktiga vikter än så länge, kommer ändra målset på böj till 8,
Kaloriunderskott går lite bergodalbana
bra på veckorna o sedan två flaskor vin, god middag o släcka lampan kl 4 mellan fredag o lördag...
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 20:54   #12
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Tis 15/1
Årets andra karatepass, teknikfokus
låt oss snällt konstatera att Kokutsu Dachi + Shuto Mawashi Uke inte hör till det jag har i reptilhjärnan från forntiden...,

C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 18:52   #13
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Föresatser och verklighet



Hälen blev allt sämre under våren så Karatepass och att röra på sig i promenadfart eller högre tempo var bara att glömma.

Lyxade istället med att köra bänkpress boggie 3-dagars i början på våren.
Aldrig tränat på det sättet tidigare så nöjd med att gå från 80 till 90 kg på bänken, hann fula upp 140 i mark för att jag kände för det.

Fick operationstid tidigare än jag väntat mig så då blev det 3 veckor med i stort sett bara knäböj o ben innan jag gick under kniven..

Första veckorna fick jag inte stödja över huvud taget på gipset men gammal man gör så gott han kan...
Letade reda på de vikter o grunkor jag hade hemma.
1 timme varannan dag.

När jag fick gips så jag kunde hoppa runt lite ostadigt tog jag mig iväg till Budohusets gym på mornarna.

Josefs 10*10 fick bli min räddning och funkade bra med upplägget med relativt låga vikter i början (inte mycket till benstöd i bänken), nästa pass 14 är i morgon.

Jag var inte riktigt beredd på hur tungt mentalt det var att inte kunna röra sig som jag vill, inte kunna ta en snabb promenad upp till affären om man glömt handla något osv.

Ser väldigt mycket fram emot att så sakteliga börja kunna ta lite cykelturer.
Fick ok från läkaren att börja med marklyft o knäböj på en gång. Det blir autoreglerat då min rörlighet är obefintlig nu :-) så jag tänkte börja med väldigt försiktiga tåhävningar och rumänska marklyft med låga vikter.

Kryckorna lär ju behövas ett tag till :-)

C
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20190522_100722.jpg (132.1 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg träning.jpg (32.9 KB, 0 visningar)
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 20:59   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det är riktig karate-mentalitet det, att träna överkroppen när underkroppen är skadad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 12:05   #15
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Smile Setup i bänkpress

Dag 14 på JE 10*10
Lite lättare att bänka när jag faktiskt kunde sätta ned båda fötterna, men rörelseförmågan i vänster fot är inte något att hurra för.

Börjar bli tyngre i programmet med fem ettor på 77,5 (för mig vill säga)
Det känns att jag inte lyft tungt på två månader.

(jag gjorde det man inte ska och satte programmet baserat på en RM 5% över mitt verkliga genomförda)

Sista ettan koncentrerade jag mig och försökte få så bra setup som det går på den ytterst skrangliga bänken o ställningen, då gjorde jag plötsligt en trea som kändes lättare än ettorna innan?

Teknik o form, the name of the game!

Känns lite sliten i kroppen, har paradoxalt nog aldrig styrketränat, eller tränat för övrigt med den volym jag gjort de senaste 4 veckorna.

Närmaste plan blir att hitta ett par skor som är så mjuka som fysiskt möjligt i hälkappan.
Och marklyfta,
femmor på 40 kilo, det ser jag fram emot :-)

C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)