Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-02, 22:46   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
"normalt handlade det inte om morgonens första mål utan om den måltid man åt efter ett första arbetspass, ofta vid 8–9-tiden"

Hur j-a tidigt gick de upp?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-02, 23:59   #17
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Jag äter sällan frukost, speciellt om jag jobbar. För så länge jag inte ätit än på dygnet är jag heller inte hungrig. Men så fort jag ätit mitt första mål så är jag sedan konstant hungrig. Helt omöjligt hungrig. Alltså kan äta en stor pizza och är lika om inte än mer hungrig 30 minuter senare. Samma sak gäller vätska, dricker nog mellan 3 till 5 liter vatten om dagen, sen kaffe/läsk/övrigt på det.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 00:22   #18
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
"normalt handlade det inte om morgonens första mål utan om den måltid man åt efter ett första arbetspass, ofta vid 8–9-tiden"

Hur j-a tidigt gick de upp?
Rimligtvis när solen gick upp.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 05:45   #19
Christian1980
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 171
Ser man till engelskans breakfast (break fast) så innebär det ingen specifik tidpunkt på dagen bara första måltiden för att bryta fastan. Sen är det upp till var och en att bestämma när det blir

Lunch blir alltså frukost för mig :P
Christian1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 10:56   #20
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Frukost är onödigt om du inte vill äta frukost.

Frukost är nödvändigt om du vill äta frukost.

Men för din kropp och dina musklers skull? Då är den inte viktigare än något annat mål. Du kan äta frukost. Du kan skippa frukost. Visuellt kommer det inte bli någon skillnad förutsatt att du äter samma mängd mat sett över dygnet.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 15:44   #21
Roquefort
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Frukost är onödigt om du inte vill äta frukost.

Frukost är nödvändigt om du vill äta frukost.

Men för din kropp och dina musklers skull? Då är den inte viktigare än något annat mål. Du kan äta frukost. Du kan skippa frukost. Visuellt kommer det inte bli någon skillnad förutsatt att du äter samma mängd mat sett över dygnet.
Minns att King Grub skrev att efter att han skippat frukosten mådde han mycket bättre och kände sig piggare. Så något kanske det gör med kroppen, kanske att det inte är så bra att äta så tidigt. Men vet ej, jag har aldrig testat. Bara intressant att det kunde vara sån skillnad i måendet.
Roquefort är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 16:10   #22
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Vill minnas att måltidsmönster, och speciellt frukosten, är en av de parametrarna som fungerar som input till den cirkadiska rytmen. Annan input är solljus, stimulantia (t.ex. koffein) m.m.
Jag kan har fel så kolla gärna upp det.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 19:57   #23
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Jag äter sällan frukost, speciellt om jag jobbar. För så länge jag inte ätit än på dygnet är jag heller inte hungrig. Men så fort jag ätit mitt första mål så är jag sedan konstant hungrig. Helt omöjligt hungrig. Alltså kan äta en stor pizza och är lika om inte än mer hungrig 30 minuter senare. Samma sak gäller vätska, dricker nog mellan 3 till 5 liter vatten om dagen, sen kaffe/läsk/övrigt på det.
Detta har jag också märkt efter att ha testat lite IF. Blir inte alls lika hungrig på dagarna som när jag äter frukost.

Äter jag typ gröt blir jag vrålhungrig två timmar senare och kan äta hur mycket som helst.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 20:24   #24
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Frukost funkar inte alls för mig. Brukar mixa ihop en shake bara för sakens skull (inbillad optinoja osv), men har testat periodisk fasta och det gick utmärkt.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 21:00   #25
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Det beror på vad man äter till frukost.
Äter jag youghurt och musli blir jag hungrig kl 10
Äter jag havregrynsgröt blir jag hungrig 11.
Äter jag äggröra står jag mig betydligt längre.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 07:39   #26
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Äter jag på morgonen blir jag mest bara dåsig, trött, hungrig och ofta illamående. Jag själv föredrar att äta senare på dagen. Oftast äter jag en gång mellan 18-20. Oftast en stor måltid och någon slags efterätt. Ibland kanske jag äter en gång lite tidigare, på eftermiddagen runt 14-15 någon gång. Då en lite mindre måltid och sedan majoriteten på kvällen.

För mig är det snarare tvärtom, viktigt att inte äta på morgonen. Blir piggare, mer produktiv och mår bättre under dagen om jag inte äter på ett bra antal timmar innan jag vaknat. Sedan tycker jag det är oerhört skönt att kunna ta det lugnt hemma på kvällen och äta i lugn och ro, när alla dagens göromål är klara.

För att göra det kort: högst individuellt.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 07:48   #27
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Pro-tip: om ni alla äter mindre kvällen innan eller avstår från att äta helt och hållet efter middagstid så kommer ni att ha en större aptit på morgonen. Kommer inte ske över en kväll men det är ju väl klart att man kanske inte har världens aptit när man vaknar om man ätit en massa 8-9 timmar tidigare.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 08:28   #28
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Nä, har vant mig av med frukost. Lättare att kontrollera vikten utan.
Men det är gött mä frulle.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 08:49   #29
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
För mig är frukost helt oviktigt. Har inte ätit frukost på ca 18 år. De få gånger jag bott på hotell har jag dock ätit frukost. Är då galet hungrig vid lunch, som jag heller aldrig äter. Om jag då mot förmodan äter lunch pga frukosthunger är jag galet hungrig igen vid middagstid! Har aldrig märkt någon skillnad i mående eller annat. Därför lika bra (för mig) att endast äta middag.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 10:26   #30
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Helt oviktigt, i alla fall för mig som kontorsarbetare. För mig är frukost kalorier som inte tillför någonting. När man har avvant sig så försvinner hungern man brukade känna på morgonen.

Vidare så är jag inget fan av en typisk frukost. Hotellfrukost är en sak, men någon macka och fil tycker jag är värdelöst.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)